70 שנה בדיוק אחרי שעל אדמת נורמדי שבצרפת החל המהלך שסיים את שליטתה של גרמניה באירופה במלחמת העולם השניה, פיג'ו בחרה להשיק בחבל הארץ הפסטורלי והכפרי הזה את הפיג'ו 308 החדשה עם מטרה דומה: חיסול שליטתה המוחלטת של הגולף, המשפחתית הקומפקטית של פולקסווגן, בסגמנט הרכב החשוב ביותר ביבשת הישנה.
ככל הנראה זו לא באמת הייתה הסיבה שבגללה פיג'ו בחרה להציג את הרכב החדש החשוב ביותר שלה דווקא בנורמנדי ויותר סביר להניח שהדבר קשור למפעל המנועים המייצר את יחידת ההנעה החדשה של ה-308 שנמצא בסביבה והיה חלק מתוכנית הביקור במהלך ההשקה, אבל אין ספק שמשמח לראות, בפרק זמן שבמונחים היסטוריים נחשב קצרצר, שאירופה השתנתה מהקצה אל הקצה, שיריבויות עקובות מדם שנמשכו דורות על דורות נעלמו מסדר היום לטובת איכות חיים ושלווה ושהלאומנות המיליטנטית מסתכמת בתחרויות ספורט או בקרבות עסקיים.
עוד ב-mako רכב
* 5 כוכבים למאזדה 3 ופיג'ו 308 החדשות ב-NCAP
* מבחן דרכים: פיג'ו RCZ
* הדגמים החדשים של פיג'ו, סיטרואן ו-MG ל-2014
מבחינת קונצרן פיג'ו החשיבות של ה-308 החדשה עצומה, ואחרי שרק לאחרונה הוא ניצל בשן ובעין ברגע האחרון מפשיטת רגל בעקבות משבר מתמשך שהחל במפולת הכלכלית של שנת 2008, ברור לקברניטי החברה שהפעם אסור להם לפשל ועליהם להציג את המתכון המנצח ביותר שהם יכולים לרקוח - כזה שיקלע לאניני הטעם חובבי מסעדות כוכבי מישלן, אך בה בעת כזה שיתאים גם למי שמעדיף את סניף הפאסט פוד השכונתי. מתכון שישלב מעט ניחוחות צרפתיים, טיפה תעוזה והרבה מרכיבים מוכרים שיערבו לחך של כמה שיותר אנשים בדרך להפוך למנה העיקרית בסל ההוצאות המשפחתי.
אחרי שזכתה בתואר המכובד בעולם הרכב - "מכונית השנה באירופה", תוך שהיא מקדימה מכונית מרשימות כמו מרצדס S קלאס, מאזדה 3 ו-ב.מ.וו i3 החשמלית, יצאנו למסע ממצה בן מעל ל-700 קילומטרים כדי לבחון האם ה-308 מצליחה לעמוד במשימה ובציפיות וגם להבין האם יש לה גם סיכוי להפוך ללהיט מקומי כאן בלבנט.
מתרשמים
פעם, בימים שלפני הפלישה של מכוניות מהמזרח הרחוק, המשפחתיות של פיג'ו, עם דגמים כמו 404, 304 וה-305, היו הבחירה הראשונה של הרבה מאוד ישראלים, אבל גם כשהיפנים כבר שלטו בטבלאות המכירות ביד רמה עדיין נרשמה במחוזותינו חיבה לא מבוטלת לקומפקטיות עם סמל האריה של פיג'ו, וה-306 וה-307 רשמו בישראל נתוני מכירות נאים ביותר והציעו ללקוחות ניחוחות אירופאים, נוחות מצוינת והתנהגות כביש מהנה.
כשה-308 הראשונה הוצגה ב-2007 התמונה קצת השתנתה ולמרות שלא היה מדובר ברכב רע כלל, הוא התקשה לבלוט מול המתחרות שהשתפרו במיוחד לנוכח העובדה שדווקא בשניים מהתחומים, עיצוב וחיבור לנהג, בהם פיג'ו תמיד הצטיינה, היא לא בדיוק בלטה.
ה-308 החדשה, לראשונה בפיג'ו, אמנם נושאת את שם קודמתה אך מדובר במכונית חדשה לחלוטין ושונה בעיצובה מסדרת ה-306, 7 ו-8 שהיו המשך ישיר אחת של השניה.
