ב.מ.וו 535 מול אודי A6 מול מרצדס E350 (צילום: IAA)
אפשר להסתדר גם בלי ב.מ.וו ראוותנית |צילום: IAA

הבחירה במכונית סלון מנקרת עיניים מתוצרת ב.מ.וו כרכב הבא של שרי ישראל עוררה בסוף השבוע שעבר הרבה אמוציות ותגובות נזעמות רבות. היו שטענו כי מדובר באקט שרק מדגיש כמה הממשלה מנותקת מהעם, אחרים טענו כי כל התנהלות ותנאי המכרז מעלים לא מעט שאלות באשר לאיך שמתנהלים בארץ עניינים גדולים ונסתרים יותר מהעין והיו שממש לא הבינו על מה כל המהומה וטענו שלנושאי עמדות בכירות מגיע רכב מפנק ונוח.

אמנם, כפי שפורסם, המדינה לא תשלם על מכוניות הב.מ.וו את מחיר המחירון שלהן העומד על לא פחות מ-398 אלף שקלים אלא סכום נמוך בעשרות אחוזים העומד על בסך הכל 207 אלף שקלים, אבל לטעמנו מדינה שגובה מאזרחיה מעל ל-100 אחוזי מס על כל מכונית חדשה לא יכולה לנצל את מעמדה ולזכות בטובת הנאה בדמות הנחה שאין שום סיכוי שאף לקוח אחר היה מקבל ולמען הנראות עליה לשלם מחיר מחיר מלא, או לכל היותר לזכות להנחת כמות מתקבלת על הדעת של לא יותר מ-15 אחוזים ממחיר המחירון הרשמי.

בהתאם למחיר, אחרי ההנחה של 48 אחוזים, בו ממשלת ישראל אמורה לרכוש את מכוניות השרד מתוצרת ב.מ.וו בדקנו את היצע המכוניות הנמכר בישראל במחיר של לא יותר מ-207 אלף שקלים ומצאנו, לבד מהסיטרואן C5 שזכתה במקום השני במכרז, לא מעט אופציות למכוניות שרד מרווחות (בסיס גלגלים של לפחות 1.75 מטרים), מפנקות וראויות מספיק מבלי שהמדינה תצטרך לדרוש הנחה שערורייתית ומבלי לנקר עיניים עם מכונית יוקרה ראוותנית. קבלו 7 אופציות מוצלחות:

פורד מונדיאו, 161- 186 אלף שקלים

מהיבואן האחראי ליבוא ב.מ.וו, הזוכה במכרז, מנהל הרכש הממשלתי יוכל לרכוש את המונדיאו של פורד. לפני כשנה יחידות ההנעה של המשפחתית הגדולה של החברה הוחלפו במונעי אקו-בוסט כוחניים בהספקים של 203 ו-240 כ"ס המשודכים לתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 6 יחסי העברה. הביצועים, כצפוי, מרשימים מאוד וגם מעבר לכך המונדיאו מציעה חבילה מרשימה הכוללת מרווח פנימי עצום (בסיס הגלגלים הגדול מבין המכוניות ברשימה), נוחות נסיעה טובה, אבזור נדיב למדי ברמת הגימור טיטניום ובונוס בדמות יכולות דינמיות גבוהות ופוטנציאל להנאה מנהיגה בכבש המפותל. יחד עם זאת יש לציין כי המונדיאו צפויה להיות מוחלפת בקרוב על ידי דור חדש לחלוטין ועל אף העיצוב הנאה היא סובלת ממראה שקוף מדי שלא משדר ניחוחות יוקרה.

פורד מונדיאו (צילום: נעם עופרן)
פורד מונדיאו - מרווחת מאוד ומצוידת במנועים חזקים |צילום: נעם עופרן

>> מבחן דרכים פורד מונדיאו מול סיטרואן C5 ,אופל אינסיגניה ופולקסווגן פאסאט

סובארו B4, כל הגרסאות, 163-200 אלף שקלים

ה-B4 של סובארו בדורה הנוכחי היא מכונית שונה בתכלית, לטוב ולרע, מזו שמוכרת לרבים מאיתנו. ה-B4 החדשה פונה במיוחד לשוק האמריקאי ובהתאם לכך היא גדולה יותר, מרווחת, חסכונית ונוחה מבעבר. עם זאת עיצובה יותר בנאלי ופחות מרשים והיא גם פחות דינמית ומהנה לנהיגה מבעבר.

