אין תמונה
לא פעם המכוניות הן הכוכבות האמיתיות על המסך

הסרט "מכוניות 2" יצא השבוע אל האקרנים בארץ. מעבר להיותו סרט אנימציה תלת מימדי (גם בגרסה מדובבת לעברית) שמגיע לכאן בתזמון מצוין לעזור  להורים למצוא לילדים תעסוקה לעוד שעתיים בסיוט הבלתי מסתיים המכונה "החופש הגדול", מדובר בסרט שהוא חוויה גדולה לכל מי שחי ונושם מכוניות.

גם לפני הסרט "מכוניות", הוליווד ותעשיית הקולנוע כולה ראו במכוניות הרבה יותר מעוד אביזר רקע לצילום כמו טלוויזיה או שולחן.
למעשה, בלא מעט סרטים המכוניות הן כוכבות מרכזיות בעלילה, לעתים אפילו יותר מהשחקנים שעל המסך.

קבלו עשרה מסרטי המכוניות הבולטים בהיסטוריית הקולנוע.

הג'וב האיטלקי

מיני מיינור (צילום: נעם וינד)
הכוכבת של הג'וב האיטלקי|צילום: נעם וינד
למעשה מדובר בשני סרטים הנושאים שם זהה, אחד מ-1969 והשני מ-2003.
במרכז שני הסרטים עומד שוד זהב מסובך לביצוע המחייב יכולת תמרון בתנועה עירונית צפופה. כוכבות המשימה בשני הסרטים הן מכוניות מתוצרת מיני מדגם קופר S, הדגם הספורטיבי ביותר של המכונית הקטנה המציעה מימדים צנועים, זריזות ויכולות דינמיות מצוינות.

בסרט הראשון מ-1969 היו אלו מכוניות מיני מקוריות וקטנות. בחידוש מ-2003 כבר מדובר במיני המודרנית שהושקה לאחר שב.מ.וו רכשה את המותג ב-2001. המיני החדשות מציגות מימדים גדולים בהרבה, אך עדיין שומרות על רוח המיני המקורית.

אגב, לצורך צילומי הסרט ב-2003, הוכנו במיוחד לא פחות מ-32 מכוניות מיני שלקחו חלק בשלל המרדפים והקפיצות כששלוש מתוך אותן מכוניות הוסבו להנעה חשמלית מלאה (הרבה לפני שמיני חשפה את הגרסה החשמלית הניסיונית שלה בשנת 2009) וזאת משום שהסרט כלל סצינת מרדף מרשימה במיוחד בתחנה ובמנהרות הרכבת התחתית, וההפקה לא הורשתה להשתמש במקום בו אין אספקת אוויר חופשית במכוניות מזהמות עם מנוע בעירה פנימית.

עקיצה בשישים שניות
עוד שני סרטים בשם זהה, אחד מ-1974 והחידוש משנת 2000, העוסקים גם הם בגנבים, הפעם של מכוניות מיוחדות.

בשני המקרים הגנבים נדרשים לספק ללקוח דורשני מכוניות גנובות לפי רשימה הכוללת עשרות מכוניות מהדגמים המרשימים ביותר בשוק, ממכוניות שרירים אמריקאיות דרך דגמי פאר ועד למכוניות אקזוטיות כמו פרארי ולמבורגיני.
מעבר לכל המכוניות המדהימות שממלאות את המסך, הסרטים כוללים שלל מרדפים ואקשן מתבקש.

האחים בלוז

אין תמונה
מנסים להציל את בית היתומים
אלווד בלוז מגיע לאסוף את אחיו ג'ק מבית הכלא, לאחר שזה ריצה עונש של 3 שנים בגין שוד מזוין. לאכזבתו של ג'ק, אלווד מופיע במכונית משטרתית ישנה שקנה במכרז במקום הקדילאק האהובה ששימשה את האחים לפני שהוא נכנס לכלא וכונתה בחיבה ה"בלוזמוביל".

אלווד מסביר לג'ק שזו אינה סתם מכונית, אלא כזאת שנהנית ממנוע מחוזק ומשופר ומגבה את דבריו בקפיצה סנסציונית מגשר בבניה. הסרט עוקב אחר המאמצים של  ג'ק ואלווד, האחים בלוז, לאחד את הלהקה שלהם מחדש כדי לקיים מופע התרמה שיציל את בית היתומים הקתולי בו גדלו.

