ליצרנית הרכב השוודית וולוו יש ללא ספק זכויות רבות בדברי הימים של עולם הרכב וגם אם מעולם לא נהגתם באף אחד מדגמי החברה, כדאי שתדעו שחלק לא מבוטל מאמצעי הבטיחות שנמצאים כיום בכל רכב עשו את צעדיהם הראשונים במכוניות החברה שחרתה על דגלה את נושא הבטיחות עוד הרבה לפני שמישהו דיבר בכלל על מבחני ריסוק.
עם זאת, למרות שגם היום וולוו נחשבת למובילה בתחום עם שלל מערכות בטיחות אקטיביות והצטיינות יתרה במבחני הריסוק המתקדמים, כמו למשל אלה שבחנו התנגשות חזיתית עם חפיפה קטנה, נראה כי העובדה שכמעט כל המכוניות המודרניות כבר מציגות רמת בטיחות גבוהה עם ציונים מספקים במבחני הריסוק קצת מעמעמת את היתרון השבדי בתחום אשר, למרות חשיבותו הבלתי מעורערת, מרבית האנשים לא אוהבים להתעסק ולדוש בו יותר מדי מתוך איזשהו פחד קמאי בשילוב מידה לא מבוטלת של אמונות קודמות.
עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים וולוו V40
מבחן דרכים ב.מ.וו 320, וולוו S60 ואודי A4
צפו: כמה מכוניות צריך כדי להשבית וולוו ישנה?
וכך, וולוו מצאה את עצמה בשנים האחרונות ללא קלף שיווקי חזק מספיק שיאפשר לה לתת פייט של ממש לדומיננטיות הכמעט מוחלטת של מותגי הפרימיום הגרמניים בשוק היוקרה.
יתרה מזאת, השנים בהן אותו יתרון בטיחותי גובה גם במראה רבוע עם אפיל של טנק קיבעו לשבדית אפיל לא סקסי ותדמית זקנה, שלמרות כמה דגמים בכלל לא רעים בארסנל הקשו על החברה להצטייר כנחשקת בקרב קהלי לקוחות פוטנציאליים מעבר לחניונים של בתי גיל הזהב.
אמנם מי ששם את התדמית בצד גילה לא פעם, מעבר להצטיינות בתחום הבטיחות, גם מנועים חזקים, אבזור לא רע ותמחור אגרסיבי למדי, אבל זה לא הספיק ואפילו ה-S60 החדשה שהוצגה ב-2010 והציגה עיצוב עדכני ודינמי וה-V40 מ-2012 שהעניקה לוולוו נוכחות חשובה בסגמנט הקומפקט-פרימיום המהווה כרטיס כניסה לעולם רכבי היוקרה ומקור חשוב להבאת לקוחות צעירים חדשים, לא הצליחו לייצר את המהפך המתבקש ולהפוך את וולוו לשחקנית נחשקת ובעיקר לגיטימת לחלוטין בסגמנט.
סוכני משנה רבים מסביב לעולם וגם אנשי "מאיר", יבואנית וולוו בישראל, זיהו בעת האחרונה מגמה מעניינת של לקוחות שהגיעו לאולמות התצוגה וגילו העדפה ברורה לגרסאות R דיזיין המציגות נוכחות ספורטיבית דינמית שונה מאוד ממה שמותג וולוו בדרך כלל משדר.
וכך, לקראת מתיחת הפנים של אמצע החיים, בוולוו החליטו לחזק את המאפיינים הספורטיביים, לחדד את העיצוב ולהפוך את כל ליין הגרסאות למוחצן יותר ואת גרסאות ה-R דיזיין לאגרסיביות ובה בעת לזמינות יותר מבחינת התמחור.
האם מעבר לשינויים הקוסמטיים ה-S60 מציגה גם תוכן של ממש שהופך אותה לאטרקטיבית במיוחד? החלטנו לבדוק זאת ולא להסתיר מכם דבר.
מתרשמים
גם לפני שהשבדית נכנסה לסשן אצל המנתח הפלסטי, היא הצליחה לשמור על רעננות שלא יצרה תחושה שמדובר במזדקנת שאיבדה רלוונטיות, אולם למרות שמילפיות שמורות וטבעיות בהחלט עושות לנו את זה, אין ספק שמתיחת הפנים עשתה טוב לשבדית שמציגה כעת חיטובים מודגשים עם פרונט בעל יותר נוכחות הכולל שדרוג נרחב בכנפיים, במכסה המנוע וכמובן בסבכה ובפנסים הקדמיים.
