rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד
בתחילת 2009 נחת בארץ ייצור מוזר שענה לשם RZR. אבל למרות המראה המשונה עם שני מושבים, האחד לצד השני, (מכאן הכינוי SideBySide או בקיצור SBS), שלדה קטנה המזכירה טרקטורון, הגה במקום כידון, מתלים המסוגלים לספוג בורות וחריצים גם במהירות גבוהה, הנעה כפולה וקלות תפעול כללית הוא הפך בין לילה ללהיט מטורף שנמכר כמו לחמניות טריות ולמעשה ביטל כמעט לחלוטין את שוק טרקטורוני האוכף.

סוד הקסם של הפולריס RZR היה ביכולות שלו לאפשר לכמעט כל זב חוטם בלי ידע וניסיון בנהיגת שטח לכבוש את המעלות הקשים ביותר בשטח ובעצם כמעט לא להיעצר בשום מקום.

ה-RZR זכה להגדרת רישוי של טרקטור משא חקלאי שאפשרה לו לנוע גם בכל כביש שאינו דרך מהירה והפכה אותו לחביב על ילדי שמנת מהאזורים המדושנים בארץ שגילו כלי תחבורה סקסי להגיע עימו לבית ספר עוד לפני הוצאת רישיון למכונית, על חקלאים שרצו להכניס קצת אקשן לעבודה בפלחה ועל אנשים מבוססים שרצו להכניס קצת אדרנלין בחיים כתרופה למשבר גיל ה-40 או ה-50.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
גלולת אדרנלין |צילום: נעם וינד

ה-RZR סיפק לרוכשיו הרבה אקשן ורגעים קסומים, אך מסתבר שה-800S רב הביצועים הוא רק המתאבן לגרסה המטורפת, ה-900 שלאחרונה עשתה עליה ארצה.

ה-RZR900, שנכון לכתיבת שורות אלו מורשה לשימוש רק כרכב מרוץ תחרותי, הגיע לידינו לנסיעת מבחן ראשונה וכיאה להגדרתו כתחרותי החלטנו שלא לחכות אף רגע מיותר ולהציב מולו את המתחרה שלו, הארקטיק-קאט וויילד-קאט 1000, שאף הוא עשה לאחרונה עליה לארץ ומשווק כאן על ידי סוכן יבוא אישי.

להבדיל מכלי רכב אחרים עם פוטנציאל תחרותי הדורשים התאמות ושינויים רבים כדי להשתתף באירועים מוטוריים מקצועיים, שני הכלים הללו בנויים ומגיעים מהמפעל כשהם מוכנים למרוצי שטח.

בשל כך ולכבוד ראלי חוצה ישראל שיתקיים בשבוע הבא החלטנו הפעם להשאיר בצד נושאים כמו המרווח בתא הנוסעים והמטען, רמת האבזור או נוחות הנסיעה ולהתרכז בשאלה מי יצליח להגיע מהחרמון לאילת דרך השטח בזמן הקצר ביותר ועל הדרך להעלות את החיוך הגדול ביותר על פניו של מי שינהג בו.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
אטרף זה כאן |צילום: נעם וינד


פרולוג
שניהם חדשים לחלוטין בארץ, אבל ה-RZR900 וותיק יותר בעולם והושק כבר ב-2010. למרות הדמיון החיצוני לדגם המוכר במחוזותינו (התעלמו בבקשה מיחידות התאורה על הגג וכלוב הבטיחות SCORE איתם הגיע הכלי הספציפי), מתחת למעטה הפלסטיקה מדובר בחיה אחרת לגמרי: החל מיחידת כוח מודרנית וחזקה יותר (שני צילינדרים בנפח 900 סמ"ק, 88 כ"ס המחוברים לתמסורת וריאטור משופרת), ועד למתלים וגאומטריית שלדה שונים לחלוטין התורמים למרכוז המסה ומאפשרים הצמדה טובה יותר של הגלגלים לקרקע, עניין חשוב בכלי המיועד לנסוע מהר בשטח משובש.
בניגוד למראה המאוד מיוחד של ה-RZR נראה שבארקטיק-קאט לא השקיעו יותר מדי בעיצוב הכלי החדש שלהם שהושק לפני כשנה ונראה שהם החליטו לקחת כמה רכיבים שהיו להם במדף ולרקוח ביחד משהו שנראה כמו גרסה מוקטנת לדיון באגי. לי זה פשוט לא עשה חשק להיכנס אליו אבל האמינו לי, התחושה משתנה אחרי המטר הראשון מאחורי ההגה שלו, אבל בל נקדים את המאוחר.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
כלי עצבני ולא סלחן|צילום: נעם וינד