למרות הכוונות הטובות, איכשהו השניים תמיד מסתבכים בדרך ומנהלים מרדפים מוטוריים ברחבי מדינת אילינוי. למרות שהמשטרה דולקת בעקבותיהם, השניים מצליחים לבסוף לקיים את מופע הצדקה ולאסוף את הכסף הנדרש להצלת בית היתומים השנים פותחים בנסיעה מטורפת  כשכל מי שהם הסתבכו איתו במהלך הסרט בעקבותיהם באחת מסצנות המרדפים הארוכות והמפורסמות בתולדות הקולנוע הכוללת מאות מכוניות שנהרסות בדרכם של ג'ק ואלווד להגיע בזמן למשרד העירייה כדי לשלם את החוב של בית היתומים. לבד ממרדפי המכוניות, גם העלילה והפסקול מוצלחים בהחלט.

מהיר ועצבני

אין תמונה
אקשן של מכוניות ללא הפסקה
סדרת סרטי "מהיר ועצבני" לא הפכה מכונית מסוימת לכוכבת אלא העלתה לכותרות והעצימה תרבות שלמה של שיפורים ומרוצי רחוב.

על האיכויות הקולנועיות של פרקי הסדרה השונים בהחלט ניתן להתווכח, אבל ללא כל ספק בעבור חולי מכוניות הסרטים נותנים זמן מסך מכובד למכוניות משופרות ובעיקר לנסיעה, לתחרויות ולמרדפים במהירויות גבוהות.

כל חמשת פרקי הסדרה יענגו את חובבי הרכב ויספקו את מנת האקשן המצופה ואף יותר מכך, אבל אנחנו מחבבים במיוחד את הסרט השלישי, "טוקיו דריפט", בעיקר בשל שלל החלקות הצד הפוטוגניות שהוא כולל בשפע.

בחלקים הרביעי והחמישי תמצאו, לבד מאקשן ללא הפסקה אם כי לעתים משולל כל הגיון מוטורי, את הנקודה הישראלית בדמותה של גל גדות היפהפיה שחורכת את המסך.

החיפושית המשתוללת
סדרת סרטים שבמרכזה חיפושית לבנה בשם "הרבי" בעלת יכולת לחשוב ולנסוע בעצמה. הרבי היתה במקור מכונית שנקנתה בשל מחירה הזול לעוזרת של אשת חברה בסאן פרנסיסקו אך אפילו את התפקיד הצנוע הזה לא הצליחה לבצע כהלכה ובשל "קשיים", המכונית הדעתנית הושבה לסוכנות. משם התגלגלה לידיו של נהג מרוצים כושל שכבר שנים לא הצליח להתבלט ולנצח במרוצים שידע לאהוב אותה כמו שהיא והיא החזירה לו בתמורה הרבה אהבה, ביצועים שובבים ולמרות נחיתותה המכנית מול מכוניות ספורט של ממש, בעזרת השובבות שלה היא כבשה את המקום הראשון על הפודיום.

הדיוקס קורעים את האזרד

אין תמונה
הרבה ביצועי מכוניות וג'סיקה סימפסון אחת
סדרת הטלוויזיה "הדיוקס קורעים את האזרד" או בשמה המקורי Dukes of Hazzard הקסימה אמריקאים רבים שהתחברו לצמד בני הדודים למשפחת דיוק, אמריקאים דרומיים טובי לב וחובבי נהיגה שאיכשהו תמיד הצליחו להסתבך עם נציגי החוק. בשנת 2005 הוחלט להפיק סרט בהשראת הסדרה שכלל גם הוא הרבה סצנות של מרדפים ופעלולי נהיגה המבוצעים על ידי הכוכבת הנוספת של העלילה, מכונית דודג' צ'ארגר משופרת ממודל 1969, כתומה עם גג שנצבע בצורת דגל הדרום (רקע אדום, איקס כחול וכוכבים לבנים) וזכתה לכינוי "ג'נרל לי".

הצ'ארגר, אחת ממכונית השרירים האייקוניות ביותר שנוצרו באמריקה, היא סמל מובהק לאמריקה הטובה והישנה, ארץ של מרחבים גדולים, מכוניות גדולות ומנועים עצומים.

האינדיאני המהיר בעולם

אין תמונה
משחק מדהים ומרגש
סרט אפי ומרגש המבוסס על סיפורו האמיתי של ברט מונרו (מגולם על ידי אנטוני הופקינס בסרט), ניו זילנדי שחלם  להחזיק בשיא המהירות לאופנועים. מונרו חסר האמצעים משפץ ומשפר את אופנוע האינדיאן משנת היצור 1920 והופך אותו לאופנוע המהיר ביותר בניו זילנד ובאוסטרליה.

