מחיר ליטר דלק יירד מתחת ל-6 שקלים (צילום: nontarith songrerk, Shutterstock)
מילאו בנזין וקיבלו סולר|צילום: nontarith songrerk, Shutterstock

כמה עשרות נהגים נתקעו עם רכבם אתמול בלילה באמצע כביש החוף. המכוניות שנותרו ללא יכולת תנועה וגרמו לפקק תנועה אילצו את המשטרה להגיע למקום ולפנות את הרכבים לשולי הכביש.

עד מהרה התברר שיש מכנה משותף לכל המכוניות שנתקעו -  הן תודלקו זמן קצר לפני כן בתחנת סונול הסמוכה בקרבת ה"סינמה סיטי". המשטרה מיהרה לסגור את התחנה והמכוניות נגררו למוסכים.

בתחילה עלה חשד כי הבנזין בו תודלקו המכוניות שנתקעו בתחנת סונול היה מהול במים כחלק מרמאות להשגת רווח, כתוצאה מפעולת חבלה או בשל חדירת מי גשמים למיכלי התחנה הנמצאים מתחת לאדמה, אך בירור מעמיק שערכה סונול מחזק את הסברה שככל הנראה נעשתה טעות ולאחד ממיכלי האגירה בתחנה מיכלית הזרימה סולר במקום בנזין.

היום יערכו בתחנה בדיקות נוספות כדי לברר מה בדיוק התרחש ומערכת התדלוק תרוקן ותשטף לפני שהתחנה תחזור לפעילות רגילה. את בעלי המכוניות שבסך הכל רצו לתדלק את רכבם ונתקעו בצד הדרך מטרידה כעת בעיקר השאלה איזה נזק נגרם וכמה יעלה התיקון בעקבות אותה נסיעה קצרה עם דלק לא תואם. 

איזה נזק נגרם למנוע בנזין שתודלק בסולר

מנוע (צילום: נעם וינד)
גם על וודקה אנחנו לא ממליצים |צילום: נעם וינד
למזלם של הנהגים שנפגעו אתמול תדלוק שגוי של מכונית עם מנוע בנזין בסולר לרוב יגרום למנוע להפסיק לפעול בתוך זמן קצר. הנסיעה הקצרה הזו אמנם עלולה בהחלט לגרום לנזקים לא פשוטים ולחשבון תיקונים שמן אך במרבית המקרים, בגלל שלסולר אין יכולת הצתה כמו זו של בנזין, המנוע למעשה כבה לפני שנגרם נזק של ממש למנוע עצמו.

לבד מהצורך לנקז את כל הסולר ולבצע שטיפה של המערכת מעקבות שמנוניות של סולר יש גם צורך להחליף מסננים שונים ולעיתים אף את מזרקי הדלק. נזקים יכולים להגרם גם לכל מיני חיישנים הנמצאים בכל מנוע מודרני ואף לממיר הקטליטי. עלות התיקון, כאמור, עלולה להיות לא זולה ולהגיע להגיע לאלפים רבים של שקלים אך אין לאירוע השפעה לאורך החיים של המנוע לאורך זמן.

פרארי (צילום: נעם וינד)
מנוע פורמולה 1 של פרארי - לא היינו ממליצים לתדלק אותו בסולר |צילום: נעם וינד

מה קורה למנוע סולר שתודלק בבנזין  
מקרה הפוך למה שככל הנראה קרה אתמול, של תדלוק בנזין במנוע סולר הוא הרסני יותר ועלול לגרום לנזק של ממש למכלולי המנוע המרכזיים.

גם במקרה זה, בשלב ראשון יש לנקז את כל הדלק שמולא בטעות, לבצע שטיפה של המערכת והחלפת מסננים. בנוסף, בהחלט מומלץ גם להחליף שמן מנוע. במידה ואחרי הפעולות הללו הרכב מניע ללא בעיה, עובד בצורה טובה ואין בעיות של לחצים או דליפות במנוע נראה כי יצאתם בזול אך, כאמור, בהחלט יתכנן מצב של נזק שמחייב גם בחלוף נסיעה קצרה שיפוץ מנוע יסודי.

