אין תמונה
נתניהו ביטל את ביקורו באוסטרליה

תערוכת הרכב של ז'נבה, ה-84 במספר, פותחת היום את שעריה לקהל הרחב. התערוכה, המתקיימת מדי שנה לקראת האביב, נחשבת, יחד עם תערוכת פרנקפורט (או פריז המנהלות ביניהן רוטציה) בסתיו, לאחד האירועים המוטוריים המשמעותיים ביותר בעולם.

אמנם בשנים האחרונות, כשתמונותיו של כל אב-טיפוס הנבחן באזור שכוח אל בקצה העולם מוצאות את דרכן לרשת בתוך זמן קצר חודשים לפני החשיפה הרשמית ובימים בהם מרבית יצרני הרכב מנצלים את כוחה של הרשת כדי לחשוף את הדגמים שלהם בעיתוי שיעניק להם תשומת לב ופרסום מקסימליים, היכולת של התערוכות הגדולות להפתיע ולהדהים את הנוכחים מאוד ירדה וכך גם מרכזיותם.

אולם עדיין, למרות העלייה בחשיבותן של תערוכות בשווקים מתפתחים דוגמת סין והודו, ז'נבה נחשבת כבר שנים למקום בו כולם דופקים שואו נוצץ כאילו אין מחר וחושפים את דגמי הקונספט הכי מטורפים ועתידניים שלהם, את מכוניות הספורט הכי קיצוניות ואת הגרסאות הכי מסוגננות  בליין הדגמים. בהקשר זה אין ספק שז'נבה 2014 מציגה תמונת מראה טובה לתעשיית הרכב שמתקשה עדיין להתאושש מהמשבר. מיעוטם של דגמי תצוגה וקונספט חדשים, מחזורם של אחרים והתמקדות בהצגה ובהשקה של מכוניות פרקטיות ופונקציונליות מציגים תמונה ברורה של תעשיית רכב  שמחפשת בעיקר דרכים לעשות כסף כאן ועכשיו עם גרסאות משודרגות או מתיחות פנים לרכבים מוכרים או מכוניות חדשות וקלות לעיכול המצוידות בטכנולוגיות מוכחות.

תערוכת ז'נבה
  • עוד בmako- רכב

תערוכת ז'נבה 2012
מאזדה 2 החדשה נחשפת 
סיור מצולם בתערוכת אוטומוטור

 למרות הזרקורים הבוהקים, הדוגמניות הלוהטות והחיוכים הרבים השנה מעט מאוד דגמים חדשים וחשובים נחשפים בתערוכה. 

ברשימת הדגמים החדשים לחלוטין שנחשפים בתערוכה ניתן לציין את הדור החדש של שלישית הקטנטנות אייגו, C1 ו-108, פרי השידוך בין טיוטה היפנית לפיג'ו–סיטרואן הצרפתית.
הדור השני של פרויקט מכונית המיני המשותף מציג חזות קצת יותר מובחנת ושונה לכל אחד מהצאצאים, גידול קטנה במימדים והבטחה לשדרוג משמעותי באיכויות ובאבזור. מבחינת יחידות ההנעה אין בשורות מרכזיות והמנוע המרכזי ימשיך להיות מנוע הליטר ששימש את הדור הקודם וגם האופציה לגיר אוטומטי תציג גיר רובוטי חד מצמדי מיושן.

סיטרואן C1 החדשה
סיטרואן C1 החדשה

גם היצרנית הצרפתיה השניה חושפת בז'נבה דור חדש למכונית המיני שלה, אך בניגוד לפיג'ו-סיטרואן שהחליטו ללכת על בטוח, ברנו החליטו להציג טווינגו שונה בתכלית שבניגוד מוחלט לנהוג בעשורים האחרונים בעולם הרכב כוללת הנעה ומנוע אחוריים ועיצוב חמוד בניחוח רטרו, בהשראת הטווינגו הראשונה והרנו 5 המקורית.