אך מונרו לא מסתפק בכך, אוסף את כל החסכנות שלו ויוצא בסוף שנות החמישים, יחד עם האופנוע שלו, להפלגה בספינת משא לארה"ב כדי להשתתף באירוע החשוב ביותר לחובבי המהירות: "שבוע המהירות של בונוויל". לאחר שלל תלאות הוא מגיע אל מישורי המלח ביוטה, שם הבירוקרטיה וחוסר האמון של המארגנים באופנוע הישן ובאיש המבוגר וחסר המשאבים כמעט ומונעים ממנו את האפשרות להשתתף. בסופו של דבר הוא מקבל את האישורים של המארגנים וכנגד כל הסיכויים ומול מתחרים עם תקציבי ענק ואופנועים חדשים הוא מצליח להגיע למהירות של 320 קמ"ש. לאחר קו הסיום האופנוע הישן לא עומד בעומס ובורג שמתפרק גורם למונרו להתרסק ולהפצע, מה שלא מנע ממנו לחזור למישורי המלח גם בשנים שלאחר מכן ולהחזיק בשיא המהירות לאופנועים במשך זמן רב.

בוליט
סטיב מקווין הוא בוליט, קצין משטרה ששומר על עד מפתח עד שהמשימה משתבשת ובוליט נחשף לקשרים האפלים בין עולם הפשע והפוליטיקה.
בשיאו של הסרט, בוליט יוצא למרדף אחרי מי שירו בעד כשהוא על סיפונה של פורד מוסטנג GT 350 והם בדודג' צ'ארגר. מרדף זה נכנס לפנתיאון הקולנוע ואף זיכה את הסרט בפרס האוסקר על העריכה.

מרוץ מחוף לחוף
סרט עלילתי שהופק ב-1976 בעקבות תופעה אמיתית שתפסה תאוצה בשנות ה-70' בארצות הברית: מרוץ בלתי חוקי מחוף לחוף, מלוס אנג'לס לניו יורק, על הכבישים הציבוריים, כשהמטרה היא לא רק להגיע לקו הסיום ראשון אלא גם להתחמק מהמשטרה שדולקת בעקבות המשתתפים, אך לא יכולה לעצור אותם כל עוד לא ביצעו עבירות תנועה.
גיבור הסרט יוצא למרוץ עם פונטיאק טראנס אם שמסיימת את חייה בערימת מכוניות בניו ג'רזי, קרוב לקו הסיום. כשהכל נראה אבוד, גיבורנו חוזר לעניינים עם פורד מוסטנג ירוקה ומנצח במרוץ.

מכוניות

אין תמונה
מכיל הרבה רבדים מוטריים נסתרים
שני סרטים מבית אולפני דיסני-פיקסאר המתארים עולם בו אין בני אדם ולמכוניות יש אופי ורגשות.
בחלק הראשון מכונית מרוץ נוצצת ראוותנית ויהירה בשם ספידי מקווין נמצאת בדרך למרוץ החשוב של העונה בקליפורניה ונופלת מן המשאית שלוקחת אותה למרוץ אי שם בעמק רדיאטור ספרינגס השומם, שדומה באופן מדהים לעיירות הפסטורליות שעל כביש 66 המיתולוגי שפעם חיבר בין המערב למזרח אך התרוקן מתנועה כשנבנו הכבישים המהירים. רכב המרוץ הראוותני הורס לאנשי העמק את הכביש הראשי, נתקע בעיירה הנטושה, לומד לכבד את אותה ואת המכוניות תושבותיה וגם לומד שלנצח זה לא הדבר החשוב ביותר.
בסרט השני מקווין יוצא יחד עם כמה מחבריו, ביניהם רכב הגרר הישן, לאירופה במטרה לכבוש את מסלולי המרוצים הגדולים בעולם.

שני סרטי "מכוניות" אמנם מציעים תסריט פשטני המעלה על נס ערכי חברות ו"טובים מול רעים", בהתאם לבית היוצר דיסני-פיקסאר, אבל לטובת חובבי המכוניות יש גם הרבה רגעי אושר מוקפדים שכוללים אתרים שהפכו לאייקונים חשובים בתולדות התחבורה האמריקאית והשתתפות של עשרות דגמים שונים של מכוניות, מפסגות מוטוריות כמו מכונית פורמולה 1 של פרארי ועד כשלונות מהדהדים כמו AMC   פייסר, כשכל אחד מקבל את התפקיד המתאים לו בדקויות שרק חובבי רכב אמיתיים יבינו.

כמובן שעל המסך הגדול כיכבו עוד לא מעט מכוניות בסרטים רבים שהותירו חותם ויצרו אופנות מוטוריות. אפשר להזכיר גם את "נקודת העלמות", "מקס הזועם", "בוני וקלייד", "בחזרה לעתיד", סדרת סרטי "ג'יימס בונד" ועוד.
אתם מוזמנים לשתף אותנו בסרט המכוניות האהוב עליכם בעמוד הפייסבוק של ערוץ הרכב של mako

>> נוסעים לחו"ל?  הנה עשרה מקומות לחולי הגה שאסור לכם לפספס