קראוון (צילום: אודליה כהן)
בית על גלגלים|צילום: אודליה כהן
טיול עם קרוואן או מוטורהום במדינה קטנה כמו ישראל פופולרי בערך כמו מקררים באנטארקטיקה. המרחבים המצומצמים והיעדר היכולת לחצות את הגבולות הפיזיים הופכים את אופן הטיול הזה, שכל כך נפוץ באירופה ובארצות הברית, עם כל הנוחות הביתית שמציעים הקרוואנים והמוטורהומים, ללא רלוונטית. 

עם זאת, אחרי שנים רבות בהן הישראלים לא הבינו במה בכלל מדובר לאחרונה יותר ישראלים היוצאים לחופשה מעבר לים בוחרים לשכור מוטורהום או קרוואן ולתור אחר המרחבים הגדולים. יש להניח שכל ישראלי יתלהב מכל מוטורהום שיש אבל אל מול ההיצע הדי טרוויאלי הקיים בחברות ההשכרה יש גם כלים מטורפים שמציעים חוויות טיול מהסרטים. כינסנו עבורכם את חמש האפשרויות המדליקות ביותר לטיול עם בית על גלגלים.

לא עוצר בתחנה המרכזית – וולקנר מובייל
אם כבר מטיילים עם מטען חורג, מדוע לא להשתמש באוטובוס כבסיס? חברת "וולקנר מובייל" הגרמנית מתמחה בהסבות אוטובוסים למוטורהומים.  ספינת הדגל שלה המכונה Performance Bus. על הסיפון העליון תוכלו ליהנות מכל הפינוקים של דירה מפוארת ומעוצבת, מטבח משיש איטלקי ועץ מהגוני הכולל שפע מגירות שיספיקו לכל הסרוויס שקיבלתם בירושה, כיור מנירוסטה, כיריים חשמליות, מיקרוגל, תנור גדול ומקרר. דפנות הצד של האוטובוס מתרחבות בעת עצירה והופכות את הסלון הכולל ספה ושתי כורסאות מצופות עור ושולחן ביניהן, למרווח יותר כדי שיספיק לארח את המשפחה המורחבת. בירכתיים נמצא חדר שינה עם מיטה זוגית וחדר מקלחת (הכוללת מים חמים כמובן) עם כיור, ארון עם מראות ושירותים.

גולת הכותרת כאן נמצאת במקום בו באוטובוס רגיל שוכן תא המטען ואת מקומו תופס תא אכסון למכונית הספורט שלכם הנשלפת באמצעות רמפה חשמלית ותאפשר לכם להשאיר את האוטובוס בחניון הקרוואנים ולצאת לסיבוב דאווין בעיר הסמוכה. כדי ליהנות מהאוטובוס של "וולקנר מובייל" כדאי שיהיו לכם כיסים עמוקים מאוד, עם תג מחיר של 6.7 מיליון שקלים לפני מיסים.


הבחירה העממית – פולקסווגן טרנספורטר קליפורניה

הטרנספורטר של פולקסווגן נחשב לאחד מהרכבים האייקונים ביותר בהיצע של היצרן הגרמני ובין אינספור הווריאציות, אחת הגרסאות המפורסמות שלו היא הקליפורניה, מוטורהום שבניגוד להסבות דומות המתבצעות בסדנאות חיצוניות, מגיעה כמו שהיא מפס הייצור. הדור הנוכחי של הקליפורניה מתבסס על דגם T5, מיועד לארבעה נוסעים ומכיל שתי מיטות זוגיות; האחת בגג המתרומם והשניה בקומת הקרקע על ידי השכבת שורת המושבים האחורית. וילונות על החלונות מספקים הצללה אם תחשקו בהשכמה מאוחרת, המטבחון מכיל כיור, כיריים וארון קטן ובחוץ יש פרגולה נשלפת ושולחן עם שני כסאות המתקפלים להתקנים ייעודיים.

המפרט הטכני זהה לטרנספורטר המוכר, מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר בשני הספקים, 140 כ"ס עם מגדש טורבו אחד ו-180 כ"ס בסיוע צמד מגדשים, תיבות ההילוכים מציעות 6 יחסים בידנית ו-7 ב-DSG כפולת מצמד וההנעה בכל המקרים היא כפולה קבועה כך שתוכלו להגיעה לנקודת הלינה גם בתנאי דרך חלקלקים. להבדיל מיתר כלי הרכב הנזכרים כאן, אולי לא תאמינו אבל את הקליפורניה תוכלו לרכוש גם בסוכנות צ'מפיון היבואנית, אך תידרשו להזמנה מיוחדת ולהכין צ'ק על כ-450 אלף שקלים.