 

רנו טווינגו החדשה
רנו טווינגו החדשה

ב.מ.וו, לעומת זאת, כיצרנית פרימיום ששמה את חווית הנהיגה בראש סדר העדיפויות נמנעה עד היום מייצור מכוניות הנעה קדמית, אבל הרצון להתחרות באודי ובמרצדס וההבנה שלחלק גדול מהלקוחות אין בכלל מושג איזה גלגלים מניעים את המכונית מביא את ב.מ.וו, לראשונה בתולדותיה, להציג בז'נבה רכב עם הנעה הקדמית.
הדגם, העונה לשם סדרה 2 אקטיב טורר, הוא מעין מיניוואן במימדים קומפקטיים העושה שימוש בפלטפורמה של המיני קופר החדשה ואמור להתחרות במרצדס B קלאס.
במקביל ב.מ.וו חושפת בז'נבה גרסה מתוחת פנים ל-X3 שאמורה לפתור את המראה האנמי שלו עם פרונט כוחני ורחב בהתאם לקו הנוכחי של החברה הבווארית.

 

ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר
ב.מ.וו סדרה 2 אקטיב טורר

אודי מציגה בז'נבה את הדור השלישי של רכב הקופה שלה, ה-TT. כנהוג אצל אודי בשנים האחרונות, השינויים העיצוביים בין הדורות קלים מאוד ובמקרה זה מתמקדים בפרונט עם סבכה מסיבית יותר ופנסים ראשיים צרים המשלבים תאורת לד. תא הנוסעים, לעומת זאת, עבר שדרוג משמעותי ומציג עיצוב מרשים למדי ומרווח משופר שאולי יאפשר, הודות להתבססות על פלטפורמת MQB ובסיס גלגלים גדול יותר,  שימוש במושב האחורי גם למי שאינו קטוע גפיים. 

באודי מבטיחים שיפור משמעותי ביכולות הדינמיות וגרסאות עם הנעה קדמית וכפולה.
אודי חושפת בתערוכה גם גרסת ביצועים המבוססת על ה-A1 הקטנה שתקרא S1, תציג מראה קרבי ותהיה מצוידת במנוע עם 231 כ"ס והנעה לכל הגלגלים.

אודי TT
אודי TT

בניגוד לרוב הג'יפונים הקטנים המצוידים רק בהנעה קדמית, המצטרף החדש לסגמנט העונה לשם רנגייד הוא מבית ג'יפ ויוצע גם בגרסאות הנעה כפולה עם הבטחה ליכולת טובות כשהאספלט נגמר בזכות מערכת בקרת מצבים מתקדמת. רכב הפנאי הקטן היחידי שבאמת יכול באופן חוקי להשתמש בכינוי "ג'יפון" עושה שימוש בפלטפורמה של הפיאט 500L ומוצע עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית חדשה עם לא פחות מ-9 יחסי העברה ובגרסאות עם מנועי טורבו (בנזין ודיזל) מתוצרת פיאט ואטמוספריים מבית קרייזלר. העיצוב מאוד רבוע וכולל אלמנטים רבים האופייניים למותג האייקוני אך לוקח זמן להתרגל אליו. 

 

ג'יפ רנגייד
ג'יפ רנגייד

עוד רכב פנאי חדש עם עיצוב לא שגרתי (אבל במקרה זה מרשים למדי) הוא ה-C4 קקטוס של סיטרואן, המציג פרשנות מעניינת לניחוחות שטח במימדי סמול עם פרונט בולט משטחי פח ישרים וכריות אוויר מסוגננות בצידי המרכב שנראות כמו חפיסות שוקלד ואמורות, מעבר לאפקט העיצובי, להיות יעלות למניעת מכות, שפשופים קלים ונזקי חניה.

