הסופה שהביאה לנו בשבוע שעבר גשם ללא הפסקה, שלג וקרח על הכבישים, סיפקה לנו גם איתות אזהרה באשר למיומנות הנהיגה של מרבית הנהגים בישראל שהתגלתה כמביכה במקרה הטוב וככזו המסתכמת ביכולת בסיסית ביותר לתפעל את הרכב. פתאום כולם נזכרו בצורך לדעת לבצע בלימות נכונות, להתמודד עם החלקות ובכלל להבין מה אפשר לעשות כשמשהו משתבש.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
להתנסות במצבים של איבוד אחיזה ללא סכנה|צילום: נעם וינד

במותג היוקרה אודי הבינו את הצורך הזה מזמן וכיצרנית שבליין הדגמים שלה לא מעט גרסאות עם 300, 400, 500 כוחות סוס ואף מעבר לכך היא החליטה שעם כל הכבוד לעוצמה המתפרצת ולמערכת ההנעה המתקדמת לכל הגלגלים, על מנת לנצל את הפוטנציאל של הרכבים שהיא מייצרת עד תום וחשוב מכך, לאפשר לכולם לחזור הביתה בשלום, יש צורך לטפל גם בצד השני המשוואה – כישורי הנהיגה של הלקוחות.

בהתאם לכך אודי, כמו לא מעט יצרניות רכב נוספות בעיקר במגזר הפרימיום, החליטה לייסד את אקדמיית "Audi driving experience" המציעה ללקוחות המותג לעבור הכשרות נהיגה בכמה רמות שיעזרו להם להכיר את רכבם, לנצל אותו בצורה מיטבית והכי חשוב - לשלוט עליו במצבי חירום.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
גם שירז טל באה כדי לתת בגז|צילום: נעם וינד

אחרי מספר שנים של הובלת שוק הפרימיום בישראל ועם ליין דגמים שכולל ביבוא סדיר כמעט את כל הגרסאות החזקות ביותר של רכבי המותג, בצ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי בישראל, החליטו לאחרונה לאמץ את היוזמה של היצרנית ולייבא מגרמניה, לצד המכוניות, גם את אקדמיית הנהיגה של אודי שנחתה בארץ לביקור עם מדריכיה על מנת להעביר הכשרת נהיגה מתקדמת ראשונית ללקוחות נבחרים של המותג בישראל אשר הוזמנו להשתלמות מעשית במתחם מיוחד שצ'מפיון הכשירה לצורך כך בשטח התפעולי של נמל חיפה.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
בלימה נחושה וחמיקה ממכשול |צילום: נעם וינד

אמנם למגרש האספלט רחב הידיים בסמוך לנמל הצפוני לא היתה את ההילה של מסלול נורבורגרינג המפורסם ואפילו לא את השיק של כל אחד ממאות או אפילו אלפי מסלולים "שכונתיים" שאפשר למצוא בכל פינה ביבשת הישנה, אבל עם מתחם קבלת פנים מרשים, כיבוד קל, מדריכים מחו"ל ותפאורת רקע בדמות האודי R18 האמיתית שהשתתפה במרוץ 24 השעות של לה מאן ב-2012 בהחלט היה לאירוע ניחוח חו"לי מרשים שמתאים ל-DNA של המותג.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
עמנואל פירו - נהג מרוצים עם רקורד מפואר |צילום: נעם וינד

מגרש האספלט הענק חולק לשלושה מתחמים והמשתתפים שהגיעו לחצי יום עברו, לאחר הדרכה עיונית קצרה, להתנסות מעשית בכל אחת משלוש התחנות ותרגלו מיומנויות נהיגה בסיסיות - מבלימת חירום תוך כדי התחמקות ממכשול, דרך תפעול מהיר של ההגה  והתמודדות עם העברות המשקל מצד לצד בסלאלום ועד הקניית יכולות נהיגה מיטביות במסלול קצרצר עם מגוון פניות מסוגים שונים.

