אין תמונה
מלחיץ

זה היה היום השחור ביותר בהיסטוריה של מירוצי המכוניות". כך אמר סטרלינג מוס, נהג המירוצים האגדי, על תאונת המירוצים של מירוץ הלה-מאן, ב-11 ביוני 1955, היום לפני 57 שנים.

כרבע מיליון צופים הגיעו לצפות במירוץ הסיבולת בעיר לה-מאן שבסביבת עמק הלואר בצרפת. במירוץ הזה נדרשים נהגי מירוץ להתחרות ביניהם במשך 24 שעות (החלפה מותרת). כשהתלבטו בקהל אם המנצחים יהיו נהגי מרצדס או יגואר, לא ידעו שבשעה השלישית של המירוץ יתרחש אסון המירוצים הגדול ביותר מאז ומעולם.

התאונה: שלב אחרי שלב

 התאונה החלה עם מייק הות'ורן (26), נהג יגואר המוכשר, שהאט את מכוניתו הירוקה, מס' 6, והפנה אותה אל עבר רחבת הטיפולים. נהג אוסטין הילי מס' 26, לאנס מקלין (35), היה צמוד אל הות'ורן והבחין בהאטה רק ברגע האחרון.

 תמרון ההיחלצות החריף של מקלין מפגיעה בהות'ורן הפגיש אותו במהירות 200 קמ"ש עם פייר לאבק, נהג מבטיח בן 49, שנהג במרצדס מס' 20. לאבק, כפי שנראה מצילומי האירוע לאחר מעשה, לא יכול היה לחמוק מפגיעה באוסטין הילי של מקלין ואת מה שקרה לאחר מכן לא ישכח עולם המירוצים עד היום.

 המרצדס של לאבק התפרקה, פשוטו כמשמעו. המכונית עצמה עלתה באוויר ונחתה ברעם גדול, התלקחה וגרמה לנפגעים רבים. אבל זו לא היתה הפגיעה המרכזית. לאבק, הנהג, נפלט ממכוניתו במהירות עצומה, פגע בעוצמה ביציע ונהרג במקום. חלקים שונים מהמכונית ובעיקר - מנוע המתכת הכבד והלוהט - עפו במהירות עצומה היישר אל עבר היציע ההומה וקצרו את הצופים ההמומים.

 80 אנשים בדיוק, כך נראה, נהרגו במקום ולמעלה ממאה נפצעו ברמות שונות. כמה מהפצועים נפטרו מאוחר יותר מפצעיהם הקשים. הות'ורן וגם מקלין לא נפגעו.


סרטון עם חומר צילום לא מעובד שממחיש ממספר זוויות את התפתחות התאונה הקשה

פרטים מדהימים על המשך המירוץ

אחד הפרטים המדהימים לגבי התאונה הנוראית בהיסטוריה של מירוצי המכוניות נמצא בעובדה שהמירוץ נמשך אחריה. לא פחות ולא יותר. אמבולנסים אספו פצועים וגופות - והמירוץ נמשך. יותר מזה: הות'ורן, נהג יגואר שתמרון ההתחמקות מפגיעה בו הביא לתאונה הנוראית, המשיך וניצח את המירוץ עם עמיתו למכונית מס' 6, איבור בואב.

אותו הות'ורן המשיך להתחרות בשנים שלאחר המירוץ, אולם הגורל היכה בו שוב ושוב. למרות סדרת נצחונות מבטיחים במירוצים שונים, הות'ורן הודיע ב-58' על פרישתו ממירוצים לאחר שחברו הקרוב, פטר קולינס, נהרג בתאונת מירוצים. בשנות העשרים לחייו הוא איבד כליה בשל זיהום ולקראת סוף שנות החמישים החל מצבו הבריאותי להחמיר בשל בעיות עם הכליה השנייה. נותר לו, כך רופאיו, זמן קצר לחיות - אבל הוא לא "הספיק" למות מענייני הבריאות ונהרג בתאונת דרכים, ביגואר הפרטית שלו, בינואר 1959.

חזרה למירוץ הנורא ההוא, בעקבות התאונה הקשה, שבה נהרג בין היתר נהג מרצדס פייר לאבק, בחרו אנשי מרצדס שלא להמשיך בתחרות. אחד מנהגי מרצדס במירוץ ההוא, חואן מנואל פנגיו, שבפני עצמו היה אחד מנהגי המירוץ הגדולים בהיסטוריה, נהג סמוך מאוד למכוניתו של לאבק בשעת התאונה והצליח לחמוק מפגיעה בכל אחת משלוש המכוניות המעורבות שלפניו.

אין תמונה
מלחיץ

מסקנות אחרי המירוץ

 בעקבות המירוץ פרשה מרצדס מעולם המירוצים למשך כמה עשרות שנים. מדינות שונות אסרו קיום של מירוצי מכוניות בשטחן בעקבות המירוץ. האיסור לקיום מירוצי מכוניות בשטחה של שווייץ, שהוטל בעקבות התאונה בלה-מאן 1955, הוסר רק לפני חמש שנים.

עולם המירוצים למד, בעקבות התאונה, שאין לאפשר קיום של מירוצי מכוניות בלי אמצעי בטיחות מחמירים - שכמעט אף אחד מהם לא נדרש עד לאותו יום שחור.

>> האם באילת יסדנו את הספורט המוטורי בישראל? - סיכום מרוץ פורמולה ישראל 

 הידעה פורסמה לראשונה באתר "מוטוקאר" של מגזין הרכב הגה 

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן