דקאר 2014 (צילום: WILLY WEYENS)
למרות שהפגין יכולות נהיגה יוצאות דופן, "מיסטר דקאר" נאלץ בהוראה קבוצתית להסתפק במקום השני|צילום: WILLY WEYENS
בסיום קטע המרוץ העשירי של המרוץ הקשה בעולם, 4 ימים לאחר הפסקת המחצית, הצליח סטפן פטרהנסל (שנחשב למר דקאר וניצח את המרוץ המפרך בעולם לא פחות מ-11 פעמים) לעשות את הבלתי יאמן וצמצם כמעט לחלוטין פער של יותר מחצי שעה ממוביל המרוץ וחברו לקבוצת "מיני X-raid" נאני רומה. פטרהנסל בדרך כלל לא רגיל לשום מקום חוץ מראשון אך יומיים לא מוצלחים (אחד עמוס בפנצ'רים ושני מלא בטעויות ניווט) בחציו הראשון של המרוץ דרדרו אותו בדירוג וגרמו לכולם לחשוב שהניצחון ה-12 במספר יצטרך לחכות לשנה אחרת. 

אבל פטרהנסל לא היה שותף לאווירה הפסימית, פתח מבערים בחצי השני של קרב ההישרדות שיש המכנים אותו מרוץ וכאמור התקרב מאוד לרומה שהוביל. אבל אז, בדיוק שנראה היה שאנו צפויים לחזות בקרב צמוד ומותח על ההובלה עד הישורת האחרונה של המרוץ, סוון קוונדט, מנהל קבוצת X-raid החליט לעצור את התחרות הפנימית והורה לפטרהנסל להוריד קצב ולהרפות מהלחץ על רומה ובמילים אחרות לוותר על גביע בארון ולתת לרומה את הבכורה. למרות שלא היה מרוצה מההחלטה, פטרהנסל קיבל את רוע הגזירה, הרפה מהלחץ על המצערת, ואפשר לרומה לפתוח פער של 5 דקות בסטייג' 11.
אך למרות ההוראות הקבוצתיות, הדרמה סירבה לגווע כשביום לאחר מכן רומה נתקע עם פנצ'ר שדרש עיקוב של יותר מחמש דקות והעמיד את הפער בין השניים על 26 שניות לטובת פטרהנסל בתום הסטייג' הלפני אחרון. למרות הביקורת החריפה מהעיתונאים, הנהלת המרוץ ואלפי צופים שהגיבו בזעם בדף הפייסבוק של X-raid על ההחלטה, מנהל הקבוצה השאיר אותה על כנה ושלח את רומה ופטרהנסל לשייט בנינוחות את קטע המרוץ האחרון בדרך לקו הסיום בוולפריסיו.

דקאר 2014 (צילום: WILLY WEYENS)
המאבק בין רומה לפטרהנסל נגדע, לאכזבת כולם, בשל הוראה קבוציתית|צילום: WILLY WEYENS

בתגובה לביקורת אמר קוונדוט: "זו הייתה הדרך היחידה להחזיר את כולם בשלום הביתה מבלי שהתחרות הפנים קבוצתית תגרום תאונה לאחד הצוותים". בפועל נראה שמיני פשוט רצתה למלא את הפודיום, גם על חשבון הפגיעה ברוח הספורטיבית של המרוץ.
למרות שהיה מעדיף כנראה לעמוד על המדרגה הגבוהה בפודיום בלי קומבינה פנים קבוצתית שלמעשה העניקה לו את הניצחון, עשור לאחר שניצח את הדקאר בפעם הראשונה על גבי אופנוע, נאני רומה חוזר הביתה עם פסלון זהב של הנווד האפריקאי.

עם זאת לדעת רבים, הגיבור האמיתי של הקרב הזה הוא ללא ספק פטרהנסל, שהוכיח לכולם מדוע הוא מכונה "מיסטר דקאר" תוך שהוא מפגין במחצית המרוץ השנייה יכולת נהיגה מהירה ומדויקת והכי חשוב ללא כל טעויות.

