יונימוג (צילום: גלעד קוולרציק)
צילום: גלעד קוולרציק
השיפוע שממלא את השמשה הקדמית נראה כבלתי ניתן למעבר גם בהליכה, אבל אני מחליט בכל זאת לנסות, אני מעביר חוגת ההנעה למצב של הנעה כפולה, נועל את הדיפרנציאלים הקדמי והאחורי, ולוחץ על כפתור עם ציור משונה של חמור עם משא על הגב המשלב את תיבת העברה להילוך כוח (Low). שחרור דוושת הבלם והמשאית הגמלונית נעה לפנים במהירות צב (המהירות המרבית בהילוך ראשון LOW היא 1.1 קמ"ש) אבל מטפסת את השיפוע מבלי שצריך אפילו לגעת בדוושה. אולי זו קלישאה, אבל רגע אחרי שהיונימוג מתפס את השיפוע התלול מבלי למצמץ, ברור לי לגמרי ששום דבר לא יכול לעצור את התפלץ הזה ואם ארצה בכך הוא ככל הנראה מסוגל גם להזיז הר מבלי להזיע יותר מידי.

למי שאינו יודע במה בדיוק מדובר, היונימוג נראה כלא יותר  ממשאית רגילה עם גלגלי שטח גדולים וברחוב הישראלי הוא לא מושך הרבה יותר תשומת לב ממשאית הזבל השכונתית, אך למעשה מדובר באחד מכלי הרכב הייחודיים בעולם, נטול מתחרים, סוג של בוגאטי ויירון של עולם המשאיות.

יונימוג (צילום: ניר בן זקן )
לא בדיוק סתם משאית עם גלגלים גדולים |צילום: ניר בן זקן

עברו יותר משישה וחצי עשורים מאז נולד בגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה ועדיין הוא זוכה להצלחה אדירה מסביב לעולם בזכות השילוב בין תכונות של טרקטור, משאית ורכב שטח.

כמו שאר משאיות מרצדס גם הוא מיוצר בעיר ורט שעל גדות נהר הריין, אך במפעל נפרד. זאת משום שלא מודבר בבפס יצור סדרתי ולמעשה כל יונימוג מיוצר לפי דרישה ומפרט אישי – מטורף ככל שיד הדמיון יכולה לתאר: ממערבל בטון היכול להגיע לאתרי סקי מרוחקים, דרך כבאית שיכולה להילחם בלהבות, לנסוע בתוכן ולהגיע למקומות שגם מסוקים יתקשו להתמודד איתם ועד לרכבים מפונפנים לחובבי עבירות מפורסמים כמו ארנולד שוורצנגר.

למרות שהוא אינו מוכר לציבור הישראלי הוא נחשב גם כאן לאגדה בקרב יודעי הדבר ובשקט ובצנעה עשרה יונימוגים נמכרו בארץ בתקופה האחרונה.

יונימוג (צילום: ניר בן זקן )
האחים למשפחת יונימוג בתמונה משותפת |צילום: ניר בן זקן

כעת חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס, החליטה להעלות הילוך ולחשוף לראשונה באופן רשמי לקהל הישראלי, את משאית השטח הייחודית והביאה ארצה שני אקזמפלרים, אמנם מגרסת טרום מתיחת הפנים שהוצגה לאחרונה, שישמשו להדגמות שונות.

אנחנו כמובן קפצנו על המציאה וניצלנו את רישיון ג' שברשותנו כדי לחוות נהיגה במשאית הכי נחשקת שאנחנו מכירים.
היונימוג הראשון הוא מסדרת U500 הקומפקטית יחסית ומצויד באינספור אופציות לעבודה עם ציוד מכאני וכולל 4 משאבות לחץ הידראולי המאפשרות חיבור ל-11 צרכנים שונים מפוקדי מחשב, מערכת הגה ודוושות היודעות לשנות מיקום גם לצדו הימני של התא, משאבה הידראולית המחליפה את הגיר ומאפשרת לעבוד לאורך זמן מבלי לחמם את הקלאץ' חיבור PTO ועוד פיצ'רים רבים שקצרה היריעה מלפרט.