 

תערוכת ז'נבה
סיטרואן קקטוס

אחרי שבשנה שעברה נחשפו בז'נבה 3 רכבי היפר-קאר סופר ספורטיביים של יצרני האקזוטיקה מקלארן (P1) פרארי (לה פרארי) ולמבורגיני (ונונו), ב-2014 ההיצע של מותגי העל קצת יותר עממי וזמין וצמד היצרניות האיטלקיות פרארי ולמבורגיני מחדשות את הדגמים הבסיסיים שלהן - פרארי עם מתיחת פנים נרחבת לקליפורניה שתכלול מעתה, לראשונה בפרארי אחרי הרבה שנים, מנוע טורבו המפיק 560 סוסים (70 יותר מבגרסה הקודמת) ומערכת מתלים חדשה שישדרגו את היכולות הספורטיביות ועדכוני עיצוב שיעניקו לפרארי הפתוחה ניחוחות קרביים יותר.

פרארי קליפורניה T
פרארי קליפורניה T

אחרי יותר מעשור למבורגיני הוציאה לאחרונה לגמלאות את הגייארדו  שהיה הדגם הנמכר ביותר שלה וכעת בתערוכת ז'נבה היא חושפת את היורשת - ההורקאןהעיצוב, כמו תמיד בחברה עם סמל השור הזועם, מאוד מוחצן אבל מעט פחות מקורי מבעבר ונראה קצת כמו גרסה מוקטנת של האבנטדור. בכל מקרה עם מנוע מרכזי הביצועים בהחלט לוהטים והגרסה שהוצגה בשלב זה כוללת מנוע וי 10 אטמוספרי המפיק לא פחות מ-610 כ"ס שמועברים דרך תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים לכל הגלגלים.

 

למבורגיני הורקאן (צילום: אוטו)
למבורגיני הורקאן|צילום: אוטו

באגף מתיחת הפנים ניתן לציין בין היתר עדכונים לפולו ולשירוקו של פולקסווגן, לגרסאות התלתן של המיטו והג'ולייטה מבית אלפא רומיאו, לג'וק של ניסאן שמנסה לשמור על מעמדו על רקע התחרות הגוברת בסגמנט שייסד ולפורד פוקוס, אחת המכוניות הנמכרות בעולם, שמקבלת חזית חדשה, קבינה פחות צעקנית ושיפורים מכניים כדי להתמודד עם המשפחתיות החדשות של טויוטה, מאזדה וסקודה.

 

פורד פוקוס דור 3 מתיחת פנים
פורד פוקוס מתיחת פנים

כאמור, לא יותר מדי רכבי תצוגה חדשים מרעננים את העיניים הפעם באולמות התצוגה בז'נבה ובתערוכה יצרנים רבים מציגים דגמי קונספט שחשפו בתערוכות אחרות או אבולוציה של אבות טיפוס שכבר נחשפו, אך מבין הדגמים הרעיוניים היותר מעניינים ניתן לציין את הקונספטים של מיני, מאזדה והונדה בגרסאות מבושלת לחלוטין רגע לפני חשיפת הדגם בייצור סדרתי לקלאבמן החדש של מיני שיציג בדורו זה פריסה שגרתית יותר ומימדים מגודלים עם 4 דלתות לנוסעים, אזומי של מאזדה שהיא למעשה, למעט עידכונים קלים מתבקשים, לא אחרת מהמאזדה 2 החדשה, והונדה, שחשפה גרסת טייפ R קרבית מאוד לסיוויק החדשה במטרה להשיב לעצמה את התדמית הספורטיבית שהתעמעמה בשנים האחרונות עם התמקדות בדגמים ההיברידים.
מעבר לקיט ספולריים וכנפונים מטורף שלא בטוח שיגיע לגרסת הייצור, הטייפ R, לראשונה בתולדותיה, תנשום שלא בצורה עצמונית בעזרת מגדש טורבו שיפיק 280 כ"ס מנפח 2 ליטרים.

