בעשור האחרון, אחת לשנתיים וחצי, ניצבת בפני עשרות אלפי בני המעמד הבינוני משימה לא פשוטה - לבחור בת זוג שתהיה פרטנרית לחייהם בשנים הקרובות, או בקיצור להחליט איזו מכונית לוקחים הפעם מהליסינג.
תקנות המיסוי הירוק שיצאו לפועל לפני קצת יותר משנה כללו בתוכן גם שינוי משמעותי בכל מה שקשור למס החודשי של השכירים, בעבור ההטבה של קבלת רכב מהעבודה. במקום תעריפים המחושבים לפי קבוצות שווי השימוש (קבוצה 2, במקרה של המשפחתיות), עברו לחישוב ליניארי בגובה של 2.04 אחוזים מערכו של הרכב והחל מינואר 2011, ככל הנראה 2.5 אחוזים.
לכאורה, היציאה מחישוב לפי קבוצות מחיר הייתה אמורה לפתוח את השוק לתחרות מחירים וגם לספק אופציה לחכור רכב ברמת פאר מפנקת יותר, אך יותר משנה אחרי שנכנסו התקנות לתוקף נראה שהמצב נשאר כבעבר ומרביתם של כלי הרכב שנמנו על קבוצה 2 שומרים על מחיר אחיד של 118 אלף שקלים. בקיצור, שום דבר לא השתנה. תיאום מחירים? מה פתאום, השתגעתם?
במצב הקיים היום, על ליבו של לקוח הליסינג מתמודדות לא פחות מ-20 אופציות הכוללות את מלכת המכירות של ישראל, ה-3 של מאזדה, ועוד אי אילו מכוניות הרוצות לנגוס בפלח השוק המשמעותי בישראל.
רגע לפני שלב ההשוואה ראש בראש נפרדנו מכמה מהתמודדות: הג'טה של פולקסווגן שסובלת ממנוע מיושן ותוחלף בקרוב בדגם חדש, הסיטרואן C4 האוונגרדית שהפתיעה לטובה בשוק הליסינג אך גם היא לקראת החלפה בתחילת 2011, הסוזוקי SX4, ניסאן טידה, יונדאי אקסנט, שברולט אבאו וקיה ריו שהן למעשה מכוניות מקטגוריה קטנה יותר שחיברו אליהן תא מטען גדול ולא כאלו שתוכננו להיות משפחתיות. מהרשימה ניפינו גם את הקיה סיד שהיא כשלעצמה מכונית בכלל לא רעה, אך אחות תאומה ליונדאי i30, שאהובה יותר על העם בציון.
בניגוד למבחני דרכים בהם אנו מייחסים חשיבות רבה לסעיפים כמו ביצועים, יכולות דינאמיות ותקשור עם הנהג, בהשוואה זו בחרנו להבליט את הפרמטרים החשובים ללקוח הליסינג הטיפוסי. בגלל ההיצע הנרחב החלטנו לפצל את הכתבה. בחלק זה נציג את החשודות המיידיות ובכתבה הבאה נסקור כמה דגמים שלא בטוח שידעתם שאתם יכולים לקבל עם מדבקה של החברה על הכנף האחורית.
למי שתוהה למה חברת הליסינג לא מציעה את כל הדגמים עליהם אנחנו מדברים - קחו בחשבון שלמרות שכל המכוניות מגיעות עם תג מחיר שבתיאוריה אמור לספק עלות שווי שימוש ועלות חכירה כמעט זהות, חלק מחברות הליסינג מעלות באופן מלאכותי את מחירם של דגמים עליהם לא קיבלו דיל מספיק טוב מהיבואן.
ועכשיו, קבלו בתשואות את מכוניות הליסינג הכי פופולארית של עמישראל.
רנו פלואנס
המכונית החדשה ביותר בחבורה נולדה לפני כשנה. היא פרצה לחיינו כשהיא מלווה במסע פרסום בכיכובו של נהג המונית הכי מוכר בארץ, עידו רוזנבלום. בפרסומות, תוך שימוש בחן רוזנבלומי טיפוסי, הועבר המסר של נשיא רנו-ניסאן קרלוס גואן להביא את מכוניות רנו לאמינות שתיישר קו עם תוצרים מהמזרח, משימה לא פשוטה למי שבמשך שנים סבלה מרגישות יתר וכמות תקלות מעל לממוצע.
