השתלמות לנד רובר (צילום: מולי גומא)
עדיין אחד מכלי הרכב עם כושר העבירות הגבוה ביותר|צילום: מולי גומא

שמועות עקשות שהגיעו לכמה אתרי אינטרנט ברחבי העולם מדווחות על החלפתו הקרובה של אחד האייקונים המוטוריים הגדולים של כל הזמנים בעולם הרכב. מדובר בלנד רובר דיפנדר שמיוצר כבר מאז 1948, ולמעט מתיחת פנים ב-1983, לא נעשו בו שינויים משמעותיים.

רכב השטח הבריטי הפך לאגדה בחייו והציב סטנדרטים לדורות שלמים של רכבי שטח ממותגים שונים. גם היום, יותר משישים שנה מאז שהושק ולמרות כל ההתקדמות הטכנולוגית והיכולות התכנוניות, הדיפנדר עדיין נחשב לאחד מכלי הרכב העבירים והקשוחים ביותר.
אבל בעוד שביכולות שטח נטו אין לדיפנדר עדיין מתחרים של ממש, בכל שאר התחומים כמו נוחות נסיעה, תנוחת נהיגה, אבזור, שימושיות יומיומית וביצועים על הכביש רכב השטח האנגלי נשאר הרבה מאחור ודרש מרוכשיו פשרות כואבות.

לנד רובר דיפנדר
כמעט אין הבדל - מודל 2011 ומודל 1948 בתמונה משותפת

זו ככל הנראה אחת הסיבות לכך שבשנים האחרונות צנחו הקפי המכירות של הכלי האייקוני. מחקר שנערך לאחרונה על ידי לנד רובר גילה שהיקף המכירות העולמי של רכבי שטח שימושיים, קשוחים אמיתיים, עומד על לא פחות מ-3.2 מיליון מכוניות בשנה אך בשנה החולפת לנד רובר מכרה רק 18 אלף דיפנדרים בכל העולם כשאת מקומו של האייקון תופסים, במיוחד באפריקה ואוסטרליה, טנדרים ורכבי שטח יפנים פחות ספרטניים וזולים יותר לאחזקה.

למרות המספר הנמוך, בלנד רובר חוששים מזה שנים לגעת בדיפנדר משום שהחשיבות שלו כסמל לכל מוצרי המותג אדירה. ובכל זאת קברניטי החברה האנגלית הנשלטת היום על ידי קונצרן טאטא ההודי הבינו שבעשור השני של המילניום השלישי מישהו חייב לקחת את ההחלטה ולהביא לעולם מחליף לדיפנדר שנהגה בעידן מוטורי פרה-היסטורי של ממש.
בדרך כלל, כשחברות משחררות מידע ראשוני בנוגע לפיתוח של כלי רכב חדשים הן מדווחות גם על קווים כלליים כדי לבחון את רחשי השוק אך במקרה זה, בשל החשיבות העצומה של אייקון הדיפנדר לחברה, אף אחד לא מעז לשחרר שום פרט בקשר לרכב השטח שיחליף אותו.

לנד רובר דיפנדר
מצריך הרבה פשרות בשימוש הימיומי

ג'ון אדוארדס, מנהל המותג של לנד רובר, אמר כי ההחלטה נפלה והחברה רצינית לגבי החלפת הדיפנדר כשתוצאות ראשונות של פרויקט התכנון שקיבל אור ירוק ונכנס להילוך גבוה ניתן יהיה לראות בתוך שנתיים שלוש.

מקורות בלנד רובר מדווחים כי בעלי הבית ההודים נתנו לפרויקט עדיפות עליונה ותקציב גבוה שיכלול גם הקמת פס יצור מודרני לדגם החדש.
אחת השאלות המרכזיות היא אם הדיפנדר הבא ישמור על מבנה קשוח נטול אלקטרוניקה מיותרת או שאת הברזלים יחליפו מערכות מתוחכמות, בדומה למה שניתן לראות בדגמי השטח האחרים של החברה.

תשובות ראשונות, כך מעריכים, ניתן יהיה ללמוד מדגם הקונספט הצפוי להחשף בתערוכת ז'נבה ב-2013, כשהכוונה, כך על פי המקורות בחברה, להשיק את הדיפנדר החדש ב-2015, לא פחות מ-67 שנים אחרי שהושק הדיפנדר הנוכחי.

לנד רובר דיפנדר
שום דבר לא עוצר אותו

 >> צפו: השתלמות שטח של מועדון לנד רובר הישראלי