אין תמונה
שלום למותג ענק

אתמול, 84 שנים לאחר היווסדו, פונטיאק, מותג רכב אמריקאי עם היסטוריה מפוארת, סיים את חייו והובא לקבורה. אמנם בעל הבית, קונצרן ג'נרל מוטורס, סגר את קווי הייצור כבר לפני מספר חודשים אך עד אתמול, המועד שבו הסתיים החוזה של ג'נרל מוטורס עם סוכנויות  פונטיאק, היו פרוסות סוכנויות שמכרו את שאריות הייצור של המותג שגלגל במהלך השנים לא פחות מ-40 מיליון מכוניות מדגמים שונים לכבישי העולם.

ספיחי המשבר הכלכלי

סגירת פונטיאק מגיעה כאחד מהספיחים המאוחרים למשבר הכלכלי הגדול שפקד את ארצות הברית בשלהי 2008 וכמעט והביא לקריסת כלל תעשיית הרכב האמריקאית וג'נרל מוטורס בפרט. הג'נרל, כחלק מהכרזה על פשיטת רגל והגנה מפני נושים (צ'אפטר 11) חויב להתייעל ולקצץ איפה שרק אפשר.
בין יתר צעדי ההתייעלות הוחלט למכור או לסגור חלק ממותגי הקונצרן ובמהלך השנה האחרונה , תוך כדי התנהלות שלומיאלית, סאאב נמכרה ברגע האחרון, לאחר שכבר הוכרז על סגירתה, לספייקר ההולנדית, המותג הצעיר סאטורן נסגר לאחר שמכירתו לסוכן משנה גדול נכשלה וגם מכירת מותג האסטה-לה-ויסטה האמר, שהיה אמור לעבור במחיר מציאה לידיים סיניות, בוטלה ברגע האחרון.

אין תמונה
עוד נסיון לביסוס המותג

שנות השישים העליזות

פונטיאק זכתה בשנות השישים של המאה ה-20 לפופולאריות גבוהה ונמצאה בראש טבלאות המכירות, שנייה רק לשברולט ופורד, וכן זכתה לתדמית צעירה ומלאת מרץ תודות לדגמים חזקים ובמיוחד הGTO  , אולי אחת ממכוניות השרירים המפורסמות והחזקות של התקופה. בהמשך, במחצית השנייה של שנות השבעים, פונטיאק החלה לאבד גובה ולמרות דגמים מוחצנים וסופר חזקים כמו הטראנס אם רובו של ליין הדגמים של החברה היה אפרורי למדי.

אין תמונה
GTO - שרירנית מפורסמת
 

שמונים, תשעים 

בשנות השמונים תעשיית הרכב האמריקאית ניסתה להקטין נפחים ולעבור למנועי 4 צילינדרים, מה שגרם לדגמי פונטיאק להיות אנמיים מתמיד ולמכירות לצלול באופן דרסטי.

הפונטיאק המפורסמת של שנות השמונים - הטראנס אם מסדרת הטלוויזיה Knight Rider

גם הפיירו הספורטיבית עם העיצוב הנאה והמנוע המרכזי לא הצליחה לעורר את המכירות בעיקר בשל מנועים דלי הספק ובעיות אמינות קשות. בשנות התשעים פונטיאק כבר לא הייתה הרבה יותר משבכה בעיצוב שונה וציון לרמת פאר למכוניות זהות מבית שברולט מאשר מכונית עצמאית וזה עוד היה החלק הטוב, היצירות העצמאיות של המותג היו הזויות במיוחד וכך למשל רכב הפנאי של פונטיאק מאותן שנים, אצטק, זוכה להכלל בכל רשימה של "המכוניות המכוערות בעולם".

פונטיאק אצטק
אצטק. זוכה לכבוד להכנס לכל רשימת "המכוניות המכוערות בעולם"


השנים האחרונות

במילניום החדש פונטיאק ניסתה לשוב להגיש מכוניות המבוססות על פלטפורמות מבית ג'נרל מוטורס ולהעניק להן  טוויסט ספורטיבי במחיר שפוי. ההצלחה הייתה מוגבלת ואפילו הסולסטיס הדו מושבית היפהפיה, שאומנם הציגה נתוני מכירות נאים, לא הצליחה להאיר מקרנה על יתר החבורה.

אין תמונה
יפהפיה דו מושבית, אבל ההמונים לא קנו

המשבר הכלכלי חייב את הג'נרל לקחת את סכין המנתחים ולחתוך בבשר החי. הבחירה נפלה גם על פונטיאק שבשנים האחרונות שוב סבלה ממיצוב בלתי ברור. החלטת הסגירה אמנם הביאה להתעוררותו של גל געגועים נוסטלגי, אך זה, ממש כמו המותג בעשורים האחרונים, לא יצר מספיק הייפ לתשומת לב הציבור שקיבל באדישות את קבורתו של המותג המפואר.  

חדש מול ישן - הזקנה נותנת בראש

>> האחריות על ההגה עדיין בידיים שלנו