לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
צילום: אביטל לוסי ברי
כמו בכל שנה, דווקא בחורף אני נוהג להפשיל את הגג במכונית הפתוחה הפרטית שלי בעוד שבמשך שאר עונות השנה הוא נשאר כמעט תמיד במצב סגור.

עם זאת, חבריי למועדון הרודסטרים הישראלי בדרך כלל מחזיקים הרגלי טופלס קצת יותר קונבנציונליים ולכן בכל שנה הם בוחרים לציין את סוף הסתיו וכניסת החורף עם טיול ארוך שמשלב הסנפה אחרונה של חווית הגג הפתוח, נופים, אנשים ונהיגה.

לאחר שנים כה רבות במחיצתה של הפרטנרית הקבועה שלי, תקופת סוף הסתיו אינה מספקת סיבה מיוחדת למסיבה, ולכן בחרתי הפעם להצטרף למסע במכונית פתוחה שמהותה היא לייף סטייל בצורה הקמאית ביותר. מכונית שמאפשרת להתמזג עם הטבע בלחיצת כפתור ומצד שני לצלוח מאות קילומטרים בלי להתעייף בכלל ומבין כמה אופציות שהיו זמינות בהישג יד הפור נפל על לקסוס IS250 קבריולט - ממש כמו זו שניקול ראידמן "המעושרת" מכיכר המדינה רכשה לאחרונה – רק לא בצבע ורוד בייבי ובלי עיטורי קריסטל של סברובסקי על הסמלים.  

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
הרקע של כיכר המדינה יותר מתאים לה|צילום: אביטל לוסי ברי

גרסה זו של משפחת ה-IS לבית לקסוס מתומחרת במחיר ידידותי של 389 אלף שקלים וכוללת אבזור רב וגם את חבילת Plus כסטנדרט. רכב המבחן כלל עוד כמה תוספות אופציונליות שגרמו למחיר לדלג בקלילות מעל לרף ה-400 אלף שקלים ולהתייצב על מחיר סופי עגול של 434,150 שקלים.

כדי לחוות מה וכמה מקבלים תמורת סכום כזה הפשלנו את הגג, הדלקנו חימום במושבים (כדי שיהיה נעים בזמן שהאחרים קופאים), והצטרפנו לשיירת הרודסטרים ששמה את פעמיה לסוף שבוע ארוך בצפון הרחוק.

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
נגיעות עיצוביות המגיעות ממשפחת ה-F הספורטיבית |צילום: אביטל לוסי ברי

המפתח נשאר בכיס
למרות שדי קשה לבלוט בשיירה שכוללת שלל מכוניות שהן בדיוק ההיפך מאותן "פחיות" נפוצות העונות לשם משפחומטית, רכב ההדגמה שהגיע בגוון אדום סגלגל עם ריפודי עור לבנים משך הרבה תשומת לב מהסביבה לאורך המבחן.

עיצובה של ה-IS-C מכובד ואלגנטי, עם קווים זורמים לאורכה, והיא נראית במיטבה כאשר הגג פתוח. מאפייני העיצוב דומים לאחותה הסגורה וכוללים גם קריצה קלה למשפחת ה-F הספורטיבית אשר נקראת על שם מסלול המירוצים Fuji ביפן, בו נבחנות גרסאות הביצועים של היצרן.

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
במצב סגור ה-IS-C היא מכונית קופה מרשימה וסופר שקטה |צילום: אביטל לוסי ברי

הגיע הזמן להתיישב בפנים
מגמת העיצוב הסולידי והאלגנטי ממשיכה גם בחלקה הפנימי של המכונית, כאשר הנדסת האנוש הינה מוכוונת נהג - מיעוט כפתורים בקונסולה המרכזית, הכל אינטואיטיבי לתפעול ונגיש מאוד. לוח המחוונים מגיע בתאורה לבנה, בעוד שההגה מצויד בכפתורים לתפעול מערכת השמע והדיבורית. צג הרכב המרכזי ניתן לכיבוי על מנת למנוע "גניבת" תשומת לב מיותרת בנהיגה וחשוב לציין שמשמאל להגה נמצא הכפתור המשמעותי ביותר ברכב - זה שתוך פרק זמן של 20 שניות יגרום למכונית לשנות את עורה מרכב קופה מבודד ואלגנטי למכונית פתוחה שמאפשרת לנהג ולנוסעים חווית נהיגה שונה בתכלית.

