אופנוע
מחאת האופנוענים הביאה להחלטה על הורדת תעריפי הביטוח
בעוד שלמרות המחאה החברתית וההאטה המורגשת במשק שוק הרכב יסגור בעוד מספר ימים שנת שיא בהיקפי המכירות, השוק הדו גלגלי מסכם עוד שנה קשה ביותר עם היקפי מכירות נמוכים שלא הצליחו לאושש את הנסיגה של השוק ב-2009 ו-2010.

עם מזג אוויר נוח ברוב ימות השנה, מרחקים לא גדולים במיוחד, תשתית תחבורה ציבורית לוקה בחסר, מחירי דלק גבוהים ועומס כבד בכבישים לכאורה ישראל הייתה צריכה להיות מדינה בה שוק הקטנועים והאופנועים פורח, אך בפועל ישראל נמצאת בתחתית הדירוג העולמי ביחס שבין מספר הכלים הדו גלגליים למספר התושבים. השוק הדו גלגלי צפוי לסגור שנה עם כ-15 אלף כלים חדשים שעלו על הכביש השנה המבטאים נסיגה של יותר מ- 20 אחוזים מנתוני שנת השיא ב-2008.

בין הגורמים שהביאו לירידה בהיקפי השוק ניתן לציין את העלייה בפופולריות של כלי תחבורה אלטרנטיביים כמו אופניים וקורקינטים חשמליים שמספקים פתרון ניידות עירוני בעלויות קניה ואחזקה זולות באופן משמעותי המאפשר שימוש במדרכות ושבלי האופניים הרבים  ומבלי צורך בביטוח יקר, רישיון וציות ממשי לחוקי התנעה, כמו גם מספר תאונות קשות שזכו לתהודה רבה - מתאונת הקטנוע של כדורגלן העבר אבי כהן ועד מותו הטרגי של טל שביט, הגורו של האופנוענים, בעת נסיעת מבחן.
חייבים לציין, כמובן, את סאגת מחירי הביטוח אשר במסגרת רפורמה אותה יזם עידן ענתבי, הממונה לשעבר על תעריפי הביטוח, הביאה להתייקרות משמעותית בתעריפי ביטוחי החובה - במיוחד לרוכבים צעירים.

כזכור, עליית תעריפי הביטוח הביאה את הרוכבים לצאת לשורת פעולות מחאה נמרצות ובמהלך המחצית השנייה של 2011 נראה כי המאבק הארוך נשא פירות והכנסת החליטה על מספר שינויים שצפויים להביא בתחילת 2012 להוזלה משמעותית למדי במחירי הביטוח. זו אולי הסיבה לכך שאל מול הקפי מכירות נמוכים במיוחד בתחילת השנה, בחודשים האחרונים נרשם זינוק מסוים בשוק.

פקק תנועה - רכבים תקועים בכביש (צילום: החדשות 2)
כלי תחבורה דו גלגלי הוא חולץ פקקים יעיל במיוחד|צילום: החדשות 2

במסיבת העיתונאים המסורתית לסיכום השנה שערכה אתמול חברת מטרו, היבואנית הגדולה בארץ בענף הדו גלגלי המייצגת את סאן-יאנג, ימאהה וקאוואסקי, ציין מנכ"ל החברה גדי אבירם כי הוא מאמין שהירידה בהיקפי המכירות נעצרה ומכאן יש להסתכל קדימה ולהבין כיצד ניתן להחזיר את השוק למימדים נורמליים. אבירם מסביר כי במטרו נעשים מאמצים גדולים כדי להביא להוזלת עלויות התחזוקה השוטפות, מציעים עסקאות טרייד אין ללקוחות ועוד ואף מציין שבניגוד לעבר, גם ברשויות ובגופים כמו משרד התחבורה נושבות כעת רוחות חיוביות ורצון לקדם את התחום הדו גלגלי כאחד מהפתרונות היעילים לצמצום העומס בכבישים.

בתקווה לרנסנס מחודש בתחום הדו הגלגלי מטרו תנחית במהלך השנה הקרובה לא פחות מ-16 דגמים חדשים ומחודשים שאמורים לתת מענה לכל נישה, סגמנט ושאיפה על שניים.

שדרוג במרבית הדגמים
מותג האופנועים הנמכר בישראל סאן יאנג יציג השנה חידושים בחלק נרחב של ליין הדגמים. בקצה התחתון של סקאלת המחירים ניתן יהיה לפגוש את הcomBIZ  - קטנוע עבודה יעיל המחליף את הדיוק הוותיק ומתאים במיוחד לשליחים ולשליחויות מזון. הcomBIZ- מציע בתמורה ל-13 אלף שקלים בסיס גלגלים ארוך לטובת יציבות, מרווח טיפולים גדול מבעבר, צריכת דלק משופרת, אפשרות למיקום ארגז משלוחים במקום מושב לרוכב נוסף ורצפה שטוחה לטובת מטען נוסף.

