קהל קומבה מלה הודו (צילום: אריה דהן, טבע הדברים)
הודו תעקוף בעוד מספר שנים את סין ותהפוך למדינה עם האוכלוסיה הגדולה בעולם |צילום: אריה דהן, טבע הדברים
על פי הערכות המומחים, בעוד פחות מ-20 שנים הודו תעקוף את סין ותהפוך למדינה עם האוכלוסייה הגדולה בעולם אך כבר היום תת היבשת ההודית, המשתרעת על רק 2.3 אחוז משטח כדור הארץ, חווה פיצוץ אוכלוסין קשה כשלא פחות מ-17.5 אחוזים מאוכלוסיית כדור הארץ חיים בה.

במספרים מדובר על יותר מ-1.21 מיליארד תושבים אשר מרביתם נאלצים להסתפק בתנאי מחייה קשים ביותר ולחיות בדוחק מהיד אל פה.
בשנות השבעים של המאה העשרים סין הקומוניסטית יצאה בתוכנית מרחיקת לכת להגבלת הילודה במדינה אשר בבסיסה איסור להביא יותר מילד אחד לעולם.

בניגוד לסין, בהודו השלטון מתקשה לשלוט באנדרלמוסיה ברחובות ובוודאי שעם כל הקאסטות ודיירי הרחוב אין יכולת של ממש לנקוט בצעדים מרחיקי לכת כמו ברפובליקה העממית.
בכל מקרה, בחבל ראג'סטן שבצפון הודו הגו השבוע דרך מקורית לעידוד צמצום הילודה הבלתי מבוקרת – חלוקת פרסים.

עיקור תמורת פרסים

על פי התוכנית, כל גבר או אישה אשר יגיעו בשלושת החודשים הקרובים לבתי החולים שבמדינה על מנת לעבור תהליך של עיקור (קשירת חצוצרות אצל נשים או קשירת צינור הזרע אצל גברים) ישתתפו בהגרלה גדולה של פרסים שיכללו בין היתר מספר מכוניות טאטא נאנו, אופנועים מתוצרת מקומית, טלוויזיות 21 אינץ' ומערבלי מזון.

היעד השנתי של ראג'סטן עומד על לא פחות מ-21 אלף ניתוחי עיקורים במהלך 2011, אך בחלוף חצי שנה נראה היה שהיענות התושבים מאוד דלה ורחוקה מהיעד ולכן הוחלט על ההגרלה יוצאת הדופן.

פרטאפ סינג דוטר, האחראי על שרותי הרפואה בראג'סטן, מדווח שהוא לא קיבל שום תלונות על הדרך המקורית לעידוד הגבלת הילודה והוא מקווה שכ-6000 תושבים יבחרו בחודשים הקרובים לבצע את התהליך.

לעיניים מערביות ולמי שבא מעולם של שפע יחסי, לבד מהבעייתיות שבעידוד עיקור על ידי חלוקת פרסים, גם הפרסים עצמם כמו מערבלי מזון, טלוויזיות 21 אינץ' או המכונית הכי זולה בעולם נראים מעט עלובים אבל בעבור הרוב המוחלט של תושבי הודו מדובר במוצרים נחשקים ביותר שמרביתם לא יוכלו להרשות לעצמם לעולם.

אופנוע בהודו (צילום: נעם וינד)
מרבית תושבי הודו לא יכולים להרשות לעצמם להחזיק מכונית וגם אופנוע נחשב כרכב משפחתי יוקרתי|צילום: נעם וינד

המכונית הזולה בעולם

הטאטא נאנו נהגתה מתוך שאיפה לייצר רכב שיעלה את הודו על גלגלים ויאפשר לאנשים משכבות נמוכות יחסית לרכוש לראשונה רכב. היא תוכננה במשך מספר שנים כשמטרה המרכזית הייתה לייצר רכב שימושי, אמין, פשוט וזול לאחזקה עם תג מחיר של יעלה על 100 אלף רופי (כעשרת אלפים שקלים).

הנאנו עוררה הרבה תקוות לשינוי ממשי בפני התחבורה בהודו עם עיצוב מודרני יחסית, מרווח פנימי גדול ומנוע 2 צילינדרים חסכוני בנפח 600 סמ"ק המפיק 35 כ"ס וממוקם בחלק האחורי של הרכב.

עם זאת, כשהיא הגיעה לבסוף אל השווקים במדינה מחירה עמד על מעל 125 אלף רופי ולאחרונה בשל העלייה במחיר חומרי הגלם ועלויות היצור מחירה עומד על לא פחות מ-140 אלף רופי (כ14 אלף שקלים).

אגב, המחיר הגבוה בכמעט 50 אחוזים ממחיר היעד וכמה מקרים מוזרים בהם מכוניות נאנו התלקחו באופן עצמאי בעת חניה הביאו להיקפי מכירות נמוכים בהרבה מהמצופה.

ניתן רק לקוות שהתקלה המסתורית נפתרה ושמי שהקריב את פוריותו בתקווה לזכות במכונית לא יאלץ לראות אותה בוערת כמו לפיד.

 

אין תמונה
הצלחה קטנה מהמצופה

>> טאטא נאנו מצופה זהב