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
גימורים יוקרתיים ושלל אבזור |צילום: אביטל לוסי ברי

המושבים הקדמיים מאובזרים בכוונון חשמלי מלא (8 כיוונים) ובחימום (3 מצבים), בעוד הספסל האחורי מציע שני מושבים בגודל מלא אשר יכולים לאכלס מבוגרים בנוחות גם כאשר הגג סגור. כמו כן יש עיגוני Isofix לכסא ילדים למקרה שחווית הטופלס שלכם היא משפחתית יותר.

ניתן לכוון תנוחת נהיגה קרובה לאופטימלית בקלות יחסית, אם כי מצב "זיכרון" למושב תמיד יכול לסייע כאשר יש ריבוי נהגים ברכב אחד. בהקשר זה, נציין שכמו בכמה מכוניות בעלות תג מחיר יוקרתי, גם כאן בעת כיבוי הרכב ההגה נכנס פנימה על מנת לאפשר לנהג לצאת בקלות. פיצ'ר נוסף שראוי לציון הן מראות הצד שמאירות כאשר הרכב מזהה שהנהג מתקרב לרכב. אהבתי.

רשימת האבזור עשירה מאוד וארוכה כאורך הגלות, כמתבקש מכלי רכב בסגמנט זה, כאשר יש לציין בעיקר לחיוב את מערכת השמע האיכותית אשר מתפקדת מעולה גם כאשר הגג פתוח - עניין לא טריוויאלי כלל. 
תא המטען הוא הדיכוטומי ביותר שפגשתי מעודי, עם נפח הטענה של 420 ליטרים כאשר הגג סגור אך רק עם 165 ליטרים כאשר הגג פתוח - מה שאומר שצריך לתכנן היטב את המסע ולארוז בהתאם, אם בשלב מסוים אתם שוקלים לעבור לטופלס.

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
ה-IS-C מציעה חווית טופלס מושלמת לארבעה |צילום: אביטל לוסי ברי

The pursuit of perfection

כאשר יצרן מצהיר שהוא תכנן רכב במסלול פוג'י ביפן (אשר ידוע כבעל אחת מהישורות הארוכות ביותר בעולם), ואז בחן אותו במסלול הנורבורגרינג בגרמניה על מנת להתאימו לקהל הרוכשים האירופאי, מדד החשק שלי כמי שחי ונושם נהיגה ומכוניות מיד עולה ומתכונן לבאות. גרסת ה-IS250C מצוידת במנוע בנפח של 2,500 סמ"ק בעל 6 צילינדרים בתצורת V ו- 24 שסתומים, אשר מניב הספק של 208 כ"ס ב- 6,400 סל"ד ומומנט של 25.7 קג"מ ב- 4,800 סל"ד. המספרים האלו משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה אשר כנהוג בלקסוס, מעבירה את הכוח לצמד הגלגלים האחוריים.

המאוץ הקלאסי למהירות תלת ספרתית נמשך 9 שניות בדרך למהירות סופית של 210 קמ"ש. אמנם לא ביצועים עוצרי נשימה אבל בהחלט נתון מכובד בהתחשב בעובדה שהמכונית שוקלת 1,730 ק"ג (האחות הסגורה שוקלת פחות, כמובן). את העטיפה חותם הגה חשמלי בעל תגבור משתנה בהתאם למהירות הנסיעה (EPS).

אבזור הבטיחות עשיר וכולל 6 כריות אויר ושלל מערכות לשיפור אחיזת הכביש והבלימה (TRC+VDIM+VSC+EBD+ABS+BAS). לחובבי השליטה העצמית נציין כי ניתוק חלקי של בקרת היציבות יכול להיעשות תוך כדי נסיעה אך כדי לבטל את הבקרות במלואן על הרכב להיות במצב עמידה.