תנוחת הישיבה בוויילדקאט נמוכה יותר מב-RZR. המושבים ממוקמים בתוך המרכב אך למרות זאת הדשבורד והחלק הקדמי של הכלי (היכן שנמצא מכסה המנוע במכונית רגילה) נמוכים יותר ומאפשרים שדה ראיה ותחושה אוורירית יותר מבפולריס. גם התא עצמו נעים יותר מזה הספרטני של ה-RZR, עם לוח שעונים מפורט יותר, תא כפפות גדול עם מנעול, מושבים נוחים יותר ותנוחת נהיגה ספורטיבית וטובה יותר. כמו ב-RZR גם כאן המנוע הוא מרכזי וממוקם מאחורי הנוסעים -1,000 סמ"ק בתצורת V-טווין עם 77 כ"ס המחוברים לתמסורת וריאטור. בשני הכלים ניתן לבחור בין מצב של הנעה אחורית בלבד ללא דיפרנציאל אחורי (דיפרנציאל אחורי יוצע בעתיד כאופציה בתוספת תשלום), הנעה כפולה והילוך כוח.
לוויילדקאט יש נעילה מלאה לדיפרנציאל הקדמי ובפולריס הוא מוגבל החלקה. תפעול בורר ההילוכים עצמו, על אף שהוא הפוך מהנהוג (P למטה ו-L למעלה) נוח יותר בוויילדקאט, כשב-RZR על אף הסידור הקונבנציונאלי הוא דורש יד חזקה ובוטחת.

טוב, די עם הקדמות ומפרטים, נראה שכולנו מסכימים שהגיע הזמן לסובב את כפתור ההנעה וללחוץ את המצערת עד תום.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
מגהץ בקלות כל בור ומהמורה |צילום: נעם וינד


3, 2, 1 GO!

עם יתרון משקל של 58 ק"ג (540 ק"ג לעומת 598) ו-9 סוסים יותר במנוע, ה-RZR מרגיש חי ונמרץ יותר, מגיב בחדות לכל גחמה של רגל ימין ומסחרר את הגלגלים האחוריים בכל פעם שתבקש. כלי אידיאלי ללימוד שליטה בזנב סורר. אלא שמעבר לעובדה שהוא שמח לכשכש בזנב כל אימת שתבקש (ואולי אפילו קצת יותר מכך) ה-RZR מתקשה לצבור נקודות. ההגה נטול תגבור (אופציה בתוספת תשלום) וזה מעביר וויברציות רבות מפני השטח לידיים ויחד עם משקל כבד מחייב שרירים מפותחים בזרועות.

כל מי שקיבל כנפי צניחה מכיר את חולות פלמחים ואת השביל המשובש החוצה אותם - רצוף בורות, חריצים וגבנוני קרקע – מעבדה של ממש לבדיקת יכולת המתלים. ל-RZR יכולת גיהוץ לא רעה והוא מדלג על המהמורות בצורה משכנעת מאוד, לפחות עד שעולים על הוויילדקאט שמגהץ את אותו שביל משובש שהיה שובר כל רכב שטח סטנדרטי, קשוח ככל שיהיה, בנונשלנטיות, בחלקות ובמהירות יותר גבוהה ממה שחוקי בכל כביש בארץ.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
מדויק יותר בשטח טכני |צילום: נעם וינד

נראה שהוא לא מבין על מה המהומה ותוך שהוא ממש מעוות את חוקי הפיזיקה, המרכב נשאר מאוזן ורק המתלים עולים ויורדים, סופגים כל מכשול שאתה מציב בפניהם. מדהים.
גם ה-RZR, כאמור, בהחלט עושה עבודה טובה אבל המרכב הקצר שלו מקפץ הרבה יותר, מחייב את הנהג לעבוד קשה כדי "לשבור" את החריצים וכופה קצב תנועה מתון יותר.

