אין תמונה
מרוץ השטח הקשה בעולם
ראלי דקאר הוא מרוץ השטח הקשה בעולם. האמריקאים אמנם יטענו שהבאחה 1000 הוא זה הזכאי לתואר אבל אפילו רובי גורדון, נהג מרוצים אמריקאי המתחרה בבאחה ובדקאר, הודה שזה האחרון הוא המאתגר יותר ויש שיטענו שאין בכלל שאלה והדקאר, לא רק בשטח, הוא  המרוץ הקשה ביותר - נקודה. 
בכל מקרה אפשר להשאיר את ההגדרות בצד ולתת לנתונים כמו אחוזי פרישה של מעל לחמישים אחוז, התמודדות עם תנאי שטח הקשים בעולם ואפילו סכנה אמיתית לפציעה ואפילו למוות (בכל שנה הדאקר גם גובה קורבנות) לדבר.
העובדה כי מספר המתחרים גדל משנה לשנה היא תעלומה בלתי מוסברת שיכולה לשמש למחקר פסיכולוגי מרתק על הטבע האנושי.

המרוץ השנה הוא ה-33 מאז הוזנק לראשונה עוד בגרסתו הקודמת מפריז דרך מדבר סהרה לדקאר, בירת סנגל, ב-1979. 
ב-2008 בוטל המרוץ באפריקה בעקבות איומי ארגוני טרור ולאחר הביטול הוחלט שבשל המצב הלא יציב ביבשת השחורה יש להעביר באופן זמני את המרוץ לדרום אמריקה. המהדורה המחודשת ביבשת הדרום אמריקאית הושקה ב-2009 וללא ספק שומרת על מורשתו של טיירי סאבין, האיש שהגה את הדקאר לאחר שהלך במהלך טיול לאיבוד במדבר סהרה. סאבין, אגב, קיפח את חייו בהתרסקות מסוק לווי במהלך הדקאר של 1986.

בשונה משלושת המרוצים הקודמים בדרום אמריקה, השנה התוואי יהיה אחר והזינוק יעשה מלימה, בירת פרו, ולא מארגנטינה. מלימה ירדו המתחרים דרומה דרך הדיונות במדבר הפרואני, יחצו מזרחה את האנדים בגובה 4,795 מטרים לארגנטינה עם השבילים המהירים באזור הפמפס, משם חזרה מערבה וחצייה נוספת של האנדים לדיונות בצפון צ'ילה ולמדבר אטקמה, המקום שנחשב ליבש ביותר בעולם, ומשם דרומה לקו הסיום בסנטיאגו - סה"כ כ-8,500 קילומטרים בשבועיים. 

אין תמונה
8,500 קילומטרים בשבועיים


המתחרים על שניים
הספרה 1, אותה נושא מנצח המרוץ בשנה הקודם, תודבק על אופנוע ה-KTM של סיריל דספרה הצרפתי שבשנה שעברה ניהל קרב צמוד עם בן קבוצתו מארק קומה שישא את הספרה 2. מאז 2005, בכל שנה הם מחליפים ביניהם את המקום הראשון. השנה הקרב בן צמד המקרים הותיקים צפוי להיות המסקרן ביותר ומי שיזנבו בהם הם ג'ריקו לופז הצ'יליאני שיתחרה גם על KTM ורודריגז הלדר הפורטוגלי שזכה בשנה שעברה במקום השלישי וינסה להגיע לדירוג גבוה יותר על אוכף ההונדה. צריך להזכיר גם שני הספרדים ולדימוס גורדי וברדה ג'ואן רוכבי קבוצת הסקוורה שגם להם יש, לפחות בתיאוריה, סיכום להפתיע להגיע למקום גבוה.

