לא חייבים להיות מומחי רכב גדולים כדי להבין שהקרוסאוברים, "ג'יפונים" בלשון העם, הם הם הדבר הלוהט ביותר בשוק הרכב העולמי, כמו גם בזה המקומי.
אחרי שרכבי הפנאי במימדים בינוניים כמעט ומחקו את קטגוריות מכוניות המנהלים ובזמן שמבול הג'יפונים הקטנים שמתרגש עלינו מאיים לעשות דבר דומה גם לסגמנט המשפחתיות, קצת קשה לזכור שרק לפני שני עשורים, כשטויוטה הציגה את הראב4 -שיזכר בדברי הימים כקרוסאובר הראשון, מרבית מומחי הרכב הגיבו בעיקום אף ובעיתונות הרכב נחרתה לדראון עולם הקלישאה "להיות בלי ולהרגיש עם".
עוד ב-mako רכב
גרסה מוזלת לרכב הפנאי של יונדאי
CX5, אאוטלנדר וספורטאז' במבחן דרכים השוואתי
מבחן דרכים: קיה ספורטאז'
הספורטאז' של קיה, שהוצג לראשונה ב-1993, היה בדורו הראשון בעל יכולת שטח בלתי מבוטלת ועד היום מדובר ברכב פופולרי ומבוקש בקרב חובבי טיולים בעלי תקציב מוגבל. אבל הדור השני ובמיוחד השלישי, הנוכחי, היו כבר הרבה פחות קשוחים והתאימו יותר למהות של הסגמנט הלוהט.
גם כיום, 4 שנים לאחר הצגתו, הספורטאז' בדורו הנוכחי נראה מצוין עם עיצוב של פיטר שרייר ששבה את לב הלקוחות ואחראי במידה לא מבוטלת לצמיחה של קיה בעולם.
לאחר פתיחה מוצלחת שאפשרה לספורטאז' לכבוש את סגמנט רכבי הפנאי בישראל עם הגעתו, מתחרים חדשים כמו מאזדה CX5 האיכותי ומיצובישי אאוטלנדר שמציע אופציה ייחודית ל-7 מקומות ישיבה, גרמו לספורטאז' לאבד מזוהרו ובסיכום 2013 הוא הדרדר למקום הרביעי בסגמנט, אפילו אחרי קרוב משפחתו מבית יונדאי שזכה בשנה החולפת למתיחת פנים ולגרסה מוזלת ב-151 אלף שקלים.
כעת נוחתת כאן הגרסה מתוחת הפנים של הספורטאז' עם הבטחה לטפל בנקודות החולשה של הדגם ובצירוף גרסת בסיס חדשה אך מאובזרת למדי ב-150 אלף שקלים הממצבת אותו כדגם הזול ביותר בקטגוריה ומקרבת אותו לגרסאות המאובזרות של רכבי הפנאי הקטנים.
על הנייר הספורטאז' המחודש נשמע כמו דיל טוב מאוד ולכן מיהרנו לשים עליו את היד כדי לבדוק מה יש לו להציע מעבר למחיר האטרקטיבי, לנוכח מבול הקרוסאוברים המודרניים.
באולם התצוגה
סוס מנצח לא מחליפים והעיצוב החיצוני של הספורטאז' נותר כמעט ללא שינוי. ניסיונות לאתר הבדלים של ממש, גם כשהוא עומד ליד הדגם הקודם, עלו בתוהו, וטוב שכך, מאחר שגם היום מדובר בדגם הנאה ביותר בקטגוריה כמעט מכל זווית ממנה מתבוננים עליו.
בתא הנוסעים ניתן להבחין בכמה עדכונים ובין היתר ההגה בעל שלוש הצלעות קטן יותר (ומתכוון גם לעומק בניגוד ל-ix35), נופל לידיים ומגיע עם ציפוי מעור (פלסטיק בקודם) נעים למגע. כמו כן, גם דיפוני הפלסטיק מעט איכותיים יותר ויש לא מעט תאי אחסון, אבל הפלסטיקה שצבועה בעיקר בשחור ואפור כהה יוצרת תחושה מעט קודרת ואיכות החומרים עדיין לא ברמה של ה-CX5.
עוד נציין את קורת A הרחבה ואת השמשה האחורית הקטנה שפוגעות בשדה הראיה ואת קו החלונות הגבוה שמעניק אווירה המתאימה יותר למכונית ספורט ומפחית מתחושת ה"על הגובה" החביבה על לקוחות הסגמנט.
