מחאת האוהלים הזכירה לנו שלא חייבים גג מוצק מעל |צילום: AP
מחאת האוהלים העלתה לסדר היום הציבורי חוסר שוויון חברתי שהתעצם כאן ב-30 שנים האחרונות מאז שהמדינה המשיכה להטיל מסים על האזרחים כאילו הייתה מדינת רווחה אך השילה מעליה כל מחויבות חברתית.
בבד בבד למחאה המוצדקת, תושבי ישראל שהתרגלו בעשורים האחרונים לנוע ממרחב ממוזג אחד למשנהו נזכרו שאפשר להסתדר לגמרי לא רע גם ללא קורת גג מעל ומזגן, אפילו בחמסין של אמצע אוגוסט.

אך לא רק את הגג שמעל המיטה אפשר להסיר. ישראל היא מדינה אידיאלית למכוניות נטולות גג וכמו שבשינה באוהל יש משהו מרגש כך גם בנסיעה במכונית פתוחה - הקשר הבלתי אמצעי עם השמיים הכחולים מעל, האוויר הפתוח, צליל המנוע ותחושת החופש שממלאים באורח פלא כמעט כל מכונית ונוסעיה, ברגע שמסירים ממנה את גגון הפח מעל לראש, יוצרים חוויה מיוחדת.

עם זאת, ניתן למנות גם כמה חסרונות בנסיעה נטולת גג כמו קשר ישיר מדי עם השמש הקופחת, עשן המכוניות מסביב, אובדן הפרטיות, הזיעה, העקיצות והוונדליסטים שישמחו לבדוק את עמידות הגג לסכין יפנית.

מאזדה מיאטה (צילום: נעם וינד)
מכונית פתוחה - קשר בלתי אמצעי עם השמיים הכחולים מעל|צילום: נעם וינד

מכיוון שכל כך הורגלנו וחונכנו לא להרים את הראש הרוב המוחלט של רוכשי המכוניות בישראל אפילו לא באמת בוחן אם מכונית פתוחה יכולה להתאים לו וגם מי שלא מחזיק בתקן המשפחה הישראלי הכולל 2.2 ילדים כמעט תמיד הולך עם הזרם ומתניע במשפחומטית יעילה אך משעממת. כך, ממש כמו שאחוז הבנות שמסירות את החלק העליון בחופי ישראל  שואף לאפס, גם מספר המכוניות שהולכות על טופלס על כבישי מע"צ אפסי.

בעולם המצב שונה. הפופולריות לה זוכים רכבים עם גג פתוח גבוהה למדי וההיצע בטווחי מחירים מאוד מגוונים נרחב.

גם בארץ באופן מפתיע אפשר לרכוש לא פחות מ-23 דגמים שונים של מכוניות פתוחות. בודדות עולות כמו משפחתית אפרורית ואחרות יאלצו אתכם לקחת משכנתא לכל החיים.

אין תמונה
פיאט 500C - להוריד את הגג במחיר שפוי
בתואר הפתוחה הזולה בישראל זוכה הפיאט 500C. במחיר של משפחתית ליסינג משמימה (120 אלף שקלים) תוכלו להתפנק בגרסה נטולת הגג של מכונית הרטרו היפהפייה, העיצוב המסוגנן זועק מכל פינה וגם רשימת האבזור מרשימה למדי וכוללת חישוקים קלים, ריפודים מיוחדים, גג חשמלי, 7 כריות אוויר, מערכת שמע משוכללת, הגה עור ועוד.
המנוע, מצד שני, די בסיסי. בנפח 1.2 ליטרים הוא מפיק 69 כ"ס ומשודך לגיר ידני. בעבור גרסה אוטומטית עם גיר רובוטי חד מצמדי תאלצו כבר להיפרד מ-140 אלף שקלים וכדי להיות הבעלים של גרסת ה-1.4 הכוללת מנוע עם 100 כ"ס, גיר רובוטי, ריפודי עור ועוד תשלמו כבר 160 אלף שקלים.  