תיבת ההילוכים הרציפה וההגה החשמלי תרמו לצריכת דלק משופרת לעומת נטייתה של ה-B4 לבזבזנות בדורות הקודמים אך עדיין זו אינה המכונית החסכונית מבין כל האופציות המוצעות כאן. ההנעה הכפולה המתוחכמת של סובארו שמגיעה כסטנדרט בכל הגרסאות תורמת לאחיזה גבוהה במיוחד גם בתנאי מזג אוויר קשים ודרכי כורכר. הגרסאות הבחירות המצוידות במנוע ה-2.5 ליטר המפיק 167 כ"ס מרגישות זריזות יותר ומאובזרות בנדיבות.

 

אין תמונה
סובארו B4 - פחות ספורטיבית מבעבר אבל מרווחת ונוחה

פיג'ו 508, 1.6, 164-193 אלף שקלים

אחותה של הסיטרואן C5 שזכתה, יחד עם הב.מ.וו, במכרז הרכב הממשלתי, היא מכונית נאה ומודרנית בעיצובה שמחליפה למעשה שתי מכוניות – את ה-407, המשפחתית הגדולה של החברה, ואת ה-,607 מכונית הסלון המפוארת והכושלת של החברה.

בהתאם למעמדה כמכונית המובילה של המותג הצרפתי היא מציעה מימדים נדיבים עם אורך של 4.8 מטרים ובסיס גלגלים מרשים למדי העומד על 282 ס"מ.

המרווח בתא הנוסעים מצוין ובגרסאות הבכירות גם האבזור מרשים וכולל ריפודי עור, מושבים מחוממים, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים, תצוגה עילית של המחוונים על השמשה הקדמית ועוד. כמו כן קיימת בהיצע גרסת סטיישן שיכולה לעתים להתגלות כשימושית גם לשרי הממשלה. יחידת ההנעה כוללת את אותו המנוע המוכר מדגמים רבים כל כך מבית פיג'ו סיטרואן – 1.6 ליטר מוגדש טורבו שפותח ביחד עם ב.מ.וו (ומשמש גם את רכבי מותג מיני) ומפיק בגרסה זו 156 כ"ס, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית ונעימת פעולה מתוצרת יפנית.

אין תמונה
פיג'ו 508 - מרווחת ונוחה מאוד

>> פיג'ו 508 בישראל

קיה אופטימה, 164-180 אלף שקלים

עם לוק מרהיב עליו אחרא פיטר שרייר הכולל לא מעט אלמנטים עיצוביים הלקוחים מעולם רכבי הפרימיום, האופטימה של קיה עושה רושם יקר באופן משמעותי ממחירה בפועל.

גם תא הנוסעים מרשים למדי וכולל, למעט עיצוב מאכזב של הקונסולה המרכזית, קבינה המזכירה מכונית יוקרה איכותית. האבזור נדיב וכולל מעבר למתבקש בקרת אקלים מפוצלת עם יציאה לאחור, תא אחסון מקורר, תאורת לד, דיבורית בלוטות' וחלון שמש פנורמי ענק, רמת האבזור הבכירה כוללת בנוסף מושבי עור, מצלמת רוורס ועוד. יחידת ההנעה כוללת מנוע בנפח 2 ליטרים המפיק 165 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 יחסי העברה. על הכביש האופטימה מתגלה כמרווחת מאוד גם מאחור והיא מציעה נוחות טובה למדי על האספלט הישראלי אם כי רעשי הרוח מעט חזקים מהממוצע. התנהגות הכביש טובה אך זו אינה מכונית לחובבי נהיגה.

>> מבחן דרכים קיה אופטימה

 

קיה (צילום: נעם וינד)
קיה אופטימה - מראה עם ניחוחות פרימיום |צילום: נעם וינד

סקודה סופרב, בנזין או דיזל, 166-207 אלף שקלים

הסקודה סופרב כבר מוכרת ומשמשת את חלק משרי ממשלת ישראל שבחרו להסתפק בה במקום באודי A6 היוקרתית. אמנם יתכן שבחירה בסופרב תאכזב שרים מסוימים שבוודאי ישמחו להצטייד ברכב שונה מזה המוכר להם אך אין ספק שהמכונית הוכיחה את עצמה כמוצלחת ויעילה בשינוע נושאי משרות בכירות.

בצד החיוב ניתן לציין את מרווח הפנים המצוין מאחור, את האבזור הנדיב והאופציה לבחור בגרסאות בנזין או דיזל עם תיבת הילוכים אוטומטית או DSG רובוטית כפולת מצמדים. כמו כן נתוני צריכת הדלק והביצועים בהחלט טובים.

