
אנחנו משתלבים בין כל משפחומטיות הליסינג הנמצאות בעיצומה של עוד נסיעה שגרתית על הכביש המהיר לירושלים. ברדיו מדברים על עוד שבוע לוהט של חום כצפוי לעונה ומשמיעים שיר של שלמה ארצי, אבל צריך לרגע להביט קצת מרחוק כדי להבין את גודל המאורע: אנו מהראשונים לאחוז בהגה של מכוניות חשמלית לנסיעה של ממש על כבישי מע"צ.
מתישהו בעתיד, ככל הנראה, גם אתם תזכו להיות חלק מהמהפך המשמעותי בעולם הרכב במאה שנים האחרונות, ותעברו לנהוג במכונית חשמלית.
על השאלה "בתוך כמה זמן יתרחש אותו מהפך?" יש לא מעט תשובות ובעיקר תלוי את מי שואלים. אם שי אגסי, יזם בטר פלייס, היה נדרש לתשובה הוא בוודאי היה שמח לבשר לנו שהעתיד נמצא מעבר לפינה ולראיה כבר בשנה הבאה בטר פלייס מתכננת לעלות על כבישי ישראל אלפי רנו פלואנס חשמליות. גורמים אחרים בשוק הרכב קצת יותר זהירים ומעריכים שמעבר מסיבי לרכבים חשמלים יחל רק בעוד כעשור – עשור וחצי ואילו ה-petrol heads טוענים בכלל שבחמישים שנים הקרובות לא ימצא תחליף ראוי למנועי הבעירה הפנימית שהגיעו לנצולת גבוהה ולרמות זיהום נמוכות ביותר עד ממש אין שום סיבה למהר להחליף אותם.
מרבית יצרניות הרכב הגדולות מעדיפות בשלב זה לחכות על הגדר ולראות לאן יפנה השוק, אך כמה יצרניות בכל זאת החליטו ללכת לפני המחנה ומציגות, כל אחת על פי תפיסתה היא, איך יראו ראשית ימי העידן החשמלי: מיצובישי מאמינה שבשל מגבלות הטווח בשלב זה המעבר למכוניות חשמליות יהיה רק במכוניות עירוניות קטנות, ניסאן ורנו מאמינות שרכב משפחתי חשמלי הוא מה שבאמת נחוץ וטווח נסיעה של כ-160 ק"מ הוא דבר שניתן להרגיל את המשתמשים אליו ואילו הענקית ג'נרל מוטורס, שמגיעה מהמדינה שיותר מכל מקום אחר על הגלובוס חיה על גלגלים, טוענת שלצד רוחות השינוי והדרישה לעתיד נטול מזהמים הצרכן הסופי לא ממש מוכן לוותר על הנוחות, השימושיות ובעיקר טווח הנסיעה אליו הוא הורגל במאה השנים האחרונות.

מתוך האמונה הזאת ומתוך ניתוח שוק המצביע כי מעל ל-80 אחוזים מבעלי המכוניות הפרטיות לא נוסעים ביום ממוצע מעל ל-60 קילומטרים נולדה הוולט, ככל הנראה החשמלית המתוחכמת ביותר המיוצרת כיום ביצור סדרתי.
כמו כל חשמלית אחרת הוולט מצוידת במנוע חשמלי, סוללות ליתיום ומערכת ניהול טעינה משוכללת אלא שבניגוד לחשמליות האחרות היא מצוידת גם במנוע חשמלי נוסף המשמש כדינמו ובמנוע בנזין חסכוני שתפקידו לסובב את אותו דינמו ולהעניק למנוע הראשי מספיק כוח חשמלי גם כשהטעינה בסוללה נגמרת. בניגוד לחשמליות אחרות הוולט מסוגלת להעניק למעשה טווח נסיעה בלתי מוגבל. בשונה מהיברידיות מתקדמות המצוידות בסוללה גדולה ואפשרות לטעינה מרשת החשמל בוולט מנוע הבנזין לא מניע את הגלגלים ומשמש רק כגנרטור מאריך טווח. כמובן שגם כאן קיימת האפשרות לטעינה מרשת החשמל.
הוולט, שיצורה החל לפני מספר חודשים, משווקת לציבור הלקוחות בשלב זה רק בארצות הברית ולארץ הגיעו שתי מכוניות לצורכי בדיקות שונות של היבואן, בחינת טכנולוגיה חדשה על ידי השלוחה הישראלית של מחלקת המחקר והפיתוח של ג'נרל מוטורס וגם כדי לעבור תקינה לקראת תחילת יבוא סדיר שצפוי במהלך השנה הבאה.