יונימוג (צילום: גלעד קוולרציק)
שיפוע? מי בכלל הרגיש משהו?|צילום: גלעד קוולרציק

אך אותי עניין דגם U4000 הענק שהגיע בכסוף טבעי, עם צמיגי שטח עצומים וארגז גדול מאחור שמתאים בול לפנטזיה שלי על קרוון שטח עם יכולת עבירות לגיחה מדברית ארוכה.
מסלול המכשולים שנבנה לכבוד ההשקה, היה מאתגר כל רכב שטח, אבל את היונימוג הוא לא ממש הצליח. למעשה קשה עד בלתי אפשרי לאתגר אותו במכשולים מעשה ידי אדם, ומכיוון שלא קיבלנו אישור לטפס על מגדלי עזריאלי ובאזור שפלת החוף קשה למצוא שיפועים מאתגרים יצאנו לסיבוב קצר בשדות.

מראה שני הענקים מגרמניה, המשוטטים בשדות שבין שפים לבני ציון, נראה סוריאליסטי במציאות הישראלית אפילו יותר מהמבול המפתיע שהתחיל לרדת במהלך המבחן באמצע מאי.

באופן מפתיע הנהיגה כאן לא דורשת מיומנות גדולה מידי, למרות המימדים העצומים רדיוס הסיבוב מצוין ומאפשר להשתחל בקלות גם בתנועה הצפופה של העיר הגדולה, תגובת המנוע טובה למדי (אף שמדובר ביחידת הכוח הבסיסית עם 4 צילינדרים בנפח 4.8 ליטר ו-218 כ"ס) ורק הגיר הרובוטי מטלטל את הנוסעים כשהוא מחליף הילוכים תחת רגל כבדה על הדוושה, תחושה שכבר הספקנו לשכוח מאז זנחה טויוטה את התיבה הרובוטית החד מצמדית הארורה בקורולה.

יונימוג (צילום: ניר בן זקן )
הצלבות לא מרגשות אותו|צילום: ניר בן זקן

 90 קמ"ש היא המהירות המרבית שתוצג לכם על לוח השעונים, אך גם במהירות הזו הוא אינו רועש ומווברץ יתר על המידה כך שאין שום בעיה לנהל שיחה בין שלושת הנוסעים בקבינה. הפלסטיקה היא אמנם לא זו אותה תצפו למצוא במכונית הנושאת את סמל הכוכב, ולמרות שהתחושה שלה מזכירה סופה מפאר התוצרת המקומית של תעשיות הרכב נצרת, כאן אין קרקושים והכל משדר תחושת מוצקות מרשימה.

עמדת ישיבה בשמיים ושדה ראיה בלתי מוגבל מכניסים לפרופורציות את הדיבורים על תנוחת ישיבה שלטת בג'יפון עירוני, כיסא הידראולי בהחלט מסייע לסנן שיבושים בשטח אבל אל תצפו לנוחות של לימוזינת שטח כמו מרצדס ML או ריינג' רובר וצריך לזכור שהמתלים יכולים לשאת בעומס כפול מהמשקל העצמי וכשהיונימוג ריק הרבה מהשיבושים עוברים ישירות לישבן.

יונימוג (צילום: ניר בן זקן )
יכולת עבירות במקומות שאף אדם או חיה יצליחו להגיע אליהם |צילום: ניר בן זקן

למרות שהוא מעדיף זחילת סלעים, הוא הרבה יותר מבסדר גם בתפירת שבילים מהירה, וודאי בהשוואה לדורות הקודמים שהתאפיינו במהירות נסיעה של פרד.

הנהיגה ביונימוג הייתה קצרה מכדי לספק לנו תמונה מקיפה למבחן מלא, אבל הרושם הרב שהוא השאיר בנו גורם לנו כבר להיתקף בגעגועים. המחיר הבסיסי לא זול וקרוב לזה של לימוזינות שטח גדולה ומפנקת כמו מרצדס GL וזה עוד לפני שהזכרנו את התוספות אופציונאליות שיכולת לייקר אותו פי כמה. עם זאת תחילת הגעתן של כלים אלה ביבוא סדיר, מעניקה תקווה שיום אחד, אחרי שהם ישתחררו ממוסדות כמו קק"ל וחברת חשמל בהם הם משרתים, אוכל לקנות אחד כזה יד שנייה להתקין קרוון בארגז ולפתוח כל בוקר עם פיסת נוף חדשה ובתולית לחלוטין במרפסת.

יונימוג (צילום: ניר בן זקן )
מקלחת בוקר|צילום: ניר בן זקן

>> חיות שטח ללא גבולות בגודל קטן – פולריס RZR900 מול וויילדקאט 1000

יונימוג (צילום: גלעד קוולרציק)
יכול לטפס בקלות על המדרכה ליד בית הקפה השכונתי |צילום: גלעד קוולרציק