תערוכת ז'נבה
הונדה סיוויק טייפ R קרובה לייצור

באגף הקונספטים הקצת יותר מעניינים ניתן לציין את מזראטי אלפירי – מכונית קופה יפהפיה, קטנה וספורטיבית יותר מהגראן טוריסמו שאמורה להתחרות ברכבים כמו יגואר F טייפ. היא מצוידת במנוע וי 8 המפיק 460 כ"ס ובשלב זה עדיין לא ברור בדיוק אם ומתי תגיע לייצור.

תערוכת ז'נבה
מזראטי אלפיירי קונספט

באגף ה"לא בטוח שיגיעו לייצור" ניתן להזכיר את פולקסווגן שהציגה את T-ROC, מעין שילוב בין מכונית קופה 2 דלתות ספורטיבית ליציבה של קרוסאובר וגג טרגה נפתח. הקונספט מבוסס על פלטפורמת ה-MQB של הקונצרן ומצויד בהנעה כפולה ומנוע בנפח 2 ליטרים.

תערוכת ז'נבה
וולוו XC קופה

וולוו הציגה קונספט מעניין בשם XC קופה המציג מרכב במחוזות סטיישן יציבה גבוהה כשל רכב פנאי, מימדים נדיבים ורק 2 דלתות. בפנים ניתן לראות הצצה ראשונה למערכת מולטימדיה ושליטה מתקדמת המבוססת על ה-iOS של אפל ועל פי הערכות תמצא בעתיד את דרכה לכל דגמי וולוו ביצור סדרתי.
מקורות בחברה מציינים שדגם הקונספט הוא קדימון ראשון לשפת העיצוב שנפגוש ביורש של רכב הפנאי הגדול של החברה, ה-XC90 הארכאי.

 

קונספט יונדאי קרוסאובר
יונדאי Intrado קונספט

גם יונדאי חשפה דגם קונספט שאמור לרמז על שפת העיצוב של החברה בעתיד מדובר ב--  Intrado מעין רכב פנאי קופה בתצורת 3 דלתות במימדים שדומים ל- ix35. דגם התצוגה הוא למעשה הרכב הראשון של יונדאי שעוצב תחת שרביטו של פיטר שרייר, מעצב קיה, שקודם ומונה לאחד מנשיאי קונצרן יונדאי-קיה הקוריאני ולראש מחלקת העיצוב של שני המותגים. לבד מלוק מעניין, דגם הקונספט מציג גם חידושים משמעותיים במבנה המרכב שיהיה קל במיוחד בזכות מבנה גלילים מתרכובת של חומרים פלסטיים וסיבי פחמן שיאפשרו גמישות תכנונית גדולה מאשר במרכבים עשויים פלדה ומשקל קל בכ-70 אחוזים.

תערוכת ז'נבה
שווה קפיצה, יש בהחלט מה לראות

אם אתם חובבי רכב מושבעים וניחנים במעט ספונטניות ובמיוחד אם אתם מזדמנים לאירופה בימי התערוכה (6-16 במרץ) בהחלט שווה לקפוץ ולבקר. מדובר בחוויה מעניינית ביותר המאפשרת לכם לחוות ולגעת בכל החידושים הנוצצים בעצמכם.

התערוכה פתוחה כעת לקהל הרחב ותהיה פתוחה מהיום, חמישי – 6.3, ועד יום ראשון - 16.3. בימי אמצע השבוע (שני-שישי) שעות הפתיחה הן מעשר בבוקר ועד שמונה בערב ובסופ"ש (שבת-ראשון) מתשע בבוקר ועד שבע בערב. מחירי הכניסה בהחלט שווים לכל נפש ועומדים על 16 פרנק שוויצרי למבוגר (67 שקלים – יותר זול מתערוכת אוטומוטור), חינם לילדים עד גיל 6 ו-9 פרנק שוויצרי לילדים בגילאי 6-16 ולפנסיונרים. החל מהשעה 4 אחר הצהריים בכל יום תעריפי הכניסה פוחתים ועומדים על מחצית הסכום.

 

_OBJ