לפני כשנה וחצי ב"צ'מפיון" היבואנית של מותגי קונצרן פולקסווגן היו בטוחים שהנה יש להם ביד קלף כפול מנצח שיאפשר להם לכבוש את סגמנט מכוניות המיני שהפך בשנים האחרונות לאחד הלוהטים בעולם וגם בישראל, או לכל הפחות להפוך לשחקן משמעותי ביותר במגרש הזה.

בחברה האמינו שבעזרת תמחור קרוב לזה של המתחרות מהמזרח, תכנון אירופאי עדכני ומערכת בטיחות ייחודית כסטנדרט המסוגלת לבלום בעצמה את הרכב בזמן שאתם ממשיכים לסמס בעת נהיגה בעיר, רוב מי שחשב על רכישה של מכונית עירונית יעדיף כמובן את האופציה מבית סקודה או סיאט על פני הקוריאניות והיפניות הקטנטנות. 

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד


עם זאת, המציאות הוכיחה אחרת ולמרות נקודות החוזק של הסיאט Mii והסקודה סיטיגו, מרבית הלקוחות דווקא שמו לב בעיקר לדברים בהן הן קצת פחות הרשימו כמו למשל מזגן עם יציאות אוויר חלקיות, מערכת שמע פשוטה ללא חיבור USB ובלוטות', העדרו של מתג לפתיחת חלון הנוסע על ידי הנהג, מראות צד בכיוון ידני, חלונות אחוריים שלא נפתחים כלפי מטה, דיפונים חלקיים החושפים חלקי פח ותא מטען לא נוח ונטול ריפוד אלמנטרי וביחד עם עיצוב קופסתי רבוע, צמד הקטנטנות שידר נוכחות זולה ובסיסית.

וכך, למרות שהאיכות הייתה טובה למדי וגם על הכביש רמת הביצוע הייתה לא רעה, מרבית הלקוחות העדיפו מכוניות כמו הקיה פיקנטו שהתברכה בעיצוב שיקי ושלל אבזור שלא משדר לכולם שמדובר בבחירה שנעשתה על מזבח התקציב.
המספרים דיברו בעד עצמם ועל כל 5.5 מכוניות פיקנטו שעלו על כבישי הארץ במהלך 2013, צ'מפיון הצליחה למכור משני המותגים בקושי יחידה אחת של סיאט Mii או סקודה סיטיגו.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

אחרי שהפנימו שם שהקטנות מצ'כיה ומספרד לא ממש מספקות את הסחורה, בצ'מפיון הבינו שלא יהיה מנוס אלא לשלוח למערכה את האחות המיוחסת בחבורה - האפ!, המצוידת בלוגו גדול של מותג האם שנהנה בארץ ממעמד מיוחד ונחשק.

האם הסמל של פולקסווגן עושה את ההבדל? יצאנו לבדוק.

עוד ב-mako רכב
מבחן דרכים: יונדאי i10 החדשה מול קיה פיקנטו  
כל מכוניות המיני בישראל במבחן השוואתי ענק 
מבחן דרכים: סיאט Mii

מתרשמים  
בניגוד למכוניות רבות של קונצרן פולקסווגן החולקות פלטפורמה וחלקים רבים אך מציגות מכלול שונה, במקרה זה מדובר ב-3 תאומות סיאמיות המיוצרות על אותו קו ייצור בסלובקיה ומציגות זהות מוחלטת במכלולים, באבזור הדל, ביחידת ההנעה וגם בעיצוב החיצוני למעט מראה החזית.

בסעיף זה לאפ! יש יתרון גדול ולבד מהסמל הענק של פולקסווגן בחזית היא מציגה פרונט נאה עם אופי חמוד שמעניק לה נוכחות נכונה בהרבה מזו הסתמית והגנרית לחלוטין של ה-Mii והסיטיגו. בשילוב צבע כחול עז, חישוקים קלים בעיצוב לא שגרתי (התקנה מקומית בתוספת 2,000 שקלים), ומסגרות מיוחדות למראות עם כיתוב שם הדגם (800 שקלים) נוצר מראה הרבה יותר מושך וצעיר שחסר כל כך לאחיותיה. מאחור האפ! פחות מרשימה ולמרות פנסי איתות בעיצוב מעניין היא מציגה מראה קופסתי וחסר מעוף.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

