היא יכולה להיות שלכם (תמונת AVI: חדשות)
השיגה תוצאות סבירות במבחני הריסוק|תמונת AVI: חדשות

אחת המכוניות המדוברות ביותר בעולם בשנים האחרונות עולה שוב לכותרות, ולא בהקשר חיובי. בשנת 2007 הכריזה טאטא, יצרנית הרכב הגדולה בהודו, על כוונתה להשיק מכונית קטנה שתקרא "נאנו", שאמורה היתה להעלות את הודו על גלגלים תוך כדי הצגת תג מחיר אטרקטיבי במיוחד של 2,000 דולר.

תחילת הייצור הסדרתי התעכבה מעט ובשנת 2009 נאנו ראשונות החלו למלא את כבישי תת היבשת.

מלכתחילה, קצב ההזמנות לא תאם את הציפיות למהפכה המוטורית שהנאנו היתה אמורה לבשר. מסתבר, שגם 2,000 דולר היו יותר מדי כסף בעבור חלקים גדולים מהאוכלוסיה בהודו, ואילו בעבור המעמד העולה של עובדי היי-טק וכאלה שהפרוטה מצויה בכיסם, הנאנו, על מנוע שני הצילינדרים שלה בנפח 624 סמ"ק המפיק 35 כ"ס ומימדיה הזערוריים, היתה בסיסית מדי והם העדיפו להוסיף עוד כסף כדי לרכוש מכונית "אמיתית" כמו מרוטי אלטו (כן, כן, הסוזוקי אלטו המוכרת לכם שמגיעה אלינו מהודו).

התחלה צולעת

כדי להחמיר את המצב, כמה חודשים לאחר שהחל שיווק הנאנו, התרחשו כמה מקרים מוזרים ביותר בהם עלו מכוניות כמעט חדשות לגמרי בלהבות, באופן עצמאי בזמן חניה. עד היום, עדיין לא הוברר סופית האם התקלה נבעה מכשל בצמת החוטים של מתג ההתנעה או בהתקנות מקומיות בסגנון הודי של אביזרים שונים, אבל בכל מקרה, למרות שטאטא לקחה אחריות ופיצתה את הנפגעים, נגרם נזק תמידי שהדביק למוצר הזול גם תדמית זולה ולא איכותית במיוחד.

בנוסף, טאטא התקשה לעמוד במחיר היעד המקורי והעלתה את המחיר כמה פעמים. היום המחיר עומד על כ-2,500 דולרים.

חודש נובמבר הציג כשלון מהדהד כשרק 589 יחידות נאנו נמכרו בכל תת היבשת הענקית, בה חיים כמעט 1.2 מיליארד תושבים.

כדי לנסות לאושש את מה שמסתמן כאחד הפלופים הגדולים בעולם הרכב בשנים האחרונות ולזכות באמון הלקוחות, טאטא מציידת את הנאנו בארבע שנות אחריות ומציעה תוכנית מימון בנקאי שתאפשר לאנשים מקאסטות נמוכות שהרכוש הקודם שלהם כלל אופניים או מקסימום אופנוע, להתקדם ולרכוש מכונית.

ריקשה בהודו - מלכודות תיירים (צילום: Loic Bernard, Istock)
שיפור גדול ביחס לריקשה |צילום: Loic Bernard, Istock

קטנה מסביב לעולם

הודו (צילום: iStock)
100 אלף רופי (עשרת אלפים שקל) הם סכום דמיוני למרבית תושבי הודו|צילום: iStock

הנאנו אמורה, אגב, לצאת מגבולות הודו ולהיות משווקת בעולם.השיווק באירופה אמור להתחיל בשנים הקרובות. המחיר יהיה גבוה ממחירה בהודו אך יכלול גם אביזרי נוחות כמו כיסאות מתכוונים, רמת ריפוד גבוהה יותר וכמובן מזגן. המחיר לצרכן באירופה צפוי להיות כ-4500 יורו.
לא ברור אם ומתי נראה את הנאנו אצלנו בארץ, אך אם תגיע, היא ככל הנראה תתפוס את מקומה של בת ארצה, הסוזוקי אלטו ותזכה בתואר "המכונית הזולה בארץ" כשמחירה, בהערכה זהירה, צפוי להיות סביב ה-40 אלף שקלים.

 

>> תחרות זולה: סיטרואן C1 הגיעה לארץ

אין תמונה
עיצוב נאה ומנוע אחורי קטנטן