האם מהפך האמינות הצליח? רק הזמן יוכל לספק תשובה. בכל מקרה הפלואנס היא לא רק גרסה למגאן דור שלישי לה הודבק תא מטען, אלא מכוננית שתוכננה מראש כמכונית סדאן.
למרות הקווים המודרניים התוצאה הסופית מציגה עיצוב מעט מסורבל לטעמנו. הקלף המרכזי שהפלואנס זוקפת לזכותה הוא מרחב פנימי גדול במיוחד ונתוני רוחב ואורך הקרובים יותר למתמודדות בקטגורית המנהלים. ואכן, בפלואנס מאוד מרווח בשתי שורות המושבים, אם כי, באופן מפתיע, למרות מרווח רגליים מצוין, מבוגרים המתנשאים לגובה של מעל ל-1.8 מטרים שישבו במושב האחורי יזכו לליטוף מתמיד מהגג שמשתפל אל עבר תא המטען. המושב עצמו נוח מאוד, חומרי הריפוד איכותיים אך פשוטים למראה וביחד עם פלסטיקה שחורה ומעט זולה למראה תא הנוסעים לא משדר אווירה יוקרתית במיוחד. גלגל ההגה הפלסטי מתכוונן רק לגובה ואפשר לציין שגם חסרה משענת יד בין המושבים הקדמיים.
תא מטען ענקי בנפח של לא פחות מ-530 ליטרים מהווה יתרון מנצח לקהלים שונים, כמו משפחה צעירה שצריכה להיעזר בשתי עגלות ילדים - או כפי שציין סוכן המכירות בסוכנות רנו בתל אביב, למחסלים מקצועיים. אז אולי לגופות יהיה הרבה מקום שם אך הפלואנס היא לא רכב המילוט האידיאלי; עם מנוע 1.6 המוכר לנו מהמגאן והשילוב של תיבה אוטומטית לא זריזה במיוחד (ברנו מצהירים על האצה למאה קמ"ש תוך 13.9 שניות ארוכות) כנראה שלא תצליחו לברוח איתה לשום מקום. גם בעיקולים הפלואנס לא מבריקה ועם הגה חשמלי מנותק וכיוון מתלים רופס מעט הפלואנס לא תהיה פרטנרית לחובבי ההגה. רמת הבטיחות כנהוג אצל רנו בשנים האחרונות מצוינת וכוללת 6 כריות אוויר. היא טרם נבחנה על ידי NCAP, אך אחותה המגאן זכתה כצפוי לדירוג בטיחות מלא.
שורה תחתונה: למעט מרווח ראש מוגבל במושב האחורי, הפלואנס היא המכונית המרווחת בקטגוריה, הבחירה של מי שחייב תא מטען ענק ולא מתעניין בנהיגה.
>> רנו פלואנס - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד 2
שברולט קרוז
המתקפה היחצנית חסרת הגבולות שעטפה את השקתה המקומית של המשפחתית הקוריאנית של קונצרן שברולט, הייתה אמורה ליצור את התחושה שהנה מגיעה לכאן המכונית החשובה ביותר מאז המצאת המודל טי של פורד - או לפחות ה-3 של מאזדה. במציאות הקרוז אמנם הציגה שיפור משמעותי מהאופטרה אותה החליפה, אך לא הביאה עמה שום בשורת דרך יוצאת דופן. אין מנוס מלציין שהציפיות שיחצני החברה יצרו היו גדולות בכמה מידות על המכונית שבסופו של דבר נחתה כאן.
הקרוז מציגה עיצוב חיצוני מרשים, ממדים נעימים, תא מטען גדול למדי ותא נוסעים מרווח מעל לממוצע וככל הנראה הכי מעוצב ויוקרתי למראה בחבורה - הכולל אבזור נדיב, הגה מצופה עור המתכוונן לגובה ולמרחק, מחשב דרך, מערכת שמע עם אפשרות חיבור נגנים ועוד. המנוע מציג הספק ממוצע של 112 כ"ס אך בניגוד למרבית המתחרות הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית מתקדמת עם 6 יחסי העברה. התיבה בהחלט עוזרת לנתוני צריכת דלק טובים אך נוטה להתבלבל מעט בין שלל ההילוכים ולא תורמת לנתוני האצה חורכי אספלט. הקרוז מציגה מפרט בטיחות מלא עם 6 כריות אוויר כשלפני מספר חודשים זכתה ב-5 כוכבים במבחן NCAP ובציונים הגבוהים ביותר לבטיחות שהושגו למכונית בגודלה.
שורה תחתונה: תא הנוסעים מרווח ומאובזר, ולמעשה המזמין ביותר מכל שאר המתמודדות. זכתה לדירוג הבטיחות הגבוה ביותר למכונית משפחתית, אך הביצועים והניהוג לא מתבלטים.
>> שברולט קרוז - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד2
טויוטה קורולה
הדור הנוכחי של הקורלה זכה לאחרונה למתיחת פנים קלה ולא בולטת לעין במיוחד. הקורולה שומרת על חזות היוצרת אפקט של מכונית גדולה אך משלבת גם קווי עיצוב תמוהים; משטחי פח בעלי קימורים משונים וקו חלונות גבוה לא הופכים אותה למלכת יופי.
אחרי שנים בהן טויוטה נחשבה למניה הכי בטוחה בשוק הגיע הדור הנוכחי והחל לערער את מעמדה האיתן: בתחילה היה זה הגיר הרובוטי - תפעולו היה כה ברוטלי ולא נעים שאנשים הגיעו למוסכי החברה בחשש שמשהו במכונית הולך להתפרק. במשך יותר משנה ביוניון מוטורס היבואנית היו חסרי אונים, עד שהחברה היפנית החליטה לשדך בעבור שוווקים מתפתחים אופציה של גיר אוטומטי קונבנציונאלי. המכירות החלו לחזור להיקפים מוכרים אך אז התגלתה דוושת התאוצה שבמצבים מסויימים נתקעה במצב לחוץ.
מעבר לתקלה הבטיחותית שהביאה למותם של מספר אנשים בתאונות דרכים, בעיקר בארצות הברית, בשיאו של משבר הבטיחות החמור התגלתה העובדה שבטויוטה היו מודעים לתקלה אך העדיפו להימנע מקריאה לתיקון של מילוני מכוניות מחשש לפגיעה קשה בתדמית האמינות והאיכות של החברה. בכל מקרה, מדובר בתקלה נדירה שכבר תוקנה אך הדי הפרשה ללא כל ספק עדיין מרחפים באוויר.
הקורולה מציעה ממדים טובים ומרווחים, תא מטען גדול ומנוע חזק המפיק 124 כ"ס המעניקים לה יכולת תנועה זריזה למדי. למרות הביצועים הטובים הקורולה לא פונה לנהג ונראה שמהנדסי החברה הקפידו לא לתת לנהג שום מידה של הנאה מנהיגה. אפשר לציין גם את רמת הפאר הבסיסית שמסתפקת ב-2 חלונות חשמליים ו-4 כריות אוויר. למרות התקלה בדוושת התאוצה דגמי החברה נחשבים לאמינים ביותר ובעלי שרידות גבוהה גם בשימוש לא עדין האופייני ללקוחות ליסינג.
שורה תחתונה: לאחר החזרה לגיר אוטומטי רגיל, הקורולה מציגה מנוע חזק וממדים גדולים, אך נאמני טויוטה יצטרכו להתפשר על רמת אבזור נמוכה ורק 4 כריות אוויר.
>> טויוטה קורולה - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד 2
פורד פוקוס
אחרי המאזדה 3, הפוקוס היא אחת מהמכוניות האהובות ביותר על לקוח הליסינג הישראלי. הדור השני של הפוקוס של פורד שהוצג ב-2006 זכה להצלחה גדולה בארץ. המכונית משלבת בין עיצוב נעים מאוד לעין, אמינות מעל לממוצע האירופאי, רמת פאר ואבזור לא רעה לסגמנט הליסינג, מרחב פנימי גדול, נוחות נסיעה טובה, תא מטען מרשים (סדאן) ובמיוחד יכולות דינאמיות מצוינות ופניה לנהג חובב ההגה.הבעיה היא שבגרסת הליסינג כל הטוב הזה משודך למנוע לא מרשים בנפח 1.6 ליטר עם עדר של 100 סוסים עייפים שרתומים לגיר לא זריז במיוחד והתוצאה – ביצועים חלשים למדי.