דף הנתונים מסביר את ההבדל. לפולריס מהלך מתלה מרשים של 35.6 ס"מ מאחור ו-34.3 ס"מ מלפנים אך לעומת 45.7 ס"מ מאחור ו-43.2 בוויילדקאט הוא מחוויר.

מהלך המתלה הארוך הזה גורם בעת נהיגה מהירה בשבילים מפותלים לזוויות גלגול מוחשיות למדי ובצירוף הגה עם תגבור חשמלי תלוי מהירות, המסנן חלק מהמידע המגיע לידיים, יש שפחות אהבו את הוויילדקאט בקטעים הדינמיים והעדיפו את זוויות הגלגול המרוסנות יותר וחדות ההגוי של ה-RZR.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
המתלים שלו מוכנים לספוג הכל |צילום: נעם וינד

אבל בשורה התחתונה, למרות שה-RZR מרגיש מוצק יותר וחד יותר בפועל, הוא קשה יותר לשליטה ועלול אף לנשוך ולמשל לנופף בגלגליו באופן מפתיע כפי שקרה בצילומי האקשן, ומחייב הרבה ריכוז ושליטה עצמית.

הוויילדקאט מרגיש אולי מעט פחות זריז ונמרץ, הבלמים שלו פחות טובים והוא יותר מעורפל בתגובות, אבל יכולת המתלים המשובחת יחד עם היציבות הכיוונית הטובה יותר (תודות לבסיס גלגלים ארוך יותר ומרכז כובד נמוך יותר) הופכת אותו למהיר יותר בכל מקום ובעיקר מאפשרת לנהוג אותו מהר לאורך זמן וללא מאמץ. בנוסף, לדעת מרבית הבוחנים, הוא גם הכלי המהנה יותר.
אגב, גם בקטעי עבירות טכנית נראה שהוויילדקאט יגיע רחוק יותר במעלה ההר ולמרות יכולת התמרון העדיפה של ה-RZR  והמנוע החזק יותר, המתלים המשובחים של חתול הפרא שיוצרים מגע רציף וקבוע עם הקרקע, המימדים המאפשרים עמידות טובה יותר בשיפועים וגם נעילת הדיפרנציאל הקדמית יאפשרו לשרוד יותר זמן בלי דרמות על 4 גלגלים.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
פשוט צריך להחזיק את הגה ישר ללחוץ על הגז והוא כבר יעשה את העבודה|צילום: נעם וינד


דגל שחמט
rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
ה-RZR מהיר יותר בזינוקים אך הוויילדקאט מאפשר נסיעה במהיריות גבוהות בהרבה |צילום: נעם וינד
ב-120 אלף שקלים אפשר לרכוש בארץ כמה מכוניות משפחתיות שימושיות להפליא או לקבל אחת ממכונות המלחמה הללו, המסוגלות כמו שהן לטרוף את השטח ולהתחרות בכל מרוץ, ללא כל תוספות, שיפורים או התאמות.
כרגע שני הכלים מותרים אך ורק לרישוי תחרותי מה שאומר שעל פי החוק ניתן לנהוג בהם רק במרוצים, אך זה צפוי להשתנות בקרוב עם הגעתם בתקינה אירופאית ועם דיפרנציאל אחורי.

פולריס RZR היה הכלי שיצק תוכן חדש בקטגוריה הזו שעד להגעתו כללה בעיקר כלים משמימים כמו מיול וריינג'ר, והגרסה הבכירה שלו, הנבחנת כאן לראשונה, מספקת הרבה מאוד הנאה. ל-RZR900 יש כוח מתפרץ שגורם לך לרצות למעוך את הדוושה בכל הזדמנות, הוא חד ומדוייק, הבלמים שלו טובים והוא גם מאוד מאתגר לנהיגה, מין סוס סורר שכזה המחייב ידיים מיומנות. יש מי שיתחבר יותר לתחושה הפרועה של ה-RZR, לנמרצות שלו ולתגמול שמקבל הנהג מהיכולת לשלוט ולרסן אותו, אך מרבית הבוחנים פחות אהבו אותו.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
הכל למי שרוצה שעה מזוקקת של טירוף|צילום: נעם וינד