נשארים עם ה-500 אך מעלים את רמות האדרנלין - אברת', המותג הספורטיבי של קונצרן פיאט, מציע גרסה קרבית של המכונית הכוללת פגושים תפוחים, ג'נטים גדולים, שלל סמלי עקרב וגם מתלים קשיחים, כיולי שלדה ספורטיביים ומנוע מוגדש המפיק 140 כ"ס ומשודך לתיבה רובוטית זריזה עם שליטה מההגה. בעבור 180 אלף שקלים תזכו להרבה יותר אקשן, זנב שמח ורעש מנוע משכר, ב-195 אלף שקלים תקבלו גם ריפודי עור  וצביעה מהממת ב-2 גוונים.

מכוניות פתוחות (צילום: נעם וינד)
אברת' 500C- קטנה, יפה ועוקצנית |צילום: נעם וינד

180 אלף שקלים יהפכו אתכם גם לבעליה של פיג'ו 207CC שמציעה סגנון שחביב במיוחד על נשים ומעצבי תסרוקות. היא מציעה גג קשיח מתקפל חשמלי המעניק למכונית מראה נאה גם בתצורה הסגורה ומושב אחורי לא תיאורטי. בדורה הקודם כ-206, גרסת ה-CC זכתה בארץ לפופולריות גדולה יחסית והיא זוכה לביקושים ערים גם כמשומשת.

המאזדה מיאטה MX5 היא לא סתם עוד מכונית שהורידו לה את הגג אלא מכונית ספורט טהורה, בהשראת מכוניות הספורט המהנות ממוצא בריטי משנות השישים אך בביצוע ואמינות יפניים.
ב-22 שנותיה המיאטה הפכה ללהיט היסטרי, זכתה בשלל תארים בינלאומיים והפכה למושא לחיקויים רבים. גם היום, בדורה השלישי, היא עדיין מציעה את אותו תמהיל של מראה מושך מבטים אבל לא מנקר עיניים, שימושיות, עלויות אחזקה הגיוניות, הנעה אחורית ובעיקר הרבה הרבה הנאה מנהיגה. היא יכולה להיות שלכם בתמורה ל-196 אלף שקלים לגרסת הגג הרך. הגרסה הכוללת גג קשיח מתקפל חשמלית וריפודי עור עולה כבר 240 אלף שקלים.

אין תמונה
מאזדה מיאטה MX-5 - מכונית ספורט דו מושבית מהנה ביותר לנהיגה

באירופה גרסאות נטולות גג למשפחתיות קומפקטיות של מותגים עממיים זוכות להצלחה גדולה ומציעות שימושיות כמעט מלאה מחד וקשר ישיר עם השמים מעל מאידך. לארץ מגיעה נציגה אחת של הז'אנר, פיג'ו  308CC הכוללת רמת פאר גבוהה, גג קשיח חשמלי, מנוע מוגדש טורבו המפיק 156 כ"ס ותג מחיר לא זול בכלל של 240 אלף שקלים.

בעבור אותו סכום תוכלו לשים את היד שלכם על אייקון מוטורי עם שורשים ממלחמת העולם השניה, אופי מסוקס ויכולות שטח מצוינות. הרנגלר של ג'יפ. כולל מנוע וי 6, שלדת סולם נפרדת חסונה וצמד סרנים חיים. הרנגלר מגיע עם גג פלסטי קשיח הניתן לפירוק באופן ידני בצורה פשוטה למדי.

ג'יפ בשטח (צילום: byllwill, Istock)
ג'יפ רנגלר - רכב שטח קשוח עם גם קשיח שניתן לפרק באופן ידני|צילום: byllwill, Istock

ממשיכים להסיר את החלק העליון ועוברים את קו הרבע מיליון שקלים. ב-258 אלף שקלים תוכלו לקבל את המיני קופר קבריולה החיננית.  כמו כל ליין הדגמים של מיני גם הגרסה הפתוחה מתומחרת בארץ בצורה שערורייתית. בשביל יותר מרבע מיליון שקלים תקבלו מנוע 1.6 עם הספק צנוע של 122 כ"ס, בשביל ביצועים חמים יותר תאלצו כבר להיפרד מכמעט 300 אלף שקלים שעולה גרסת הקופר S המצוידת במנוע שמפיק 175 כ"ס.

