אין תמונה
אזהרה: Huggable הוא לא במקום חברים אמיתיים.
לאחרונה, אחרי אלפיים שנות גלות ו-65 שנות תקומה, הספורט המוטורי סוף סוף קיבל חותמת חוקית בישראל והתחום המעניין הזה זוכה להכרה ולגיטימיות. הפנינג הפורמולה 1 בירושלים המחיש בצורה הטובה ביותר מדוע הספורט הזה פופולרי כל כך ברחבי העולם ושני במימדיו רק לכדורגל.

בניגוד לתדמית המסוכנת שיש לו בקרב אנשים רבים, מדובר בספורט בטוח למדי וניתן להעריך שכמות הקורבנות שהוא גובה לא שונה באופן מהותי מכמות האנשים שמסיימים את חייהם מדום לב או מסיבות בריאותיות אחרות במהלך עיסוק בענפי ספורט כמו ריצה, רכיבה על אופניים וכדורגל וללא ספק שמדובר במקום בטוח יותר מרוב הכבישים הציבוריים.

אל תטעו, תאונות ספקטקולריות בהחלט מתרחשות, אך תכנון מתקדם, אביזרי בטיחות יוצאי דופן בכלי הרכב ומסלולים עם שטחי מילוט רחבים מאפשרים בדרך כלל לסיים אירועים שכאלה, אפילו אם התרחשו במהירויות של מעל ל-200 קמ"ש, בנזקי פח, פלסטיק וקרבון בלבד.

ועדיין, לעיתים למרות כל האבזור ומקדמי הבטיחות, הנורא מכל מתרחש ותאונה קשה מתרחשת וגובה את חייהם של ספורטאים מוכשרים. השבוע, במסגרת מרוץ 24 השעות המפורסם של לה מאן, קיבלנו תזכורת כואבת לכך כשאלן סימונסן התנגש בעוצמה בקיר, ממש בהקפות הראשונות של המרוץ, עם האסטון מרטין שלו. למרות שהפגיעה ברכב לא נראתה חמורה התוצאות שלה היו טרגיות והרופאים נאלצו לקבוע את מותו של הנהג.

יש לציין שכאמור מדובר באירוע נדיר יחסית שלא מעיד על הכלל ולראייה במסגרת סבב הפורמולה 1 המהיר והפופולרי בעולם לא נרשמו אבדות בנפש כבר קרוב ל-20 שנה מאז אותה תאונה נוראית בה סיים את חייו איירטון סנה האגדי בשנת 1994.

בכל מקרה, מגזין הרכב האינטרנטי XCAR החליט לדרג בסוף השבוע את עשרת מסלולי המרוצים המסוכנים בעולם שגבו בשנים שחלפו הכי הרבה הרוגים.

באופן לא מפתיע, ברשימה מופיעים כמה ממסלולי המרוצים האייקוניים בעולם – מקומות כמו מונזה, נורבורגרינג ודייטונה, שלמרות אין ספור מסלולים מסביב לגלובוס ומעל למאה שנים של ספורט מוטורי מופיעים גם בכל דירוג "הכי טובים שיש" שכן למרבה הצער לא פעם דברים כמו פניות מאתגרות, שינוי גובה ועמדות צפייה קרובות לאקשן שהופכים מסלול לטוב ולאהוב במיוחד עלולים להפוך למסוכנים ולקטלניים כשמשהו משתבש.

במקום ה-10 – מונקו, הריביירה הצרפתית, מסלול יפהפה ברחובות מונקו. המרוץ הראשון ברחובות עיירת הקיט היוקרתית התרחש ב-1929 ומאז 4 נהגים סיימו את חייהם במסלול המרהיב הזה. אמנם, למרבה המזל, מאז 1967 לא היו במקום אבידות בנפש אך זה עדיין נחשב לאחד המסלולים המסוכנים בסבב מרוצי הפורמולה 1.

9 – אולד ברידג', ניו ג'רסי. כמיטב המסורת האמריקאית המסלול שנפתח בשנת 1965 כולל מסלול דראג, מוטוקרוס ומסלול אובלי מעגלי. במקום היו מספר תאונות קטלניות ובשנים האחרונות נהרגו שם שני כוכבי דראג מקומיים בתאונות משונות.

התאונה של קייל לרסון בדייטונה (צילום: Orlando Sentinel, GettyImages IL)
בדרך כלל זה מסתיים ב"נזקי פח בלבד"|צילום: Orlando Sentinel, GettyImages IL

8 - Guia , מאקאו – מסלול רחובות באורך 6.2 קילומטרים. התחרות הראשונה התקיימה לפני כ-60 ומאז הנתיב שלו לא השתנה. העלייה המשמעותית בהספקים והמהירויות של רכבי המרוץ הפכו את המסלול למסוכן יותר ובשנים האחרונות היו בו מספר תאונות קטלניות. ב-2012 הוא גבה חייהם של שני נהגים.