בגרסת ה-R דיזיין המחלצות כוללות גם חצאיות צד נאות, מראות בגימור אלומיניום מוברש, חישוקי 18' בעלי מראה קרבי, צמיגים רחבים, מתלים מונמכים ואחוריים עם דיפיוזר עצבני וצמד יציאות מפלט בוהקות הגורמים לה לשדר מסר מאוד ברור עם הבטחה להרבה אקשן במקומות הנכונים.
מבט בקבינה רק מגביר את הציפיה עם צמד מושבי זמש עם כיתובי R דייזין ומראה ספורטיבי מודגש עם הרבה תמיכה איפה שצריך. הדשבורד מציג איכות חומרים משכנעת למדי, אולם נראה כי הגיע הזמן שמישהו יגיד לשבדים שעם כל הכבוד לעיצוב של הקונסולה המרכזית ה"צפה" ועמוסת הכפתורים, מה שלא הצליח להרשים כבר לפני קרוב לעשור כשהוצג, גם היום, אפילו שכבר התרגלנו אליו, עדיין משנמך את הלוק ולא מעניק תחושת פרימיום מתבקשת לקבינה.
גם ההגה הגדול מדי והלא סקסי בעיצובו נראה מעט לא שייך למה שה-R דייזין משדרת, אבל לוח המחוונים החדש בהחלט משפר את הרושם ולמעשה מדובר בהעתק של הלוח הדיגיטלי מה-V40 הכולל מספר אפשרויות תצוגה עם אופציה לקסטומיזציה אישית והתאמה של צבעי התצוגה בהתאם למצב הנהיגה שנבחר.
מקדימה המרחב טוב והמושבים נוחים אם כי הם מעט פחות רכים ומפנקים אם מצפים לאופי השבדי מפעם.
מאחור המרווח סביר אך יש בסגמנט המנהלים-פרימיום מכוניות מרווחות יותר, במיוחד בעבור מי שמרבה לנסוע מאחור וגובהו מעל 1.85 מטרים.
בוולוו החליטו גם לשדרג במתיחת הפנים את רמות האבזור ומעתה הדגמים בכל רמות הגימור יכללו כסטנדרט, מעבר למתבקש, גם מערכת שמע מתקדמת הכוללת מסך, קישוריות בלוטות' ומערכת Sensus המציעה חיבור לרשת באמצעות כרטיס SIM לצורך קבלת מידע רלוונטי ועדכני. המערכת החדשה כוללת דפדפן כרום בעברית, מערכת ניווט מובנית של iGO ורדיו אינטרנטי באמצעות אפליקציית TUNE IN הכוללת עשרות אלפי תחנות רדיו בעולם.
כל הדגמים יהיו מצוידים גם במערכת CITY SAFETY המוכרת המסוגלת לבלום את הרכב בעצמה במקרה חירום במהירות עירונית ומעתה הדגמים ברמות הגימור הבכירות (ביזנס, R דיזיין ופרימיום) יגיעו עם חבילת ה-DriverAlert שכוללת מערכת התרעה על סטיה מנתיב והחזרה אקטיבית של הרכב לנתיב הנסיעה, התרעת התנגשות, התרעת פגיעה בהולכי רגל, זיהוי תמרורים, מערכת בקרת ערנות נהג, מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך ועוד.
למרות הספק ונתונים כמעט זהים לדגם ה-T5 שלפני מתיחת הפנים, לא מדובר בעדכון קל ומתחת למכסה המנוע אנחנו מוצאים יחידת הנעה מודולרית חדשה לחלוטין מפיתוח עצמאי של וולוו (מנועי פורד אקו-בוסט בעבר) שבגרסה זו מפיקה 245 כ"ס ומומנט של 35.7 קג"מ.
גם תיבת ההילוכים חדשה ובמקומה של התיבה הרובוטית כפולת המצמדים של פורד עם 6 הילוכים כעת ה-T5 מצוידת בתיבה פלנטרית קונבנציונלית חדשה מבית AISIN היפנית עם לא פחות מ-8 יחסי העברה.
