אין תמונה
המעמד מחייב רכב יוקרה?

אחד הדברים הראשונים שמתעשרים חדשים נוהגים להחליף היא המכונית. מעבר לרצון ליהנות מאיכויות הנסיעה של מכונית משודרגת וחדשה מדובר גם בסוג של סמל סטטוס שאוהבים לנפנף בו, סוג של הצהרה פומבית מבלי להיכנס לניתוח מאזנים ולמצב חשבון הבנק שהאדם שלפניכם שיחק אותה בחיים.

כתבה שהתפרסמה ב-Yahoo Finance בסוף השבוע מספקת לנו הצצה לגאראז' הפרטי של כמה מהמיליארדרים העשירים בעולם וחושפת באופן מפתיע שלצד מי שמתנייעים בגלגלים התואמים למעמד לא מעט מהאנשים המבוססים הללו  מסתפקים בכלי רכב צנועים יחסית.

רכב שתואם למעמד

אמנם כל אחד מהעשירים המופעים ברשימה הזאת יכול לרכוש ללא בעיה כל רכב המיוצר בעולם שהוא רק יחשוק בו, כך שלמעשה כל בחירה במשהו פחות מהכי יקר שיש היא סמל לצניעות יחסית, אבל נתחיל מהמיליארדרים שבכל זאת נוהגים בגלגלים שמתאימים פחות או יותר להון העצמי הדמיוני שלהם.

מקלארן F1 - לארי אליסון, מייסד חברת התוכנה אורקל
את הרכב היקר ביותר ברשימה הזאת מחזיק מייסד אורקל, המיליארדר לארי אליסון הידוע כאספן כלי רכב נלהב. מדובר במקלארן F1 שיוצרה בשנות ה-90 של המאה העשרים ושהייתה, עד שהוצגה הבוגאי ויירון, המכונית המהירה ביותר בעולם ביצור סדיר.

מכיוון שהמקלארן יוצרה בכמויות מוגבלות ערכה רק עולה עם השנים ועל פי הערכות ערכה של המכונית הכי יקרה באוסף של אליסון עומד כיום על 4.1 מיליון דולר.

מכונית מירוץ של מרצדס מקלארן (צילום: אתר carsuk.net)
מקלארן F1 יוצרה בשנות ה-90 ונחשבה למכונית המהירה בעולם|צילום: אתר carsuk.net

רולס רויס פנטום - אל וואליד בן טלאל, הנסיך הסעודי 
במדינות ערב היושבות על מאגרי נפט אדירים ניתן לפגוש את הריכוז הגבוה ביותר בעולם של מכוניות פאר ראוותניות ומכוניות ספורט קיצונית ובאופן יחסי הרולס רויס פנטום שמשמשת את הנסיך אל וואליד בן טלאל ממשפחת המלוכה הסעודית הוא לא ראוותני מדי. מחיר הגרסה הבסיסית של הרכב עומד על  246 אלף דולרים, אך לאחר תוספות ושדרוגים שונים שהזמין בן טלאל מחירה של הרולס רויס שלו הגיע ל-447 אלף דולרים.

אין תמונה
רולס רויס פנטום - מפוארת אבל לא יוצאת דופן במדינות הנפט

פורשה 959 - ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט 
ביל גייטס, האיש שהביא את החלונות למחשב שלכם, מחזיק פורשה 959 קופה משנות התשעים. מדובר בגרסה קיצונית במיוחד המבוססת על ה-911 האייקונית ומכיוון שהיא יוצרה במהדורה מוגבלת ולא נבחנה במבחני ריסוק על מנת ליבאה לארצות הברית גייטס נזקק לאישור פדראלי מיוחד. לאדם מן הישוב התהליך להשיג אישור שכזה עלול להתגלות כטרטור לא פשוט בכלל אבל כשקוראים לך ביל גייטס והנשיא ביל קלינטון נמצא ברשימת החיוג המהיר בסלולרי אין זה מפתיע שתקבל את האישור המיוחד בחתימתו האישית של הנשיא דאז.