דקאר 2014 (צילום: WILLY WEYENS)
נאני רומה ניצח בעיקר בזכות הפוליטיקה|צילום: WILLY WEYENS

מלבד התקרית שהשאירה טעם מר בסיום, דקאר 2014 ייזכר כאחד המרוצים הקשים ביותר ב-35 שנות המרוץ, וללא ספק כקשה ביותר מאז שהעתיק את מיקומו מאפריקה לדרום אמריקה. טמפרטורות שהגיעו ל-50 מעלות, קטעי דירוג שנערכו בגובה של 4,000 מטרים מעל פני הים והקשו על יכולת הנשימה של המנועים ורוכבי האופנועים, דיונות הענק של נוביל, איקואיקו, קופיאפו ומדבר אטקמה ושני קטעי מרתון לאופנוענים בהם אין להם תמיכה טכנית הביאו לאחוזי פרישה גבוהים של יותר מ-50 אחוז מהמשתתפים.



אופנועים – דומיננטיות של איש אחד

אחרי שנעדר מהמרוץ בשנה שעברה בשל פציעה באימונים לקראת הדקאר, מארק קומה הגיע חדור מוטיבציה ולמעשה מסטייג' 5 הוביל את המרוץ עד קו הסיום בפער גדול של שעתיים מהמקום השני. ההישג של קומה מרשים עוד יותר בהתחשב בתוצאות של יתר הרוכבים המנוסים שהפגינו השנה ביצועים בינוניים כמו סיריל דספרה, שיצא מתמונת ההובלה עוד בהפסקת המחצית וגם הרוכבים הנוספים בקבוצת KTM פרנסיסקו לופז ורובן פאריה שפשרו עוד בקטע המרוץ הראשון. בסיום המרוץ אמר קומה בצניעות האופיינית לו: "אני לא יודע אם אני אצליח לנצח את המרוץ הזה פעם נוספת בעתיד. אני אנסה, אני אעבוד קשה, אבל זה מרוץ מאוד מסובך."

אין תמונה
מארק קומה שלט בקטגוריית האופנועים ללא עוררין

 
האיום היחיד על קומה היה חואן ברדה רוכב קבוצת הונדה הצעיר שהפגין את כישורי הרכיבה שלו כשתפס את ההובלה בארבעת קטעי המרוץ הראשונים. אלה שהדקאר הוא מרתון ולא ריצת ספרינט, והרוכב חם המזג התרסק בקטע המרוץ הלפני אחרון והסב נזק רציני לאופנוע שדרדר אותו מהמקום השני למקום השביעי בדירוג הכללי. את מקומו תפס רוכב KTM השני בקבוצה, ג'ורדי ולדימוס ושלישי אוליבר פיין מקבוצת ימאהה.

אין תמונה
הרוכב הצעיר ו"חם המזג" חואן ברדה היה היחיד שהצליח לאתגר את מארק קומה, אבל התרסק בסטייג' 12
באופן מאוד לא צפוי, לאחר האכזבה מהישגיו במחצית הראשונה, סיריל דספרה הצליח לסגור את רוב הפער שנפתח בינו לבין חבורת החוד וכמעט השחיל את עצמו לפודיום, רק חמש דקות בודדות שהפרידו בינו לבין פיין שהתמקם שלישי כאמור.



רכבים – מלבד הפוליטיקה

לבד מהדרמות וההחלטות הפוליטיות שקבעו את תמונת הפודיום הרחק מהמסלול, היו גם לא מעט רגעים מותחים במיוחד בחציו השני של המרוץ : כך למשל למרות שקרלוס סיינז' יצא למעשה מתמונת ההובלה כבר במחצית הראשונה של הדקאר לאחר פספוס נקודת ביקורת שעלתה לו בעונש זמן של שעה ובעיות במנוע הבאגי SMG שלו, "המטאדור" הספרדי הפגין ביצועים מרשימים תוך שהוא קובע זמנים שהיו לעיתים מהירים מאלה של רכבי המיני המצוידים בהנעה כפולה, ואפילו אלוף העולם בראלי סבסטיאן לואב, שהגיע לצפות במרוץ, התרשם ובחן את הבאגי של סיינז', אולי בתקווה שיום אחד יתייצב לקו הזינוק.

