איש מתדלק רכב (צילום: Joe Raedle, GettyImages IL)
זה הזמן לצעדים דרסטיים, דרמטיים, קיצוניים. לשינוי תפיסת עולם|צילום: Joe Raedle, GettyImages IL

אם אתם נמנים על ציבור הישראלים שמחזיק במשפחתומטית יפנו-קוריאנית, הרי שמחיר הדלק שנסק איתנו אל השמיים עושה את חיינו המוטוריים בלתי נסבלים. חישוב פשוט מגלה שרק על סעיף הדלק משלמים בעלי המשפחתיות הקומפקטיות כ-70 אגורות לכל ליטר! כלומר, נסיעה לעבודה וחזרה (30 קילומטרים לכל כיוון) דורשת כעת דלק ב-42 שקלים, לפני שאר ההוצאות הקבועות והמשתנות. ארוחת ערב אצל אמא (50 קילומטרים לכל כיוון) כבר עולה הרבה יותר מארוחה עסקית שווה במסעדה ותמורת גיחה לראות נרקיסים בגליל העליון (190 ק"מ לכל כיוון) כבר נשלם כ-270 שקלים, לא כולל גיחה לממולאים בטבריה. אגב, אם אתם חוטאים בנסיעה על משפחתית גדולה או במיניוואן, תרגישו חופשיים להוסיף עוד 10-15 אגורות לכל קילומטר בודד של נסיעה.

אתם בוודאי כבר פועלים לפי ההנחיות המקובלות – מקפידים על לחץ אוויר נכון בצמיגים, לא משאירים את המנוע פועל בעצירות של יותר מדקה-שתיים ומשתדלים להאיץ ולבלום במתינות. זה כבר לא מספיק.

זה הזמן לצעדים דרסטיים, דרמטיים, קיצוניים. לשינוי תפיסה, למעשים שבעבר נפנפו לאוויר בתנועת ביטול. אבל חבר'ה, הבנזין בשמונה שקלים, כמעט, ואם מאות ואלפי השקלים שנוספו לנו כואבים מאוד – קבלו חמש הצעות שדורשות הקרבה ושינוי בהרגלים ומביאות לקיצוץ בהוצאות.

להחליף מכונית לחסכונית יותר

החלפה של מכונית לאחת חסכונית יותר עשויה לחסוך מאות שקלים מדי חודש. למשל, מעבר ממשפחתית קומפקטית לעירונית קטנה (ומרבית הנהגים יכולים להסתפק בממדים האלה, ואפילו ליהנות מהגמישות בעיר) תחסוך 200-250 שקלים בהוצאות הדלק החודשיות עצמן, עוד לפני החיסכון הנוסף בהוצאות הרכישה ואיבוד הערך, בעלות הטיפולים והביטוח. מדובר בחיסכון משמעותי.

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
תתפלאו: מרבית הנהגים יכולים להסתפק במכונית קטנה |צילום: נעם וינד

לחלוק נסיעות עם אחרים

לוח הטרמפים של יד2 ועוד אפליקציות ויוזמות שונות שנמצאות ברשימות תפוצה מקומיות ודרך קבוצות פייסבוק – מאפשרות לנו לאתר נהגים ונוסעים, בעיקר בדרכים קבועות, שמעוניינים לחלוק מכונית והוצאות. אם תמצאו מישהו שנוסע לעבודה ממקום המגורים שלכם מדי יום, באותה שעה פחות או יותר, תוכלו לחלוק איתו מכונית. השתתפות בנסיעה משתלמת לשני הצדדים. ברמה הלאומית היא גם מפחיתה פקקים ותאונות, אבל זה כבר סיפור אחר.

אין תמונה
תמצאו מישהו שמעוניין לחלוק מכונית והוצאות

הרגלי חיסכון קיצוניים

דמיינו שהדלק כמעט נגמר במיכל ואתם צריכים להגיע (בשאיפה) לתחנת הדלק הכי קרובה שיש – עכשיו תנהגו אחרת לגמרי, נכון? למה לא לנסות לנהוג ככה לפעמים? אם הדבר אפשרי – נסו "להתגלגל" קטעי נסיעה שלמים בלי לגעת בדוושת התאוצה, נסו להסתדר בלי מזגן ובלי לפתוח חלונות (כלומר – להפעיל את האוורור באופן מקסימלי. לפעמים זה מספיק), נסו לאמץ נהיגה שכמעט איננה דורשת נגיעה בדוושת הבלם. נהיגה כזאת, למרות שהיא פחות נעימה ומפנקת משימוש בכל האמצעים, חוסכת הרבה דלק. הי, החבר'ה שייבשו את הביצות היו מתים לתנאים כמו שלנו, גם בלי המזגן.

מד דלק (צילום: SXC)
דמיינו שהדלק כמעט נגמר במיכל ואתם צריכים להגיע לתחנת הדלק |צילום: SXC

להשאיר את המכונית בבית

מה יותר בריא, להתרווח על כורסת המכונית במצב אוטומטי או לדווש על אופניים משובחים, למשל, או אפילו לצעוד ברגל? אנחנו לא ממליצים בהכרח לדווש כל הדרך לעבודה מראשל"צ להרצלייה (אם כי יש מי שהדבר יתאים לו), אבל קפיצה לסופר, לקחת ילד מהגן, לבקר את החברה או לשלוח משהו בדואר – אפשר בהחלט לבצע ברגל או באופניים. יותר בריא ובלי לרפד את רשות המסים בעוד בלו.

רוכב אופניים (צילום: נעם וינד)
מה יותר בריא, להתרווח על כורסת המכונית במצב אוטומטי או לדווש על אופניים משובחים?|צילום: נעם וינד

להחליף עבודה או לעבור דירה

כן, כן. אמרנו צעדים קיצוניים. מה יותר פשוט מבחינתכם – להחליף עבודה או לעבור דירה? צמצום של 25 קילומטרים במרחק שבין הבית לעבודה יחסוך, אתם יושבים? כ-800 שקלים מדי חודש. תוסיפו לזה הוצאות משתנות נוספות ותגיעו ל-1,000-1,200 שקלים לחודש שתחסכו במעבר דירה או החלפת עבודה לקרובה יותר. בשנה הגענו ל-12 או אפילו 14 אלף שקלים. את השעה הפנויה שנוספה לכם מדי יום לא הכנסנו לחישוב.

אין תמונה
אפשר לחסוך 1,000-1,200 שקלים בחודש במעבר דירה או החלפת עבודה לקרובה יותר

ועוד משהו...

לא באמת, היינו ממליצים לנסוע בתחבורה ציבורית. רכבת יכולה להביא אותנו במהירות, בבטיחות ובזול ליעד, וכך גם היו יכולים אוטובוסים. לו רק היתה בישראל תחבורה ציבורית שאפשר לסמוך עליה - היינו ממליצים...

>> בואו ננפץ כמה מיתוסים על צריכת דלק

>> 20 טיפים לחסכון בדלק

הכתבה פורסמה לראשונה באתר "מוטוקאר "

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן