אפריליה מול ימאהה (צילום: IAA)
חדש בשכונה מול ותיק בשוק|צילום: IAA
בא לשכונה בחור חדש

שני זוגות של צינורות פלדה בתצורת עריסה כפולה עם תת-שלדה נפרדת לזנב. מזלג קדמי הפוך בקוטר ארבעים מ"מ, המציע מהלך של 260 מ"מ, ובולם אחורי יחיד המעניק, באמצעות זרוע אחורית מפלדה, מהלך של 270 מ"מ לגלגל האחורי. ה-RX נראה קצת יותר מאופנוע שיביא אותך לבית הספר בבוקר ולמסיבת כיתה בערב, לא מעט בזכות הקוביות המעטרות את גלגלי האלומיניום במידות האנדורו, כלומר 18 אינץ' מאחור ו-21 אינץ' מלפנים, נתון המרחיב מאוד את מגוון הצמיגים. המנוע מסוג שתי פעימות מקורר נוזל, והמושב נישא לרום של 925 מ"מ. המראה הקרבי מקבל חיזוק מרשים בעצוב, ואם לא די בכך, הרי שבהיעדר מתנע חשמלי, הרוכב נראה בועט מטה בחָזקה כדי להניע. מנוע שתי הפעימות עומד בתקינה המגבילה ל-15 כוחות סוס, אך בהסרת המגבלות אפשר להגיע אף לעָצמה כפולה מזו. אין ספק כי ה-RX תוכנן בהשראת אחיו הגדולים ישירות אל הלב הרך של הפלח הצעיר.

להבדיל מדגמי השטח הקיצוניים בנפח 125 סמ"ק, מערכות רבות, ובהן השיכוך והבלימה, אינן מהמובחרות, והדבר מביא למחיר הצנוע. גובה המושב ונוקשותו נותנים הרגשה קרבית עם העלייה על הכלי, אך זו נפגמת מעט למגע כידון הפלדה הפשוט והרגליות הקטנטנות. ההנעה בעזרת רגלית, הממוקמת אגב בצד שמאל, קלה ומהירה. טרטור המנוע אינו מותיר מקום לספק - שתי פעימות. בשילוב חלק לראשון ושחרור מצמד ה- RX זוחל לו קדימה בשאט נפש. עם כל הלוּק הנכון, עדיין הנפח הוא שמינית ליטר, שמינית מוגבלת. עד מהרה למדים כי בסל"ד נמוך עד בינוני אין הרבה מה לעשות עם הכלי, אלא אם כן אתם בהמתנה לאור הירוק ברמזור. בהעלאה לסל"ד גבוה התגובה משתפרת פלאים, ואפשר בקלות יחסית לתמרן את הכלי לתוך סיבובים מהירים, זינוקים ואף דילוגים נשלטים. בשום שלב אין איום על הרוכב, וכאמור, העיקרון הוא לא לתת לסל"ד לצנוח. הכידון נמוך מאוד גם עבור נער ממוצע, בכל אופן לאלו שמתאימים לאוכף הגבוה. בשבילים מהירים אפשר לרכוב במהירות גבוהה בזכות ההילוך השישי וגם בקצב גבוה המזלג ההפוך משרה ביטחון יחסי. ביציאה לכביש נדרשים לכוון מחדש את המראות, שבשטח מאבדות כיוון, ובתחנת הדלק הקרובה לבטח תשמחו לגלות כי מתחת למושב מֵכַל שמן ייעודי לוויסות כמות השמן המעורבת בדלק.