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
היינו שמחים ליחידת הנעה יותר נמרצת |צילום: אביטל לוסי ברי

על הכביש, עם שיירה של רודסטרים...
זה השלב שבו המספרים אמרו את שלהם (המחיר, כוחות הסוס, המשקל, וכו') ונשארת התחושה לדבר בעד עצמה. נהיגה ברכב יוקרה עם גג נפתח, שמוכוון נהג תוך כדי שהוא קורץ לשאר שוכני הרכב (וגם מעט לסביבה, בכל זאת), היא חוויה בפני עצמה.

הלקסוס הפגינה אחיזת כביש גבוהה בעת שקמנו בשעה לא הגיונית בעליל כדי לחרוש כמה כבישים בצפון, זאת לאחר שכבר בחשכת הלילה שלפני כן, בכמה כבישים מפותלים במזג האוויר גשום ש"סייע" לנו להוריד את מגבלות האחיזה היא הפגינה יכולות טובות למדי. עם גג פתוח ואספלט יבש הלקסוס שמחה לשתף פעולה בקטעי הנהיגה המהירים אך פחות בקטעים הטכניים.

משקלה הרב של המכונית מאלץ לנהוג אותה עם העברת משקל קדימה באופן כמעט תמידי, שכן כל ניסיון להיכנס לפניה באופן מאוזן בקצב נהיגה מהיר - ימשוך את המכונית החוצה מן הפניה. לכן, בנהיגה טכנית חלקה, יתרונות ההנעה האחורית מתבטלים משום שדוושת הבלם היא זו שעובדת שעות נוספות על מנת לשמור את הרכב בקו הפנייה הנבחר.

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
היא לא חדה כמו רודסטר ספורטיבית אבל בהחלט מפגינה יכולות מרשימות בכביש המתפתל |צילום: אביטל לוסי ברי

אפשרות נוספת ומשמחת יותר היא להשתמש ביתרונות ההנעה האחורית וברכותם של המתלים כדי לגרום לגלגלים האחוריים לאבד אחיזה ולקחת פניות על הצד. עם מנוע עתיר מומנט זה בהחלט אפשרי, אך למרות זאת, ובהיעדר דיפרנציאל מוגבל החלקה, הלקסוס בוודאי אינה מכונת דריפטים מושחזת וחדה.

ההגה החשמלי אמנם מתקשח במהירות גבוהה, אך עדיין מרגיש קל מדי לכל אורך תהליך ההפניה, בעוד דוושת הבלמים נעדרת תחושה אמיתית לכל אורכה, ובעיקר על סף נעילת הגלגלים. עם זאת ראוי לציין לשבח, כיאה למורשת המובטחת של מסלול המרוצים פוג'י, את עוצמת מערכת הבלימה שהצליחה להאט את הלקסוס פעם אחר פעם כמעט ללא דעיכה.

תאוצות הביניים של המכונית חביבות, אך ישנה שהות ראשונית בתחילתה של האצה, בעיקר כאשר מדובר ביציאה מן המקום. תיבת ההילוכים שמחה להוריד הילוך עם "בליפ" נחמד של גז ביניים, אך עושה זאת עם השהייה קלה אשר פוגמת בשימושיות של המצב הידני.
בסך הכל בסעיף ההתנהגות הלקסוס הפתוחה ביצעה כל משימה שנתנו לה בקלות, "כמו שצריך" וללא דרמה, וזה בעצם בדיוק מה שחסר כאן - דרמה!

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
הלקסוס נותנת מענה חלקי בלבד למי שמחפש אופציה בורגנית ושימושית יותר לרודסטר דו מושבית ספורטיבית|צילום: אביטל לוסי ברי

