אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
צילום: נעם עופרן
השילוב בין עייפות מצטברת וכאב ראש מהאנגאובר של מסיבה פרועה בתל אביב, לפני מבחן לטרקטורון החזק ביותר בעולם הוא מתכון בטוח לאסון. מודה אני כי בכל פעם שאני רוכב על טרקטורונים המוח עובר למוד בו רף האחריות נמצא קרוב לאפס והאדרנלין הוא זה ששולט בגוף וכשאני יודע את כל אלה הייתי די בטוח שהאאטולנדר 1000 הזה הולך להרוג אותי. זיעה קרה כזו שנוצרת מפחד רב כיסתה את כל גופי בזמן שהנעתי את מנוע הרוטאקס V טווין והורדתי את ארבעת צמיגי השטח מארגז הטנדר. אבל למרות החשש ועם קסדה על הראש וציוד מיגון על שאר חלקי הגוף המצערת נלחצת עד תום.

5 שניות
זה הזמן המקסימלי שאומץ הלב שלי אפשר לי להחזיק את המצערת פתוחה עד הסוף. על קרקע בעלת אחיזה טובה לא מומלץ לעשות כן, כי אז אתם עלולים למצוא את עצמכם נשענים על הקשת האחורית. אבל רגע לפני שנספר איך הצלחתי לרכב על ה"שור הזועם" הזה ולהישאר בחיים נספק לכם קצת חומר רקע.

קאן-אם, חברת הטרקטורנים הקנדית מהמובילות בעולם השייכת לקונצרן BRP (המייצר גם את אופנועי הים סי-דו, מטוסים, רכבות ועוד) שדכה לדגם האאוטלנדר, טרקטורון עבודה טיולים הוותיק אך המאוד מוצלח שלה, מנוע מתוצרת רוטאקס בנפח 976 סמ"ק המפיק 82 כ"ס והפכה אותו לטרקטורון החזק ביותר בעולם. נשאלת השאלה למה טרקטורון טיולים/עבודה צריך מנוע כל כך גדול, התשובה היא פשוט כי אפשר, ואם בארקטיקאט אפשר לקבל אלף CC בין הרגליים אין שום סיבה שבקאן-אם לא.

אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
הרבה אבזור כסטנדרט |צילום: נעם עופרן

אאוטלנדר 1000 נבדל חיצונית משאר המשפחה; שני יחידות תאורה עגולות, גריל, כנפיים, מגן כידון ומגן חזירים שונים מסכמים את עיקר השוני הוויזואלי כדי להקנות מראה אגרסיבי יותר כשלטעמי האישי התוצאה הרבה פחות נאה, גם אם יותר מרשימה וקרבית. מתחת לשמלה החדשה יש כמה שינויים בשלדה ובמתלים שכוילו מחדש כמו גם הגה חשמלי עם שלוש רמות תגבור.

125 קמ"ש בשטח
זה הכי מהר שהעזתי בשבילים המהירים של תל צפית, והכי מהר שהייתי אי פעם על אוכף. וזה לא שבמהירות הזו הוא מפסיק להאיץ, כי יש לו לרוטאקס הזה כוח לדחוף עוד יותר ומדיווחים שקיבלנו אפילו עוד הרבה יותר, למהירות ששוטרי תנועה מאוד אוהבים לרשום בדו"ח. אני יכול להמשיך ולהשתמש במילון הקלישאות של כתבי הרכב כדי לתאר את התאוצות שהכלי הזה מייצר, אבל עזבו אתכם, פשוט תאמינו לי שזה אחד הדברים הכי מהירים עליו נסעתי בשטח, כלי שהרגשתי שקצת גדול על היכולת שלי, בטח של הקליינט הממוצע. המתלים קצת רכים מידי לקצב שכזה ובפניות, גם אם אתם עובדים חזק עם הגוף, 331 הקילוגרמים שלו מתגלגלים קצת יותר מהצפוי. ספייסרים הנמכרים כקיט שיפורים ע"י היבואן ומרחיבים את מפסק הסרנים מאחור ומלפנים אמורים לשפר משמעותית את היציבות הכיוונית, אך לא עלה בידנו לתהות על מהות השיפור. המתלים אומנם לא תומכים היטב במרכב בפניות, אבל מהעבר השני הם מגהצים כל כפל קרקע ויחד עם ההיגוי החשמלי הרוכב כמעט ולא מרגיש מה קורה מתחת לפני השטח, לא מהישבן, לא מהרגלים ולא מהידיים, ממש לימוזינת שטח. יחד עם זאת הכידון החשמלי כאן עובד בצורה חיובית ביותר ולא מעניק חוסר תחושה מוחלט, כזה שמוריד את הביטחון של הרוכב.

אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
למה טרקטורון צריך מנוע כל כך גדול? פשוט כי אפשר|צילום: נעם עופרן

עוד התרשמתי מבלימת המנוע באאוטלנדר 1000. שלבו הנעה כפולה והילוך הכוח ואתם מקבלים קצב זחילה מרשים של קילומטר וחצי בשעה, לא משנה מהי זווית שיפוע הירידה. גם יכולת הטיפוס היא לא פחות מפנומנאלית, המתלים מצמידים את הצמיגים לקרקע ביעילות, אך בשיפועים תלולים הייתי מעדיף את הדגם הדו מושבי שמעניק יותר ביטחון.
מבחינת אבזור ה-1000 מגיע עם כל טוב הארץ: צג מידע דיגיטלי, חישוקי אלומיניום, סבלים מלפנים ומאחור, כננת, תא אכסון אחורי, שקע חשמל והוא מרגיש איכותי ומגומר כמו כל דגמי קאן-אם.

אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
צריך אומץ בשילוב חוסר אחריות כדי ללתת פול גז |צילום: נעם עופרן


מי צריך את זה?
האאוטלנדר 1000 הוא לא כלי שצריכים, הוא כלי שרוצים, ולקוחות שרוכשים כי הם רוצים (להבדיל מכאלה שרוכשים כי הם צריכים) רוצים את הכי הכי. האאוטלנדר 1000 הוא בדיוק כזה, הכי חזק, הכי מהיר (מבין טרקטורני הסגמנט) וגם הכי יקר (מבין הכלים החד מושביים) לפחותעד שיגיע בקרוב הרנגייד (הספורט/פנאי של קאן-אם) עם מנוע זהה.
למרות שאני חושב שהאאוטלנדר 1000 מוגזם וש"הוובוס" שלי לא מספיק גדולים כדי להכיל את אלף הסמ"קים שלו, אם אתם מאלה שחייבים את הכי הכי, אז יש לכם רק מקום אחד לממש בו את זה. רק תיזהרו כשאתם נותנים פול גז.

>> צפו בתמונות יצאנו לטיול בוץ עם הטרקטרונים של קאן-אם

אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
125 קמ"ש בשטח ואפשר עוד הרבה |צילום: נעם עופרן


קאן-אם אאוטלנדר 1000R
מנוע – V טווין, 4 פעימות, מקורר מים
נפח – 976 סמ"ק
הזנה – הזרקת דלק אלקטרונית
תיבת הילוכים – וריאטור
הנעה – 4X2, 4X4, הילוך כוח
מתלים קדמיים – עצמות עצה כפולות, קוויל אוברים
יתלים אחוריים – זרוע נגררת, קוויל אוברים, מוט מייצב
מידות – א/ר/ג (מ"מ) – 1,118/1,168/2,184
בסיס גלגלים (מ"מ) – 1,295
משקל עצמי (ק"ג) – 331
מרווח גחון (מ"מ) – 305
מחיר – 88,000 ש"ח

אהבנו – מנוע, נוחות, איכות
לא אהבנו – עיצוב, בקרת מרכב
סיכום – למי שחייב את הכי הכי

אאוטלנדר 1000R (צילום: נעם עופרן)
למי שחייב את הכי גדול |צילום: נעם עופרן

הכתבה התפרסמה במגזין הרכב "הגה" 
לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן