מוטו
רק לפני 3 גיליונות חגגו במוטו 25 שנות פעילות
שמונה חודשים אחרי שמגזין הרכב "הגה" נסגר, אנו מתבשרים שגם מגזין האופנועים "מוטו" מגיע לישורת האחרונה של חייו והגיליון שייצא בעוד מספר ימים בתחילת חודש יוני יהיה למעשה הגיליון האחרון של המגזין.

רק לפני שלושה חודשים חגגו במגזין 25 שנה ו-300 גיליונות באווירה חגיגית, אך כעת מסתבר שלחגיגות היובל המגזין לאוהבי דו גלגלי כבר לא יגיע.

מגזין מוטו נולד מתוך רעיון של טל שביט שהיה כתב במגזין הרכב "אוטו", רוכב וחובב אופנועים מושבע שהחליט בשלהי שנות השמונים שהגיע הזמן לעורר את התרבות הדו גלגלית בישראל וייסד בראשית 1988, יחד עם מספר שותפים, את מגזין האופנועים הראשון (והיחידי) בישראל.

בשנותיו הראשונות זכה מוטו להצלחה גדולה והיה מדורת השבט לכל האופנוענים שחיו עד אז במחשכים. יתרה מזאת, עצם יציאתו לאור יצרה תרבות חדשה והביאה לפריחת חסרת תקדים בשוק הדו גלגלי בישראל. המגזין פרסם מבחני דרכים, כתבות צרכניות, מדריכים שונים ותכנים מגזיניים נוספים ושימש מקור מידע יחידי ופה לאופנוענים אל מול הממסד. אנשי המגזין ייסדו גם מחירון אופנועים וקטנועים משומשים ועד היום מחירון "מוטו" נחשב, בדומה למחירון לוי יצחק בשוק המכוניות, לזה שעל פיו יישק דבר.

הכשרת רכיבה (צילום: רונן טופלברג)
לימד את האופנוענים לרכב |צילום: רונן טופלברג

שביט, שייסד את "מוטו", ערך אותו עד שנת 1994 ולאחר מספר שנים תחת עורך אחר חזר שביט לערוך את המגזין לאחר שנרכש על ידי האופנוען ואיש העסקים אילן ציוני.

בהמשך, משנת 1999 ועד שנת 2009, ערך את המגזין גיא בן ברק ובשנת 2009 במקביל לעסקה במסגרתה אילן ציוני המו"ל רכש את קבוצת המגזינים SBC שפשטה את הרגל (והיתה המו"לית של המגזינים "נישה", "מסע אחר", "הורים וילדים", "דרך האוכל" ואחרים), בן ברק עזב את תפקיד העורך ובמקומו מונה ערן טננבאום.

ההתרחבות האדירה של קבוצת "מוטו תקשורת"  גרמה לצמצום ההשקעה במגזין האופנועים שעד אז נחשב לבייבי של ציוני וביחד עם העלייה בפופולריות של אתרי אינטרנט דוגמת FULLGAZ הישראלי, חשיפה לאתרי אופנועים מחו"ל, פריחתם של פורומים בתחום והתפתחות של קשר בלתי אמצעי בין רוכבים באמצעות אתרי המדיה החברתית חלה ירידה בפופולריות ובמרכזיות של המגזין כאוטוריטה בתחום האופנועים ובהתאם לכך גם נתוני המכירות החודשיים שלו הידרדרו.

הוסקוורנה (צילום: נעם וינד)
אנשי המגזין עזרו לספורט המוטורי הדו גלגלי בצעדיו הראשונים |צילום: נעם וינד

במהלך שנת 2010 עורך המגזין נפצע קשה במהלך מבחן דרכים לאופנוע ב.מ.וו ספורטיבי ומספר ימים לאחר מכן גם רכז המערכת נפצע בתאונת אופנוע.

ציוני לקח קשה מאוד את שתי התאונות, החליט לא לקיים יותר מבחנים לאופנועי ספורט קיצוניים בארץ ולהסתמך בנושא זה על כתבות של אלן קאת'קרט הבריטי שנחשב לאחד מהכתבים החשובים בעולם הדו גלגלי ומי שעבד עם מוטו כמעט מאז הקמתו.

בחודש מרץ 2011 טל שביט, מייסד העיתון, נהרג בתאונת אופנוע לאחר שמכונית שחנתה בשולי הכביש התפרצה לפתע לנתיב ופגעה בשביט שרכב על אופנוע במסגרת מבחן דרכים לאתר האופנועים החדש שהקים.

התאונה של שביט שנחשב לכהן הגדול של עולם האופנועים בישראל טלטלה את כל התחום הדו גלגלי והביאה לירידה בכמות המכירות של אופנועים גדולים שממילא דשדשה במשך מספר שנים מסיבות שונות, ביניהן עליית מחירי הביטוח.

הכשרת רכיבה (צילום: רונן טופלברג)
המגזין הביא לשינוי התרבות הדו גלגלית בישראל |צילום: רונן טופלברג

במצב הזה ולנוכח ירידה אפילו במספר הקטנועים הנמכרים בארץ עקב מעבר של לקוחות לאמצעי תחבורה אלטרנטיביים וזולים יותר כמו אופניים חשמליים שלא מצריכים ביטוח וטסט, קשה היה למצוא הצדקה להמשך פעילותו של המגזין ואחרי התלבטות לא פשוטה החליטה הנהלת "מוטו תקשורת" להפסיק את הוצאתו של העיתון לאור.

גורמים המקורבים למוטו תקשורת מציינים כי בעת האחרונה היבואנים והעוסקים בתחום, הסובלים גם הם מתקופה לא פשוטה, צמצמו עד מאוד את הפרסום ושיתוף הפעולה עם המגזין וביחד עם צוות מצומצם בלבד שנשאר במגזין הפקתו של כל גיליון הפכה למסובכת יותר.

גיליון 303 של "המגזין מהחומר הנכון" יהיה למעשה הגיליון האחרון של העיתון ששינה את פני התרבות הדו גלגלית בישראל. עם זאת, ב"מוטו תקשורת" מציינים כי המדריך הכולל את מחירון האופנועים ימשיך לצאת לאור ובמהדורה מודפסת ויחולק חינם וכמו כן אתר האופנועים motobike הפועל תחת פורטל allmag ימשיך לפעול.

לבד מטל שביט ז"ל שייסד את מוטו, במהלך השנים המגזין העניק במה ושימש חממה לכמה מעיתונאי הרכב ואושיות בתחום האופנוענות שהשקיעו ממיטב זמנם ומרצם בהעברת האהבה הדו גלגלית שלהן לנייר כרומו כמו גיא בן ברק, גידי פרדר, כפיר לוי, הלל פוסק, מאיר שלו, אלי פנגס, דני קושמרו, גיל מלמד, משה פרחי ואחרים כמו גם לצלמים כמו רונן טופלברג, תומר פדר, איתמר רותם ונועם עופרן. 

מוטו
שער הגיליון האחרון שייצא בעוד מספר ימים

>> הכי יקר בארץ: דוקאטי פאניגלה R - 350 אלף ש'