למרות השיפור הצנוע (של 5 כ"ס) בהספק, נתוני הביצועים הרשמיים השתפרו באופן משמעותי למדי עם תאוצה למהירות תלת ספרתית בתוך 6.3 שניות (1.2 שניות פחות מבעבר) ונתון צריכת דלק משולב רשמי של 16.5 קילומטרים לליטר (12 קמ"ל בעבר).
ה-S60 הושקה ב-2011 במחיר כניסה שעמד על 230 אלף שקלים לגרסת T5 (בתחילה עם 203 כ"ס ובהמשך עם 240), עם אבזור דל למדי. בהמשך התווספה להיצע גם גרסת כניסה - T4 עם מנוע 1.6 מוגדש (180 כ"ס) ותג מחיר של 189 אלף שקלים, אך גרסאות ה-T5 שמרו על מחיר גבוה למדי, לפחות באופן רשמי.
כעת החליטו ב"מאיר" להסיר את הכפפות ולהציג תמחור רשמי אגרסיבי מאוד עם 199 אלף שקלים ל-T5 בגרסת קינטיק, 227 לגרסת הביזנס המאובזרת ו-229 אלף ש' לגרסת ה-R דיזיין המוחצנת והספורטיבית.
כשמשווים ביצועים ומחיר אל מול המתחרות, הוולוו נמצאת בספירה משל עצמה וכדי לקבל נתונים כאלה אצל המתחרות צריך להוסיף לכל הפחות 60 אלף שקלים (קאדילק ATS) ומעל ל-100אלף שקלים במקרה של הגרמניות.
יתרה מזאת, גם גרסאות הבסיס של המתחרות מגרמניה עם הספקי מנוע וביצועים נחותים באופן משמעותי עולות בין 20 ל-96 אלף שקלים יותר מה-T5 הבסיסית.
האם מה שעל הנייר נראה כמו ניצחון בנוק-אאוט של השוודים יתגלה גם על הכביש כדיל בלתי רגיל?
נוהגים
כשהתיישבנו ללא שום ציפיות בפעם הראשונה מאחורי ההגה של ה-S60 בדורה השני ב-2011 בהחלט הופתענו לגלות מכונית שונה מאוד ממכוניות וולוו הקלאסיות, אבל כיום, ללא אפקט ההפתעה, עם רף ציפיות גבוה יותר ותקווה לאופי ספורטיבי חד התואם לעיצוב גרסת ה-R דיזיין המוחצנת אין ספק שהשבדית תצטרך לעמול קשה יותר כדי לקנות את ליבנו.
בלב הכרך הגדול השוודית בהחלט עושה את העבודה. היציבה הנמוכה יותר, החישוקים הגדולים והצבע הכחול המאוד בולט של רכב המבחן (בהשראת קבוצת המרוצים של וולוו או לפי צו אופנה בקלנסאווה, כפי שהיטיב לתאר אחד מעמיתינו) נותנים לה נוכחות שמושכת מבטים ובמקרה שמישהו ינסה לראות אם מעבר לתחפושת המוחצנת מסתתרת גם יכולת, השוודית תשמח באדישות להראות לו את האחוריים שלה בכל יציאה מרמזור.
מעבר למראה קרבי גרסת ה-R דיזיין כוללת גם מתלי ספורט מונמכים בסנטימטר וחצי, מוטות קישור עליונים לחיזוק הקשיחות של המרכב תחת לחץ וחישוקי 18" עם גומי בחתך 45 וניתן היה לצפות לנוחות נסיעה קשוחה מאוד, אבל האמת היא שגם בסעיף הזה השבדית לא מפשלת ועל אף ששיבושים גדולים בהחלט מורגשים והתחושה אינה מרחפת בסך הכל נוחות הנסיעה טובה למדי בעיר ובמיוחד מחוצה לה.
גם בידוד הרעשים מוצלח ובהחלט, אם אתם אוהבים את התחושה ההדוקה של מושבי הספורט, זו מכונית שנעים מאוד לשייט בה ולצלוח עימה קילומטרים רבי, רק רצוי להביט מעת לעת במד המהירות כי השבדית הזו יכולה לשייט באדישות במהירויות שיגרמו לכם להיפרד מהרישיון לזמן רב. למרות הנתונים המרשמים והתפקוד המוצלח של יחידת ההנעה התחושה היא לא היפר-אקטיבית ותאוצות הביניים טובות אך לא מהסוג שמדביק אותך למושב.