בצד השלילה ניתן לציין כי הסופרב סובלת ממראה מעט גמלוני ולא מושך אשר לא משדר אווירת פרימיום, את נוחות הנסיעה הלא מושלמת ואת תא הנוסעים בו ניכרים סימני הגיל של המכונית שנמצאת איתנו כבר לא מעט שנים.

אין תמונה
סקודה סופרב - כבר הוכיחה את עצמה בתפקיד

טויוטה קאמרי, 2.4, 199 אלף שקלים

הקאמרי של טויוטה ממוקמת מדרגה אחת מעל למשפחתית המנהלים האירופאית של הקונצרן - האוונסיס, ותוכננה במיוחד בעבור השוק האמריקאי חובב המימדים הנדיבים בו היא נחשבת לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בקרב בני המעמד הבינוני מזה שנים. בניגוד לאוונסיס האפרורית, לקאמרי, אולי בשל מימדיה הנדיבים, יש הרבה יותר נוכחות על הכביש אך יחד עם זאת עיצובה אינו משדר אווירית פרימיום של ממש. תא הנוסעים מרווח מאוד ומאובזר אבל איכות הפלסטיקה לא מצליחה להרשים במיוחד ולהעניק תחושת עושר.

נוחות הנסיעה של הקאמרי בסך הכל טובה אך מבין המתמודדת שלנו קיימות מכוניות נוחות יותר וגם בתחום הדינמי הקאמרי מתקשה להתבלט.

יחידת הכוח הרלוונטית במסגרת מגבלות התקציב שלנו (לא יותר מ-207 אלף שקלים) מסתפקת ב-4 צילינדרים ונפח של 2.4 ליטרים, ההספק עומד על 167 כ"ס והביצועים סבירים אבל לא הרבה יותר מכך.

מגבלות התקציב שלנו מחייבות אותנו להסתפק ברמת הגימור הנמוכה שאמנם כוללת 8 כריות אוויר וחשמול מלא אך מסתפקת בריפודי בד למושבים.

טויוטה קאמרי הייבריד (צילום: אוטו)
טויוטה קמארי - יפנית בסגנון אמריקאי |צילום: אוטו

וולוו S60 קינטיק - 190 אלף שקלים

 אם בכל זאת במנהל הרכש מתעקשים ששרינו יהנו ממכונית ממותג פרימיום אמיתי הרי שגם זה אפשרי.ולוו, היצרנית השוודית שבמשך שנים רבות מכוניותיה שימשו כמוביל המסורתי של שרי ישראל, חשפה לפני קצת יותר משנתיים את הדור החדש של משפחתית המנהלים של החברה, ה-S60, עם כוונה ברורה לא להסתפק ביתרונות המסורתיים של המותג בתחום הבטיחות והנוחות אלא גם להסתכל למתחרות מגרמניה בגובה העיניים בכל הקשור ליכולות דינמיות, הנאה מנהיגה ואפילו תדמית צעירה ורעננה. התוצאה בהחלט עמדה בציפיות וה-S60 הציגה תמהיל מרשים שלא היה מוכר במכוניות המותג בעבר.

זו אמנם אינה מכונית ספורט אבל ללא ספק שבשילוב יחידת ההנעה הכוללת את מנועי הטורבו החזקים (T4 ו-T5) שלמעשה מבוססים על מנועי האקו-בוסט של פורד, תיבת הילוכים כפולת מצמדים (גם מבית פורד), שלדה מכוילת היטב והיגוי מדויק, מדובר בוולוו המהנה ביותר לנהיגה. למרות היכולות הדינמיות הגבוהות נוחות הנסיעה נשארה טובה מאוד אם כי המרווח במושב האחורי לא בולט במיוחד לטובה. במגבלות התקציב ניתן לרכוש את הגרסה הבסיסית שמחיר המחירון שלה הופחת לאחרונה בצורה משמעותית. גרסה זו מצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים אך למרות הנפח הצנוע קצב התנועה בהחלט מרשים מאוד הודות למגדש טורבו המחלץ מהמנוע עדר נמרץ של לא פחות מ-180 סוסים.

>> וולו S60 במבחן

וולוו S60 החדשה (צילום: נעם וינד)
וולוו S60 -שוודית עם אופי ספורטיבי|צילום: נעם וינד

>> רכב שרד ראוותי ומוגזם או בחירה לגיטימת התואמת את המעמד?