רחפת השטח של פולקסווגן

אנו חייבים להודות שבניגוד למה שהעריכו מומחים לפני שנים רבות ובשונה ממה שראינו בסרטי המדע הבדיוני של שנות ה-50, המכוניות של 2011 משתמשות באותם עקרונות תחבורתיים בסיסיים בדיוק כמו אלו של 1911: ארבעה גלגלים, מנוע בעירה פנימית והגה.

החזון לתחבורה אחרת שונה לחלוטין הביאה פריקים של טכנולוגיות להאמין שהרחפות, שזכו לפופולריות כאמצעי תחבורה ימי מהיר בשנות ה-60 וה-70 של המאה העשרים, יעברו טרנספורמציה למימדים קטנים ויהפכו למוביל אישי פופולרי ונפוץ.
אבל בדיוק כמו שמכוניות לא מעופפות עדיין בשמיים, כך גם אף חברה לא מציעה רחפות אישיות כאופציה לאמצעי תחבורה שיכול להחליף את המכונית הפרטית.

ארץ בתנופה בלי מסורת מוטורית ארוכת שנים

אחד משווקי הרכב הצומחים במהירות ויוצרים עניין עצום בעולם הרכב הוא השוק הסיני. המדינה חווה בום כלכלי גדול ובעקבותו אזרחים ממעמד כלכלי שבעבר לא אפשר להם לרכוש מכונית פרטית זוכים לממש את האפשרות הזאת. משום שחלק גדול מרוכשי המכוניות החדשות לא מחזיקים במסורת מוטורית ותיקה רבים מאמינים ששוק הרכב הסיני מוכן לשינויים ולהטמעה של טכנולוגיות חדשות הרבה יותר מבשווקים עם מסורת מוטורית ארוכת שנים.

זאת אולי הייתה הסיבה שפולקסווגן החליטה לקיים לאחרונה בסין תחרות עיצוב לרכב שטח, כשהרעיון היה ליצור כלי תחבורה מקורי ששום דבר לא יעצור אותו.

רחפת השטח של פולקסווגן
זו מכונית? זו סירה? זה מטוס?

לרחף במקום להתגלגל

גלגלי המוח של יוהאן זאנג, סטודנטית סינית לעיצוב תעשייתי בת 21, הסתובבו במהירות והביאו אותה לרעיון המהפכני: לוותר על הגלגלים ולהחיות את חזון הרחפות האישיות.
זאנג הגתה ותכננה את "אקווה" (מים), רחפת דו מושבית מונעת על ידי מנועים חשמליים העושים שימוש בטכנולוגית תא-דלק וציינה שבסין יש הרבה מאוד איזורים ובהם נהרות, שטחים נרחבים מושלגים ובוציים וכמובן גם כבישים ודרכים.
רחפת, לדעתה של זאנג, היא כלי התחבורה האידיאלי שיכול לשנע את נוסעיו בנוחות על פני כל תוואי דרך בכל מזג אוויר, שכן כידוע בתחתית הרחפת יש כריות אוויר והכלי מרחף מעל פני השטח.
מבחינת הקונספט העיצובי זאנג בחרה להעניק לרחפת עיצוב מרשים המשלב בין עולם סרטי המדע הבידיוני למראה של מכונית ספורט.

בין היתר החזון של זאנג כולל, מעבר למנועים שגורמים לריחוף, שילוב של מנועים/פרופלורים נוספים שמאפשרים את התנועה בתנאי השטח השונים, כשצמד הפרופלורים הצדיים יכולים לשנות זווית בהתאם לתנאי השטח ומהירות הריחוף.

אמנם יש להניח שהטוארג הבא (דגם השטח של פולקסווגן) לא יכלול את טכנולוגיות הריחוף הללו ועדיין ימשיך להשתמש בארבעה גלגלים, אבל אחרי שנים כה רבות של קבעון בתעשיית הרכב לכל מובן שמתישהו בעתיד הלא רחוק יגיעו השינויים המשמעותיים, בין אם זה יהיה ביחידת ההנעה של המכונית או בדרך בה היא נעה.

>> מציאות או דמיון - המארוטי ההודית שתרחף מעל הפקק

רחפת השטח של פולקסווגן
לא יותר פשוט לרחף מעל פני השטח?
רחפת השטח של פולקסווגן
מים זו לא בעיה