מערכות הבטיחות המתקדמות עובדות בצורה מרשימה. אהבנו את זיהוי התמרורים ואת בקרת ההתנגשות והתרעת העייפות, אך מערכת בקרת הסטיה מנתיב האקטיבית ללא ספק מצריכה הסתגלות ולעתים עלולה להלחיץ בתיקונים חדים. כמו כן בולטת בחסרונה מערכת בקרת שיוט אקטיבית שהייתה יכולה להשלים את החבילה ובוודאי הייתה מתגלה כשימושית יותר מחלק מהגימיקים שיש כאן.
בכביש המפותל התחושות לא אחידות ועל אף שללא ספק היכולות גבוהות, ה-R דיזיין קצת מאכזבת ולא מצליחה להעניק כיסוי מלא להופעה הסופר קרבית שלה. בין היתר ניתן לציין את ההגה המעורפל, בקרת יציבות קצת דעתנית מדי שכל מי שאוהב לנהוג חזק יאלץ לנטרל (אחרי בקרת הסטיה מנתיב שממש חייבים לנתק מיד כשמפנים את ההגה לכבישים מפותלים) ותיבה אוטומטית שלא ממהרת להוריד הילוכים בעת בלימה לפני פניות ומחייבת את הנהג הנמרץ להיעזר בתפעול ידני שמתגלה כאיטי מדי.
גם בסעיף צריכת הדלק ה-S60 החדשה לא מצליחה להרשים במיוחד ועל אף ההבטחה לתכנון מנוע מדף חלק שהתמקד בניצול יעיל של כל מיליליטר של דלק, ב-400 הקילומטרים של המבחן שכללו בעיקר קטעי שיוט בין-עירוניים וכמה עשרות קילומטרים נמרצים בכביש הררי מפותל הממוצע שהשגנו עמד על כ-9.6 קילומטרים לכל ליטר של הנוזל הצהבהב ולא פחות מ-7 קילומטרים לליטר בקטעי נהיגה נמרצים.
מסכמים
פעם, בימים בהם תוצרת גרמניה הייתה מוקצית מחמת מיאוס בארץ מסיבות היסטוריות ברורות, מכוניות וולוו היו הסימן הברור ביותר להצלחה, אנשי עסקים של כסף אמיתי (ולא של מינוף ואקזיטים) נסעו בהן וגם שרי הממשלה הקפידו לשמור להן נאמנות במשך כמה עשורים.
מאז הרבה דברים השתנו. בארץ תופעת ההחרמה של תוצרת גרמניה הפכה לנדירה ביותר ובעולם שלוש יצרניות הפרימיום מגרמניה פתחו מבערים והגדירו מחדש את שוק הפרימיום.
בעשור וחצי האחרונים וולוו ניסתה להמציא את עצמה מחדש לנוכח המופע של המתחרות מדרום וכעת נראה שסוף סוף היצרנית השבדית נמצאת בכיוון הנכון.
אמנם מדובר רק בעדכון של אמצע החיים, אבל מתיחת הפנים של ה-S60 מדגישה את נקודות החוזק של הדגם שמציג כעת עיצוב דינמי מאי פעם ויחידות הנעה כוחניות שמפרגנות לאגו בכל פעם שלוחצים את הרגל הימנית לכיוון הרצפה.
עם זאת, למרות המראה הספורטיבי יותר והניחוחות הקרביים של גרסת ה-R דיזיין עם המתלים המונמכים, המנוע העוצמתי, מושבי הספורט והצבע הכחול של דגמי חטיבת הספורט של וולוו, היא לא מבריקה באמת בכביש המפותל ומי שירכוש אותה בתקווה לקבל וולוו פולסטאר בהחלט עלול להתאכזב.
בעבור כל השאר ללא ספק מדובר במכונית ששווה לקחת בחשבון כשמחפשים מנהלים-פרימיום. למרות שאינה מושלמת עם תג מחיר המתחיל ב-199 אלף שקלים (ל-T5 קינטיק) ו-229 אלף שקלים ל-R דיזיין שנבחנה כאן, ה-S60 מציגה תמחור קרוב יותר לגרסאות המאובזרות של מכוניות המנהלים העממיות ונמוך באופן משמעותי משל מתחרותיה בשוק הפרימיום וללא ספק מדובר בעסקה המעניקה תמורה ראויה, במונחים ישראלים, לכל שקל שלכם.