פורמולה 1 בירושלים (צילום: נעם וינד)
כל שבריר שניה חשוב|צילום: נעם וינד
במרוצי מכוניות, ההבדל בין צל"ש לטר"ש לפעמים מסתכם בכמה שברירי שניה ובמצב כזה לכל אחד מהמרכיבים בדרך לקו הסיום יש חשיבות עצומה - מהנהג, כמובן, דרך כיול המכונית ועד לתזמון המושלם של העצירות ברחבת הטיפולים.

במרוצי פורמולה 1, הכוללים כמה עשרות הקפות במהירויות מטורפות, עצירות להחלפת צמיגים הן הכרחיות ומאחר שלא פעם גם אחרי הקפות המרחק בין הנהגים בחוד החנית לא עולה על מרחק של רכב הפרש של חצי שניה בזמן החלפת הגלגלים עשוי להיות מכריע.

 במהלך השנים הנושא הפך לאמנות בפני עצמה וכל קבוצת מרוצים שמכבדת את עצמה מחזיקה צוות מכונאים סופר זריזים העורכים כל העת אימונים כדי להצליח לבצע את המשימה בזמן הקצר ביותר.

ממש כמו שמכוניות המרוץ הופכות למהירות ולאוחזות יותר והנהגים בעלי יכולות מופלאות וביוניות, כך גם המכונאים משתפרים כל העת ואם עד לפני לא יותר זמן החלפת 4 צמיגים בתוך כ-4 שניות מהירות כבזק נחשבה להישג מרשים ביותר הרי שגם בתחום זה חלו שינויים משמעותיים והיום מרבית החלפות הצמיגים אורכות בערך 3 שניות.

לנו זה נשמע מטורף לחלוטין, כמעט מעבר לגבולות ההגיון האנושי, אבל כפי שנוכחנו לגלות השנה יש מכונאים שמסוגלים לעשות זאת בתוך הרבה פחות זמן.


אסור למצמץ אפילו לשבריר שניה

באפריל השנה נדהמנו לראות את החלפת הצמיגים למכוניתו של נהג קבוצת רד בול מארק וובר, שנכנס בהקפה ה-20 של הגרנד פרי במלזיה לרחבת הטיפולים ויצא עם סט של גומי טרי בכל הפינות בתוך 2.05 שניות.

בכל הנוגע לביצועים על המסלול, קבוצת רד בול ובמיוחד נהגה סבסטיאן פטל היו בליגה משל עצמם וכך למשל פטל הגרמני הבטיח תואר  אליפות רביעי ברציפות 4 מרוצים לפני סיום העונה.


השיא הקודם של מכונאי רד בול

אלונסו. ניצחון מספר 32 בקריירה (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
החלפת הצמיגים המהירה לא הספיקה לאלונסו כדי לצמצם את הפער מפטל |צילום: ספורט 5
עם זאת, בסבב המרוצים המהיר בעולם יש עוד הרבה קבוצות ונהגים מצוינים. במקום השני בדירוג הנהגים השנה נמצא בשלב זה פרננדו אלונסו הספרדי הנוהג במדי קבוצת פרארי ולמרות שכבר בשלב די מוקדם בעונה היה ברור לכולם שהסיכוי שלו למנוע אליפות מפטל שהוביל את הדירוג בפער ניכר הוא אפסי, אלונסו מצידו המשיך (וממשיך גם אחרי שפטל הבטיח את הזכיה בתואר)  לנהוג על הקצה והמכונאים שלו המשיכו לעשות הכל כדי לאפשר לו להשיג את התוצאות הטובות ביותר ברגע האמת, וכך במהלך הגרנד פרי ביפן הצליחו לבצע החלפת צמיגים מהירה אפילו יותר מזו של מכונאי רד בול ועצרו את השעון בתוך 1.95 שניות.

כן, כן, לא מדובר בטעות הקלדה. בזמן שבוודאי היה לוקח לכם רק למצוא את מיקומו של הבורג לשחרור הגלגל, צוות המכונאים האיטלקיים של פרארי הצליח להרים את רכב המרוץ על שני ג'קים, לפרק את ארבעת הגלגלים הישנים ולהרכיב במקומם ארבעה חדשים, להדק היטב את אומי הגלגל, לוודא שכולם סיימו את עבודתם, להוריד את הרכב מהג'קים ולסמן לנהג לצאת לדרך. כל זה, כאמור, בתוך פחות מ-2 שניות – פסיכי לחלוטין.

רוצים לראות איך נראית החלפת הגלגלים הכי מהירה בהיסטוריה? לחצו על פליי בסרטון שלפניכם ואל תמצמצו אפילו לשבריר שניה כי הכל קורה באמת כהרף עין.

אלונסו. להט על המסלול (gettyimages) (צילום: ספורט 5)
למרות שקבוצת רד בול הייתה העונה בליגה משל עצמה, מכונאי פרארי קבעו שיא מדהים|צילום: ספורט 5

>> כל העדכונים על פורמולה 1, כאן ב-mako רכב
>> מסתבר שאפשר להחליף גלגל בלי לעצור בכלל