אין תמונה
מאזדה מיאטה MX-5 - מכונית ספורט דו מושבית מהנה ביותר לנהיגה

חובבי היוקרה המאופקת והמהוקצעת של אודי יכולים לאבד את החלק העליון בשנים מדגמי המותג: המשפחתית הקומפקטית A3 שמוצעת ב-2 גרסאות נטולות גג במחירים של בין 272 אלף שקלים לגרסת ה-160 כ"ס ל-302 אלף שקלים לגרסה המצוידת במנוע 2 ליטרים מוגדש המפיק 200 כ"ס וביצועים כמו האצה למהירות תלת ספרתית ב-7.3 שניות.

מי שממש לא סובל מבעיית תזרים מזומנים יוכל לבחור בגרסת הגג הפתוח המבוססת על מכונית הקופה הגדולה של החברה. הA5 קבריו מצוידת במנוע 2 ליטרים עם הנעה כפולה תהיה שלכם בתמורה לכמעט חצי מיליון שקלים ובעבור 90 אלף שקלים נוספים תוכלו כבר לקבל את הגרסה הפתוחה של ה-S5 הקיצונית עם מנוע המפיק 333 כ"ס וביצועים מסמרי שיער.

אין תמונה
אודי A5 - יוקרה מאופקת ומהוקצעת בחצי מיליון שקל

גם המותג הבווארי הספורטיבי ב.מ.וו מציע שלל אפשריות לאבד את הראש ובאופן רשמי בארץ מוצעים לא פחות מ-4 דגמים שונים ו-11 גרסאות של מכוניות פתוחות של המותג.
הבימר הפתוחה הזולה בישראל, ה120i, תהיה שלכם בעבור 298 אלף שקלים וכוללת מנוע בנפח 2 ליטרים וביצועים פושרים למדי. בגרסה הפתוחה של ה135i עם מנוע 3 ליטרים המפיק 306 כ"ס כבר אין שום חוסר בביצועים והיא תזניק אתכם למאה קמ"ש בתוך 5.5 שניות כמובן לאחר שתיפרדו מ-389 אלף שקלים.

בעקבות ההצלחה הגדולה של המאזדה MX5 גם ב.מ.וו החליטה במהלך שנות התשעים שהיא רוצה רודסטר דו מושבית. הZ3 היה התחלה די פושרת ולא מבריקה במיוחד. הZ4 שהחליף אותו אמנם תפח והתייקר אבל גם הציג יכולות מרשימות למדי. לאחרונה עבר הדגם מתיחת פנים הכוללת כיולים חדשים והחלפת גג הבד בגג קשיח מתקפל. בארץ מוצעות 3 גרסאות מנוע וכולן מציגות ביצועים מצוינים והתנהגות כביש מהנה במיוחד.

סדרה 3 האייקונית של ב.מ.וו מנחיתה בארץ לא פחות מ-4 גרסאות נטולות גג במחירים גבוהים של בין 450 אלף שקלים לגרסת ה320 שמסתפקת ב-156 כ"ס והאצה למאה קמ"ש ביותר מעשר שניות ועד לגרסת ה335 שכוללת מנוע עם 306 כ"ס וביצועים מרשימים למי שמוכן לשלם 565 אלף שקלים.

מי שגם הסכום הגבוה הזה לא גורם לו להתרגשות יתרה יוכל לבחור בין אחת מ-2 הגרסאות הפתוחות של סדרה 6, ה-640 או ה-650, בעבור סכומים צנועים של בין 845 ל-955 אלף שקלים.

אין תמונה
ב.מ.וו Z4 - רודסטר דו מושבית מרשימה ויקרה

369 אלף שקלים יאפשרו לכם להחנות מול הבית את הפתוחה של לקסוס ה-IS C. כרגיל אצל לקסוס מדובר במכונית בנויה היטב המציגה איכות פרימיום וגימור מעולה, הגג הקשיח מתקפל חשמלית. על הכביש היא מגלה יכולות דינמיות טובות אך ביצועים בינוניים למדי.