הוויילדקאט אולי לא מרגיש זריז ונמרץ, חד ומדויק כמו ה-RZR, אבל הוא הכלי המרשים יותר כאן, בעיקר בזכות יכולתם המופלאה של המתלים לגהץ גם את פני השטח המשובשים ביותר והיציבות הכיוונית הטובה יותר המקלה על הנהג לשמור על קצב גבוה לאורך זמן. הוויילדקאט יהיה מהיר יותר בכל מצב, מבלי לעייף את הנהג, פשוט צריך להחזיק את הגה ישר ללחוץ על הגז והוא כבר יעשה את העבודה. ארקטיק-קאט שעד כה היו אנדרדוג בתחום הצליחו להציג כאן מתכון שבפעם הראשונה גובר על זה של המתחרים ולא בפער קטן ואין ספק שאם אתם רוצים לצאת לראלי חוצה ישראל הקרוב ולנצח, הוויילדקאט הוא הכלי האידיאלי למשימה.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
הכלי למי שרוצה לצאת למרוצי באחה|צילום: נעם וינד


בחנו: רני דקל, אורי גור, נעם וינד, יערה דקל וניר בן זקן

פולריס RZR900 וארקטיק-קאט וויילדקאט הגיעו למבחן באדיבות אסף ארצי מחברת AclassA המתמחה בייבוא אישי וייעוץ ברכישת רכבי יוקרה, ספורט וג'יפים ומייבאת לארץ גם את שני הכלים שנבחנו.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

דעה שניה
צריכה להיות סיבה ממש טובה כדי שמרצוני החופשי אסכים לצאת מהבית לפנות בוקר ("תרגיע, בשביל רוב האנשים 7 בבוקר זה כבר כמעט אמצע היום" – נ.ב.ז) ועוד ביום החופשי שלי, אבל כשניר הכתב התקשר ודיווח בנונשלנטיות שהוא שם את ידו על צמד ה-SBS הקיצוניים ביותר שבנמצא לא התלבטתי לרגע והתייצבתי בשעה האמורה בסדנה באיזה חור בדרך לאילת ("יבנה זה ממש קרוב וליד אשדוד, יא חתיכת תל אביבי" -נ.ב.ז).

ההתנסות הקודמת שהייתה לי עם ה-RZR 800 הסדרתי השאירה טעם לעוד וגרסה ספורטיבית וקיצונית יותר בהחלט נראתה לי כמו משהו שיכול למלא את החסך הזה. את תחילת היום אני עושה מאחורי ההגה של כלי הליווי – הקומנדר ומתקשה פתאום להבין למה התלהבתי מ-SBS. אמנם הקצב מהיר וגם היכולות מרשימות למדי אבל התחושה הכללית מזכירה איזה פרד - כמו ג'יפ סיקס ישן וקשה לדבר כאן על הנאה של ממש מנהיגה.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

"חבל שלא נשארתי במיטה", אני חושב לעצמי בעודי עולה בחוסר חשק לוויילדקאט שלפחות מבחינה עיצובית די מזכיר את הקומנדור. אני נותן גז ופשוט לא מאמין - הדבר הזה מסוגל לחצות שטחים מלאי באמפים ובורות במהירות פשוט לא הגיונית. זה כבר מרגיש הרבה טוב. גם בשטחים טכניים ודיונות, למרות זווית הגלגול המוחשית, המנוע הלא מספיק חזק ורדיוס הסיבוב הגדול יחסית הוויילדקאט הוא חיה משוגעת אמיתית שמסוגלת לעשות דברים שכנגד הטבע – מדהים, אבל לאחר שאני עולה על ה- RZR900 אני מבין שאמנם הוויילדקאט הוא נוח יותר, בטוח יותר, סלחני יותר וככל הנראה גם מהיר יותר בכל מקום אבל את מי זה באמת מעניין?

