מכונית עם סרט (צילום: istockphoto)
מוכנים לוותר על לקרוע את הניילונים מהמושבים?|צילום: istockphoto
מחיר המחירון "הממוצע", שבו נרכש רכב חדש בישראל, נע סביב 130 אלף שקלים. באופן לא מקרי זה גם מחיר המחירון האחיד כמעט של המכוניות המשפחתיות בישראל, שתופסות כמעט מחצית מכלל המכירות השנתיות. אפשר לשאול שאלות מביכות כמו: מה הביא להתכנסות של השוק סביב המחיר הזה? (ההנחות לחברות הליסינג) וגם: איך זה שהמחיר הממוצע בישראל כפול כמעט מזה של השוק האמריקאי? (מסים בגובה 100%). אבל העובדה היא, שזה המחיר שאותו "נוח" להרבה מאוד לקוחות להוציא.

מנגד, צריך לשאול עוד שאלה: למה כל-כך הרבה אנשים מוכנים לחטוף ירידת ערך של עשרות אחוזים על רכב חדש בתוך כשלוש שנים? על השאלה הזו אין לנו תשובה ברורה. סקירה קצרה של שוק הרכב המשומש מגלה, שבמחיר הממוצע של מכונית משפחתית סתמית "מהניילונים" אפשר למצוא בשוק מכוניות בנות שנתיים עד ארבע שנים, שכבר ספגו את ירידת הערך. חלק לא מבוטל מהן הן מכוניות מיד פרטית שנסעו מעט מאוד. אחרות הן מכוניות מצוינות, שחוקי הביקוש וההיצע גרמו למחיריהן לצלול. כך או כך, הן מציעות תמורה טובה הרבה יותר לכסף. הנה כמה דוגמאות.מכוניות

משפחתיות סדאן: פוקוס מאזדה 3 יונדאי i35 פורטה אימפרזה אוקטביה קורו (צילום: נעם וינד)
מה אפשר לקנות במחיר של משפחתית אפרורית?|צילום: נעם וינד

>> מאזדה 3 החדשה, טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה והמשפחתיות של ישראל במבחן השוואתי ענק

"מנהלים": כמו של הבוס

בחו"ל הן מכונות סתם "משפחתיות גדולות" או "סדאן בגודל בינוני". אצלנו המכוניות הללו היו - וכנראה גם יישארו - "מכוניות מנהלים", שמזוהות בציבור עם בעלי תפקידים בכירים.

אבל גם שכירים בתחילת דרכם יכולים לשדרג את סטטוס הגלגלים שלהם לרכב "כמו של הבוס" מבלי להתפשר יותר מדי. בטווח המחיר של 127 עד 135 אלף שקל מצאנו, למשל, היצע גדול של מכוניות סקודה סופרב - מכונית מרווחת מאוד מבפנים וגדולה מבחוץ, שמיוחסת ברחוב לבעלי משכורות מכובדות. ב-135 אלף מצאנו סופרב 1.8 טורבו מודל 2012 יד ראשונה עם 24 אלף קילומטר בלבד על השעון, ממש מהאריזה. מכונית כזו, יד שנייה מאותו שנתון, גם היא עם פחות מ-40 אלף קילומטר, מוצעת ב-130 אלף לפני מיקוח. באותו סכום מצאנו גם אופל אינסיגנייה טורבו מודל 2011 עם 46 אלף קילומטרים בלבד, מלקוח פרטי.

מבחן מכוניות מנהלים (צילום: נעם וינד)
הרבה מכוניות מנהלים במצב מצוין |צילום: נעם וינד

מעדיף יפניות? הונדה אקורד, מכונית עם סטטוס כביש גבוה מוצעת ב-128 אלף שקל לדגם 2012 עם מנוע 2 ליטרים ו-32 אלף קילומטר על השעון. מי שמרגיש הרפתקני יותר ומוכן להמר על מכונית מייבוא אישי ימצא ב-130 אלף טויוטה קאמרי הייבריד מודל 2010, מאובזרת בפאר עם כל התוספות ו-60 אלף קילומטרים בלבד על השעון.

למה לשים לב?

לא מעט "מכוניות מנהלים" משומשות אכן שימשו למטרה הזו בדיוק ולכן מגיעות לשוק עם עבר של חברה ועם הרבה מאוד קילומטרים, על כל המשתמע מכך מכאנית. בנוסף, הביקוש למכוניות מכל הפלח הזה ירד בשנים האחרונות, ובהתאם גם הביקוש למשומשות כאלה - מה שאומר המשך ירידת ערך מואצת.