אווירה ביתית בקצה העולם – דזרט צ'אלנג'ר
חברת "אקשן מובייל" הגרמנית מתמחה בהסבת משאיות השטח הקשוחות של מאן לבית על גלגלי שטח ענקיים מאפשרת לכם לבחור נוף בכל פינה נידחת בגלובוס שישתקף מחלון חדר השינה. בין לקוחותיה הנאמנים של החברה ניתן למנות משלחות מחקר רבות לאזורים המבודדים ביותר וכן את צוותי הסיוע במרוץ הדקאר, כך שאם אתם רוצים להגיע עם כל אביזרי הנוחות הביתיים לכל נקודה על הפלנטה, "אקשן מוביל" היא הבחירה.

הדגם המטורף ביותר מכונה "דזרט צ'אלנג'ר" ומתבסס על משאית מאן 8X8 המיועדת במקור למשימות צבאיות ויכולה לשאת משגרי טילים או קרון קשר. במקרה דנן היא מציעה בחלק האחורי סוויטה מפוארת עם סלון יוקרתי ומסך טלוויזיה, חדר שינה עם מיטה זוגית, חדר מקלחת, שירותים ומכונת כביסה, מטבח גדול ואפילו אינטרקום פנימי כדי לתקשר בין החדרים. מערכת מיזוג תאפשר לכם לשהות בטמפרטורת החדר גם אם אתם באמצע הסהרה או בחוג הארקטי. לנו קשה לחשוב על טיול אקזוטי יותר ממה שהדזרט צ'אלנג'ר מסוגל לספק.

>> צפו: קרוואן שנראה כמו דיסק און קי 

רומנטיקה זוגית - רנגלר אקשן קמפר
למי שרוצה תנאי שירות נוחים בשטח, אבל לא מעוניין להתנייד עם משאית מגושמת מציעה חברת "טלר" האוסטרית הסבת ג'יפ רנגלר ארוך למוטורהום זוגי. בחלק העליון של הקמפר (המותקן מאחורי המושבים הקדמיים) יש מיטה זוגית ובחלל שמתחתיה מטבחון קטן עם כריים, כיור, ארונות אכסון ואפילו מיני סלון עם שתי כורסאות ושולחן כתיבה ביניהן בחלק האחורי.

הרנגלר אקשן שוקל כ-200 ק"ג יותר מהדגם הרגיל כך שיכולת השטח לא צפויה להיפגע משמעותית וניתן להתקינו על כל ג'יפ רנגלר בגרסת המרכב הארוכה.
למרות שהתנאים כאן אינם מפנקים כמו באחרים, ההסבה לא זולה, 186 אלף שקלים ללפני השחרור מהמכס וללא עלות הג'יפ עצמו.
לרומנטיקנים שמאסו בלינה בשק"ש על מזרן דקיק הרנגלר אקשן קמפר מציע חוויה ייחודית.


קלאסיקה יוקרתית – קרוון "לייף סטייל"
למרות שפע האופציות המודרניות, הקרוון הנגרר נותר הבחירה של רבים כשהיתרון הגדול שלו הוא יכולת התמקמות בחניון מסוים, ניתוק הנגרר ויציאה לטיול מקומי עם רכב ללא צורך לסחוב את כל הבית אתכם. חברת "לייף סטייל RV" האמריקאית מציעה את אחד הקרוונים הגדולים והיוקרתיים ביותר שתוכלו לרכוש עם אורך של 11.6 מטר. דפנות מתרחבות מאפשרות מרווח משופר בסלון הכולל שתי כורסאות טלוויזיה, ספה ופינת עבודה עם שולחן, מטבח עם שפע ארונות, כיור, כיריים, תנור ושולחן אוכל וכן חדר שינה עם מיטה זוגית וארון בגדים גדול, מקלחת ושירותים. אם תעדיפו לשבת בחוץ תוכלו להיות מוגנים מהשמש באמצעות שתי פרגולות מתגלגלות.

הקרוון הגדול יכול להיגרר רק על ידי הטנדרים האמריקאים הגדולים דוגמת פורד F350 או שברולט סילברדו בגלל משקל עצמי של יותר מ-6 טון המחייב חיבור "גלגל חמישי", התקן הדומה לטריילרים של משאיות.
המחיר, כצפוי, לא ממש זול - 337 אלף שקלים בארצו של הדוד סם ולפני מסים.

>> לקרוע את העולם בקרוואן: המדריך המלא למטיילים עם בית על גלגלים