דקאר 2014 (צילום: WILLY WEYENS)
ג'ינל דה וויליה בטויוטה היי-לקס היה היחיד שאיים על ההגמוניה של מיני|צילום: WILLY WEYENS

אבל למרות הנהיגה המרהיבה, בקטע הקישור המנהלתי בסטייג' 10, שניה של חוסר תשומת לב גרמה לסיינז' להתהפך. הבאגי נהרסה וסיינז', שנפצע קלות בראשו, נאלץ לפרוש. גם רובי גורדון עם ההאמר הכתום שלו נאלץ לפרוש באותו סטייג' בדיוק. היה זה לאחר מרוץ לא מוצלח לאמריקאי, שמאז המקום השלישי ב-2009, לא מצליח להתברג אפילו לפודיום. התחרות הפעם הייתה הגרועה ביותר מבחינתו מבלי שניצח אף קטע מרוץ והיה במקום ה-23 בכללי לפני שפרש בשל בעיות דלק.
מלבד רומה, היחיד בקטגוריה שיכול לחייך בסיום המרוץ הוא נאסר אל עטייה, כמו סיינז' גם אל עטייה טעה בניווט וחטף שעה של עונש זמן על אי הגעה לנקודת ביקורת בחלקו הראשון של המרוץ. אבל  למרות עונש הזמן הכללי וחוסר ההכרות שלו עם המיני, לאחר הפסקת המחצית  הוא לחץ את המיני לקצה והצליח להתברג למקום השלישי. המרשים הוא שהפער בינו לבין המנצח עמד בסיום על 56 דקות, כך שלמעשה אם מורידים את עונש הזמן שקיבל, למעשה אל עטייה היה המנצח. את המקום הרביעי תפס ג'ייניל דה-וויליה בטויוטה היי-לקס שהיה היחיד שאיים על הדומיננטיות של קבוצת "מיני X-רייד".
דקאר 2014 (צילום: אוטו,  יחסי ציבור )
סיינז' הפגין נהיגה מרהיבה וזמנים לא פחות טובים משל קבוצת מיני |צילום: אוטו, יחסי ציבור


משאיות – מהפך בישורת האחרונה
עד הסטייג'  ה-8 , שני שליש לתוך המרוץ המפרך, ג'אררד דה רוי מקבוצת איווקו ההולנדית הוביל את קטגוריית המשאיות בפער נוח של כמעט חצי שעה לפני אנדרי קרגינוב מקבוצת קמאז הרוסית. קרגינוב היה נחוש לא לוותר ונסע במהירות גבוהה בה ההבדל בין צל"ש לטר"ש יכול להיות בטעות של שבריר שנייה, או כמו שכינה זאת דה-רוי "הוא התאבד כמו קמיקזה".

דה רוי לא נכנע ללחץ ונהג הגנתי כשהוא מקווה שסגנון הנהיגה הרוסי לא יעמוד במבחן הזמן ומתישהו קרגינוב יעשה טעות שתנער אותו מהתחרות. אלא שהקמאז והצוות הרוסי הוכיחו את מה שכל מי שעוקב אחרי המרוץ הזה יודע – שהם עשויים ללא חת והצליחו לסגור את הפער ולתפוס את ההובלה בסטייג' 11. דה רוי נתן מאז את כל מה שהוא יכול, הצליח לצמצם את הפער ל-3 דקות בלבד בקו הסיום, אבל לא היה מספיק מהיר כדי לחזור להובלה ונאלץ להסתפק במקום השני.

דקאר 2014 (צילום: WILLY WEYENS)
ג'רארד דה רוי, האנדרדוג של קטגוריית המשאיות לא הצליח לשמור על המקום הראשון אל מול הלחץ של קבוצת קמאז|צילום: WILLY WEYENS

החגיגה הגדולה של חודש ינואר הסתיימה. כעת, לחובבים האדוקים של המבחן הקיצוני, יש יאמרו אכזרי, ליכולות של האדם והמכונה נותרו עוד 11 וחצי חודשים עד לזינוק הבא.

אין תמונה
קרגינוב הצליח בנהיגת "קאמיקאזה" לסגור את הפער ולנצח את הקטגוריה

>> הישג מדהים לרז הימן והלל סגל במרוץ דקאר 2012

אין תמונה
קרגינוב הצליח בנהיגת "קאמיקאזה" לסגור את הפער ולנצח את הקטגוריה

דקאר 2014 (צילום: אוטו,  יחסי ציבור )
צילום: אוטו, יחסי ציבור

 

_OBJ