כדי להפוך את התנאים למאתגרים יותר המסלול כולו הורטב במים והמשתתפים ביצעו את כל אחד מהתרגילים עם ובלי בקרות פעילות.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
מדריכים מבית ספר הנהיגה של אודי|צילום: נעם וינד

"בחצי יום אתה לא הופך לנהג טוב יותר", מסביר לנו נהג המרוצים האיטלקי עמנואל פירו, שבעברו קריירה מפוארת כולל 5 ניצחונות יחד עם אודי במרוץ 24 השעות של לה מאן ומי שמשמש כיום כפרזנטור של אודי באירועים שונים בכל העולם, "אבל, מעבר לכמה כללי בסיס חשובים שרבים בוודאי לא יודעים, אם אתה חכם וצנוע מספיק, אתה הולך הביתה אחרי התנסות מעשית שכזו ומבין שלמכונית יש גבולות ולך יש גבולות."

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
המכונית שניצחה את מרוץ 24 השעות של לה מאן ב-2012|צילום: נעם וינד

"תבינו", ממשיך פירו, "לרוב על הכביש, במיוחד בשל מגבלות האחיזה המאוד גבוהות של מכוניות בימים אלה, אנשים לא מביאים את המכוניות למגבלות שלהן, עד שמגיע מצב מיוחד ומשהו קורה ואז כשהרכב מאבד אחיזה האנשים פשוט מאבדים שליטה ולא יודעים מה לעשות. אנשים כל כך למדו לסמוך על הרכבים שלהם וחושבים שהם יכולים לעשות הכל, אבל לנו חשוב דווקא להבהיר שמעבר לכל הטכנולוגיה המתקדמת הקשר של כל מכונית עם הכביש הוא רק עם 4 פיסות גומי קטנות ולכל מכונית יש מגבלות ולעתים הן הרבה יותר קרובות ממה שאתם יכולים לדמיין".

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
עמנואל פירו מסביר על מערכות הרכב השונות |צילום: נעם וינד

- אבל התנאים כאן במסלול המאולתר שונים מאוד מבכבישים האמיתיים ולמעשה בחלק מהתרגולים נוצר מצב של איבוד אחיזה בתנאים מלאכותיים לחלוטין.  

"זה בדיוק העניין, אפשר לבוא לכאן ובתנאים שאנו יוצרים 'לעשות שטויות' במהירות איטית עם הרבה מרווח ביטחון ויכולת לנסות להבין מה גרם למצב ואיך ניתן היה להתמודד איתו. אני אישית לא מכיר אף אחד שנכנס פעם ראשונה להחלקת זנב קיצונית ב-120 קמ"ש או מעבר לכך והצליח לצאת מזה בלי לגמור, במקרה הטוב, עם הפרונט בניגוד לכיוון הנסיעה, אבל כאן כשהם מתרגלים היגוי נגדי ב-30 קמ"ש יש להם אפשרות ללמוד את הטכניקה החשובה הזו לשליטה ברכב", אומר פירו.

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
חוויה כיפית וחשובה |צילום: נעם וינד

אין ספק שהרצון של צ'מפיון להעניק ללקוחותיה מיומנויות נהיגה מעבר למה שנדרש כדי לעבור טסט יותר ממבורך והמתחם הנאה והניחוח החו"לי באירוע בהחלט יצרו את אפקט ה"וואו" המתבקש, אבל בפועל ההדרכה עצמה הייתה מעט ראשונית מדי, ובשל מגבלות הזמן המדריכים לא ישבו מספיק ברכבים עם המשתתפים בזמן התרגולים השונים כדי להסביר להם מה בדיוק עליהם לבצע ומה הטעויות שהם עושים.

בכל מקרה, גם אירוע קצת פחות נוצץ, אפילו במסלול מקומי צנוע כמו "כוכב יאיר" והסברים אישיים יותר עם מדריכים מקומיים יכולים לעשות את העבודה ואנו תקווה שגם יבואנים אחרים ירימו את הכפפה ויבינו את חשיבות הנושא, את הערך המוסף של תרגול מסוג זה ואת תרומתו ליחסים שבין הלקוח ליצרן בעתיד.

>> מבחן דרכים: אודי S7

השתלמות נהיגה אודי (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

_OBJ

_OBJ