אנשים, כך נראה, אוהבים להתרפק על העבר, על התקופה בה הם היו צעירים ויפים ועל אותם הימים שבראי השנים ואחרי שנשכחו כל הקשיים שבדרך נראים כעת רומנטיים ונטולי דאגות. וכך, כמו שבמרחק של כמה וכמה שנים אפילו חוויות לא מהנות בעליל כמו הטירונות נראות לרבים מאיתנו כסוג של אירוע כיפי, לא פעם אנו עוטפים גם את חוויות העבר המוטוריות שלנו בהרבה גוונים ורדרדים, זאת על אף שביננו מכוניות בלי מזגן, הגה כוח ויכולת לעלות את הקסטל בלי להתחמם הם לא בדיוק דברים שמעלים געגועים.
בשנים האחרונות, במקביל לצפיפות הגואה בכבישים, לבעיות החניה הקשות בריכוזי האוכלוסייה הגדולים ולהחלטה של אנשים רבים, במיוחד באירופה, לעבור למכוניות קטנות, נוצרה דרישה למכוניות בגודל סמול שיציעו יותר מפתרון תחבורתי במחיר כמה שיותר נמוך ובנישה הזו מכוניות מסוגננות בניחוח רטרו כמו החיפושית החדשה, המיני וה-500 של פיאט זוכות להצלחה גדולה במיוחד.
עוד ב-mako רכב
מכוניות המיני בישראל במבחן השוואתי ענק
מבחן דרכים: יונדאי i10 החדשה מול קיה פיקנטו
רטרו נוצץ: החיפושית חוזרת לישראל
אמנם בשוק הקטנות המסוגננות יש גם מכוניות ללא שום קשר לדגמי עבר, לעתים מתוקף מדיניות ברורה של המותג לחדש ולא למחזר, כמו שהסביר לי בזמנו טיירי מטרוז, המעצב הראשי של סיטרואן, כששאלתי אותו מדוע החברה לא מייצרת גרסה מודרנית לדה שבו.
ועדיין, נתוני המכירות לא משקרים ומצביעים על כך שללקוחות יש העדפה ברורה למראה עם קריצה לעבר.
מתרשמים
המראה והסגנון של מכוניות כמו האדם וה-500 הוא אולי המניע המרכזי שגורם ללקוחות להעדיף אותן על פני דגמים שגרתיים יותר בגודל דומה.
ה-500 נולדה ב-2007 תוך שהיא נסמכת על מראה הפיאט 500 המקורית משנות ה-60. אמנם מבחינת מימדים ה-500 המודרנית גדולה באופן משמעותי מאותה קטנטונת אייקונית אך העיצוב שומר על נאמנות די אדוקה לאותו מראה רטרו חמוד, ועל אף שעברו כבר 7 שנים מאז השקתה המחודשת נראה שהיא בהחלט ממשיכה לעשות את זה לאנשים, מקבלת תגובות חיוביות מהסביבה וזוכה לביקושים ערים על אף שעדיין לא עברה שום עדכון משמעותי. נראה שהביקורת היחידה שנשמעת בהקשרה מתייחסת לכך שבעבור לקוחות מסוימים היא מעט נשית מדי.
גרסת הכניסה ברמת הגימור POP לוקה בכמה חוסרים שפוגמים במראה השלם ובין היתר אין כאן עיטורי ניקל בפגושים ומסגרות החלונות ובעיקר אלה חישוקי הברזל וטאסות הפלסטיק הכעורות שפוגמים בעיצוב הכללי.
האדם, שהוצגה לפני כשנה וחצי ולאחרונה נחתה בארץ, לא מתבססת על שום דגם עבר אייקוני של המותג, אולי פשוט בגלל שלא היה לאופל אף אחד כזה, אך מציגה הרבה ניחוחות רטרו בשילוב כמה אלמנטים חדשניים.
לא צריך להיות בעל עין חדה במיוחד כדי להבין שה-500 שימשה השראה למעצבי החטיבה הגרמנית של GM ועל אף שאי אפשר להאשים אותם בהעתקה, משהו ביציבה הכללית מאוד מזכיר את מכונית הרטרו האיטלקיה.
