וספה 946 (צילום: נעם וינד, noon)
צילום: נעם וינד, noon
לצד יצירות מופת מוטוריות מבית פרארי ולמבורגיני ודגמים עממיים ששינו את פני העולם כמו פורד מודל T ופולקסווגן חיפושית, אין ספק שבדברי הימים המוטריים גם וספה תזכה למקום של כבוד. הקטנוע הלא שגרתי שנוצר בימים שאחרי מלחמת העולם השניה הפך ללהיט בן לילה ולמקור לחיקוי עד עצם היום הזה.

על אף שכבר עברו קרוב ל-68 מאז השקתו ב-1946, הוספה עדיין מרגיש צעיר, חי, אופנתי ובועט עם מעל ל-20 מיליון וספות שיוצרו עד היום.

וספה 946 (צילום: נעם וינד, noon)
העיצוב כמעט לא השתנה במהלך השנים אך זכה לאין ספור התאמות אישיות |צילום: נעם וינד, noon

אמנם בשנים האחרונות, עם מבול של תחליפים מהמזרח ועליה בפופולריות של האופניים החשמליים, רואים פחות וספות ברחובות ישראל, אבל גם כאן בלבנט אין מי שלא מכיר ומזהה מרחוק את הצרעה האיטלקית ולבד משליחים ששומרים במשך שנים נאמנות לכלי החסון והאמין הזה, יש גם לא מעט מעריצים לוספה ואפילו מועדון רשמי.

ברוב המוחלט של ימות השנה מזג האוויר בישראל אידיאלי לשימוש בקטנועים אך, בצירוף מקרים לא מתוכנן כמובן, דווקא אתמול בפתח אחת הסערות הגדולות של העונה השיקה יבואנית וספה, קבוצת עופר אבניר, את הוספה 946 החדש.

וספה 946 (צילום: noon)
קטנוע מרהיב במהדורה מוגבלת וביצור ידני |צילום: noon

ה-946 הוא לא בדיוק הקטנוע שירכשו שליחים וגם לא מי שמחפש פתרון תחבורתי זול על שני גלגלים, אלא גרסה לאספנים המיוצרת במהדורה ממוספרת מיוחדת ועשויה כולה בעבודת יד.

מדובר בקטנוע יפהפה המשלב בין יותר מ- 60 שנות מורשת וספאית לאלמנטים עתידניים המרמזים על עיצובי הקטנועים בשנים הבאות.

פרויקט הוספה 946 נולד לפני מספר שנים במשרדי תאגיד פיאג'ו במילאנו כתרגיל עיצוב במחווה ל-60 שנות וספה, אך לא הגיע לייצור. השנה, לציון גידול חד של 21 אחוזים במכירות וספה מסביב לעולם, החליטו בפיאג'ו שהגיע הזמן להפוך את הקונספט למציאות בדגם במהדורה מוגבלת.

וספה 946 (צילום: נעם וינד, noon)
אלין לוי עושה כבוד לוספה|צילום: נעם וינד, noon

ה- 946 (על שם שנת השקת הוספה ב-1946) הוא אמנם, מעל הכל, הצהרת עוצמה ועיצוב של מותג וספה וכלי שיהפוך בוודאי לפריט אספנים מבוקש, אך, כמו כל וספה שיוצרה עד היום, גם קטנוע שימושי ביותר.
המפרט כולל  מנוע בנפח 125 סמ"ק עם הספק של 11.5 כ"ס וצריכת דלק רשמית של 44 קילומטרים לליטר (לעומת ממוצע של פחות מ-30 בקטנועים מקבילים) ומאפיינים טכנולוגיים כדוגמת מחשב מנוע חדיש, מערכת ABS, בקרת משקל לסחיבה ומרווח טיפולים של כ- 10,000 ק"מ (בהשוואה לממוצע של 4,000-5,000 בקטנועים הנפוצים).

המחיר, כצפוי לדגם ביצור ידני ובמהדורה מוגבלת, לא זול ועומד על 49,946 שקלים.

וספה 946 (צילום: נעם וינד, noon)
ממש לא רק כלי לשליחים |צילום: נעם וינד, noon

כיאה לכלי מוטורי ייחודי, בעופר אבניר החליטו שבמקום השקה שגרתית באולם התצוגה בדרום תל אביב, לתת ל-946 את הכבוד הראוי לו באירוע חגיגי.

בהתאם לכך, ולצד תצוגה של שלל וספות משופצות מכל השנים של חברי מועדון הוספה הישראל, ה-946 הושק בגלריית ליטבק לאמנות בתל אביב באירוע בו נכחו, לצד נציגי המותג ושגריר איטליה בישראל, מוזמנים רבים מתחום הרכב, העיצוב, העסקים וגם לא מעט סלבריטאים כמו מרינה קבישר, ירון ברלד, אסף הראל, אפרת אברמוב, די.ג'יי סקאזי ואלין לוי.

>> צפו: קיבלה קורבט במתנה והתבאסה

 

וספה 946 (צילום: נעם וינד, noon)
היה אהוב על סלבס כמו מרלין מונרו, המפרי בוגרט, ג'יימס דין ורבים אחרים |צילום: נעם וינד, noon