גם הקבינה של האפ! כמעט זהה לחלוטין לזו שניתן לפגוש בסיטיגו וב-Mii וכוללת פלסטיק קשיח, דיפונים חלקיים ומעט מאוד אבזור, אבל בגרסה זו, שמציגה דשבורד דו-גווני, דיפוני צד בהירים, קונסולה מרכזית בגימור שחור פיאנו והגה (פלסטי אמנם) עם 3 צלעות ובסיס קטום, המכלול מעט יותר נעים ומזמין, לפחות במבט ראשוני.

האבזור, כאמור, מוגבל ולמרות סמל של מותג הנהנה מתדמית הנוגעת בפרימיום עדיין אין כאן דיבורית בלוטות', שליטה מההגה ואפילו אפשרות לתפעל את חלון הנוסע מעמדת הנהג.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
המושבים הקדמיים הם מהסוג המצויד במשענת קבועה אך למרות שהם נראים פשוטים הם מתגלים כנוחים למדי גם לאורך זמן. המרווח מאחור טוב לשני נוסעים (בניגוד לכמה מהמתחרות, האפ! מוגבלת מבחינת רישוי ל-4 נוסעים) ובזכות המבנה הרבוע היא נהנת ממרווח ראש מצוין גם לאנשים גבוהים.

תא המטען לא כולל דיפוני צד והפח החשוף משדר תחושה זולה. בנוסף הוא מציג סף העמסה גבוה ותא עמוק, אבל עם נפח של 251 ליטרים  הוא יוכל להכיל קניות שבועיות של זוג בסופר.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
בתא המנוע אנו פוגשים את יחידת ההנעה בעלת שלושת הצילינדרים שפותחה על ידי הקונצרן במיוחד לחבורת הקטנטנות וגם כאן, כמו בשאר מרכיבי הפאזל ובניגוד לנהוג אצל הגרמנים, ממש לא מדובר בשיא הטכנולוגיה אלא במנוע נטול טורבו ושאר מערכות מתקדמות. 

המנוע הזה מוצע בשני הספקים, 60 ו-75 כ"ס, אך לארץ האפ! מגיעה בגרסה החזקה בלבד, במרכב 5 דלתות ושידוך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית-רובוטית (חד מצמדית, לא DSG) - שתיהן עם 5 יחסי העברה.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

נוהגים 
מאחר שתג מחיר של 80 אלף שקלים לרכב מיני עם תיבת הילוכים רובוטית נשמע לנו מוגזם בכל קנה מידה עוד לפני שמסובבים את המפתח בסוויץ', החלטנו לקחת למבחן את הגרסה הידנית המוצעת במחיר שפוי יותר, אך עדיין גבוה ביחס לסגמנט, של 70 אלף שקלים.

בעיר האפ! מרגישה מצוין. בניגוד לכמה מנועי 3 צילינדרים הקיימים בשוק כאן אין כמעט ויברציות או רעידות מעצבנות, קצב התנועה טוב ועל אף שאין כאן עודפי כוח שיצמידו אתכם לכיסא במקרה שתלחצו פול גז, בהחלט מדובר ביחידת הנעה שובבה ונעימה שמספקת את הסחורה.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

המראה הרבוע ושטח החלונות הגדול מאפשרים ראות מצוינת ויחד עם מימדים צנועים אפשר להשתחל עם האפ! לכמעט כל חניה. למרות העדרן של יציאות מיזוג במרכז הקונסולה המרכזית, לפחות ליושבי שורת המושבים הקדמית המזגן מתגלה כיעיל למדי גם ביום קיצי קל.

גם מחוץ למרחב העירוני האפ! לא מאכזבת. היציבות הכיוונית טובה וניתן לשייט עימה בנינוחות יחסית במהירויות סביב 100-120 קמ"ש. האמת היא שגם מעבר לכך האפ! מפתיעה לטובה ומציגה בידוד מוצלח יחסית מרעשי מנוע, דרך ורוח ורק כשממש מגזימים צלילו הלא ממש ערב של המנוע העובד בסיבובים גבוהים הופך למוחשי בתא הנוסעים.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

גם בכבישים מפותלים, האפ! בסך הכל בסדר גמור ומצליחה להציג יכולת טובה כל עוד לא תצפו לאופי ממזרי מהסוג שאפיין בעבר מכונית קצרות, ובהתאם לכך אין לה נטיה לשובבות ישבנית אלא בעיקר לתת היגוי קל ומעצבן.
בנוסף, גם ההגה החשמלי מנותק ונעדר חדות כל כך מתבקשת ממכונית קטנה עם יומרות להיות שובבה. עם זאת, למרות שלא מדובר במכונית שתענג את חובבי ההגה, האפ! מאפשרת לשמור, למרות קוצר נשימה בקצה העליון של טווח הפעולה, על קצב התקדמות לא רע בכבישים מסולסלים.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

נוחות הנסיעה באפ! טובה ביחס לרוב המתחרות בסגמנט וגם בעיר וגם בכבישים מהירים היא לא קופצנית מדי ומצליחה לחסוך מנוסעיה חלק לא מבוטל משיבושי הדרך.

כצפוי, לא ממש הצלחנו להגיע לצריכת דלק של 21 קילומטרים לליטר כמו שמבטיח המפרט אבל ממוצע של כ-15 קילומטרים לליטר בתנאי המבחן שכללו קטעי נסיעה עירונית ובין עירונית וכמה קטעי אטרף קצרים בהחלט מתקבלת על הדעת. 

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

מסכמים

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
אין ספק שיותר ממשמח לראות שפולקסווגן, יצרנית שבשנים האחרונות דאגה למצב את עצמה כמותג נוגע בפרימיום וגם תימחרה את דגמיה בהתאם, הבינה כי עליה לחזור לקשר עם שכבות קצת פחות מבוססות באוכלוסיה כיאה למי שנושאת את השם "מכונית העם". עם זאת, על אף שכבר יותר מעשור לא נמכרה במחוזותינו אף מכונית עם לוגו VW בפחות מ-70 אלף שקלים, חשוב לציין שעדיין ביחס לכל המתחרות האפ! בשתי גרסאותיה, הידנית והרובוטית, מציגה חבילה מאובזרת פחות ויקרה יותר.

יתכן שתדמית המותג והעיצוב המדליק של חזית האפ! שווים לאנשים מסוימים את תוספת המחיר, אך חשוב להדגיש כי מדובר בתאומה סיאמית זהה לחלוטין (מהמפרט הטכני של יחידת ההנעה ועד הפריט השולי ביותר ברמת האבזור) לסקודה סיטיגו ולסיאט Mii אשר זולות ממנה בכמה אלפי שקלים.

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

עם זאת, אם תמיד חלמתם על מחזיק מפתחות עם סמל של פולקסווגן, אתם מתעקשים על רכב מהניילונים ומכונית עירונית יכולה לספק אתכם יתכן כי האפ! בדיוק מתאימה לכם, וגם מי שמחפש מכונית קטנה עם דגש על נוחות, בידוד רעשים ראוי ואבזור בטיחות מתקדם יוכל למצוא כאן בהחלט את מבוקשו. אבל, אם אין לכם פטיש מיוחד לאותו לוגו עגלגל או ישבן רגיש במיוחד למהמורות בכביש, סביר להניח שתוכלו למצוא רכבים שיעניקו תמורה גבוהה יותר לכסף שלכם, בין אם מדובר בצמד המיני הקוריאניות מבית יונדאי וקיה שמציעות חבילה שלמה יותר במחיר נמוך יותר ובין אם מדובר במכוניות מסגמנט בכיר יותר כמו למשל סיאט איביזה 1.4 ידנית המוצעת במבצע מתמשך מזה זמן רב וכוללת  אבזור, מרחב, ביצועים ועיצוב עדיפים באופן משמעותי באותו מחיר בו מוצעת האפ! הידנית הבסיסית.

>> בואו לדבר על המבחן בעמוד של mako רכב בפייסבוק

פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
פולקסווגן אפ (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
_OBJ_OBJ

_OBJ