(ארכיון) (צילום: אילוסטרציה)
בדרך ללשכת התעסוקה?|צילום: אילוסטרציה

לפני מספר שבועות דיווחנו לכם כאן בערוץ הרכב של mako שאל מול שנת שיא של כל הזמנים במספר כלי הרכב שעלו על הכבישים השנה, בשוק הדו גלגלי נרשמה מגמה הפוכה ונרשמה ירידה משמעותית בהיקפי המכירות.

מסתבר, שבעוד האזרחים שומרי החוק בחרו להתגלגל בתוך קופסא עם ארבעה גלגלים, הגנבים השנה דווקא שינו מגמה ועברו לדו גלגלי.

מנתונים הכוללים את אחד עשר החודשים הראשונים של 2010 עולה התמונה הבאה: לאחר שנים של שליטה בצמרת דירוג כלי הרכב הנגנבים בישראל, סובארו ליאונה (DL בלשון העם) מאבדת את הבכורה לטובת קטנועי סאן יאנג, כשלא פחות מ1233 קטנועים מתוצרת החברה הטייוואנית נגנבו מאז תחילת השנה.

מתרגלת לא לעמוד בפסגה, במקום השני ניצבת הליאונה של סובארו עם 968 יחידות שעזבו את בעליהן מבלי להעביר בעלות השנה. במקום השלישי שוב הגנבים מראים חיבה לכלים דו גלגליים עם 755 יחידות קימקו שעשו רילוקשיין.

המשך הרשימה כולל את מלכת המכירות של שנות התשעים מיצובישי לנסר במקום רביעי, פולקסווגן גולף בחמישי, מלכת המכירות מאזדה 3 בשישי, סובארו אימפרזה בשביעי, מי פנוי במשחטת הרכב לקבל סקודה אוקטביה בשמיני, טויוטה קורולה בתשיעי ומלכת המכירות הקודמת, מאזדה לאנטיס, סוגרת את העשירייה.

ג'וי רייד
להיט הגניבות של 2010 - קטנוע סאניאנג

העשירייה שכוללת לא מעט מכונית די ותיקות, שלא נאמר גרוטאות, קצת מעוררת תהיות בעשר להעדפותיהם הצנועות של הגנבים, אך כפי שדיווחנו לכם כאן בעבר מסתבר שגם בארצות הברית המכוניות הנגנבות ביותר הן ותיקות למדי - לא פחות משש מהמכוניות בעשירייה הפותחת של אמריקה הן מבציר שנות התשעים.

הסיבה המרכזית לאותן בחירות משונות של הגנבים הוא הצורך בחלפים של מכוניות ותיקות שמרביתן אינן מבוטחות בביטוח מקיף.

בשנים האחרונות: ירידה במספר כלי הרכב הנגנבים

אגב, בשנים האחרונות, על אף שמרביתנו לא הרגשנו את זה בירידה בתעריפי הביטוח היקרים הנהוגים בישראל, חלה ירידה משמעותית ביותר במספר כלי הרכב הנגנבים מדי שנה בארץ. ממספרים של בין 35-45 אלף גניבות כלי רכב בשנה במהלך שנות התשעים נרשמת מגמת ירידה ברורה במילניום הנוכחי. שנת 2005 הייתה שנת השיא עם כ-34 אלף גניבות, השנה הקודמת הסתיימה עם 21 אלף גניבות והשנה על פי הנתונים עד כה צפויה ירידה נוספת של קרוב לעשרה אחוזים.

סובארו DL (צילום: נעם וינד)
אחרי שנים לראשונה ירדה מהמקום הראשון - סובארו DL|צילום: נעם וינד

יש מספר סיבות להישג. בראש ובראשונה גדר ההפרדה בין שטחי יהודה ושומרון לישראל. הגדר אמנם נבנתה מסיבות ביטחוניות אך המחסום הפיזי מקשה על גנבי הרכב להחדיר מכוניות גנובות למשחטות בשטחים כמו גם מצמצם את האפשרות להחזיר לישראל, לצורך מכירה לסוחרים ומוסכים, את החלקים המפורקים. בנוסף יש לציין את חזרתה לפעילות ב-2006 של יחידת אתג"ר של משטרת ישראל המתמקדת במאבק בגניבות הרכב וזוכה למימון של חברות הביטוח.

בכל מקרה, צמצום או לא, כשגונבים את המכונית או האופנוע שלכם, במיוחד אם הם לא מבוטחים, הסטטיסטיקה לא הכי מעניינת. לכן הקפידו, אפילו בעצירה של כמה דקות, לנעול את כלי הרכב היטב. זכרו, גנב מיומן לא צריך יותר משתי דקות כדי להעלם עם הגלגלים שלכם.

>> סיכום על שני גלגלים

מאזדה 3 סדאן החדשה - מבט מאחור (צילום: גלובס)
למרות הפופולאריות בשוק - לא בחמישיה הפותחת בדירוג הנגנבות|צילום: גלובס