תאונת אופנוע קטלנית. אילוסטרציה (צילום: נחמן טובול - סוכנות הידיעות
עליה מדאיגה במספר התאונות הקטלניות|צילום: נחמן טובול - סוכנות הידיעות "חדשות 24"
 מתחילת השנה נהרגו 31 רוכבי אופנוע על כבישי ישראל, זאת לעומת 27 רוכבים בכל השנה החולפת. בהתחשב בכך שהשנה עוד לא הסתיימה ולפנינו עוד שלושה חודשים אין ספק שמדובר בעליה מדאיגה מאוד.

בתשעת החודשים מאז תחילת 2013 אירעו בכבישי הארץ 1,449 תאונות בהן היו מעורבים רוכבי אופנוע. מרבית התאונות היו בתחום העירוני אבל מרבית התאונות הקשות והקטלניות ותרחשו בכבישים הבינעירוניים.

"לצערנו, מאחר שלרוכבים אין את מעטפת המכונית שתגן עליהם לא מעט תאונות בהן מעורבים רוכבי דו-גלגלי מסתיימות באורח קשה וקטלני", מסביר גורם בכיר באגף התנועה.

לדברים אלה מצטרפות מסקנותיו של מחקר מקיף שנערך באחרונה במכון ההולנדי לבטיחות בדרכים (SWOV) שקבעו כי הסיכוי להיהרג כתוצאה מרכיבה על אופנוע גדול פי עשר מאשר בעת נסיעה במכונית. לאור הנתונים הקשים, באגף התנועה של משטרת ישראל החליטו לצאת במבצע נרחב היקף בתקווה לצמצם ככל הניתן את מספרן של תאונות האופנוע הקטלניות הגובות מחיר דמים יקר מאוד. 

תאונת אופנוע. אילוסטרציה (צילום: mirzamlk, Shutterstock)
לעיתים הנפגעים הם רוכבים מיומנים |צילום: mirzamlk, Shutterstock

בשלב ראשון בחנו באגף את הגורמים העיקריים שהובילו לתאונות אופנועים ומצאו כי אי ציות לתמרורים, אי שמירת מרחק ומהירות מופרזת הן הסיבות המרכזיות לתאונות קשות שהתרחשו באשמת הרוכב. בחטיבת המחקר של אגף התנועה לא הסתפקו בכך ובדקו באיזה כבישים התרחשו התאונות כדי לדעת האם יש באותם מקומות כשלים תשתיתיים שמסכנים את הרוכבים ולהבין היכן צריך לרכז את פעולות האכיפה.

>> המדינה חוסכת כסף ומסכנת את רוכבי האופנועים

על פי ממצאי הבדיקה המשטרתית התברר שכביש 4, שחוצה את ישראל מצפון לדרום, מתמתח לאורך 201  ק"מ ונחשב לאחד הכבישים העמוסים ביותר בישראל, הוא גם הקטלני ביותר עבור רוכבי האופנועים.

בהתאם לממצאים מפקד אגף התנועה, ניצב צ'יקו אדרי, החליט לתגבר את הנוכחות והאכיפה בכביש 4 ולהורות לשוטרים להקפיד לשים לב לעברות מהותיות שמבצעים רוכבים.

"מדובר באחד הכבישים העמוסים בישראל ומדי יום אלפי רוכבי אופנוע משתמשים בו. הגברנו במקום נוכחות ואנו משתמשים בניידות גליות וסמויות ובסיירת האופנועים הארצית. לצערנו גיילנו כי לא מעט רוכבי אופנוע מזלזלים בחוק - עוקפים ללא איתות, לא מצייתים לתמרורים, לא שומרים מרחק, חוצים קווי הפרדה לבנים ורוכבים במהירות גבוהה שלא תואמת את תנאי הכביש ועלולה לגרום לאיבוד שליטה".

תאונת אופנוע, ארכיון (צילום: סוכנות הידיעות חדשות 24)
ולעיתים שליחים שנוסעים בפראות כדי לעמוד בלוחות הזמנים|צילום: סוכנות הידיעות חדשות 24

עם זאת, באגף התנועה מציינים שהאכיפה והנוכחות המוגברת נועדו כדי לשמור על חיי הנוסעים והרוכבים בכבישים וכי בכלל בשנים האחרונות חלה ירידה חדה במספר הדו"חות שנרשמו לרוכבי אופנוע. וכך בעוד שבשנת 2010 למשל נרשמו 50 אלף דו"חות לאופנוענים, מתחילת 2013 ניתנו 26 אלף בלבד.

"עזבנו את העבירות הקטנות והטכניות בצד ועכשיו אנחנו מתעסקים רק באכיפה איכותית, כלומר רק של עבירות חמורות שהרוכבים מבצעים כמו אי ציות לתמרור עצור, חציית קווי הפרדה, נהיגה במהירות מופרזת ועוד עבירות שבעינינו הן חמורות ועלולות לגרום לפגיעה או לאובדן בחיי אדם", הבהירו באגף התנועה.

על פי החלטת ניצב אדרי יושם דגש על אכיפה מוגברת של עבירות אופנוענים גם בתוך הערים ולא רק בכבישים הבינעירוניים. במסגרת הפעילות שוטרי אגף התנועה נתקלו מספר פעמים בתופעה מסוכנת בה חברות שליחויות או מסעדות המפעילות שירות משלוחים מחזיקות צי של מספר קטנועים מאותו הדגם אך מעבירות טסט ועושות ביטוח לרק קטנוע אחד במטרה לחסוך בעלויות הביטוח שנאמדות באלפי שקלים בשנה ומציידות את הקטנועים הנוספים בלוחית רישוי זהה.

"מדובר בתופעה חמורה מאוד ומסוכנת שכן למעשה חלק מהשליחים אינם מבוטחים", הסביר קצין תנועה. "זו תופעה שהולכת ותופסת תאוצה כי החברות רוצות להרוויח כסף ועלות הביטוח של הקטנועים היא יקרה מאוד ופוגעת בהם כלכלית".

>> המפה המלאה של הכבישים האדומים בישראל

 

דוקאטי היפרמוטרד
רכיבה על אופנוע היא חוויה מדהימה ובמשטרה מקווים להפוך אותה גם לבטוחה