המושבים נוחים מאוד, המרווח לנוסעים טוב למדי (264 ס"מ בסיס גלגלים) וגם תא המען נדיב בגודלו (564 ליטר), אם כי בעל סף הטענה גבוה מעט.
גרסת "אורבן" הבסיסית אמנם לא כוללת תאורת לד, חלון שמש, מסילות גג וקיפול מראות חשמלי שהוסרו מהמפרט על מזבח המחיר האטרקטיבי, העומד כאמור על 150 אלף שקלים, אך האבזור אינו קמצני כמו בגרסה המוזלת של ה-IX35 לבית יונדאי וכולל חישוקי 16' קלים, בקרת שיוט, ידית הילוכים והגה בציפוי עור ומערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 7”, מצלמת רוורס, קישורית בלוטות' עם העתקה של ספר הטלפונים בעברית, כניסה לנגנים, שליטה מההגה ומערכת ניווט.
בעיר ומחוצה לה
גם יחידת ההנעה עברה שדרוג ועל אף שנפח המנוע נותר זהה לעבר ועומד על 2 ליטרים, בזכות מעבר להזרקת דלק ישירה ההספק עלה ל-166 כ"ס (שלושה סוסים יותר) וזמינות הכוח שופרה עם 20.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד (1.2 קג"מ יותר ב-600 סל"ד פחות מבעבר).
המנוע המעודכן משודך לאותה תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסים ולמרות שהשיפור בביצועים זניח וגם צריכת הדלק גבוהה יחסית עם 12 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת ורגועה יחסית, יחידת ההנעה שקטה יותר (2,250 סל"ד ב-110 קמ"ש) ובעלת אופי פעולה חלק מבעבר.
כמו כן, גם בידוד הרעשים שופר משמעותית והמתלים עברו כיול מחדש שהעניק להם אופי מוצק המזכיר מכוניות אירופאיות.
בהתאם לכך הספורטאז' הפך לנעים יותר. הוא מקפץ פחות מבעבר על שברי אספלט, מפגין ריסון טוב ומרגיש מדויק יותר בזכות היגוי חשמלי שעבר כיול מחדש והפך מהיר יותר ובעל משקל טבעי המעניק לנהג ביטחון בנהיגה נמרצת בכביש מפותל. עם זאת, במעבר למצב הידני בתיבת ההילוכים, מסך התצוגה הקטן בלוח השעונים מראה את ההילוך הגבוה אותו יש לשלב כשסל"ד המנוע מתקרב לקו האדום במקום להציג את ההילוך בו הרכב נמצא, דבר המבלבל בנהיגה דינמית.
כזכר ל-DNA של הדור הראשון ועם כיול מתלים מוצק הבולע שיבושים בשקט מופתי, בקרת המשיכה מפתיעה ביכולת שלה להתמודד עם איבודי אחיזה בשטח ואפילו מערכת בקרת ירידה במדרון, די נדירה ברכבי פנאי בסיסיים, הספורטאז' העדכני מרגיש טוב יותר בשטח ביחס לרוב הקרוסאוברים עם הנעה קדמית.
המתחרים צריכים לחשוש?
על אף שהספורטאז' המחודש עדיין לא עומד ברף האיכות שמאזדה הציגה עם ה-CX5, מתיחת הפנים פתרה את רוב נקודות התורפה שהפריעו בעבר והספורטאז' שקט יותר, נוח יותר, מרגיש דינמי יותר ועדיין מציע את העטיפה היפה בסגמנט.
עם תג מחיר התחלתי של 150 אלף שקלים לגרסת "אורבן" המציעה אבזור נדיב ואת מרבית היתרונות של הדגם, ללא ספק לקיה יש קלף חזק ביד, ההופך את הספורטאז' לאחת העסקאות המשתלמות ביותר למי שחושק בישיבה על הגובה.
יתרה מכך, במחיר הזה הוא לא רק מתחרה בקרוסאוברים מהסגמנט שלו אלא קורץ גם לרוכשי גרסאות משודרגות של רכבים משפחתיים ובעיקר למי ששוקל לרכוש את אחד מהג'יפונים הקטנים החדשים בשוק שעדיין, בניגוד לספורטאז', מחייבים פשרות מסוימות בכל הנוגע לשימושיות משפחתית.
>> מבחן השוואתי ג'יפונים קטנים: קפצ'ור, טראקס, 2008 וקרוסאובר