לפני כשנה יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, השיקה את ה-GT86 והוכיחה, אחרי הרבה שנים של התמקדות במכוניות פרקטיות - יעילות אך משעממות, שגם היא מסוגלת לייצר מכונית שמטרתה היחידה היא לעשות פאן ולענג את חובבי הנהיגה.
אבל איך בדיוק מעבירים את המסר הזה לרוכשים אשר התרגלו למשהו אחרי לגמרי מטויוטה?
בעוד שכאשר מפרסמים מכונית שימושית והגיונית כמו טויוטה קורולה ניתן תמיד להדגיש ולהבליט תכונות כמו מרחב פנימי, שימושיות משפחתית, חסכון בדלק ועלויות תחזוקה נמוכות, בטויוטה לא ידעו איך בדיוק ניתן להציג את ה-GT86 והחליטו ללכת על קו המדגיש כי מדובר בבחירה מהלב.
האסטרטגיה השיווקית הזו הייתה הקו המנחה שהוביל את משרדי הפרסום של טויוטה ברחבי העולם ולצד פרסומות צפויות עם שלל שוטים מעוצבים של ה-GTבכבישי נהיגה אייקוניים ומסלולי מרוצים היו גם כמה משרדי פרסום שהחליטו לחשוב מחוץ לקופסה.
בבריטניה המוח היצירתי של המפרסמים יצר סרטון אנימציה ממוחשבת מושקע במיוחד המתאר עולם עתידני קר ומנוכר, נטול רגש וחדוות חיים.
בעיר ללא חיים אמיתיים, בה הכל נשלט, מתוכנת ומזויף, גיבור הסרטון מחליט לעשות שינוי ונוסע עם מכוניתו המשעממת למחסן תעשייתי ישן שם שמע שאפשר להשיג את הדבר האמיתי שמחכה מתחת לכיסוי ומתגלה – נכון, ניחשתם היטב - טויוטה GT86.
גיבור הסרטון לוקח את ה-GT לסיבוב פראי בעיר המשעממת ולמרות שהכוח העליון השולט בעיר מנסה לשים מכשולים לכוכב שלנו שמנסה לצאת מהתלם הוא מצליח לחמוק מהם תוך החלקות ודריפטים מצד לצד המובילים אותו למנהרה ממנה יש יציאה מהעיר הסגורה אל עבר כביש ישן והרוס, ככל הנראה זכר לעולם הישן שחרב. הגיבור שלנו מרגיש לראשונה בחייו מלא בשמחה ולמרות שלטים המזהירים שבהמשך הכביש זהו הוא סוף העולם הוא מחליט להאיץ בחוזקה, לפרוץ את מעטפת הבדולח ולחזור עם ה-GT לעולם האמיתי.
למרות ההשקעה הרבה באנימציה ממוחשבת הסרטון נפסל לשידור בערוצי הטלוויזיה בבריטניה משום שלטענת הגוף המפקח הוא מעודד נהיגה לא בטוחה וחסרת אחריות על הכבישים הציבוריים.
משרד הפרסום של טויוטה טען מצידו שהיה מודע למגבלות וזו אחת הסיבות כי בחר להפיק סרטון בדיוני ללא קשר ממשי למציאות.
הרשויות לא באמת השתכנעו אך הפרסום הרב שהמקרה זכה לו הפך את הסרטון ללהיט באתרי הצפייה ברשת.
משרד הפרסום הבלגי של טויוטה ערך סקר שוק והגיע לפילוח ממוקד הקובע כי קהל היעד של ה-GT מונה בעיקר גברים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם המצויים בזוגיות יציבה אך חסרת ריגושים ומשתוקקים להרגיש שוב צעירים ונחשקים.
בהתאם לכך המשרד הפיק סרטון פרסומת אינטרנטי המשלב בעריכה מקבילה בין שוטים של כמה חבר'ה שעושים כיף וחיים משוגעים עם טויוטה GT כתומה לבין שוטים כביכול דוקומנטריים במצלמה נסתרת המתעדים גברים נלהבים המציגים בפני בנות זוגם שלהם את המכונית החדשה והמגניבה שקנו רק כדי לגלות שהנשים לא ממש מתלהבות מהמכונית המוחצנת שהגבר שלהן רכש ומגיבות בחריפות.
בתיאוריה, במינונים הנכונים זה בהחלט נשמע כמו חומרים לקונפליקט מעניין בין המינים שיכול לעבוד ולמשוך את תשומת הלב, למשל כמו שהטיבו לעשות בסדרת הפרסומות המקומית לבירה גולדסטאר, אבל בשלב זה הסרטון הבלגי מעט יוצא משליטה והסיקוונס הופך למשהו שמזכיר יותר סצנות מתוכניות טראש כמו צ'יטרס או ג'רי ספרינגר מאשר סרטון שאמור לעורר תשוקה למכונית כשאת המסך ממלאות נשים זועמות הצועקות על הגברים שלהם, פורצות בבכי, זורקות חפצים, עוזבות את בן הזוג, מנסות להכריח את האיש שלהן לוותר על החלום שלו ואפילו מכסחות את המכונית עם אלת בייסבול.
בהחלט מוזר ודי מטריד לצפייה ולטעמנו אף עשוי להרתיע רוכשים פוטנציאלים מסוימים מחשש שגם במציאות הם יאלצו להתמודד עם תגובה דומה מצד בנות הזוג שלהם.
מה אתם חושבים, האם הסרטון מוגזם או משקף נאמנה את המציאות? ובדילמה הזאת - במי בעצם הייתם בוחרים?
>> עוד פרסומת הזויה מבית טויוטה: האוריס החדשה והטרנסג'נדר הישראלי