7- SPA, בלגיה – מסלול שמשמש ענפי ספורט מוטורי רבים ובראשם פורמולה 1. עד שבראשית שנות השבעים הוקמו במסלול מעקות בטיחות היו במסלול תאונות עם הרוגים רבים ומאז שנת 1922 נהרגו בו 23 נהגים.

6- לה מאן, צרפת. המסלול המפורסם במיוחד בזכות מרוץ 24 השעות המתקיים בו מאז שנת 1923. המרוץ שדוחף את המכוניות והנהגים לקצה גבול היכולת גבה ב-90 השנים האחרונות את חייהם של 25 נהגים, אחד מהם, כאמור, במרוץ שהתקיים השבוע. בשנת 1955 התרחשה במסלול תאונות המרוצים הגדולה בהיסטוריה. התאונה, שהתרחשה בין כמה רכבים על המסלול, שלחה את המכוניות שהיו מעורבות בה היישר אל יציע הצופים. בסיום האירוע נרשמו לא פחות מ-87 הרוגים ו-120 פצועים בקרב קהל הצופים.

אין תמונה
התאונה הקשה בתולדות הספורט המוטורי בה נהרגו 87 צופים במרוץ

5 – דייטונה, ארצות הברית. המסלול האובלי שמשמש את סבב הנסקאר ונחשב למרוץ החשוב בו. מאז שנחנך ב-1959 המסלול עם גדרות הבטון בחלקו החיצוני גבה את חייהם של 34 נהגים כשהמפורסם שבניהם היה אגדת הנסקאר דייל ארנהארדט, שסיים את חייו על המסלול בשנת 2001.

אין תמונה
כשמשהו משתבש זה קורה בגדול

4 – מונזה, איטליה. המסלול שמארח את הגרנד פרי האיטלקי במסגרת סבב הפורמולה 1 מאז ומעולם. במהלך השנים 35 צופים ו-52 צופים סיימו את חייהם במסלול שבפרברי מילאנו אך בשנים האחרונות שינויים שנעשו במסלול תרמו רבות לשיפור הבטיחות.

3 אינדיאנפוליס, ארצות הברית. נפתח כבר בשנת 1909 ומסוגל לארח עד 400 אלף צופים. במהלך השנים מעל 70 נהגים, מכונאים וצופים נהרגו במקום, כולל באירוע מוזר במהלך מרוץ בשנת 1964 בו שני מכונאים שטיפלו באחת המכוניות במהלך מרוץ נפגעו מברק ומתו במקום.

תאונה קשה במרוץ אינדי בה נהרג דן וולדון
הקירות הקרובים גובים מחיר כבד

2 - מסלול נורבורגרינג, גרמניה. המסלול המאתגר באורך של מעל 20 קילומטרים זכה לכינוי "הגיהנום הירוק" בשל התאונות הרבות שהתרחשו בו על רקע נופים פסטורליים. מרוצי הפורמולה 1 במסלול הארוך הופסקו לפני יותר מ-30 שנה לאחר שבשנת 1976 מכונית הפרארי של הנהג המהולל ניקי לאודה עלתה באש כתוצאה מתאונה. אורכו של המסלול עיכב את צוותי ההצלה ולבסוף נהגים שהתחרו במרוץ עצרו את רכבם וחילצו בכוחות עצמם את לאודה מהמכונית הבוערת. מאז המסלול משמש כמעין כביש אגרה פתוח לציבור המאפשר לאנשים לבחון בו את מכוניותיהם. במקום מתרחשות מספר לא מבוטל של תאונות ומניין ההרוגים עומד בשנים האחרונות על בין 3 ל-12 אנשים מדי שנה.

אין תמונה
מסלול נורבורגרינג - הגיהינום הירוק: מדי שנה מוצאים כאן את מותם בין 3-12 נהגים

1 – מרוץ האי מאן – מרוץ אופנועים בכבישים הררים של האי הקטן. המרוץ מפגיש את הרוכבים הכי פסיכיים בעולם על אופנועי סופרבייק לאתגר מול השעון בכבישים צרים במהירות שבקטעים מסוימים מגיעה למעל ל-300 קמ"ש. בניגוד למרוץ רחובות בפורמולה 1 כאן אין גדרות בטיחות ובשולי הכבישים הצרים שבוודאי לא הותאמו לנסיעה במהירויות שכאלה יש בתים, גדרות בטון, עצים ותהומות שגבו את חייהם של מעל ל-240 רוכבים במהלך מאה השנים בהן האירוע הבלתי שפוי הזה מתרחש.

 

טרגדיה במסלול במירוצים (צילום: חדשות הספורט)
צילום: חדשות הספורט

>> סיכום שנה של התרסקויות במסלולי העולם