מאזדה 3 היא המכונית הפופולרית ביותר בשוק המשומשות גם ב–2013, אך סוזוקי סוויפט וטויוטה יאריס נחטפו הכי מהר בשנה זו; קיה פיקנטו, המכונית החדשה הנמכרת ביותר בשנה החולפת - היא גם זו ששמרה הכי טוב על ערכה בשוק היד השנייה - כך עולה מנתוני מחירון יד2 וחברת הסחר טרייד מוביל לסיכום השנה החולפת בשוק המכוניות המשומשות בישראל.
לפי חברת חשב, המספקת מידע בנושאי רכב, מכונית משפחתית ממוצעת מאבדת בשנה כ–11 אלף שקל מערכה - כשליש מכלל ההוצאות השנתיות על המכונית. הסכום הזה עולה ככל שהמכונית יקרה יותר או חדשה יותר.
להוציא דגמים בודדים, פופולריים במיוחד, מכירה של כל מכונית משומשות דורשת סבלנות רבה. עם זאת, לא כל הדגמים והיצרנים זוכים לאותו היחס בשוק המשומשות הקשוח, והנתונים שלהלן מאפשרים ללמוד איזה דגם הוא המשתלם גם לאחר שנפרדים ממנו.
49% מהמודעות -
של משפחתיות
ביד2 מספקים הערכות שמרניות על ירידת ערך המכוניות, שהיא כנראה גבוהה יותר בפועל, אך גם מנתונים אלה ניתן ללמוד על הפערים בין הקטגוריות השונות בענף הרכב. המכוניות הקטנות, למשל, שכבשו את שוק המכוניות החדשות ב–2013, נהפכו גם למשומשות הפופולריות. המכוניות הקטנות (מיני וסופר־מיני) איבדו רק כ–11% מערכן, לעומת המשפחתיות שאיבדו 12%, כמו גם מיניוואנים - נתון יוצא דופן, היות שבדרך כלל ככל שהמכונית גדולה יותר, ירידת הערך חדה יותר.
מכוניות מנהלים איבדו ב–2013 15% מערכן, רכבי שטח ומכוניות יוקרה איבדו 16% וירידת הערך הגבוהה ביותר שמורה למסחריות ולטנדרים, שמאבדים 17% מערכם בכל שנה. הסיבה לכך היא בפער בין עלויות הקנייה לעלויות האחזקה. רוכשי מכוניות משומשות מחפשים מכוניות זולות לאחזקה, ולכן המכוניות הגדולות, שנקנו לפי קריטריונים אחרים (נוחות, פאר וסטטוס), פחות מעניינות אותם. בכדי להצדיק את עלויות האחזקה הגבוהות, על המכוניות הגדולות להיות זולות מאוד, יחסית, כדי להגיע לביקוש העצום.
באשר למשפחתיות, הסיבה לירידת הערך החדה שלהן נעוצה בהיצע העצום שלהן - 49% מכלל המודעות ביד2 הן למשפחתיות, בעוד שרק 36% מהגולשים מחפשים אחרי מכוניות כאלה.
הביקוש לטויוטה
גבוה מההיצע
לפי יד2, מוכרי סיאט, פורד וסוזוקי נהנים מביקוש ער, אך אם אתם רוכשים, יהיה לכם כוח מיקוח רב יותר אם תקנו שברולט, מיצובישי, סובארו או רנו. עם זאת, לא מן הנמנע שמדד החיפושים מטעה. גולשים רבים מחפשים מתוך סקרנות. ב.מ.וו, למשל, מגיעה למקום השישי בטבלה ואאודי לתשיעי. נראה כי גולשים רבים מעוניינים לבדוק אם יוכלו לרכוש מכונית יוקרה, אך לא מממשים את רצונם בפועל. רוב הרכישות הן רציונליות יותר, של דגמים יוקרתיים פחות.
החיפושים של רכבי היוקרה של "דגמי חלומות", כמו רכבי שטח מרשימים או מכוניות סאלון גדולות, ולא של מכוניות יוקרה קומפקטיות, זולות ונגישות יותר. 14% מסך המחפשים רכבי יוקרה חיפשו ב.מ.וו X5, כשהיא מקדימה את אאודי A4 וב.מ.וו סדרה 5.