אחרי 40 שנים בהן רכשה לה מעריצים ברחבי העולם נחתה כאן בשנה שעברה ה-Z הספורטיבית של ניסאן בדורה השישי. תשכחו מהאחיות כמו הטידה והמייקרה, ה-370Z  היא מכונית ספורט טהורה עם הנעה אחורית, שילדה מצוינת ומנוע שהוא יצירת אומנות מבית אינפיניטי שמפיק 332 כ"ס. במקביל לגרסת הקופה בעבור תוספת לא גדולה במיוחד של 45 אלף שקלים לכדי סכום של 395 אלף שקלים תוכלו ליהנות מיכולות ספורטיביות מצוינות ואפשרות לראות את השמיים מעל ולשמוע את הצליל הנפלא של המנוע ללא הפרעות.

בצפון אירופה אמנם בדרך כלל די קר אבל גם השוודיות אוהבות להסיר את החלק העליון לארץ מגיעה הוולוו C70 שמציעה עיצוב נאה ולא יותר מדי ראוותני וחלל פנימי טוב ומפואר, חבל רק שהביצועים די פושרים ותג המחיר כה גבוה.

אין תמונה
וולוו C70 - גם בשוודיה אוהבים ללכת טופלס

הספיידר של אלפא היתה אחת המכוניות הפתוחות היחידות שנמכרו כאן עוד בתקופה שהמחירים של המכוניות היו מוצגים כאן בלירות. אך בניגוד לספיידר הקלאסית של אז, הספיידר של השנים האחרונות מצוידת בהנעה קדמית ומבוססת על מכונית הקופה של החברה האיטלקית - במקרה של הספיידר הנוכחית על הבררה היפהפייה.

עם זאת, שילוב של מחיר גבוה העומד על כ-420 אלף שקלים, ביצועי מנוע פושרים והתנהגות כביש מצוינת אך לא מלהיבה מביאים לכך שאין מנוס מלהגיע למסקנה שמאחורי הלוק היפהפה והמרשים מסתתרת הבטחה שקצת קשה לספיידר לפרוע.

גם למרצדס יש שלל מכוניות פתוחות בקנה להציע למי שנהנה מחשבון עו"ש שמן במיוחד. זה מתחיל ב-425  אלף שקלים עבור הדגם הבסיסי של סדרת הslk  - רודסטר דו מושבית המשלבת בין ספורטיביות לאלגנטיות שהשנה הושקה בדורה השלישי שמבחינה עיצובית לפחות מהווה נסיגה אל מול המראה הדומיננטי של הדור השני. הדגם הבסיסי מצויד במנוע בנפח 1.8 ליטרים המצויד במגדש על ומפיק 184 כ"ס ובהמשך היצע הגרסאות ניתן לפגוש גם גרסה עם 204 כ"ס וגרסת וי 6 בנפח 3.5 ליטרים עם 306 כ"ס בעבור 535 אלף שקלים.

אין תמונה
מרצדס SLK - רודסטר דו מושבית המשלבת בין ספורטיביות לאלגנטיות

למי שרוצה קבריולה משפחתית יותר עם מושב אחורי שימושי מרצדס מציעה גם גרסה עם גג בד מתקפל לסדרה E בשתי גרסאות מנוע בטווחי המחירים של בין 519-616 אלף שקלים.

סדרת הSL מציעה ביצועים קיצוניים, יכולות שיוט במהירות מטורפות ופאר רב למי שסכומים שבין 950 אלף ל-SL 350 ועד למיליון וחצי שקלים לגרסת ה65SL  הקיצונית מבית AMG  המצוידת במנוע אימתני בנפח 6.2 ליטרים המפיק 525 כ"ס.

למי שאפילו זה לא מספיק בעבורו יתכן שבעתיד הקרוב "כלמוביל", יבואנית מרצדס בישראל, תתחיל ליבא את הגרסה הפתוחה של הSLS שגם בגרסתה הסגורה מחזיקה בתואר המכונית היקרה בישראל.

