מנוע (צילום: נעם וינד)
הביקור בתחנה הופך ליקר יותר |צילום: נעם וינד

הספקתם לתדלק אתמול פול טנק? הצלחתם להשיג עוד כמה ליטרים במחיר הישן? יופי! דפקתם את המערכת ולא יצאתם פראיירים, או אולי בעצם כן?

אחת לכמה חודשים, בריטואל קבוע, תמיד בצמוד לעדכון מחירים ועליה במחירו של הנוזל הצהבהב הזה כולם פתאום נזכרים במחירי הדלק הגבוהים וטוענים שממש הגיע הזמן לעשות מעשה.

כמה זה יעלה לנו יותר בכל חודש

מדברים ומדברים אבל עד לתדלוק הבא כבר בולעים את הצפרדע ומתרגלים למחיר החדש. ההתייקרות הנוכחית צפויה לעלות לכל בעל רכב בארץ בין 40 ל-100 שקלים נוספים בסעיף התדלוק העומד על מעל ל-1000 שקלים בחודש בממוצע (לפי חישוב של נסועה שנתית ממוצעת של 17 אלף קילומטרים וצריכת דלק של כ-10 קילומטרים לליטר האופיינית למכונית משפחתית) והאמת, איזו ברירה בדיוק יש לנו? בהעדר הנעה אלטרנטיבית יעילה או תחבורה ציבורית נורמלית.

עליית מחירים עולמית? 

הפעם, יש לציין, לא מדובר בעליית מחירים כתוצאה ממס חדש שאמור לממן חוקים חדשים כמו חוק הדיור הציבורי המעוות אלא בעדכון מחירים שגרתי הנערך אחת לחודש בהתאם למחירה הממוצע של חבית נפט בנמלים של כמה מדינות אירופאיות. הסיבה לעליית מחירי הנפט הנוכחית נובעת ככל הנראה מהמתח בין ארצות הברית לאיראן ומהציפיה להטלת סנקציות והגבלות יצוא על הנפט האיראני. גם מצבו הרעוע של שלטון אסד בסוריה נותן את אותותיו. בחודשים קודמים נרשמו תנודות כתוצאה מנפילתו של קדאפי, האביב הערבי, המיתון באירופה ועוד ועוד.

לכאורה, ניתן לחשוב שמחירי הדלק נקבעים על ידי סוג של "כוח עליון" ומכיוון שלמדינה אין למעשה קשר לעליות המחירים הללו אין ממש טעם לצאת במחאה נגדה. 

קידוח נפט (צילום: David McNew, GettyImages IL)
עליות המחירים הפעם קשורות למתיחות עם איראן |צילום: David McNew, GettyImages IL

בעצם, ממה מורכב מחירו של כל ליטר של הנוזל הצהבהב הזה 

אבל תנודות המחירים בשווקי הנפט בעולם מספקות רק חצי מהתמונה או יותר נכון הרבה פחות מכך. למעשה מחירו של ליטר בנזין בשער בית הזיקוק מהווה רק כ-33 אחוזים ממחיר כל ליטר. לסכום זה יש להוסיף עוד 11 אחוזים של מרווחי שיווק וביטוח של חברות הדלק, אך את הכסף הגדול עושה מדינת ישראל שגוזרת קופון מרשים של לא פחות מ-56 אחוזים, או במילים אחרות - מעל ל-4 שקלים מהסכום שאתם משלמים על כל ליטר מגיעים לקופת המדינה. המס על הדלק מורכב ממע"מ וממס בלו בשיעור קבוע שלא תלוי במחירי הנפט העומד על קרוב לשלושה שקלים.

אמנם המיסוי על דלק בישראל היה תמיד מהגבוהים בעולם אך ניתן לציין כי בתקופת ממשלת נתניהו, החל מ-2009 הועלה גובה מס הבלו ב-60 אגורות מ2.4 שקלים  ל-3 שקלים על כל ליטר.