אמנם בפרונט בהחלט ניתן לראות קשר ברור לדגמים בליין העדכני של פיג'ו שנחשף עם הצגת ה-208 לפני כשנתיים, אך בצדודית עם קורה C רחבה אי אפשר לטעות לרגע באשר למקור ההשראה המגיע מהמדינה השכנה ממזרח לצרפת.
עם זאת, זה יהיה מוגזם לטעון שמדובר בהעתק של הגולף, אבל אין ספק שהלוק של ה-308 החדשה יוצר בתת מודע חיבור מיידי וישיר למכונית שהיא כה רוצה להידמות אליה. אגב, במבט מלא מאחור, עם חלון צר וגג משתפל, היא מזכירה גרמניה אחרת העונה לשם מרצדס A קלאס.
למרות זאת, אל תטעו, לא מדובר במישמש עיצובי או בגיבוב של אלמנטים מועתקים וה-308 החדשה בהחלט מציגה לוק שלם, מרשים למדי - לא פורץ גבולות אך כוחני ודינמי ובה בעת אלגנטי במידה.
במקביל הושקה באירוע גרסת הסטיישן השימושית של ה-308 המציגה, למרות מרכב ארוך בלא פחות מ-33 סנטימטרים מזה של גרסת ההאצ'בק, מראה זורם ונעים לעין אם כי מעט פחות מרשים מזה של גרסת ההאצ'בק או מזה של חלק מהסטיישנים של המתחרים.
בעוד שבמבט מבחוץ ה-308 בשתי גרסאותיה עושה עבודה טובה אך לא מחדשת הרבה, תא הנוסעים של הקומפקטית הצרפתיה בהחלט לא שגרתי וכולל דשבורד בעיצוב ייחודי המשלב בין גלגל הגה קטנטן במיקום נמוך ולוח מחוונים בחלקו העליון של הדשבורד בהתאם לרעיון "להסתכל על המחוונים מעל להגה ולא דרכו", אותו פגשנו לראשונה ב-208.
בנוסף, הקונסולה המרכזית נטולת כפתורים כמעט לחלוטין ובמקומם ניתן למצוא מסך מגע גדול השולט על רוב מערכות המשנה - ממערכת השמע, דרך בקרת האקלים, הניווט ועד להגדרות השונות של הרכב. איכות החומרים טובה ברובה ומרשימה למדי במיוחד בחלקו העליון של הדשבורד ובדיפוני הצד, אך עם הרבה גוונים כהים וללא כפתורים יש מי שיחושו שמדובר בעיצוב נקי ומינימליסטי מדי.
המושבים נראים מצוין ומתגלים כנוחים למדי עם הרבה מרווח ליושבים מקדימה. מאחור התנאים טובים אך קצת פחות מפנקים וניתן לציין מרווח ראוי אך לא בולט לטובה אל מול המתחרות מאחור. כמו גם גג מעט נמוך העלול לגרום לקרבת יתר עם מי שהתברכו בגובה של מעל ל-1.80 מטרים.
בזכות בסיס גלגלים ארוך יותר (2.73 מטרים לעומת 2.62 בהאצ'בק) וגג שמשתפל לאחור פחות בחדות גרסת הסטיישן מציעה תנאים מצוינים גם לרגלים וגם לראש ליושבים מאחור.
תא המטען של גרסת ההאצ'בק מציע נפח מכובד למדי של 470 ליטרים. הסטיישן מציעה 180 ליטרים יותר ובסך הכל 650 ליטרים שמעניקים לה את הבכורה בסגמנט וזה עוד לפני שהזכרנו את האופציה לקפל את המושבים ולקבל נפח של לא פחות מ-1775 ליטרים.
בתא המנוע אנחנו פוגשים חידושים נוספים ואת מנוע ה-1.6 המסורתי מחליפה יחידת הנעה חדשה לחלוטין שמסתפקת בנפח של 1.2 ליטרים ו-3 צילינדרים. עם זאת, בעזרת תכנון מתקדם וגדישת טורבו עצבנית, שיש לקוות שלא תתגלה כבעייתית בחום ובדלק הישראלי, (2.3 באר בשיא! - הרבה יותר מכל רכב ללא יומרות ספורטיביות קיצוניות בייצור סדרתי) היא מפיקה לא פחות מ-130 כ"ס ומומנט בריא של 23 קג"מ כבר בסיבובי מנוע נמוכים.
