בין אם תפס אתכם שוטר וטען כי ביצעתם עבירת תנועה ובין אם חזרתם לרכב וגיליתם שמחכה לכם על השמשה קנס על חניה במקום שנטען שאין לחנות בו,
כמעט תמיד תמלא אתכם הרגשה שאכלתם אותה ותחושה של חוסר צדק, הרי איך דווקא אתכם, הנהגים הנורמטיביים, תמיד עוצרים כשמסביב כל כך הרבה אנשים נוהגים כמו משוגעים?
חשוב שתדעו שזהו לא סוף פסוק וכדאי לזכור שרוב עבירות התעבורה מוגדרות כ"ברירת קנס". משמע הדבר שאתם יכולים מחד לבחור באפשרות לשלם את הקנס, ואז בעצם להודות בעבירה, או מאידך להילחם על חפותכם, לבקש להישפט וכבונוס לזכות בתענוג, המפוקפק משהו יש לציין, להכיר קצת יותר מקרוב את מערכת בתי הדין לתעבורה ואולי אף להשאר עם הכסף בכיס ולהימנע מצבירת נקודות חובה בדרך לשלילה.
"עובדתית, רוב האנשים בוחרים בסופו של דבר לשלם את הקנס", מסביר עורך הדין אודי חגי ממשרד חגי-קפולסקי-לוי, המנהלים את פורום נהיגה בשכרות במתחם פרקליטיIL. "הנהגים אמנם מתעצבנים קצת, אך לאחר שהם נרגעים מרביתם משלמים אחר כבוד את הקנס ובזאת מסיימים את הסוגיה. יחד עם זאת, תמיד ישנם נהגים שבטוחים שהצדק עימם או שמחליטים לנסות את מזלם בבית המשפט".
אז מהו הצעד הנכון לעשות? באיזה מצבים כדאי לשלם את הקנס ומתי כדאי לבחור באופציית המשפט? התשובה אינה חד משמעית, אך בכדי להגיע לתשובה מושכלת קבלו כמה עובדות חשובות שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה.
ביקשתם להישפט ויצאתם אשמים? העונש כמעט תמיד יהיה חמור יותר.
על פיו רוב, מערכת המשפט לא מעודדת את הנהג להגיש בקשות להישפט וזאת על מנת לא להציף את בתי המשפט באינספור תיקים. על כן, המערכת מצהירה כי נהג אשר קיבל ברירת קנס, בחר להישפט וימצא אשם, צפוי לקבל עונש חמור יותר מהעונש המקורי של ברירת הקנס.
רוב שופטי התעבורה אף מצהירים כי במידה ונהג המבקש להישפט ימצא אשם העונש יהיה בין כפול למשולש, עם זאת בפועל העונש בדרך כלל נקבע בסופו של דבר לפחות מכך.
לבקשה להישפט ישנן השלכות כלכליות.
ראוי לקחת בחשבון שככל הנראה תצטרכו להפסיד יום עבודה, לשלם לעורך דין אם החלטתם להשתמש בשירותיו ולהשקיע לא מעט זמן (ועצבים).
לא בכל משפט נדרש ליווי של עורך דין, אך בעבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות או תאונות דרכים, בהן ישנן סוגיות משפטיות מורכבות יותר, בית המשפט ידרוש לרוב נוכחות של עורך דין. כמובן שבכל דיון על עבירת תנועה שימוש בשירותי עורך דין מומחה לתעבורה יעלה את סיכויי ההצלחה במשפט.
אזרח קטן מול המערכת - יש לכם סיכוי מסוים.
רוב שופטי התעבורה קשובים לאזרח אשר מבקש להשפט ומשתדלים לברר את אשמתו עד כמה שניתן בצורה אובייקטיבית ואמיתית. אך יחד עם זאת, חשוב לציין שלא כל שופט ינהג באופן הזה וכי ישנם יותר מדי שופטים החושבים ומתנהגים בצורה הפוכה.
מילה שלך מול המילה של השוטר? חשוב לדעת שברוב המקרים בית המשפט יאמין לשוטר.
במידה והשוטר סבור כי הנהג ביצע עבירה ועדותו ומילתו של השוטר עומדים רק למול עדותו של הנהג וללא עדים אובייקטיבים נוספים, סיכויו של נהג זה לזכות באמונו של בית משפט ברוב המוחלט של המקרים שואפים לאפס.
במקרה שנקודות הקנס יובילו למכסה שתוביל לשלילת הרישיון, כדאי לקחת את הסיכון להשפט.
לעיתים אין ברירה, והנהג קיבל קנס ונקודות שיביאו אותו למכסה של 36 נקודות המביאות לשלילה מנהלית של הרישיון לתקופה של שלושה חודשים. במקרה כזה, כדאי לרוב לקחת את הסיכון שבבקשה להישפט שכן הסיכוי לזכות הינו משמעותי בהשלכותיו.
בכל מקרה, "גם אם הנהג משוכנע בסבירות גדולה מאד שהוא לא ביצע עבירה וסתם קיבל דו"ח לא מוצדק מהשוטר, כדאי לו לפני שהוא מחליט על צעדיו להתייעץ עם עורך דין מומחה לתעבורה על מנת שיחווה דעתו בסיכויי המשפט", מסכם עו"ד אודי חגי. "מצד שני, במידה והנהג יודע בתוך תוכו כי ביצע עבירה, אולי כדאי פשוט לראות בקנס שהוא אמור לשלם כסוג של תרומה, אולי לא מרצון אבל תרומה", מנסה עו"ד אדי חגי להכניס רציונל בנושא הטעון הזה. "אני תמיד אומר לקהל לקוחותיי, כי במידה והם אכן אשמים, רצוי שיחשבו שהכסף של הקנס הוא תרומתם האישית למערכת כיפת ברזל שמגנה על כולנו".
עורך הדין אודי חגי ממשרד קפולסקי, חגי לוי - המנהלים את פורום נהיגה בשכרות במתחם פרקליטיIL
זקוקים לייעוץ משפטי? היכנסו עכשיו והתייעצו בחינם עם עורך דין
>> כל הדרכים להתמודד עם אכיפת המהירות ולהישאר עם הרישיון ביד
>> כאן בישראל: מצלמת הדשבורד הצילה את הנהג מדו"ח חמור