מתרשמים

הוולט מבוססת על הפלטפורמה של הקרוז אך למרות מימדים משפחתיים סטנדרטיים ומאפייני עיצוב שניתן לפגוש בכל ליין הדגמים של שברולט לא קשה לזהות שמדובר במכונית מיוחדת. היא אמנם לא דומה לחללית או נראית שונה למרחוק אבל כוללת לא מעט אלמנטים כמו גריל בולט ואטום ללא פתחי אוורור, גג בגימור שחור המעניק אשליה של גג שמש פנורמי, ספויילר המשולב עם יחידת פנסים כהה, פס שחור ייחודי מתחת לקו חלונות הצד, חישוקי כרום ושלל סמלי וולט המביאים אפילו קבוצת נערים דתיים בשנות העשרה המוקדמות לחייהם מישוב בשומרון להצטלם סביבה בהתרגשות.
בפנים הוולט מציעה מרחב טוב למדי. בשל מיקום המצברים לאורך מרכז המכונית, שורת המושבים האחורית לא כוללת, כנהוג, ספסל המאפשר ישיבה של שלושה נוסעים אלא שני מושבים ספורטיביים בודדים.
בניגוד לחשמליות אחרות כמו הרנו פלואנס Z.E, נפח חלל תא המטען לא נפגע כתוצאה מהסוללה הגדולה והוא מציע שטח העמסה מכובד למדי, כמקובל במכוניות האצ'בק בסגמנט זה.
המושבים מרופדים בעור ובין יתר האבזור אפשר לציין שקיימים גם מערכת בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, מערכת שמע משוכללת של Bose הנשלטת מההגה, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, התנעה מרחוק, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס ועוד.
הדשבורד עתידני למדי וכולל מסך מגע גדול במרכז הקונסולה ומסך נוסף במקום לוח מחוונים. הקונסולה המרכזית קיבלה השראה עיצובית מסמארטפונים מודרניים, היא מאפשרת בחירה בין מספר גימורים בצבעים מבריקים שונים ובמקום כפתורים מכניים התפעול נעשה בעזרת כפתורי מגע.

מתגלגלים

קיבלנו את הוולט כשמד הטעינה הצביע על כ-60 אחוזי טעינה שמאפשרים נסיעה של כ-46 קילומטרים ללא צורך בטעינה נוספת או בשימוש בגנרטור הפנימי להטענת המצברים. במקום צליל התנעה מוכר לחיצה על כפתור ההפעלה משמיעה צליל אלקטרוני המזכיר את הצליל שנשמע כשמדליקים את המחשב.
כבר מדף הנתונים המבשר על הספק של 150 כ"ס משני המנועים החשמליים ומומנט בשרני ביותר של 37 קג"מ אפשר לצפות לכוח ואכן הדבר הדומיננטי ביותר כבר מתחילת הנסיעה בוולט הוא העוצמה הרבה והגמישות הניכרת שיש למכונית להציע. נתון היצרן הרשמי מספר על 9 שניות למהירות תלת ספרתית והתחושת האצה היא חזקה ביותר, למרות שהיא נעשית בדממה מוחלטת. גם במהירות בין עירונית יש לוולט מאגרים של כוח זמין בכל מצב שמאפשרים לה לסיים עקיפות במהירות שלא מוכרת במכוניות בסדר גודל כזה. לתחושת השקט מתא המנוע מצטרפת גם פעולת מתלים וצמיגים חרישית למדי ורעשי רוח נמוכים, גם נוחות הנסיעה בהחלט טובה.
למרות שבחנו כבר כמה מכוניות חשמליות מדגמים אחרים, זו הפעם הראשונה בה התאפשר לנו לאתגר את המכונית בנסיעה של ממש ולא בסיבוב בן קילומטרים ספורים. החלטנו לא להעניק לוולט הנחות ולקחת אותה לאחד ממסלולי הנהיגה האהובים עלינו באזור הרי ירושלים אליו אנחנו לוקחים גם מכוניות רגילות למבחן. מכיוון שהמכונית טרם סיימה את הליך הרישוי בישראל, הוולט נעה עם לוחיות "במבחן" ולנסיעה הצטרף שימי, נציג המחלקה הטכנית של UMI היבואנית.
שימי, חובב הגה אמיתי, מהיר להסביר שלא מדובר במכונית ספורט ושהוולט מצוידת בצמיגים מיוחדים להפחתת החיכוך שטובים לנוחות בלי שום יומרות ספורטיביות. למרות זאת ולמרות משקלה העצמי הגבוה, הוולט נעה מצד לצד באופן מרשים למדי בין פניה לפניה בכביש המתפתל ומערכת המתלים הצליחה לספק פשרה טובה למדי בין נוחות לדינמיות. ההגה אמנם מרגיש מנותק לחלוטין אבל מציע כובד נכון ודיוק, העליות ההרריות לא ריגשו כלל את המנוע החשמלי שהצליח לפתח, בין העיקולים, מהירות מרשימה.

