איש הפיל (צילום: Rob Friedman, Istock)
נוהג מרחקים ארוכים|צילום: Rob Friedman, Istock
נהיגה גורמת להשמנה, כך לפחות טוען מחקר שהתפרסם לאחרונה בארצות הברית וזכה לחשיפה בכמה בלוגים גדולים העוסקים בעולם הרכב.

המחקר שבוצע על ידי פרופ' שלדון ג'ייקובסון מאוניברסיטת אילינוי מצא אולי את הסיבה להיותה של האומה האמריקאית כל כך שמנה: נסיעה למרחקים ארוכים.

על פי המחקר השילוב בין הצורך לשמור על ערנות, שעמום וחוסר פעילות גופנית גורם לאנשים הנוסעים הרבה ברכב לאכול כדי להעביר את הזמן.
במסגרת המחקר בחן ג'ייקובסון את הקשר בין מספר הקילומטרים שנסע רכב בשנה ובין שיעורי ההשמנה של בעליו ומצא קורלציה של 99 אחוזים בין מכוניות שנסעו הרבה לנהגים שהשמינו.

אמנם אפשר לטעון שמדובר בטענה פופוליסטית וכל פעילות ממושכת שמצריכה ריכוז מחד ולא מצריכה מאמץ פיזי מאידך גורמת לאנשים לאכול ולהשמין אבל על פי המחקר חוסר האיזון במקרה של נהיגה הוא קיצוני במיוחד. זה אינו צירוף מקרים, כי השמנת יתר הפכה לבעיה מרכזית במהלך 60 השנים האחרונות, בהן האומה האמריקאית חיה על גלגלים.

בארצות כמו סין והודו, בהן עד לאחרונה כמעט לא היו כלי רכב פרטיים עולה שכיחות בעיות ההשמנה באוכלוסיה ממש ביחס ישיר לעלייה בכמות כלי הרכב הפרטיים.

על פי המחקר הבעיה קיצונית בנהיגה בעיקר משום שנהגים צורכים ברכב בעיקר מזונות עתירי קלוריות או אוכלים במזנוני מזון מהיר בעיקר בגלל העדר הזמינות של מזון בריא ומחירו הגבוה בפונדקי דרכים וגם משום שבעוד שברכב ניתן בקלות לאכול חטיפים, שוקולדים או אפילו המבורגר וצ'יפס, מזונות בריאים כמו סלט או קערת דגנים לא כל כך מתאימים לאכילה תוך כדי נהיגה.

בעירום חלקי (צילום: jupiter images)
אנשים נוהגים לאכול ג'אנק פוד בעת נהיגה, במיוחד כשהנסיעות ארוכות, והתוצאות נראות לעין|צילום: jupiter images

אין זה סוד שהשמנת יתר גורמת לשלל מחלות ומכבידה מאוד על כלכלות של מדינות מערביות רבות. כך לשל בשנת 2008 בארצות הברית לבדה הוצאות הבריאות כתוצאה ישירה מבעיות השמנה עמדו על 147 מיליארד דולר.
יתרה מזאת, המחקר אף טוען שמשקלם העודף של הנוסעים גורם גם להגדלת זיהום האוויר ובזבוז מאגרי הדלק המדלדלים. על פי חישוב זהיר, בארצות הברית נצרכים מדי שנה כמיליארד ליטרים נוספים של בנזין כתוצאה ממשקל גוף עודף.

המחקר טוען שהדרך לשינוי הרגלי האכילה בתרבות המערבית העכשווית הוא דבר שיארך זמן אך מציע עוד פתרונות כמו עידוד לשימוש נרחב יותר בתחבורה ציבורית והליכה ברגל.

המחקר מציין גם כי אם כל אמריקאי היה מפחית מדי יום מייל (כ-1.6 ק"מ) מהמרחק שהוא נוסע, בתוך שש שנים שיעור ההשמנה בחברה האמריקאית היה יורד ביותר משני אחוזים, שהם כחמישה מיליון אמריקאים שלא יסבלו מבעיות של השמנת יתר.

ג'ייקובסון גם מעריך שניתן לפתור באופן מוחלט את בעיית משקל היתר אם כל אמריקאי היה מצמצם את היקף הנסיעה היומי שלו לשליש.

אנחנו לא יודעים מה אתכם, אבל אנחנו נהיינו רעבים. יש כאן למישהו המבורגר בסביבה?

>> עוד תוצאה של אכילה בזמן נהיגה: ההגה במכונית שלכם מלוכלך יותר משירותים ציבוריים 

>> שמנים? אל תתנגשו! מסתבר ששמנים עלולים להפגע יותר בעת תאונה