>> כל מכוניות המנהלים של ישראל במבחן

טויוטה קאמרי הייבריד (צילום: אוטו)
ואפילו טויוטה קאמרי הייבריד בת כמה שנים|צילום: אוטו

רכבי פרימיום: הרבה עבור מעט

חייבים להודות: אנשים מסתכלים עליך אחרת כשאתה מגיע ברכב יוקרה. יותר דלתות נפתחות, נותני שירות מגלים רצון טוב יותר והקשרים החברתיים מקבלים תגבור. אפשר להגשים כיום גם את הפנטזיה הזו במחיר של משפחתית מבלי להיכנס לחובות.

כך, למשל, רכב "יוקרה למתחילים" כמו ביואיק לה-קרוס מוצע בכמויות רציניות ובמחירים נגישים בהחלט. החיפוש שלנו גילה מכונית יד ראשונה מודל 2010 עם מנוע 3.6 בגרסת ה-CXL המפוארת עם עור, גג חשמלי וכל הצעצועים במחיר של 133 אלף שקל לפני מיקוח. הרכב עבר 68 אלף קילומטרים בלבד. מי שיתפשר עם מנוע ה-2.4 ליטרים החסכוני יותר, אבל עם לא פחות פאר, יוכל למצוא במסגרת התקציב לא מעט אופציות בנות שנתיים ושלוש במצב שמור היטב ובטווח של 130 פלוס מינוס.

ביואיק לה-קרוס (צילום: רונן טופלברג)
פרימיום בסיסי כמעט חדש במחיר עממי |צילום: רונן טופלברג

כמה שלבים גבוה יותר בסולם הסטטוס אפשר למצוא קדילק CTS מפוארת עם מנוע 3 ליטרים חזק משנת המודל 2010. המכונית שמצאנו בתוך התקציב היא מיד שנייה עם 96 אלף קילומטרים אבל "שמורה ומטופלת". ב-138 אלף שקל לפני מיקוח מצאנו גם ב.מ.וו סדרה 3 עם מנוע 2 ליטרים, מודל 2011 עם 48 אלף קילומטרים בלבד ורשימה רצינית מאוד של תוספות.

מי שיתפשר על מודל 2009 יוכל לשים יד על פרימיום ספורט-סדאן רצינית כמו אינפיניטי G37 ולקבל גם מכונית נהיגה ראויה עם 330 כ"ס. מכונית כזו מיד שלישית עם 67 אלף קילומטרים בלבד על השעון והרבה מאוד אופציות, מוצעת ב-130 אלף שקלים.

למה לשים לב?

ירידת הערך במכוניות פרימיום ופאר מואצת במיוחד כך שגם למכונית, שאיבדה 50% מהמחירון בתוך ארבע שנים, עוד יש לאן לרדת. בנוסף, עלייה במחירי הדלק נוטה לפגוע בביקוש למכוניות כאלה.

>> מבחן דרכים: יגואר XJ מול לקסוס LS, אודי A8 וב.מ.וו 740

אין תמונה
ואפילו דגמי פאר של ממש

כביש שטח: היצע גדול

את הלקוח הישראלי לא צריך לשכנע ביתרונות של רכב פנאי/כביש-שטח. הצמיחה הדו-ספרתית העקבית במכירות בפלח הזה בשנים האחרונות מגלה שכולם רוצים "להסתכל מלמעלה" על השכנים לכביש, לדלג בקלות על מדרכות, להתרחק מההמון אל חיק הטבע ולהרגיש בטוחים יותר על הכביש. גם לפלח הזה יש מרכיב חזק של אופנתיות והוא מאפיין לקוחות עם הכנסה פנויה גבוהה יחסית - מה שאומר קצב תחלופת רכב מהיר והיצע גדול של רכבי יד שנייה.

במחיר של משפחתית קוריאנית טיפוסית "מהניילונים" אפשר לבחור מבין היצע עצום של כלי רכב מדגם יונדאי IX35  או קיה ספורטאז', שהם הדגמים הנמכרים בפלח. ב-130 אלף מצאנו דגמים בני שנתיים עם קילומטרז' נמוך עד כדי גיחוך, לעיתים פחות מ-25 אלף קילומטרים לרכב בן שנתיים.