הפוקוס מציעה בחירה בין תצורת האצ'בק, סדאן או סטיישן באותו המחיר. גרסת הסטיישן מציעה אופציה מצוינת לעוסקים בתחביב האהוב במגזר ההיי טק, רכיבה על אופניים. ללקוח הפרטי בעבור תוספת צנועה יחסית של כ-6000 שקל, מוצעת גרסת הסטיישן כשהיא מצוידת במנוע בנפח 2 ליטרים המפיק 145 כ"ס ומשפר עד מאוד את ביצועי המכונית. חשוב לציין שלפני מספר חודשים הוצגה מחליפה לפוקוס המוכרת והיא צפויה להגיע לארץ בעוד כחצי שנה.
שורה תחתונה: לפוקוס יתרונות רבים בדמות עיצוב נאה, תא נוסעים מרווח והתנהגות כביש משובחת, אך היא מצוידת ביחידת כוח חלשה שתפריע ללא מעט מהלקוחות. דגם חדש הוצג וצפוי להגיע במהלך 2011
>> פורוד פוקוס - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד 2
סובארו B3
עד לפני שני עשורים סובארו שלטה ללא עוררין בשוק הרכב המקומי ולמעשה כל הרשימה הזאת הייתה יכולה להסתכם במכונית אחת - סובארו DL.
היום היא בסך הכל עוד אופציה אפרורית בעדר המשפחתיות. ה-B3 של סובארו שהושקה בארץ ב-2008 אמנם עולה ללא ספק על האימפרזה אותה החליפה, אבל מראה שקוף, אופציה למרכב האצ'בק בלבד בתחילת הדרך וגרסת סדאן לא נאה במיוחד שהגיעה בהמשך לא הצליחו לתת לסובארו יתרון מוחשי שיביא לה את נתח השוק לו הייתה רגילה בעבר.
ה-B3 רושמת נקודות זכות בנוחות הנסיעה וברמת האמינות והסחירות וגם מבחינה דינאמית לאחות הצנועה ביותר של הSTI האימתנית ה-B3 ליסינג עם ההנעה הקדמית יש מה להציע עם אחיזת כביש טובה ואפילו יכולת להשתעשע מעט עם הזנב, אך המנוע בנפח 1.5 ליטר דואג לסיים כל משחק כזה במהירות בהפגנת קוצר נשימה קשה. למרות נתונים יבשים סטנדרטיים לקטגורית המשפחתומטית ה-B3 בגרסת מנוע ה-1.5 ליטר של סובארו מציגה ביצועים מאכזבים למדי ביחס למרבית מתחרותיה.
שורה תחתונה: למרות שהB3 היא מכונית מוצלחת למדי היא לא מצליחה לשחזר את ההצלחה של האימפרזה. לזכותה נזקפים מוניטין, אמינות ועלויות אחזקה נמוכות האופייניות למותג אך היא סובלת ממנוע בנפח 1.5 ומביצועים פושרים.
>> סובארו B3 - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד 2
יונדאי i30
המתחרה הבולטת ביותר של המאזדה 3 על לבו של לקוח הליסינג הפוטנציאלי. ה-i30 של יונדאי שהחליפה ב-2008 את האלנטרה המיושנת, ממחישה יותר מכל את ההתקדמות האדירה שעשו יצרניות המכוניות הקוריאניות בעשור האחרון. ה-i30 רושמת הצלחה גדולה בארץ, למרות שהיא מגיעה רק בתצורת האצ'בק שלא אהובה במיוחד על הלקוח הישראלי שמעדיף מכוניות עם תחת.
אם כן, מה הפך את הקוריאנית הזאת לאהובה כל כך על הקהל המקומי? בראש וראשונה חייבים לציין שמדובר במכונית פשוט טובה, שבניגוד לקוריאניות בעבר מסתכלת למתחרותיה בגובה העיניים. היא מציעה נוחות גבוהה, מרחב פנימי סביר ומנוע חזק שמעניק לה יתרון על מרבית האחרות בסגמנט. בניגוד לדגמי יונדאי בעבר שהיו צמאים מאוד לזהב השחור, ה-i30 גם מתגאה בנתוני צריכת דלק שפויים. בצד החסרונות ניתן להזכיר מושב אחורי מעט צר (אבל נוח) ותא מטען שמסתפק בנפח של 340 ליטר.
טיימינג בחיים הוא דבר חשוב, והוא הביא את ה-i30 לעמדת סגנות למלכה מבית מאזדה: ה-i30 הגיעה לארץ בתזמון מצוין לאחר שלקוחות ליסינג רבים סיימו מחזור ליסינג עם ה-3 של מאזדה, שהפכה למכונית החדשה הנפוצה ביותר על כבישי הארץ. הרצון של האנשים להתנייד במשהו ממה שכבר חוו ופחות המוני הביא לקוחות רבים לחפש חלופות וה-i30 הייתה שם והסתמנה כאופציה ראויה ל-3.