עם היגוי חד ומתקשר, נטייה פסיכית לכשכש בזנב ושלדה קצרה, לדעתי אין ספק שבמידה ואתם לא מחפשים כלי למסעות באחה מדבריים ארוכים אלא כלי שהוא מקסימום פאן, סוג של מכשיר שאפשר לקחת אותו לשעה של אטרף, לשכוח מצרות היום יום ולחזור עם מצברים טעונים וחיוך מרוח מצד לצד, ממש כמו שהייתי מעדיף מאזדה מיאטה מהנה ומתקשרת על פני שברולט קורבט מהירה ומתוחכמת, בדעת מיעוט בין הבוחנים, אני מבין שאם הייתי ניתנת לי האפשרות לבחור באחד מהכלים הללו לרגע לא הייתי מתלבט ובוחר ב- RZR 900.
נעם וינד

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

 

>> קאן-אם אאוטלנדר 1000 - לקחנו לסיבוב את הטרקטורון החזק בעולם ונשארנו בחיים כדי לספר

 

יחידת הליווי
למבחן ההשוואתי בין שני סוסי המרוץ צירפנו גם את הקאן-אם קומנדר 1000, בעיקר כדי לסחוב את הציוד הרב.
אמנם ככל שנצברו הקילומטרים גילינו, כצפוי, שהקומנדר אינו באמת משחק בתחרות (את זה יעשה המאבריק שיגיע ארצה ברבעון השני של 2013) ומציע את הטירוף של שני הכלים שנבחנו כאן אבל מביא אלטרנטיבה מעניינת.

בכל הקשור לביצועים הקומנדר מפגר אחרי השניים. למרות מנוע V-טווין משובח מבית היוצר של רוטאקס עם 85 כ"ס הגורם לו להרגיש זריז הוא שוקל 585 ק"ג ורק בקושי הוא מצליח להתקרב לוויילדקאט במבחני התאוצות. המתלים של הקומנדר 1000 הם מתוצרת FOX ובעלי אופציית כוונון (להבדיל מהבולמים הפשוטים יותר של דגם 800 של הקומנדר) אך הם עדיין לא ברמה של אלה המצויים ב-RZR ובטח שלא בוויילדקאט וגם מרכז כובד גבוה פוגע בו משמעותית. התוצאה היא שאם השם שלכם הוא לא טל חביב, נהג המבחן הרשמי של קאן-אם בארץ, קשה מאוד להוציא מהקומנדר את המיטב. הוא לא נוטע בכך תחושת ביטחון מהרגע הראשון כמו השניים האחרים וצריך ללמוד אותו כדי לנהוג בו מהר. גם בקטעים טכניים הוא דורש היכרות מעמיקה יותר ולמרות שהוא צלח את כל המכשולים בהם אתגרנו את השניים האחרים הוא דרש קצת יותר ביטחון ואומץ מהנהג.
יחד עם זאת, כשיוצאים ממוד אטרף ששני הכלים שבחנו כאן יוצרים, מתגלה כלי נעים מאוד לטיולים, תא הנוסעים שלו הוא היחיד שראוי להקרא כך והוא מציע שלל תאי אחסון, פלסטיק איכותי בהרבה, מושבים נוחים יותר, תנוחת נהיגה טובה בזכות מושב נהג מתכוונן (היחיד בקטגוריה) ושדה ראיה טוב יותר. יש לו גם ארגז היכול לשאת 181 ק"ג של ציוד ותא מטען סגור מתחתיו ואי אפשר בלי לציין את הגימיק שמאפשר לפרק את המושבים בקלות כדי שיהיה לכם נוח הרבה יותר בהפסקת הקפה בפינת החמד האהובה עליכם.
עבור מי שלא מתכוון להתחרות במרוצי ראלי, אבל כן אוהב לטייל בשטח ורוצה גם מדי פעם להשפריץ אדרנלין, הקומנדר 1000 הוא אלטרנטיבה מעניינת. הבעיה היא שב-130 אלף השקלים שדורשים עליו הוא יהיה רחוק מהישג ידם של רבים.

rzr vs artic cat (צילום: נעם וינד)
כשיוצאים ממוד אטרף של שני הכלים שבחנו כאן הקומנדר מתגלה ככלי רב גווני ונעים מאוד לטיולים|צילום: נעם וינד