כמנהגם של האירופאים, בהשקה גרסה זו שודכה לגיר ידני בלבד אך לארץ היא תגיע כמובן עם תיבת הקסמים המחליפה הילוכים בעצמה וגם במגזר זה יש לאריה מצרפת חידושים חשובים. אחרי שנים בהן מכוניות פיג'ו בישראל סבלו מחסרון מאוד משמעותי בדמות גיר אוטומטי "חכם" מדגם AL-4 שהסתפק ב-4 הילוכים והציג אופי פעולה משונה, ה-308 החדשה מצוידת בתיבת הילוכים מודרנית ומוצלחת (אותה כבר פגשנו בדגמים הבכירים של החברה כמו ה-508 וה-5008) עם 6 הילוכים מתוצרת AISIN היפנית.
נוהגים
אנחנו לוחצים על כפתור ההתנעה האלגנטי (אל דאגה, בגרסה הישראלית יחסכו מכם את הפיצ'ר הנחמד הזה ותקבלו סוויץ' רגיל...) והמנוע הקטנטן מתעורר. בניגוד לציפיות לטרטור מעצבן ורעידות קלות בסרק האופייניות לכמעט כל מנועי 3 צילינדרים (וגם לגרסה האטמוספרית של מנוע זה) גרסת הטורבו מפגינה אופי מתורבת מעורר השתאות עם פעולה שקטה ונטולת ויברציות בעת עמידה במקום וכוח זמין ותגובת דוושה מצוינת בתנועה לכל אורך קשת הסל"ד והמהירות.
למרות הנפח הצנוע הגמישות מצוינת בכמעט ועל אף שאין כאן כוח ברוטלי מתפרץ, לחיצה בריאה על הדוושה בהחלט מספקת דחף ראוי ולפחות בגרסה הידנית השידוך בין ה-308 למנוע הטורבו מוצלח מאוד. המכונית מרגישה קלילה, התאוצות משכנעות ודי בנקל אפשר לשחזר את הנתונים הרשמיים עם תאוצה למהירות תלת ספרתית בקצת פחות מעשר שניות ומהירות מרבית של 206 קמ"ש בה ניתן אפילו לשייט פרק זמן לא מבוטל בקלות יחסית.
עם זאת, למרות שגרסה זו בדיוק של ה-308 רשמה שיא גינס לחסכון בדלק בעת שנבחנה במסלול בספרד וגמאה 1,810 קילומטרים על מיכל דלק אחד תוך שהיא מציגה צריכת דלק של כ-35 קילומטרים לליטר בממוצע ועל אף שהיא מתברכת בנתון צריכת דלק משולב רשמי של כמעט 22 קילומטרים לליטר, בקטעי מדידה רגועים יחסית המדמים שימוש הגיוני של לקוח טיפוסי התקשינו להגיע לנתון טוב, אך לא רע כשלעצמו, מ-14.5 קילומטרים לכל ליטר של הנוזל הצהבהב.
נוחות הנסיעה טובה ברוב סוגי הכבישים והמהירויות השונות, אך מי שמצפה לריחוף צרפתי כמו פעם עשוי להתאכזב ולגלות שה-308 החדשה קרובה כעת יותר לקשיחות האופיינית למותגים גרמניים. עם זאת, לזכותה יש לציין שאחרי טיסה מהארץ ויום נהיגה עמוס שכלל מעל ל-400 קילומטרים הגענו אל היעד הסופי רעננים יחסית.
בניגוד ל-208 בה רבים התלוננו על כך שסידור הדשבורד הייחודי (עם הגה קטן ונמוך ומחוונים במיקום גבוה) גורם לא פעם לחלקו העליון של ההגה להסתיר מעט מהדשבורד, כאן הביצוע טוב בהרבה ואין בעיה של ראות מה שחושף את האוחז בהגה למד הסל"ד שב-308 משום מה מציג פעולה מאוד לא שגרתית ומבלבלת - נגד כיוון השעון.
גם מסך השליטה הגדול בקונסולה המרכזית שמחליף את הכפתורים מצריך התייחסות ועל אף שאין ספק שמדובר בפתרון יותר אסתטי לעין ונראה שבעתיד כך יראו פני הדברים ברוב כלי הרכב המודרניים, הפריסה הזו פחות נוחה לתפעול ומצריכה הסחת דעת.