המכונית הזולה ביותר של מותג פורשה רב התהילה היא הבוקסטר - רודסטר דו מושבית עם מנוע מרכזי ועיצוב המזוהה עם כל ליין הדגמים של היצרנית משטוטגארט. יש הטוענים כי הבייבי פורשה היא לא מספיק אגרסיבית ולא מציעה ביצועים מספיק טובים אבל ללא כל ספק מדובר ברודסטר אמיתית עם התנהגות כביש מופלאה, היגוי מעולה ויכולות ספורטיביות גבוהות. טווח המחרים נע בין 479 אלף שקלים לגרסה המצוידת במנוע בנפח 2.9 ליטרים המפיק 255 כ"ס וגיר ידני ל645 אלף שקלים לגרסת ה3.4 ליטרים עם 310 כ"ס ותיבה רובוטית כפולת מצמדים.

אין תמונה
פורשה בוקסטר - בייבי פורשה עם התנהגות כביש מופלאה, היגוי מעולה ויכולות ספורטיביות גבוהות

מותג היוקרה מבית ניסאן - אינפיניטי מציע בארץ את G קבריולה עם גג קשיח מתקפל ורשימת אבזור אין סופית. אך מחיר גבוה משמעותית מה-G קופה עליה היא מבוססת ובת הדודה מבית ניסאן (370Z) שמציעה מראה מרשים יותר, ביצועים דומים, מנוע זהה ותג מחיר זול משמעותית קצת הופכים את היפנית היוקרתית נטולת הגג לעסקה יקרה מדי בעבור מרבית הלקוחות הפוטנציאליים.

בריטניה הייתה במשך שנים ספקית של שלל מכוניות ספורט פתוחות, אך מאז שתעשיית הרכב הבריטית החלה לקרוס בסוף שנות השבעים כך גם הצטמצם ההיצע של המכוניות הספורט מהממלכה המאוחדת. כיום לישראל מגיע דגם ספורטיבי בריטי אחד- היגואר XK הכי קרוב לאסטון מרטין שאפשר לשים על כבישי מע"צ עם מראה של מיליון דולר ותג מחיר שבין 961 אלף ל-1.2 מיליון שקלים.

אין תמונה
פורשה בוקסטר - בייבי פורשה עם התנהגות כביש מופלאה, היגוי מעולה ויכולות ספורטיביות גבוהות

הפורשה 911 הוא אולי האייקון המוטורי המפורסם בעולם עם שושלת של מכוניות ספורט שהתחילה ב-1963.  בישראל פורשה חוגגת בר מצווה ומכוניות המותג מוצעות בשלל גרסאות ביניהן 6 גרסאות מנועים שונות עם מרכב פתוח ל-911. ה911 בדורה הנוכחי (המכונה 997)  מציגה איכויות מרשימות ביותר בכל הקשור בניהוג, ביצועים ואפילו אבזור ואיכות בניה. בניגוד לדורות קודמים ה-911 הנוכחית, למרות שמירה על מבנה של מנוע אחורי, מציעה רמת בטיחות גבוהה ולא צפויה לסכן את הנהג בתגובות בלתי צפויות. אמנם יש הטוענים שהעיצוב שלה לא סקסי ומזכיר צפרדע אבל לפחות עד תחילת השיווק של דגמי פרארי בקרוב בארץ זו מכונית הספורט האולטימטיבית שאפשר להיכנס לסוכנות ולהזמין כאן. רק כדאי שתתארגנו מראש ותודיעו למנהל הבנק שלכם שאתם הולכים לרשום צ'ק על סכום שבין 985 אלף לכמעט 1.6 מיליון שקלים.

 

מכונית פורשה מהדגמים החדשים (צילום: פורשה)
פורשה 911 - מכונית ספורט אייקונית עם תג מחיר של עד 1.6 מיליון שקל|צילום: פורשה

כן, אין ספק, גם מול המכוניות העממיות יותר שבכתבה הזו הרבה יותר זול לחוות את החיבור הישיר לטבע והשמיים שמעל עם אוהל שעולה 100 שקלים, אבל מי יודע, אולי אם ילדי המהפכה של היום יביאו את השינוי המתבקש כל כך בסדרי העדיפויות ויגרמו להפחתה בנטל המיסים שחונק אותנו, אולי פעם - כמו בעולם - גם בישראל נוכל ליהנות מנהיגה ללא גג במחירים מעט שפויים יותר.

>> המכוניות הכי חזקות בישראל