אגב, הצעת חוק של חבר הכנסת יואל חסון מ"קדימה" להגביל את גובה המס הכולל על הדלק ללא יותר מ-30 אחוזים נדחתה על הסף על ידי הכנסת  בקיץ האחרון.

למי שניחן בזיכרון קצר במיוחד נציין שבאותה תקופה העם בציון היה בעיצומו של אחד מגלי המחאה הגדולים בתולדותיו, זעק לצדק חברתי ואף גר באוהלים.

נגמר הדלק (צילום: ginosphotos, Istock)
על כל ליטר שעולה לכם 7.46 שקלים המדינה גוזרת קופון בערך של מעל ל-4 שקלים |צילום: ginosphotos, Istock

מיליארדים של שקלים שאף ממשלה לא מוכנה לוותר עליהם 

אך למרות מחאת מעמד הביניים הכורע תחת נטל יוקר המחייה ממשלת נתניהו, כמו גם כל הממשלות לפניה, לא באמת הייתה מכונה לוותר על תרנגולת מסי הבלו הזו שביצי הזהב שלה שוות קרוב ל-20 מיליארד שקלים(!) בשנה.
סכום מטורף לחלוטין המתווסף לעוד מעל לעשרה מיליארד שקלים נוספים הנגבים מנהגי ישראל באמצעות מיסוי על רכב חדש, אגרות רישוי, מיסוי על חלפים ועוד ולא כולל את הכנסות המדינה מקנסות תעבורה שיזנקו באופן משמעותי בקרוב עם כניסת מצלמות המהירות החדשות לפעולה.

ההתייקרות במחירי הדלק אתמול בלילה אמנם הקפיצה את המחיר לליטר בלא פחות מ-23 אגורות למחיר מטורף העומד על 7.46 שקלים לכל ליטר אך יש לציין שעדיין מדובר על מחיר נמוך מהשיא של כל הזמנים שנרשם במאי אשתקד ועמד על 7.62 שקלים לליטר.

לצערנו, עוד לא נאמרה בנושא זה המילה האחרונה ולא מן הנמנע שהתחממות נוספת במתיחות בין איראן למערב, כמו גם גורמים נוספים, יקפיצו בקרוב את מחירו של הנוזל הצהבהב הזה לשיאים חדשים שאף יכולים להגיע בתוך זמן לא רב גם ל-10 שקלים לליטר.

בנוסף, יש לזכור שהממשלה החליטה להקפיא במשך 2012 את הגדלת שיעור הבלו שתוכננה בעבר ולהשאירו במהלך השנה הקרובה קבוע, אך לא מן הנמנע שלקראת 2013 יעלה גם המס הזה.

שברולט קרוז
רוצים מכונית פרטית? - תשלמו

מוכנית זה מותרות - ועל מותרות משלמים 

גורמים ממשלתיים מודים שמחירי הדלק בישראל גבוהים אך מציינים כי גם במרבית מדינות אירופה, בניגוד למחירי הדלק הזולים בארצות הברית, המחירים דומים. העובדה הזו אמנם נכונה אך יש לזכור שיכולת ההשתכרות של תושבי המדינות אירופאיות גבוהה באופן משמעותי מזו הנהוגה בישראל, תשתית התחבורה הציבורית שם טובה לאין ערוך מזו הקיימת בארץ ובנוסף גם מחירי המכוניות החדשות במרבית המדינות ביבשת הישנה נמוכים בעשרות אחוזים מאשר בישראל.

בבסיסה של המדיניות שהפכה את הנהג הישראלי לפרה חולבת של רשות המסים מושרש קיבעון, ככל הנראה עוד מימי הצנע, לפיו שימוש במכונית ובוודאי בעלות על אחת שכזו הם מותרות ומי שרוצה מותרות לא באמת יכול להתלונן לא על מחירי הדלק הגבוהים ולא על אחוזי המיסוי המטורפים.

>> האם תמיד מחירי המכוניות בישראל היו כל כך גבוהים?