לנתונים האלה אפשר למצוא תימוכין גם באלה שמספקת חברת טרייד מוביל לסחר ברכב משומש. מאזדה אמנם זוכה לעניין גם שם, אך קל יותר למכור יצרנים של מותגים אחרים. מכוניות של טויוטה נמכרות תוך 11.1 ימים בממוצע, סוזוקי בתוך 12.3 ימים ומאזדה מגיעה למקום החמישי, אחרי קיה וסובארו. בהשוואה לנתוני המחירון, סוזוקי נמכרת ב–3% פחות מהמחירון, טויוטה ב–5%, אך דגמי מאזדה נמכרים ב–13% פחות מהמחיר הנקוב שלהם. אפשר למצוא לכך ביטוי בהפרשים בין מחיר המחירון למחיר בפועל: הפער הגדול ביותר הוא בדגמי שברולט, עם פער של 4.5%. המכוניות שהמחירון שלהן הוא המדויק ביותר הן קיה, מתברר, עם פער של 2.6% בין המחירון למחיר העסקה כפי שדווח, ואחריה טויוטה והונדה.
גם לפי טרייד מוביל בקיה ההפרש בין מחיר המחירון למחיר בפועל הוא קטן, רק 5%, אך בסוזוקי הפער קטן אף יותר (3%) ובטויוטה המחירים זהים. על מאזדה משלמים בממוצע 13% מתחת למחירון. ייתכן שהסיבה לכך היא במקור של המכוניות: לפי טרייד מוביל, מכוניות פרטיות נמכרו ב–5.7% פחות ממחיר המחירון, אך מכוניות ששימשו חברות ליסינג או השכרה העבירו ידיים בלא פחות מ–17.3% פחות ממחיר המחירון.
43 יום למכור מאזדה
לאחר בחינת הקטגוריות והיצרנים נותר כעת לבחון מה היו הדגמים שמחירם פחת בשנה החולפת בשיעור חד, ומי הם אלה שזכו לשמור על מחיר גבוה יחסית. מבין הקטנות, מחירה של דייהטסו סיריון צנח ב–15.9%, לעומת שברולט ספארק, שמחירה ירד ב–8% בלבד לאורך השנה. גם בסיאט איביזה ואופל קורסה היו ירידות ערך חדות, בעוד שסוזוקי אלטו שמרה טוב יותר על ערכה, ואיבדה רק 10%.
את הקרדיט שצברה שברולט בין המכוניות הקטנות, היא מאבדת במשפחתיות. שברולט קרוז מ–2011 היתה המשפחתית שאיבדה ערך בשיעור הגבוה ביותר, עם 13.5% ב–2013. לעומתה, טויוטה קורולה וקיה פורטה שומרות היטב על ערכן, עם הפחתה במחיר של כ–8.5%. משפחתיות רבות, מניסאן טידה, דרך יונדאי i30 ועד רנו פלואנס, איבדו ערך בשיעור דומה, של כ–11.5%.
ירידות ערך בולטות נוספות יש לרכב הפנאי יונדאי טוסון, שאיבד 16.7%, ניסאן קשקאי (16.8%) ופורד מונדיאו (14.8%) - וכאמור, מכוניות גדולות יותר מאבדות ערך מהר יותר.
הביקוש לקיה השנה היה בעיקר בזכות דגם אחד, קיה פיקנטו, ולפי יד2 ההפרש בין המחיר המוצע למכירה לסגירת עסקה היה הנמוך ביותר - 2.15%. גם בטויוטה קורולה ויאריס, בסקודה אוקטביה ובסוזוקי סוויפט כנראה שלא תקבלו הרבה פחות ממה שבקשתם. מצד שני, אם תנסו למכור שברולט אוויאו, תקבלו 8.6% פחות מהמחיר שאותו פרסמתם. ביונדאי גטס הפער היה 7.16%, ובפורד פוקוס - 4.54%.