 

אפריליה מול ימאהה (צילום: IAA)
קטנים למדי|צילום: IAA

משה בוא רד, יש מכות

כבר במבט ראשון בשניים ובחיכוך גלגלי החזית ניכר ההבדל בהצהרת הכוונות של כל אחד מהיצרנים. אמנם מידות הגלגלים דומות והצמיגים מוגדרים דו-שימושיים, אך הימאהה נעול בגלגלים בעלי נטייה ברורה לכביש, ואילו האפריליה - בנטייה ברורה לשטח. גם הימאהה תוכנן בהשראה משפחתית מאחיו כפול הנפח. המנוע בן ארבע פעימות ובעל הנעה חשמלית. הזנת הדלק בהזרקה, לעומת מאייד ב-RX. שלדת הפלדה בתצורת יהלום (עריסה כפולה), הבולם הקדמי טלסקופי בקוטר 41 מ"מ עם מהלך של 240 מ"מ, מאחור בולם אחד עם מהלך של 230 מ"מ. מערכות הבלימה דומות בתפקודן, אך מידת הקדמי נמוכה יותר בימאהה. בפועל רמת ואיכות הבלימה טובה בשני הכלים.

תיבת ההילוכים כוללת גם כאן שישה הילוכים, ועובדה זו משפרת את המהירות הסופית בכביש. המושב בימאהה גבוה בחמישה מ"מ, אך דווקא מאיים פחות, ככל הנראה בזכות הבולמים והמושב, הרכים יותר.

שני האופנועים קטנים למדי, כמצופה מכלי נוער, והרכיבה בעמידה לא להיט. מלבד זה, הרגליות בשניהם קטנות מדי, בימאהה גם כיסוי צדי אחורי מטריד את שוק הרגל, ובאפריליה רגלית הצד נוטה להיפתח מעצמה בקפיצות.

אפריליה מול ימאהה (צילום: IAA)
אפריליה RX. חדש בארץ הקודש|צילום: IAA

קווי המתאר של האופנוע ספורטיביים, אך קרביים פחות משל האפריליה. על הנייר האפריליה קל בשני ק"ג בערך מהימאהה, אך בפועל ההרגשה היא כי ההבדל גדול יותר. פער המשקל מקבל משנה תוקף בעת הרכיבה בגלל אופי המנועים. הימאהה מרגיש עצל יותר, היציאה שלו מהמקום אטית אך נחושה. המנוע מושך כבר מלמטה, אך בקצב משלו, ואין שום טעם לדחוק בו. האפריליה חסר מומנט בסל"ד נמוך, אך ברגע שמציבים אותו על הסל"ד הגבוה הוא מגיב טוב הרבה יותר מהימאהה.

יכולת השטח של ה- WR טובה מאוד יחסית לדו"ש כה קטנטן, אך עם רוכב מיומן יותר, יכולת האפריליה טובה יותר. רצועות הכוח צרות, ולכן החלפת ההילוכים מהירה יחסית. עם שני הכלים אפשר לעבור כמעט בכל תוואי שטח, אך בכל זאת הם אינם כלי שטח מקצועיים. האפריליה מעסיק את הרוכב בשמירה על סל"ד גבוה, ואילו בימאהה נדרשת רכיבה זורמת יותר וצבירת מהירות מראש כדי להוציא ממנו את המיטב.

אפריליה מול ימאהה (צילום: IAA)
ימאהה WR|צילום: IAA

פרק הרכיבה בכביש הוא נדבך חשוב בחיי הדו"ש, וכאן הימאהה מנצח. הנסיעה בכביש נעימה הרבה יותר על גבו, גם בזכות המנוע הרוטט פחות וגם בזכות הצמיגים. אמנם נחסך מרוכבי ה-RX העיסוק בערבול השמן, אך ב-WR אין מראש צורך לשמן בדלק. מלבד זה, ההנעה ב-WR חשמלית, המושב רך יותר והמפלט אינו אופף אותך בניחוחות שמן שרוף.