יחד עם זאת, נוחות הנסיעה ראויה לציון לשבח ולאחר מאות קילומטרים במשך שעות רבות של שהייה מאחורי ההגה במשך יומיים ברציפות, הגב שלי ושל שאר שוכני הרכב נשאר במקומו. יש לה יכולת לשייט בנינוחות במהירות תלת ספרתית עם הגג במצב פתוח וחלונות מורמים, ובה בעת לאפשר ליושבי הרכב לנהל שיחה של ממש ללא הפרעות וצורך לדבר בצעקות. למעשה, במצב זה הלקסוס יותר שקטה מאשר רוב המכוניות הפתוחות שאני מכיר - כאשר הגג שלהן סגור! נהיגה עם הגג במצב סגור היא חווית ניתוק של ממש - אין רעשים, אין קולות, אפשר אפילו לשכוח מהמצב הפוליטי. נכנסת ללקסוס, סגרת את הדלת - הכל מסביב נהפך פתאום להיות הרבה יותר נעים ורגוע.
צריכת הדלק משתנה דרמטית בין סוגי הנהיגה, וכך בעוד שהצריכה בשיוט מהיר ונינוח עם גג פתוח (עם גג סגור ניתן להגיע אף לצריכה טובה יותר) הייתה לא רחוקה מנתוני אמת של משפחומטיות אפרוריות, הרי שבתנאי נהיגה אינטנסיביים עם דוושה נעוצה לרצפה ובעיקר עם גג פתוח הלקסוס הגיעה לצריחת דלק (הטעות במתכוון) דומה לזו של נינג'ה יפנית מוגדשת טורבו וכפולת הנעה שהצטרפה אלינו לטיול...

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
נפח הטענה של 420 ליטרים כאשר הגג סגור אך רק 165 ליטרים כאשר הגג פתוח |צילום: אביטל לוסי ברי

נפגשים בחנייה, אחרי סופ"ש ארוך

אין תמונה
לקסוס IS250C מספקת חוויה שונה משאר המכוניות על הכביש, ועולה בהתאם. סכום של כ-400 אלף שקלים נראה במבט ראשון כסכום דמיוני עבור מרבית האנשים לשלם על רכב כלשהו, טוב ככל שיהיה, וכאן נשאלת השאלה - האם מקבלים תמורה לכסף, ומהן האלטרנטיבות?

ובכן, תלוי את מי שואלים: מצד אחד הלקסוס מילאה כל משימה בצורה טובה מאוד - משיוט נינוח עם הגג פתוח ועד "תפירת מרחקים" בקצב מהיר עם הגג סגור, תוך כדי סימון "וי" מפתיע למדי בשלל כבישים מפותלים בתנאי גשם ושמש, כאשר שיירה ארוכה ומרשימה של רודסטרים מאחוריה.

מצד שני, למי שמחפש אופציה בורגנית ושימושית יותר כתחליף לרודסטר דו מושבית ספורטיבית, נציין שללקוחות אלה הלקסוס נותנת רק  מענה חלקי - בעיקר בגלל התקשורת עם הנהג אשר נפגמת דרך ההגה ותיבת ההילוכים המשמשות כרועץ לעיתים, זאת בשילוב העובדה כי הביצועים יכלו להיות יותר מסעירים.

נקודת החוזק העיקרית של ה-IS-C הינה בכך שהיא מצטיינת במימד הוורסטיליות העצום שלה - היכולת לצלוח מגוון של משימות ועדיין להשאיר את הנהג ואת שאר שוכני הרכב בחתיכה אחת שלא התעייפה כלל מהנסיעה, תוך כדי שהיא מושכת מבטים מכל עבר. 
בחינת האלטרנטיבות המגיעות לארץ חושפת כי אין הרבה כאלו בנמצא אשר מציעות את אותה חוויה ייחודית של רכב יוקרה אלגנטי שיכול להכיל משפחה שלמה, ובו זמנית להראות לכם את השמיים תוך כעשרים שניות. מבחינתנו, תמחור שפוי יותר לכיוון הקרקע היה מכריע את הכף עבור אלה שמחפשים רכב בסגמנט הזה, דווקא (ובאופן אירוני) ברכב שנועד לחבר אותך אל השמיים - ועוד בלחיצת כפתור.

הכותב הינו מדריך לנהיגה מתקדמת.

 

לקסוס פתוחה (צילום: אביטל לוסי ברי )
צילום: אביטל לוסי ברי

>> עוד חווית טופלס: לקחנו שוודית בלי חלק עליון למסע טופלס מרגש

תודה לאמיר גמליאל ולמועדון הרודסטרים הישראלי על העזרה בהכנת הכתבה.