מכונאי מתקן מנוע (צילום: kkgas, Istock)
הקרבורטור נפל לתוך הרדיאטור ועשה שם סמטוחה שלמה |צילום: kkgas, Istock

הקפידו לבחור תחנת דלק אמינה
אמנם נראה כי במקרה שהתרחש אתמול לא הייתה לנהגים כל דרך לדעת מראש שהדלק שהם ממלאים אינו מתאים אך מקרים פרטניים של נהגים או עובדי תחנות דלק שבטעות מרימים את הפיה הלא נכונה ומתדלקים בדלק שגוי מתרחשים כמעט מדי יום בעיקר משום שמרבית הנהגים לא מקדישים מספיק תשומת לב לפעולת התדלוק של רכבם.

הרוב המוחלט של הנהגים גם לא מייחס מספיק תשומת לב בבחירת תחנת דלק אמינה ולרוב בוחר לתדלק בתחנה שנמצאת "על הדרך" או כזו שמציעה מבצעים והנחות.
אמנם כל תחנת דלק חוקית ורשמית מקבלת את הדלק שלה מאותו מקור במסופי בתי הזיקוק וצריכה לעמוד בתנאים מסוימים וביקורות מזדמנות של משרד האנרגיה, אך אין זה סוד כי גם בתחנות חוקיות רבות מתגלים דלקים שלא עומדים בתקן אשר נמהלו במים ובשמנים מסוימים כדי להגדיל את נפחם. 

לעתים מדובר כאמור בתקלה, לעיתים במהילה מכוונת של בעל התחנה ולעתים בעבודה של נהגי מכליות לא ישרים שמוכרים בדרך מבתי הזיקוק לתחנות הדלק כמות מסוימת של הדלק לעבריינים ומוסיפים במקומו מים כדי לעמוד בכמיות הרשומות.

מתדלק תמהוני (צילום: jupiter images)
?תזכיר לי איזה דלק אתה צריך|צילום: jupiter images

במרבית המקרים מדובר באחוזים נמוכים יחסית של מים ומרבית המכוניות מצליחות להסתדר ולעבוד גם עם הדלק המהול (אם הדלק מהול יתר על המידה מרבית המכוניות המודרניות כלל לא יניעו) אך למרות שבמרבית המקרים לא נגרם נזק קולוסאלי מיידי למנוע שימוש לאורך זמן בדלק מאיכות לא טובה בהחלט גורם לבלאי ולנזק כבד למנוע.
דלק לא נקי או מהול גורם לפעולה לא עגולה של המנוע, לצלצולים, לנזק לגומיות האטימה ולנזקים למערכת הדלק, החיישנים והממיר הקטלקטי.

הקשיבו למנוע שלכם
לכן חשוב ביותר להקפיד לתדלק בתחנות דלק מוכרות ואמינות ותמיד לתת תשומת לב לאופן פעולתו של המנוע לאחר התדלוק.

אגב, במקומות שונים ברשת ניתן גם למצוא רשימה של תחנות בהן נתגלו דלקים מהולים או מזוהמים.
במידה וחשתם לאחר תדלוק שינוי של ממש בפעולת המנוע (לא סוחב, מרעיש, מעשן, מצלצל) אל תמשיכו בנסיעה. עצרו בבטחה בצד הדרך והזמינו גרר. כל קילומטר נוסף בהחלט עלול לגרום עוד נזק שעלות תיקונו יכולה להגיע לסכומים ממש גבוהים.

עכבר בודק מנוע של מכונית (צילום: Marianna Meliksetyan, Istock)
מנוע זה לא טלפון - הוא לא צריך לצלצל בכלל |צילום: Marianna Meliksetyan, Istock

להזהר מתחנות פיראטיות
למרות הפיתוי, המנעו מתדלוק בתחנות פיראטיות שמציעות בעיקר סולר במחירים נמוכים במיוחד. לבד מהעובדה שאתם ככל הנראה רוכשים דלק גנוב, על תחנות אלה אין כל פיקוח על כל המשתמע מכך, ולעיתים קרובות הן מוכרות בנזין מהול במים וסולר שמהול במים ונפט. מנועים מיושנים אולי הצליחו בעבר להסתדר בקושי עם דלקים שכאלה אבל חשוב לזכור שבמנועי בנזין ודיזל מודרניים (מ-15 השנים האחרונות) החיסכון הקטן ליד המשאבה יעלה לכם בסופו של דבר הרבה יותר במוסך.

משאבת דלק (צילום: istockphoto)
חיסכון קטן ליד המשאבה יכול לעלות הרבה במוסך |צילום: istockphoto

>> מדריך להישרדות בשולי הדרך 

>> אם לא דלק, אולי גז? הכל על הסבה לגפ"מ