אין תמונה
מצעד גאווה בקייפטאון

סדרת הדגמים המרכזית של סאן יאנג - ג'וי-מקס - בנפחים 125, 250 ו-300 סמ"ק תזכה באפריל לעדכון שיכלול מנועים חדשים ואמינים יותר בציפוי קרמי שיציעו מרווחי טיפולים של אחת ל-5000 קילומטרים וכן שדרוגים נוספים בגודל תא המטען מתחת למושב ובמערכת הבלימה.

סאן יאנג מקסים 400 (צילום: נעם עופרן)
קטנוע המנהלים של סאן יאנג - גם בגרסת 600 סמ"ק |צילום: נעם עופרן
במהלך השנה החולפת סאן יאנג נכנסה לראשונה לתחום הקטנועים היוקרתיים עם המקסים 400. ב-2012 משפחת קטנועי המנהלים מטייוואן תתרחב ותכלול גם מקסים עם מנוע בנפח 600 סמ"ק המפיק 43 כ"ס, בלמי ABS, ידיות מחוממות, מערכת אוורור/חימום לרוכב ובעיקר תג מחיר של 43 אלף שקלים - אטרקטיבי ביותר ביחס למתחרים בקטגורית הסופר קטנועים.

לראשונה מזה שנים רבות ההיצע של סאן יאנג בארץ יכלול לא רק קטנועים אלא גם אופנוע. השנה ינחת כאן ה-sb 250, אופנוע למתחילים עם עיצוב מרשים ותג מחיר של 35 אלף שקלים.

אין תמונה
מצעד גאווה בקייפטאון

 דור חדש לטי-מקס
עשור אחרי שהמציא מחדש את נישת הקטנועים הגדולים הוצג לפני מספר חודשים דור חדש לטי-מקס של ימאהה. האופנוע שאמנם שומר על המאפיינים המוכרים שהפכו את הטי-מקס למה שהוא כולל כעת עיצוב אגרסיבי יותר, שילדה קלה ומשופרת ומנוע בנפח שגדל מעט ל-530 סמ"ק המפיקים כעת 47 כ"ס. 

אופנוע
פרונט אפילו יותר אגרסיבי מבעבר

אופנוע הסופר-ספורט של ימאהה, ה-R1, עבר מקצי שיפורים לקראת 2012 וכולל כעת מערכת בקרת אחיזה משוכללת כסטנדרט וצביעה ייחודית. המחיר נותר ללא שינוי ויעמוד על 130 אלף שקלים.

אין תמונה
קומו סטאס?מוי ביין. Voxy

 חדשות הנינג'ה מיפן
בניגוד להערכות כי על מנת לשמור על מאזן חיובי קוואסאקי תאלץ לבסוף להצטרף גם לשוק הקטנועים, לפחות בשלב זה הנינג'ה היפנית שומרת על ה-DNA המקורי ומתמקדת רק באופנועים גדולים. סדרת ER6 זכתה לכבוד השנה החדשה למקצה שיפורים נרחב הכולל שלדה משופרת, מתלה אחורי חדש, מערכת ABS ומנוע המפיק 72 כ"ס. האופנוע יוצע במפרט זהה בשתי גרסאות - עירומה ללא חיפויים ובגרסה עם פירינג מלא (60-63 אלף שקלים).

הוורסיס הרב שימושי שזכה להצלחה מקומית גדולה (באופן יחסי למימדים הקטנים  של שוק האופנועים הגדולים) בגרסת ה-650 סמ"ק יקבל בשנה הבאה חיזוק משמעותי בדמותה של גרסת 1000 סמ"ק. העיצוב ישאר דומה לזה של גרסת ה-650 אך המנוע יציע לא פחות מ-115 כ"ס, בקרת משיכה וABS בתמורה ל-97 אלף שקלים.

ואם כבר אופנוע גדול מדוע לא הכי גדול? השנה ינחת בארץ ה-ZZR 1400 שיהיה אופציה מעניינת ביותר למי שחייב את הכי הכי ויש לו 140 אלף שקלים להוציא על אופנוע.

ה-ZZR שהוכתר כאופנוע הסדרתי המהיר ביותר בעולם בקו ישר מגיע מנוע המפיק 200 כ"ס, שלדה מחוזקת, בקרת אחיזה, ABS ובעיקר ביצועים מסמרי שיער.

אין תמונה
קומו סטאס?מוי ביין. Voxy

גם ספורט מוטורי
לקראת הסרתם הקרובה, בעזרת בשם, של כל החסמים המגבילים יבוא של אופנועים במיסוי מופחת לצורכי שימוש תחרותי בספורט מוטורי במטרו נערכים ליבוא 4 כלים (2 מבית ימאהה ו-2 מבית קוואסאקי) שיתאימו למרוצי אנדרו ומוטוקרוס בנפחים של 250 ו-450 סמ"ק. המחיר צפוי להיות בין 40-45 אלף שקלים.

גדי אבירם, מנכ"ל מטרו, מעריך כי שוק האופנועים נמצא בפתחה של תקופה טובה אך לא מעריך ששנת 2012 - אשר אנליסטים מעריכים כי תהיה שנת האטה במשק - תזניק את השוק באופן משמעותי מבחינה מספרית קדימה.

>> דור חדש לסופר קטנוע של ימאהה

>> צפו: מכשף האופנועים מפקיסטן