לגרסת ההאצ'בק נוספה לפני כשנה גרסת סטיישן בעיצוב דינאמי שמוצעת במחיר במחוזות הליסינג (118.5 אלף שקל) ומציעה מרחב מטען מרשים ביותר בלי להתפשר על מראה "סטיישן מתנחלים" מלפני אי אילו שנים. ליונדאי אחות תאומה, הסיד של קיה, המציגה עיצוב כמעט זהה ותאימות מכלולים מוחלטת. קיה נחשבת פחות פופולרית וסחירה בארץ אך מגיעה עם תעודת אחריות ללא פחות מ-7 שנים.
>> יונדאי i30 - המפרט המלא בקטלוג הרכב של mako ויד 2
שורה תחתונה: חבילה מוצלחת למדי המשלבת עיצוב נאה ומנוע חזק. המרווח הפנימי והאבזור מספקים. יונדאי רוצה להיות טויוטה הבאה והi30- היא הוכחה שיונדאי יודעת לבצע. פופולרית ובצדק.
מאזדה 3
המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב בישראל. ה-3 שנחתה כאן בשלהי שנת 2004 התמקמה באופו מידי בראש טבלאות המכירות. אם בעבר ההעדפות של מר ישראלי כללו בעיקר מכוניות בינוניות מאוד (סובארו DL, מיצובישי לנסר ומאזדה לאנטיס) ה-3 היא אחת הקומפקטיות המשפחתיות הטובות ביותר שבנמצא.
בישראל היא הפכה למכונית העם ובגלל הכמויות האדירות היא נראית לנו מעט אפרורית אבל ללא ספק מדובר במכונית עם עיצוב מודרני נאה מאוד ויכולות מרשימות. ביתר העולם בו מאזדה היא לא המוביל הלאומי, החברה מזוהה כיצרנית שפונה ללקוח חובב ההגה (זום - זום!) ואכן ה-3 מציעה יכולות דינאמיות וחדוות נהיגה הרבה מעל זו של מרבית המכוניות המשפחתיות בישראל.
אך לא יכולתה להשחיז פניות הפכו את ה-3 ללהיט כה גדול. מבין הסיבות להצלחתה אפשר למנות את הקשר הטוב שיש לדלק מוטורס עם חברות הליסינג, את העיצוב הבולט והמרשים, את הפנים האיכותי, התחושה המוצקה, האמינות המוחלטת והסחירות המצוינת בשוק המשומשות.
אמנם המושב האחורי מעט צר ויתקשה להכיל משפחה צעירה של 5 נפשות על כסאות הבטיחות והבוסטרים הנדרשים בחוק; כיול המתלים פונה לכיוון הספורטיבי על חשבון נוחות הנסיעה; ותא המטען הוא לא מהגדולים שבחבורה - אבל כחבילה כוללת ה-3 ללא כל ספק מצדיקה את מעמדה האיתן.
באמצע 2009 הוצג הדור השני, שיותר ממכונית חדשה לגמרי הוא מתיחת פנים נרחבת המתבססת על רצפת הדור הראשון ומכלוליו. העיצוב הכללי נשאר דומה בעוד שהחזית קיבלה מראה אגרסיבי חדש וקו המותניים ותא המטען הובלטו. נוחות הנסיעה כמו גם חלל תא המטען שופרו מעט ועיצוב הפנים עבר שינוי מקיף וקיבל מראה מודרני ויוקרתי. לצערם של לקוחות הליסינג, מנוע ה-1.6 שלא ניחן בעודף כוח והסתפק ב-105 כ"ס נשאר כשהיה וכך גם תיבת ההילוכים שאמנם מטיבה לסחוט את המנוע עד הסוף אך מסתפקת ב-4 יחסי העברה.
שורה תחתונה: 6 שנים אחרי שהתמקמה בראש טבלת המכירות לא עושה רושם שה-3 עומדת לעזוב את הפסגה בקרוב. למרות שבדרך כלל קצת קשה להזדהות עם הבחירות של העם בציון, במקרה של ה-3 בהחלט אפשר להבין מדוע כל כך הרבה ישראלים בוחרים בה שוב ושוב כמשפחתית הנבחרת שלהם.