כך למשל, אם אתם במצב ניווט ורוצים להחליף תחנה ברדיו או לשנות את עוצמת המיזוג עליכם לצאת ממערכת הניווט (שממשיכה לפעול ברקע), לבחור את מקש המגע המעביר למסך הפיקוד של המערכת הרצויה, לבצע עוד כמה לחיצות במיקומים שונים כדי להשלים את הפעולה שחשקתם בה ואז ללחוץ שוב על פקד וירטואלי אחר כדי לחזור לתצוגת הניווט.
גם ההגה מהיר ומדויק אך לא תקשורתי במיוחד ובאופן כללי, למרות היכולות האבסולוטיות הגבוהות, לא מדובר במכונית לנהג חובב ההגה כמו מכוניות פיג'ו של פעם.
מסכמים
אנשי פיג'ו הרבו להשתמש בביטוי "קפיצת מדרגה" במהלך אירוע ההשקה ולפחות הפעם לא מדובר בסתם מטבע לשון או בבלבולי מוח שיווקיים אלא בהגדרה מדויקת למדי המטיבה לתאר את המשפחתית החדשה מצרפת ביחס לקודמתה.
עם זאת, חייבים לזכור שה-308 הקודמת לא הייתה מכונית מבריקה במיוחד וגם את העובדה שכמעט כל רכבי הסגמנט המשפחתי - מהגולף של פולקסווגן, דרך האוקטביה של סקודה, הקורולה/אוריס של טויוטה ועד ה-3 של מאזדה, התחדשו בשנה-שנתיים האחרונות ומציגים כעת איכויות משופרות, טכנולוגיה מתקדמת יותר והרבה יותר אבזור כסטנדרט.
בכל מקרה, גם אל מול התחרות העדכנית ביותר ל-308 החדשה אין במה להתבייש ומי שהייתה בעבר שחקנית מרכז שדה, במקרה הטוב, נמצאת היום בחוד החנית של הסגמנט ומציעה חבילה שלמה מאי פעם שבוודאי תקרוץ למעריצי המותג הוותיקים וגם עשויה "לגנוב" לא מעט קליינטים נאמנים של מותגים אחרים.
באירוע ההשקה נכחו בעיקר גרסאות מאובזרות מאוד שכללו חישוקי 18' עם צמיגי ספורט, גג שמש פנורמי (לא נפתח), בקרת שיוט אקטיבית, בלם יד חשמלי, התנעה בכפתור, התרעה על רכבים בשטחים המתים, מערכת מצבי נהיגה, ניווט GPS, תאורת לד מרשימה מובנית בפנסים הראשים, מושבים בריפוד משולב ז'מש או עור, עיטורי כרום ועוד הרבה תופינים, אך ה-308 שתגיע לארץ לקראת הסתיו תציג מפרט אבזור אוורירי בהרבה שיכלול ריפודי בד כהים "ליסינג סטייל", בלם יד מכני, בקרת שיוט סטנדרטית, תאורת לד חלקית, חישוקי 16', מסך שליטה מרכזי ללא ניווט ו...זהו, בערך.
בשלב זה המחיר הסופי בישראל טרם נקבע אך ההערכה של אנשי לובינסקי, היבואנית, היא שה-308 לא תוצע כאן עם תג מחיר שיאפשר לה לתת פייט במגזר הליסינג למכוניות כמו הקורולה הסופר מצליחה או המאזדה 3 האייקנית (בסביבות 127-130 אלף שקלים).
ועם צפי למחיר אף גבוה מזה של הסקודה אוקטביה החדשה (החל מ-132 אלף) ולא רחוק מגרסת הכניסה של הגולף ב-134 אלף שקלים (ויותר ל-308 סטיישן השימושית) אין ספק שלמרות שסוף סוף יש לפיג'ו משפחתית עם מפרט שאין שום צורך להתנצל עליו בהקשר המקומי, עיצוב מרשים, מנוע מתקדם, תיבת הילוכים אוטומטית ראויה ותא נוסעים איכותי, ל-308 החדשה יהיה קשה בתנאים כאלה להפוך ללהיט בארץ הקודש - וחבל.
>> המשפחתיות של ישראל במבחן השוואתי ענק: קורולה, אוקטביה ו-3 החדשות מול כל השאר
הכותב היה אורח פיג'ו בצרפת