נראה שאין אדם שמבין ברכב שלא יסכים שהמודל T של פורד הוא הרכב החשוב ביותר שנוצר מאז ומעולם.אמנם גם במונחים של 1908 המודל T לא הציג מכלולים חדשניים או יכולות גבוהות שטרם נראו ברכבים אחרים, אך בעזרת טכנולוגית ייצור המוני חדשנית בשיטת הסרט הנע ותוך שימוש במכלולים פשוטים, פורד היתה יכולה למכור את המודל T במחיר נמוך משמעותית מכל המתחרות שהיו בשוק ולהוביל למהפך שהפך את המכוניות מצעצוע יוקרתי לעשירים לכלי תחבורה זמין לכל פועל, ולמעשה העלה את אמריקה ולאחר מכן את כל העולם כולו על גלגלים.
המודל T הייתה מצוידת במנוע 4 צילינדרים בנפח 2.9 ליטרים שהפיק 20 כ"ס ואפשר למכונית להגיע למהירות מרבית של 72 קמ"ש שבמונחים של אותם ימים היה נתון בהחלט מרשים.
ההצלחה היתה כלל עולמית ובשנת 1921 מודל T היוותה קרוב ל-57 אחוזים מסך המכוניות שנעו בעולם. המודל T יוצרה במשך קרוב ל-20 שנה, עד שנת 1927, ללא שינויים משמעותיים והיקף היצור עמד על יותר מ-15 מיליון מכוניות.
עם זאת, למרות מרכזיותה הברורה בדברי הימים המוטוריים, בוודאי תופתעו לגלות שהנהיגה בה שונה באופן מהותי מהמוכר לנו היום.
כך למשל, למרות שהיא מצוידת בהגה ובשלוש דוושות, המצערת נשלטת לא על ידי הדוושה הימינית כמו בכל רכב אלא על ידי מנוף קטן במרכז ההגה. הדוושה הימנית (הגז או המצערת שכולנו מכירים) במודל T בכלל מתפעלת את הבלמים ואילו הקלאץ' נמצא בידית בלם היד בעוד שהדוושה השמאלית היא למעשה בורר בין הילוך נמוך לגבוה, והדוושה האמצעית היא בכלל לשליטה בהילוך האחורי.
במהלך ההכשרה הראשונית, שאמורה להמשך כמה שעות, התלמידים ילמדו להתניע את הרכב, לשלוט בידית המצערת, להבין איך משתמשים במנגנון קידום ההצתה הנמצא במנוף נוסף על ההגה, תפעול הדוושות השונות ועוד. כל סבב יכלול עד 18 משתתפים ויכלול, כמובן, גם התנסות מעשית. בשלב זה מתוכננים עשרה מפגשים שיתקיימו בין מאי לספטמבר השנה.
המחיר סביר למדי ועומד על 95 דולרים למשתתף וכולל גם סיור מודרך באוסף המכוניות של המוזיאון.
אם אתם חובבי רכב בנשמתכם וצפויים לבקר בחוף המזרחי של ארצות הברית בחודשים האמורים, בהחלט נראה לנו שלא כדאי לפספס חוויה ייחודית שכזו.
פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של המוזיאון ובדף הפייסבוק שלו.