יאללה סולחה

האפריליה מצויד במנוע אשר אמור להיות חזק מאוד מהנפח המקביל לו בארבע פעימות. בפועל, המגבלות הנהוגות מצמצמות את הפערים, ועיקר היתרון נותר בתגובות המנוע ולא בכוח הסופי. אהבתי את המראה הקרבי, מערבל השמן האוטומטי ותגובות המנוע. אהבתי פחות את הכידון הזול, היעדר מתנע חשמלי ורגלית הצד העצמאית בקפיצות. הימאהה עם מנוע ארבע פעימות, בעל עקומת כוח לינארית יותר, אך עם זאת עצלה. התענגתי על התנהלותו השקטה והרכיבה עליו בכביש, לא נהניתי מהאופי הכבד שלו בשטח ומהצמיגים הנוטים לכביש.

אפריליה מול ימאהה (צילום: IAA)
ראש בראש|צילום: IAA

דומני כי איטיב לתאר זאת בצורה הזאת: אפריל האדמונית וים תכולת העיניים לומדות אתך בשכבה. היית שמח להיות חבר של כל אחת מהן, אפילו ששתיהן שונות למדי. אפריל חטובה קרבית ומושכת, בתחילה מפנה לך כתף קרה, אך כשאתה מעניק לה את תשומת הלב הנכונה היא מתעוררת לחיים כמו נמרה. ים יציבה יותר בטמפרמנט שלה; אין צורך להשקיע יותר מדי כדי ליהנות מחברתה, ומנגד, היא לא תגיע לעולם לטירוף של אפריל. לאפריל יש לוק פרובוקטיבי יותר ואופי ספרטני יותר, אך ביום-יום נוח פחות לחיות עם זה. ים לעומתה תלווה אותך מדי יום הרבה יותר בנועם לכל אשר תפנה, בלי סצנות מיותרות או עודף רעש ועשן.

מה אני אומר? אני רחוק מהגיל ומהסטטוס להתחבטויות מסוג זה, ומשאיר לכם את הבחירה. ים נראית כמו הבחירה ההגיונית והנכונה יותר, אך אפריל היא מסוג הבחורות שמרגשות יותר (לא רק בגלל הרגליים ארוכות). בעיניי, מהות החיים היא אוסף של ריגושים, ואיך אצלכם? שבע דקות מתחילות... עכשיו.

**בחנו: צביקה כהן ,אסף שרביט, נועה אלישע

מפרט טכני

 

ימאהה WR125R

אפריליה RX125

מנוע

ארבע פעימות, צילינדר יחיד 124 סמ"ק, מקורר נוזל.

רוטקס שתי פעימות, צילינדר יחיד 124.8 סמ"ק, מקורר נוזל.

הזנת דלק

הזרקת דלק ממוחשבת

מאייד דלורטו VHST 28

הצתה

אלקטרונית CDI

אלקטרונית CDI

הנעה

חשמלית

רגלית

תיבת הילוכים

6

6

שלדה

פלדה – עריסה כפולה

פלדה – עריסה כפולה

בולם קדמי

טלסקופי בקוטר 41 מ"מ

טלסקופי הפוך בקוטר 40 מ"מ

מהלך בולם קדמי

240 מ"מ

260 מ"מ

בולם אחורי

מונושוק

מונושוק

מהלך בולם אחורי

230 מ"מ

270 מ"מ

בלם קדמי

קליפר דו-בוכנתי צף על דיסק בקוטר של 240 מ"מ

קליפר דו-בוכנתי צף על דיסק בקוטר של 260 מ"מ

בלם אחורי

קליפר חד-בוכנתי צף על דיסק בקוטר של 220 מ"מ

קליפר חד-בוכנתי צף על דיסק בקוטר של 220 מ"מ

מכל דלק

8.5 ליטר

10 ליטר

משקל

118 יבש

116 יבש

גובה מושב

930 מ"מ

925 מ"מ

הספק

15 כ"ס

15 כ"ס

מחיר

25,985 ₪

33,080 ₪

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "מוטו"

לקבלת גליון של מגזין "מוטו" במתנה לחצו כאן

>> צפו: יש אופנועים כחול-לבן