המתחרים על ארבע
בגזרת המכוניות הטוען לכתר הוא הצרפתי סטפן פטרהנסל המכונה "מיסטר דקאר" ומי שכבר מחזיק ברקורד עשרה ניצחונות במרוץ (6 על אופנוע עם קבוצת ימאהה, 3 עם מיצובישי ו-1 עם X-raid והמיני קאנטרימן במרוץ האחרון) ולמעשה הוא המתחרה המצליח ביותר בתולדות הדקאר.

אין תמונה
מלימה עד סנטיאגו

האיום הגדול ביותר על פטרהנסל יגיע דווקא מחברי קבוצתו, נאני רומה הספרדי (ניצח את המרוץ בקטגוריית האופנועים ב-2004) וכריסטוף הולוציץ' הפולני, שהיה בעבר אגב חבר בפרלמט האיחוד האירופי, ומתחרה בדקאר זו השנה השביעית ורעב יותר מתמיד לניצחון. 


בשלישיה הזאת ינסו לזנב קרולוס סיינז - המטדור הספרדי (המחזיק ברשימה ארוכה של תארים כולל פעמיים אלוף העולם בראליWRC ומקום ראשון בדקאר ב-2010) ונאסר אל עטייה מקטאר (ניצח את הדקאר ב-2011). השניים, שבעבר התחרו יחדיו בקבוצת פולקסווגן בדקאר, חברו יחד ותחת חסות רד בול והם יתחרו השנה בבאגי בעל הנעה אחורית (קטגוריה בה העלויות זולות יותר והתקנות מגבילות פחות). עוד במזנבים נמצא ג'ינל דה וילייה, הדרום אפריקאי שהביא לפולקסווגן את הניצחון הראשון שלה במרוץ ב-2009 לאחר ארבע שנים של ניסיונות כושלים.

אין תמונה
ינסו לזנב במובילים בבאגי בעלת הנעה אחורית

כמו בשנה שעברה, דה וויליה יתחרה תחת חסות טויוטה עם טנדר ההיילקס שהוכיח יכולות גבוהות במרוץ הקודם ויהווה ללא ספק איום על ההגמוניה הגרמנית של X-raid.

אך נראה כי האיום הגדול ביותר על פטרהנסל מגיע דווקא מכיוונו של רובי גורדון האמריקאי שרעב לניצחון בדקאר השנה יותר מתמיד, זאת לאחר שבמרוץ הקודם נפסל בעקבות שינוי לא חוקי בסעפת הפליטה של ההאמר הכתום שלו. הפסילה עוררה הרבה תרעומת על מנהלי המרוץ וגרמה לגורדון הוירטואוזי לפתוח פה מלוכלך על "החברים" שלו ב-X-raid.
 


המתחרים הכבדים
הקטגוריה האחרונה והצבעונית ביותר היא קטגוריית המשאיות, שלמרות גודלן ומשקלן משייטות על הדיונות ב-160 קמ"ש. הצוות המצליח ביותר הוא של קמאז הרוסית עם שמונה ניצחונות בעשור האחרון, אך בשנה שעברה הוחלף צוות הנהגים הוותיק בצוות צעיר שאכזב את אמא רוסיה והצליח בקושי רב להידחק לפודיום עם מקום שלישי. את הניצחון גנבו לרוסים הצוות ההולנדי של איווקו, שתפסו את שני המקומות הראשונים ואין ספק שהשנה נראה כאן מאבק ענקים בין הג'אמוסים הגדולים.
 

מי שהשנה, לצערנו, יעדר מהמרוץ הוא צוות "פוינטר" הישראלי, רז היימן והלל סגל, שבשנה שעברה סיימו את המרוץ במקום ה-26 בכללי ואף רשמו הישג מרשים כשזכו במקום הראשון מבין המתחרים להם זו הפעם הראשונה במרוץ. אך השנה, למרות הרצון לחזור לאתגר המרגש בתקווה לשפר את התוצאה, הפרויקט נגנז בגלל מחסור בתקציב.
 
אין תמונה
רד בול נותן כנפיים גם בדקאר


 >> צפו במפגש פסגה לוהט של 3 סגנונות מרוצים