עכבר העיר מול עכבר כפר - יונדאי ix35 , יונדאי וולו (צילום: גלעד ארצי , מוטוקאר )
ג'יפון אופנתי |צילום: גלעד ארצי , מוטוקאר

מי שרוצה לטפס עוד מדרגה או שתיים בסולם הסטטוס יוכל למצוא במחיר האמור יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו משנת המודל 2010 או לבחור ברכב של מותגים יותר "מיוחסים". מצאנו הונדה CR-V מודל 2012 (דור קודם) ב-132 אלף שקל מיד ראשונה עם 18,600 קילומטרים בלבד. גם רכבי פולקסווגן טיגואן עם קילומטרז' סביר מחליפים ידיים בסכומים דומים.

מי שאדיש למחירי הדלק יוכל למצוא ב-130 אלף שקל, ולעיתים פחות, מכוניות מדגם פורד אדג' ואפילו ג'יפ גראנד-צ'ירוקי שמקורם בייבוא אישי. ג'יפ יד ראשונה כזה ממודל 2010 עם מנוע 3.7 ליטרים בריא ו-57 אלף קילומטרים ב-130 אלף שקל, כולל אבזור עשיר.

למה לשים לב?

מבחר גדול פירושו, שניתן לברור את המוץ מהתבן. הרבה מכוניות כאלה יוצאות לשוק מנהג יחיד, עם קילומטרז' נמוך, ובשל ההיצע הגדול המחירים ניתנים למיקוח. דיזלים נוטים "לחטוף" יותר מדגמי הבנזין. הנעה כפולה היא אופציה יקרה יותר לרכישה ובטווח הארוך גם לתחזוקה.

>> מבחן דרכים: קיה ספורטאז' מול מיצובישי אאוטלנדר ומאזדה CX-5

אין תמונה
ואפילו מעבר לכך

ספורטיביות: מסובבות ראשים בתקציב נמוך

אין כמו ספורטיבית נאה ונמרצת כדי לשפר את מצב הרוח, לטפח את הגאווה ולשדרג את הסטטוס החברתי. אלא שמחירי הספורטיביות החדשות בישראל נמצאים הרחק מהכיס של רוב הלקוחות הפוטנציאליים ולפיכך מכירותיהן דלילות וההיצע בישראל נמוך.

לעומת זאת, ספורטיבית משומשת היא אופרה אחרת. רבות מהמכוניות הללו נרכשות כחדשות על תקן של "צעצוע אופנתי" - או על תקן של "מכונית לסבא/סבתא המגניבים". כך או כך, הרוכשים/רוכשות מאבדים/מאבדות בהן עניין בתוך זמן לא רב, מה שיוצר היצע של ספורטיביות "טריות" יחסית, עם מעט קילומטרים יחסית ובמחירים "משפחתיים".

כך, למשל, מצאנו בלוחות כמה אקזמפלרים של הפיג'ו RCZ המרהיבה, שעדיין מצליחה לסובב ראשים ברחוב. ב-130 אלף שקל אפשר לשים בחניה מכונית ממודל 2012, עדיין באחריות, עם מנוע 1.6 ליטרים טורבו, תיבה אוטומטית ו-37 אלף קילומטרים בלבד על השעון. כמעט "מהניילונים". ב-135 אלף שקל מצאנו גרסת טורבו ידנית מאותו שנתון.

פיג'ו RCZ (צילום: נעם וינד)
מכונית ספורט מוחצנת|צילום: נעם וינד

משהו יותר סולידי? גולף GTI אוטומטית דור קודם, מודל 2011 יד ראשונה, עם 49 אלף קילומטרים וללא תאונות (לטענת המוכר) מוצעת ב-130 אלף שקל. מכונית כזו ממודל 2014 עולה יותר מ-220 אלף. במסגרת מגבלת התקציב אפשר למצוא מכוניות נהיגה חביבות כמו ב.מ.וו סדרה 1 מודל 2012 עם מנוע בסיסי או אלפא ג'וליייטה 1.4 ליטרים טורבו עם 38 אלף קילומטרים "במצב חדש".

למה לשים לב?

מכוניות ספורטיביות רגישות במיוחד לפגיעות מרכב תחתונות ו/או לנהיגה נלהבת מדי, שמאיצה את בלאי המכללים החשובים. קילומטרז' נמוך במיוחד לא מבטיח חסינות וכדאי לבדוק בקפידה את היסטוריית הרכב ואת מצבו.

>> מבחן דרכים: פולקסווגן שירוקו מול גולף GTI

פולקסוווגן גולף גי.טי.אי מול פולקסווגן שירוקו (צילום: נעם וינד)
או הוט האצ' מהירה|צילום: נעם וינד