יש הרבה מנהגים, תרבויות וטעמים בעולם אבל נראה שעל דבר אחד כמעט כולם מסכימים: פיצה היא פריט המזון הפופולרי ביותר במשלוחים מסביב לגלובוס.
פיצה יכולה להתאים כמעט תמיד כחטיף במפגש עם חברים, כתחליף לארוחה או סתם כשמשעמם בפה. מרבית הפיצריות מתבססות על משלוחים ובמהלך השנים התקדמו לכדי הקמת מערך הזמנות, ייצור והפצה יעיל ומדויק המסוגל לספק, עד לפתח בית המזמין ובמהירות, את פיסת הבצק האיטלקית הלוהטת והמזמינה.
רשתות הפיצות הגדולות אף עברו לייצור בשיטת הסרט הנע, רכשו תנורים משוכללים האופים את הפיצה בדיוק כמה זמן שצריך ומוציאים אותה באופן אוטומטי היישר לעמדת האריזה ואף פיתחו מערך הזמנות ממוחשב מתוחכם הכולל אפשרות להזמנה דרך המחשב או הסמארטפון ומעקב און ליין על קצב התקדמות ההזמנה.אבל מסתבר שבעוד שכל תהליך הכנת הפיצה הפך למלאכת מחשבת מדויקת בה לא מבוזבזת שנייה, דווקא בקטע הקריטי של המשלוח לבתי הלקוחות לא הרבה התקדם בשנים האחרונות.
בארצות הברית, בניגוד לישראל, הרוב המוחלט של משלוחי הפיצה מתבצע על ידי רכבי חלוקה (ולא קטנועים) ושליחי דומינוס מכל קצוות ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עושים לטענת החברה כ-10 מיליון קילומטרים מדי שבוע בדרך ללקוחות שהזמינו פיצה מהרשת.
לנוכח נתון מדהים זה מפתיע לגלות שלמרות שמסביב כל התהליך כל כך מדויק ומהונדס השליחים של דומינוס עושים שימוש ברכבים רגילים לחלוטין שמן הסתם תוכננו להסיע נוסעים ולא מגשי פיצה ולמעשה כל שליח ושליח נאלץ לאלתר ולמצוא קומבינה כזו או אחרת כדי לסדר את מטען המזון והשתייה
לא עוד. רשת דומינוס החליטה שממש כמו שיש רכבים ייעודים להובלת כסף, רכבים לפינוי זבל או רכבים לחלוקת דואר וחבילות, אין שום סיבה למה לא לתכנן רכב משלוחים אולטימטיבי במפרט שיתאים בדיוק לצרכים של שליח הפיצה האמריקאי.
הנהלת הרשת פנתה לחברה בשם "Local Motors" בפיניקס המתמחה בהסבה והתאמה מיוחדת של רכבים והפרויקט נכנס להילוך גבוה, אך לאחר כמה ישיבות ארוכות לתוך הלילה (עם כיבוד פיצות על חשבון הבית) של הצוותים המקצועיים של שני הצדדים הוחלט לפנות לעזרתו של הקהל הרחב בדרך לפיצוח הקוד לרכב משלוחי הפיצות האולטימטיבי.
בדומינוס החליטו להכריז על תחרות נושאת פרסים בשווי של 50 אלף דולרים במסגרתה יתוכנן רכב המשלוחים הבא של הרשת בכמה שלבים
נשמע לכם פשוט? לא בטוח. מצד אחד הרכב צריך להיות מבוסס על פלטפורמת רכב קיים במימדים קומפקטים אך מצד שני צריכה להיות לו נוכחות יוצאת דופן שתהפוך אותו לאייקון שמזוהה עם הרשת. וזה רק הולך ומסתבך כי מעל לכל הוא צריך לתת מענה בנקודות הבעייתיות בהן הרכבים המשמשים את הרשת היום לא מצטיינים במיוחד: כך למשל חלל המטען לפיצות צריך להתאים להובלה של לפחות 20 מגשי פיצה בצורה מאוזנת שתכלול עיגון שימנע מהמגשים לזוז במקרה של בלימה פתאומית, פניה חדה או שיפוע בכביש. בנוסף יש לאפשר לשליח גישה קלה ומהירה לכניסה ולהוצאה של פרטי המשלוח.
מכיוון שמשלוחים רבים כוללים גם שתיה ופרטי מזון קרים, ברכב צריך להיות מקום אחסון מקורר שיאפשר למסור את השתייה קרה ולא מנוערת. כמו כן יש לחשוב על מקום אחסון קבוע לפריטים נלווים שיתכן ונשכחו בעת אריזת ההזמנה כמו מפיות, כוסות, תבלינים וסכו"ם.
באופן מפתיע מרבית שליחי הפיצה של דומינוס מנווטים בעזרת ספרי מפות מיושנים ובכוונת החברה להצעיד גם את החוליה הזו במערך ההזמנות למאה ה-21 ודומינוס מעוניינת לשלב ברכב ההזמנות מערכת ניווט שתתקשר עם מערכת ההזמנות הממוחשבת, תנווט את השליח ליעד, תאפשר לו ליצור בקלות קשר עם המזמין ואף לוודא לפני מסירת ההזמנה את המצאותם של כל הפריטים הנדרשים.
מעל לכל, ברשת מדגישים שהרכב צריך להיות קל לתפעול יומיומי ולא מסובך מדי וכלי שהשליחים יתגאו להשתמש בו.
אם אתם חושבים שאתם יודעים בדיוק איך לעשות את זה אתם בהחלט מוזמנים להצטרף לתחרות ואולי, מי יודע, להיות חתומים על עיצוב שצפוי להפוך לאייקון אמריקאי.