מאחר שאין לה ברקע אייקון עבר שימשוך את הלקוחות, באופל החליטו להפציץ באבזור ולהעניק אפשרויות רבות להתאמה אישית. כל הגרסאות מצוידות בצביעה דו-גוונית (הניתנת לבחירה מתוך 16 שילובים שונים), חישוקים קלים בקוטר 16', פנסים ראשיים המשלבים תאורת לד דקורטיבית, פנסי ערפל, פנסים אחוריים לא שגרתיים ועוד פריטים שונים המדגישים שנעשתה כאן השקעה.
התוצאה הסופית בהחלט מוצלחת ועל אף שיתכן שמראה ה-500 שלם יותר אין ספק שהאדם בהחלט מרשימה ויחד עם הצביעה הייחודית, האבזור והעובדה שה-500 נמצאת איתנו כבר לא מעט זמן במבחן הרחוב היא משכה לא פחות, אם לא יותר, מבטים מהסובבים.
גם תאי הנוסעים של צמד המסוגננות בהחלט לא שבלוניים וממשיכים את הקו העיצובי החיצוני.
ה-500 ממשיכה ברוח הרטרו ומציגה הומאז' לאותו דשבורד בסיסי של הקטנטונת מהעבר עם לוח מחוונים הכולל שעון בודד ועגול, הגה בעיצוב קלאסי וקונסולה רוחבית בצבע המרכב.
החגיגה העיצובית ממשיכה גם בעיצוב משענות הראש העגולות וריפודי המושבים הלא שבלוניים המציגים כבר ברמת הגימור הבסיסית שילוב גוונים.
עם זאת, באווירה הכללית פוגמת פלסטיקה מהסוג הפשוט והזול ביותר וחלקו העליון של הדשבורד כמו גם דיפוני הדלתות מזכירים פלסטיקה מהסוג שהיה אופייני לתוצרי המזרח לפני כמה עשורים.
גם רמת האבזור בסיסית למדי וכך למשל לא תמצאו ב-500 בקרת שיוט, קישוריות בלוטות' כל כך מתבקשת, הגה בציפוי עור ולמערכת השמע אין כניסה לנגנים ושליטה מההגה.
מפרט הבטיחות מרשים וכולל את כל האלקטרוניקה המתבקשת, ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP ולא פחות מ-7 כריות אוויר.
הקבינה של האדם מעניקה תחושה יוקרתית. כמו ב-500 גם כאן יש קונסולה רוחבית בצבע המרכב אך האיכות טובה בהרבה ובין היתר ניתן לציין דשבורד מחומרים רכים ובמרקם מעניין, גימורי שחור פיאנו וכרום, הגה בציפוי עור ועוד.
גם רמת האבזור מרשימה יותר ובין היתר ניתן לציין בקרת שיוט, חיישני תאורה, שליטה מההגה ומערכת מולטימדיה עם קישוריות בלוטות' מלאה, כניסה לנגנים ואיכות סאונד טובה.
מפרט הבטיחות כולל את מערכות הבטיחות המתבקשות, ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP ו-6 כריות אוויר.
האדם משווקת בשלב זה בגרסה אחת עם יחידת הנעה בודדת הכוללת מנוע 1.4 המפיק 85 כ"ס ותיבת 5 הילוכים ידנית.
ל-500 שלל גרסאות שונות - מ-1.2 עם 69 כ"ס, דרך מנוע טווין אייר טורבו ייחודי עם 2 צילינדרים בנפח 0.9 ליטרים עם 85 כ"ס, מנוע 1.4 המפיק 100 כ"ס ובנוסף גרסאות אברת' ספורטיביות שונות בהספקים שבין 135 ל-180 כ"ס. כל הגרסאות מגיעות עם גיר ידני וחלק גדול מהן ניתן לקבל גם עם גיר אוטומטי רובוטי עם מצמד יחיד.
בעוד שבכל הנוגע למראה, לסגנון ולנוכחות הציפיות מהצמד הן גבוהות, כשזה מגיע ליכולות על כביש חשוב לזכור שמדובר ברכבים המבוססים על פלטפורמות ומכלולים של דגמים בסיסיים למדי.
שתי המתמודדות מציעות שימושיות עירונית טובה, מימדים צנועים ויכולת טובה, עם עדיפות ל-500, הנעולה בצמיגים בחתך גבוה, להתמודד עם אספלט מצולק, וקצב תנועה ראוי למדי ברחובות הכרך עם יתרון ברור לאדם המצוידת במנוע 1.4 עם 16 סוסים יותר במאוצי רמזורים.