על הביקוש וההיצע יכולים ללמד אותנו גם ניתוח של ימי המלאי הממוצעים במגרשי טרייד מוביל. סוזוקי סוויפט, הדגם המבוקש ביותר, שרד שם ארבעה ימים בלבד, קצת פחות מטויוטה יאריס, שחיכתה שישה ימים לקונה בממוצע. טויוטה קורולה המשפחתית מגיעה למקום השלישי, עם 13 ימי מלאי בממוצע. מספר ימי המלאי הממוצע ב–2013 היה 24.3.
המכונית שהיה הכי קשה למכור היא, שוב, סיטרואן C4. המשפחתית הצרפתית העבירה במגרש 66 ימים לפני שנמכרה. אחריה נמצא יונדאי טוסון, עם 61 ימי מלאי, ובמקום השלישי רנו מגאן, עם 55 ימי מלאי בממוצע. עוד מכוניות בולטות שקשה למכור הן רנו פלואנס (49 ימי מלאי) וכן, הפתעה: מאזדה 3, עם 43 ימי מלאי בממוצע. לפי גורמים בשוק, ה–3 היא עדיין מכונית מבוקשת, אבל ההיצע שלה עצום, והמחיר, כמו גם מהירות המכירה, תלויים במצב המכונית ובמקור שממנו הגיעה.
עסקה ממוצעת במרכז: 74 אלף שקל
בטרייד מוביל מאבחנים הבדלים במאפייני שוק המשומשות בין אזורים שונים בישראל. במרכז למשל, קונים את המכוניות עם הקילומטראז' הנמוך ביותר, ובמחיר הגבוה ביותר, כ–74 אלף שקל. השנתון הממוצע של מכוניות שנמכרת במרכז הוא 2010. לעומת זאת, בדרום השנתון הממוצע הוא 2008 והמחיר הממוצע הנמוך ביותר - 63 אלף שקל. הקילומטראז' של המכוניות שנרכשות שם, 50 אלף ק"מ - כמעט כפול מזה שבמרכז.
מאפיינים דמוגרפיים משפיעים על רכישת המכוניות. שיעור מכוניות הקטנות מכלל הרכישות הוא הגבוה ביותר בתל אביב (23%), בעוד שבבני ברק 34% מהמכירות הן של מיניוואנים ומכוניות עם שבעה מקומות ישיבה. בשרון, שיעור הרכישות בידי נשים הוא הגבוה ביותר, אך עדיין מגיע ל–27% בלבד.
במחירון יד2, שם אפשר לחפש גם לפי תקציב, מצאו את המכוניות שגולשים מחפשים במחירים שונים. התשובה בכל המקרים היא מאזדה 3, שאותה אפשר למצוא ממחיר של 30 אלף שקל (למכונית מ–2004) ועד ליותר מ–100 אלף שקל למכונית מהשנים האחרונות. בתקציב של 20–40 אלף שקל, הגולשים חיפשו את יונדאי גטס מ–2008, יונדאי אקסנט מאותה שנה וכך גם שברולט אוויאו, וגם את פורד פוקוס מהשנים 2006 ו–2007.
בתקציב של 40–60 אלף שקל, הגולשים חיפשו, בנוסף למאזדה 3, גם פורד פוקוס (מ–2009) וטויוטה קורולה (מ–2007), אך גם סוזוקי אלטו מ–2011. קפיצה נוספת של 20 אלף שקל בתקציב, ל–60–80 אלף שקל, מגלה שוב את טויוטה קורולה במקום השני, מהשנתונים 2009–2010, ולראשונה גם מכונית מנהלים, מאזדה 6 מ–2008. גם הונדה סיוויק מאותה שנה זכתה לחיפושים רבים, וכן סיאט איביזה חדשה יותר, מהשנים 2011 ו–2012.
במדרגה הבאה, של 80–100 אלף שקל, אפשר כבר לקנות מכונית חדשה, אבל הגולשים עדיין מחפשים מאזדה 3, טויוטה קורולה, הונדה סיוויק ומאזדה 6.
הכתבה התפרסמה לראשונה ב-TheMarker
>> נהגת המונסטר טראק הצעירה בעולם
>> המיזוג בין קרייזלר לפיאט יהפוך את הקונצרן ל-7 בגודלו בעולם