ריינג' רובר ספורט
התמקדות ביכולות הכביש
למרות שלנד-רובר הייתה הראשונה, כבר ב-1970, לייצר רכב ששילב בין מראה של רכב שטח קשוח ביחד עם פאר ויכולת כביש של מכונית יוקרה, רק ב-2005, לאור הצלחת מתחרים כמו ב.מ.וו X5 ומרצדס ML, הבריטים הבינו שרק מעט מהלקוחות באמת מלכלכים בבוץ את הצמיגים של רכב שטח היוקרתי שלהם ומה שהלקוחות באמת מחפשים זה בעיקר את המראה המסוקס ותא נוסעים מפואר כשל מכונית פאר ומעדיפים יכולת משופרת בכביש מאשר יכולת שטח ממשית.

כדי להתמודד עם הפזילה של הלקוחות לעבר דגמי המתחרים, בלנד רובר הציגו במחצית העשור הראשון של המילניום השלישי את הריינג'-רובר ספורט ששינה את התפיסה של לנד-רובר עד אז, ולמעשה גרם לה לראשונה להתרחק מקידוש יכולת השטח שהייתה אבן דרך החשובה ביותר שלה מאז הקמתה ב-1948. הריינג'-רובר ספורט, אמנם לא ויתר לגמרי על ה-DNA של המכוניות עם סמל האליפסה הירוקה, ובזכות התבססות על מרכב הדיסקברי 3 הייתה לו גם יכולת שטח טובה משל המתחרים, אך את ההצלחה שלו בעיקר בשוק האמריקאי ובקרב עשירי ניו יורק בפרט הוא רשם בזכות עיצובו המרשים והמוחצן, רמת הפאר הגבוה והיכולת המצוינות בכביש.

ריינג' רובר ספורט
מבלי לנטוש את האפשרות לנסוע באמת בשטח

החיבה של האמריקאים לדגם הספורט הייתה כנראה הסיבה מדוע לנד-רובר בחרה דווקא בתערוכת ניו יורק בצידו השני של האוקיינוס, להשיק את הדגם החדש.

הריינג' ספורט החדש מיישר קו עם העיצוב העדכני של משפחת ריינג'-רובר - הפנסים הקדמיים צרים ומשוכים אחורנית, השמשה האחורית משתפלת באלכסון כדי להעניק דינמיות והוא רבוע פחות כך שמקדם הגרר שופר בשמונה אחוזים.

הדגם החדש זונח את שלדת הדיסקברי הכבדה ומתבסס על המרכב האחוד עשוי אלומיניום של הריינג'-רובר החדש דבר המאפשר לספורט להפחית 420 ק"ג מהמשקל העצמי.
עם זאת המידות החיצוניות דווקא גדלו מעט, האורך הכללי עומד על 485 ס"מ, 6.2 ס"מ יותר מבעבר, וגם בסיס הגלגלים התארך ב-17.8 ס"מ מה שמאפשר מרווח משופר בתא הנוסעים וגם אופציה לשורת מושבים שלישית לראשונה בדגם.
יחידות הכוח כוללת גרסה בסיסית עם מנוע וי 6 בנפח 3.0 ליטר טורבו דיזל בהספקים של 254 כ"ס ו-288 כ"ס, ממשיך בטורבו דיזל בנפח 4.4 ליטרים ותצורת וי 8 עם 334 כ"ס ומסתיים בלוגם בנזין מגרגר - וי 8 בנפח 5.0 ליטר עם סופרצ'ארג'ר (המוכר מגרסאות R של יגואר) המפיק 503 כ"ס. לקראת סוף השנה הבאה יוצע גם מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין וגרסת דיזל היברידית כצו האופנה.

ריינג' רובר ספורט
דניאל קרייג משמש כפרזנטור

כל המנועים משודכים לתיבת הילוכים עם שמונה יחסים וכמובן מערכת הנעה כפולה. אך לראשונה תוצע אופציה לוויתור על מערכת הנעה מתוחכמת עם הילוך כוח לטובת מערכת בעלת חלוקה קבועה של 58/42 לטובת הציר האחורי שתהפוך את התנהגות הכביש של הריינג' לספורטיבית יותר ותחסוך 18 ק"ג.


מי שיעדיף לשמור על יכולת השטח יקבל כמו בעבר, תיבה עם הילוך הכוח ונעילה לדיפרנציאל המרכזי ואת מערכת הטריין רספונס (מערכת שליטה המתאימה את כל מערכות הרכב לתוואי הדרך) לה נוסף מצב דינמי המחדד את תגובת המנוע, ההגה, תיבת ההילוכים ומקשיח את מתלי האוויר ובולמי הזעזועים האדפטיביים.
תא הנוסעים מיישר קו עם רמת האיכות הגבוה שמציע הריינג' הרגיל ומציע לוח שעונים שהוא למעשה מסך LCD המאפשר בחירה בין מגוון שילובי צבעים ועיצובי מחוונים על פי גחמת הלקוח. בשונה מאחיו הגדול, המושב בדגם הספורט נמוך ב-2 ס"מ, הקונסולה המרכזית גבוהה יותר וגם ידית ההילוכים שונה ובעלת עיצוב ספורטיבי ולא משתמשת בתצורת החוגה הייחודית למכוניות יגואר ולנד רובר.


הריינג' ספורט נחשף בתערוכת ניו יורק באירוע שערכה לנד-רובר והפתעת הערב הייתה ג'יימס בונד הנוכחי - שחקן הקולנוע דניאל קרייג שנהג בריינג' אל תוך בימת האולם.

לטענת ה"ניו יורק פוסט" קרייג קיבל לא פחות ממיליון דולר כדי להשתתף באירוע ההשקה ובסרטון שליווה את חשיפת הרכב.

 
בארץ לעומת זאת התחילה יבואנית המותג חברת המזרח בהשקת הריינג'-רובר הרגיל שנחת לאחרונה במחוזותינו ומחירו מתחיל ב-990 אלף שקלים לגרסת HSE הבסיסית עם מנוע טווין טורבו דיזל V6 3.0 ליטר 256 כ"ס ועד מיליון וחצי לגרסת הבכירה Autobiography V8 5.0 ליטר סופרצ'ארג' עם 510 כ"ס. בכדי לתת יחס הולם ללקוחות הפרימיום הנכבדים ואווירה המעודדת לרשום צ'ק על סך מיליון שקלים, אולם התצוגה של המותג בתל אביב נחצץ על ידי מחיצה נפרדת ומאחוריו הותקן חדר אירוח אינטימי הכולל את כורסאות יוקרתיות של צ'ארלס אימס וויסקי משובח, מבחר יינות של יקב קסטל האיכותי וכמובן מפגש פנים אל פנים עם הריינג' החדש שמרגיש בבית על רקע האווירה היוקרתית.

ריינג' רובר ספורט
צילום משותף של משפחת הריינג'

למרות תג המחיר הגבוה קצב המכירות גבוה מההערכות וכל המשלוח הראשון נגמר ויחד עם הביקוש הגבוה בעולם רשימת ההמתנה הולכת ומתארכת.
 
>> הרכב של בר רפאלי – מכונית השנה הנשית

>> פוש ספייס – ריינג' רובר איווק במבחן דרכים