אין תמונה
רכב הפנאי הראשון בתולדות סקודה

ביום שישי הקרוב יתקיים מרוץ חוצה ישראל הדבר הקרוב ביותר למרוץ ראלי של ממש בישראל. בין שלל המתחרים המנוסים והמכוניות הוכנו במיוחד לתחרות ישתתף גם צוות של מגזין הרכב הגה בשיתוף עם ערוץ הרכב של mako על סיפונו של קרוס-אובר ללא יומרות שטח של ממש: סקודה ייטי 4X4 סטנדרטי לחלוטין. 
רגע לפני הזינוק לקחנו את הצ'כי כפול ההנעה לסיבוב היכרות.

אין ספק שהסקודה ייטי הוא אחד הסמלים המובהקים לתופעת הכלאיים שהולכת ותופסת תאוצה בשנים האחרונות. נסו להכניס אותו לאחת מהקטגוריות המוכרות לנו, מהו הייטי, משפחתית? טנדרון? ג'יפון? התשובה היא הכל ביחד, אך בעוד הייטי שנחת בארץ וצוייד במנוע בנזין 1.2 TSI והנעה קדמית היה ללכת עם ולהרגיש בלי, מגיעה כעת גם גרסת הטורבו דיזל שמצוידת בהנעה לכל ארבעת הגלגלים ואמורה להפכית את הרגשת "הבלי" עם יותר יכולת מעבר לאספלט.

עיצוב הייטי שנוי במחלוקת, הוא מזכיר רכב מסחרי אבל משלב אלמנטים קרביים של רכב שטח ולתוצאה הסופית קשה להישאר אדישים גם כשעל הכביש מסתובבות הרבה חתיכות. על תא הנוסעים לעומת זאת אין מחלוקת, הוא איכותי בדיוק כמו שהתרגלנו מסקודה בשנים האחרונות, שופע בתאי אכסון כולל תאים שנפתחים מתחת למושבים הקדמיים ומרווח מכל משפחתית. בצד האבזור אפשר למצוא מעבר לסטנרט הנהוג גם חיישן אורות, פנסים עוקבי פניה, וחישוקי סגסוגת, רמת הגימור Experience כוללת גם עוד 2 כריות אוויר ובסך הכל לא פחות מ 8 כריות אוויר, צג מידע דיגיטלי, מערכת שמע משודרגת ומערכת לחניה אוטומטית.

סקודה ייטי (צילום: נעם עופרן)
עכשיו גם בגרסת הנעה כפולה|צילום: נעם עופרן

בניגוד לגרסת ההנעה הקדמית יחידת הכוח בייטי 4X4 מוזנת סולר, מוגדשת טורבו ומפיקה 140 כ"ס משני ליטרים של נפח זה אולי לא נשמע הרבה במיוחד אבל חשוב להסתכל גם על נתון המומנט המרשים שמציע לא פחות מ 32.6 קג"מ כבר ב-1,750 סל"ד. תיבת ההילוכים היא DSG כפולת מצמד עם שישה יחסים תורמת לזינוק זריז מהמקום אך מעט עצלה בהורדת הילוכים כשנדרשת תאוצת ביניים בשעת עקיפה.

בעולם האמיתי של השימוש היומיומי, זה שמעבר לדף הנתונים, רצועת הכוח הרחבה מעניקה תאוצה לינארית, ובשילוב עם בידוד טוב מרעשי חוץ לא פעם מוצא עצמו נהג הייטי במהירות גבוה בהרבה ממה שחשב שהוא נושא בה.
תנוחת הנהיגה כאן גבוהה ושולטת מזכירה את ה-commanding המפורסם של לנד-רובר, ושטח החלונות הגדול מצמצם שטחים מתים ומעניק תחושת מרחב לנוסעים.

המתלים מכוילים לנוקשות גרמנית אך הייטי לא מרגיש קופצני או נחבט על שברי האספלט. היכולת הדינמית של הייטי בוגרת הרבה יותר ממהנה, ההגה בעל משקל טוב, אחיזת הכביש מאוד גבוהה אך אין מנוס מלציין שהייטי לא שש להשתובב במשחקי נהיגה, שלא תטעו הקצב שניתן לקבוע בכביש המפותל גבוה מאוד, אך הוא לא פרטנר לטיול לילי בכביש האהוב עליכם.
מצד שני הייטי הוא אחד מהפרטנרים המהנים ביותר לשיטוט בשדות העמק, המתלים מעניקים נוחות נסיעה טובה בשטח ובעיקר שטח החלונות הגדול מסייעים לנוסעים להתחבר לטבע.

סקודה ייטי (צילום: נעם עופרן)
בשדות ושבילים מדובר בכלי כיפי מאוד|צילום: נעם עופרן

מרווח הגחון של הייטי עומד על 18 ס"מ בלבד וצריך לקחת זאת בחשבון ולהימנע מאבנים או גבשושיות שעלולות להזיק לבטן הרכה.
אבל מעבר למרווח הגחון שמנטרל אופציות לנסיעה באזורים סלעיים החיסרון העיקרי ביכולת השטח של הצ'כי החביב היא מערכת בקרת המשיכה שאינה פועלת כמצופה במצב בו שני גלגלים מאבדים אחיזה (הצלבה). גם מערכת בקרת הירידה במורד לא ממש אפקטיבית.

אבל מעבר לשטחים טכניים הייטי הוא בהחלט כלי נחמד לקחת את כל המשפחה פלוס הכלב וציוד קמפינג לטיול שבילים ביום שבת.

סקודה ייטי (צילום: נעם עופרן)
מראה פנים הרכב איכותי, אך מעט משעמם |צילום: נעם עופרן

שורה תחתונה

ייטי הוא רכב אידיאלי למשפחות שייהנו מהמרחב הגדול, מתא הנוסעים האיכותי, ומנוחות הנסיעה הטובה. לייטי 4X4 שעולה 172 אלף שקל יתרונות על פני הגרסה הבסיסית בתחום הביצועים וההנעה הכפולה שמגדילה במעט את היכולת בשטח, אך עדיין לא מדובר כאן ביכולת של ג'יפון של ממש.

בעבר מנועי דיזל היו עדיפים עבור מי שעושה קילומטרז גבוה, אך עם נתוני צריכת הדלק הטובים של גרסת הבנזין, TSI, כמו גם העבודה שהיא מציעה את כמעט כל היתרונות של גרסת ההנעה הכפולה במחיר נמוך בקרוב ל- 40 אלף שקל אין מנוס מלציין שפער המחיר גדול מפער היכולת ועל כן הגרסה הבסיסית, שעולה 134 אלף שקל, מעניקה תמורה טובה יותר לכסף שלכם,

סקודה ייטי (צילום: נעם עופרן)
פער המחיר של קרוב ל40 אלף ש"ח אל מול הגרסה הבסיסית גבוה מדי|צילום: נעם עופרן

דיווח על המרוץ בו ישתתף צוות של מגזין הגה בשיתוף ערוץ הרכב של mako תוכלו למצוא כאן ביום ראשון הקרוב

לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה  
לחצו כאן
 

>> ניסאן ג'וק במבחן דרכים