למרות שקהל הרוכשים הפוטנציאלי בוודאי יאלץ להתמודד עם תמרוני חניה רבים בעיר שתיהן לא מצוידות בחיישני חניה ובאדם עם קורה C רחבה במיוחד זה בהחלט עלול להפריע וחבל שיבואני אופל לא ציידו את מערכת המולטימדיה במצלמת נסיעה לאחור.
גם בנסיעות ארוכות יותר האדם וה-500 מספקות את הסחורה ובשיוטים בין-עירוניים במהירות שפויות ואף מעבר לכך הן לא מרגישות כמו עלה נידף ברוח ובהחלט מעניקות לאוחז בהגה תחושה בטוחה.
עם זאת, עקיפות זה משהו שצריך לתכנן היטב ומצריך לרוב הורדת שני הילוכים.
בידוד הרעשים באדם טוב בצורה משמעותית מאשר ב-500 אם כי ההילוכים קצרים יותר וב-110 קמ"ש המנוע שלה מסתובב בכ-3,000 סל"ד בעוד זה של ה-500 מסתפק ב-2,300.
בכביש הררי יש צורך לשמור על מומנט מאחר שבמידה שהן מאבדות אוויר די קשה להן לצבור מהירות בחזרה. בקטעים מפותלים היכולות של השתיים בסך הכל יותר ממספקות. לשתיהן הגה חשמלי מנותק אך זה של ה-500 שמתקשה מאוד בצורה מלאכותית במהירות גבוהה מרגיש טיפה יותר מתקשר. מצד שני, האדם מרגישה יותר דינמית, אוחזת וזריזה בהאצות בין הפיתולים אך מערכת בקרת היציבות שלה פחות מתירנית ופעולתה אגרסיבית.
צריכת הדלק של השתיים בסך הכל טובה אך רחוקה מאוד מנתוני היצרן ובמבחן שלנו ששילב נסיעות עירוניות, בין-עירוניות וכמה קטעי נהיגה מאתגרת ה-500 רשמה יתרון עם 14.5 ק"מ לליטר לעומת 12.5 באדם.
מסכמים
גם ה-500 וגם האדם מצליחות לעמוד בכבוד במשימה שלהן ומציגות ערך מוסף ואופציה מסוגננת לגלגלים במחיר שפוי. יתרה מזאת, גם מעבר לעיצוב ולשיק הן מציגות איכויות טובות כל עוד לא מצפים מהן למה שהן לא (למשל מכוניות ספורט או פרימיום).
השתיים גם מרגישות איכותיות יותר ממכוניות מיני שגרתיות ומציעות, לבד מהצורך להתרגל לתצורת ה-3 דלתות, שימושיות ומרווח פנימי דומה.
כאן מגיעה השאלה כמה אתם מוכנים לשלם על תוספת הסגנון. ה-500 מוצעת בשלל גרסאות מ-81 אלף שקלים ולמעשה יקרה בכ-16 אלף אל מול גרסאות ידניות של מכוניות סטנדרטיות בגודל דומה דוגמת הקיה פיקנטו. האדם הפתיעה אותנו לטובה, מציעה מנוע חזק יותר, אבזור רב ואיכויות גבוהות יותר אבל עולה כבר 99 אלף שקלים ועל אף שאין ספק שקל לראות לאן הלך הכסף הנוסף התמחור הזה והעובדה שאין בהיצע גרסה אוטומטית מציב אותה בבעיה קלה ולמעשה במחיר הזה ניתן לרכוש את ה-500C עם גג נפתח או את הגרסה האוטומטית-רובוטית ולהישאר עם 8,000 שקל עודף.
במידה ופער במחיר פחות משמעותי עבורכם לאדם יש בהחלט הרבה מה להציע. היא מוקפדת יותר, מגיעה בצביעה דו-גוונית ומושכת הרבה תשומת לב כמי שעדיין מרגישה רעננה על כבישי מע"צ, אך נראה עדיין שהרוב יעדיפו את ה-500 המצוידת במראה אייקוני יותר ונטול זמן, כוללת אופציה לגיר רובוטי-אוטומטי שלאדם בשלב זה אין בהיצע (גרסה רובוטית של האדם תוצג בתוך מספר חודשים) ומציעה תג מחיר נמוך בקרוב ל-20 אחוזים.
>> מבחן דרכים פיאט 500L
תודה גדולה לקבוצת buy & drive על הסיוע במבחן והעמדת הפיאט 500 לרשותנו.