האנרגיה בסוללה אוזלת

בשלב מסוים, לאחר שנסענו קילומטרים ספורים פחות מהמרחק שמחשב הדרך חזה מראש שלו תספיק הטעינה, המחשב סימן שהמלאי בסוללה מתקרב לקו האפס.
במכונית חשמלית רגילה נטולת מנגנון מנוע מאריך טווח, בשלב זה (או רצוי מעט קודם לכן) היינו צריכים לכוון את עצמנו בבהילות לתחנה להחלפת מצברים או להזמין גרר שיחכה לנו לא רחוק בהמשך הכביש, אבל בוולט פשוט המשכנו לנסוע באין מפריע כרגיל, עד שבשלב מסוים החיווי בלוח השעונים השתנה ובמקום מד הסוללה הופיע בצידו השמאלי מד שמציג את מרחק הנסיעה האפשרי בנסיעה שמשלבת את מנוע הבנזין שמשמש כגנרטור.
לבד מחיווי זה, בתא הנוסעים מאוד קשה היה להרגיש בכניסתו של מנוע הבנזין לפעולה והוולט המשיכה לנסוע בדיוק כמו שנסעה קודם על עוצמת הסוללות החשמליות. בידוד הרעשים בתוך הרכב מצוין אך כשיוצאים ממנו ניתן לשמוע את מנוע הבנזין בפעולה.
בכביש ההררי הזה תנאי הדרך הדורשניים ניצלו את מלוא עוצמת הגנרטור להעברת כוח מיידית למנועים החשמליים ולא אפשרו טעינה של ממש למצברים. גם בתנאים פחות קיצוניים, יכולת טעינת המצברים במאגרי כוח נוספים על ידי הגנרטור מוגבלת למדי. למרות שכל פעולת מנוע הבנזין נשלטת על ידי מחשב המכונית ואין קשר של ממש בין מהירות הנסיעה ועוצמת הלחיצה על דוושת התאוצה, לאחר שהמצברים החשמליים ריקים הגנרטור של הוולט צורך ליטר בנזין על כל כ-15 קילומטרים של נסיעה, נתון המזכיר נתוני אמת של מכוניות היברידיות.
.jpg)
למי מתאימה הוולט?
הוולט היא מכונית מרשימה מאוד. בג'נרל מוטורס מתעקשים שמדובר במכונית חשמלית לחלוטין עם מאריך טווח אך אחרים טוענים שעם צריכת דלק של ממש בנסיעות ארוכות מדובר בסך הכל בהיברידית מתוחכמת מאוד. כך או כך המכונית מציגה מפגן טכנולוגי מרשים ביותר מתחת לפני השטח שלא מפריע לתפעול, לנהיגה ולשימושיות רגילים למדי.
בניגוד לחשמליות אחרות הוולט בהחלט יכולה לשמש כרכב ראשון במשפחה מבלי לדרוש לתכנן מראש כל נסיעה ארוכה כמו מבצע צבאי, אך היא מתאימה בעיקר למי שלא נוסע יותר מדי ומרבית נסיעותיו קצרות ויכולות להתבצע בכוח המצברים שבמצב טעון מסוגלים להעניק טווח שבין 55-70 קילומטרים.
הוולט פחות מתאימה למי שנוסע מדי יום או לעיתים קרובות למרחקים ארוכים משום שאחרי שנגמרת הטעינה והגנרטור נכנס לפעולה היתרונות שלה כמכונית חשמלית נטולת פליטות מזהמים וצריכת דלק די מתבטלים.
אם רשויות המיסוי בישראל יחלטו, כמו בכל מדינה אחרת בעולם עד כה, להתייחס לוולט כמכונית חשמלית מחירה צפוי להיות סביב כ-200 אלף שקלים, בהחלט סכום לא נמוך בעבור מכונית בגודל משפחתי וסופרי האפונים בוודאי יציינו שבמחיר הזה אפשר לרכוש משפחתית רגילה ובעודף לתדלק אותה לא מעט שנים, אבל מצד שני הוולט מציעה כמעט בכל תחום, מרמת האבזור הגבוהה ועד לעוצמת המנוע החזקה, יתרונות בולטים מול כל משפחומטית שיש בשוק ובשילוב המראה הייחודי, ההצהרה הסביבתית והרצון של אנשים רבים להצטייד בגאדג'ט הכי חם בסביבה בהחלט ניתן לצפות שיהיו לה לא מעט לקוחות נלהבים.

>> מבחן דרכים: החשמלית של בטר פלייס - רנו פלואנס Z.E במבחן ברחובות פריז