בעת קנייתה, הפורשה עלתה 225 אלף דולר. כיום שוויה מוערך בלמעלה מ-400 אלף דולר.

פורשה
פורשה 959 - ביל גייטס קיבל עבורה אישור יבוא מיוחד מקלינטון

בנטלי קונטיננטל - קארלוס סלים, בעל חברת תקשורת והאדם העשיר בעולם ב2012 על מגזין פורבס
ענק הטלקום המקסיקני קארלוס סלים, ככל הנראה האיש העשיר בתבל נכון להיום, עושה את דרכו כל יום לעבודה במכונית בנטלי קונטיננטל Flying Spur. מכונית היוקרה הבריטית מציעה פאר רב ומרווח מצוין ליושבי המושב האחורי ומצוידת במנוע וי 12 בנפח 6 ליטרים המפיק 602 כ"ס המסוגל להאיץ את הרכב הענק למהירות תלת ספרתית בתוך 4.8 שניות בדרך למהירות מרבית של 332 קמ"ש. מחירה של המכונית  כ-300 אלף דולר.

בנטלי
בנטלי - יוקרה בניחוח בריטי עם מהירות מרבית של 330 קמ"ש

אודי R8 - מייקל בלומברג, ראש עיירית ניו יורק ופייל נייט, מייסד נייק 
ראש עיריית ניו יורק ובעל סוכנות הידיעות הפיננסיות בלומברג, מייקל בלומברג, עושה את דרכו ברחובות התפוח הגדול במכונית שלא כל כך מתאימה לכאוס התחבורתי שם ולכבישים המטולאים של האי עליו בנויה מנהטן – מדובר באודי R8 ספורטיבית המצוידת במנוע וי 10 מתוצרת למבורגיני המאיץ את מכונית הספורט הגרמנית ל-100 קמ"ש בתוך 3.2 שניות. מחירה של ה-R8 של בלומברג מוערך ב-120 אלף דולר.


גם מייסד נייק, פיל נייט, מחזיק באודי R8 השווה 120 אלף דולר. למעשה זו ה-R8 המהירה השניה שהאיש שהביא את טכנולוגית נעלי הריצה למקום בו היא נמצאת היום מחזיק. הפעם נייט בחר בגרסה מוחצנת יותר בשחור מט עם צבע טיטניום בצידו של הרכב. את ה-R8 הקודמת שלו מכר נייט לאחד מעובדי החברה.

אודי R8 V10 (צילום: אוטו)
אודי R8 - לא בדיוק הרכב האידאלי לרחובות מנהטן |צילום: אוטו

צניעות יוצאת דופן

לא ברור אם מדובר בקמצנות, רצון להפגין דוגמא אישית או בחירה במכונית שתואמת את הצרכים ולא מעבר לכך אבל בחלקה השני של הרשימה אנחנו פוגשים כמה עשירים כבדים שמסתפקים במכוניות שכל אמריקאי במעמד בינוני יכול להרשות לעצמו.

קדילאק DTS - וורן באפט, אייל און אמריקאי 

וורן באפט (צילום: Ethan Miller, GettyImages IL)
וורן באפט - מסתפק בקאדילק טובה |צילום: Ethan Miller, GettyImages IL
וורן באפט, אחד מהאנשים העשירים בתבל, ידוע כאדם הנוהג לכלכל את צעדיו בחסכנות. בהתאם לכך המיליארדר נוהג במכונית צנועה יחסית מסוג קאדילק DTS אותה רכש בשנת 2009 כדי להביע תמיכה פומבית בתוצרת אמריקאית ובג'נרל מוטורס שנקלעה למצב של פשיטת רגל בעקבות המשבר הכלכלי של 2008. מחיר הקאדילק כחדשה עמד על כ-45 אלף דולרים.

טנדר פורד F-150 - אליס וולטון, היורשת של רשת וול-מארט 
השם אליס וולטון אולי לא אומר לכם דבר אבל בהחלט שאין שום  סיבה לדאוג לתזרים המזומנים שלה. מדובר ביורשת של רשת הענק האמריקאית וולמארט ונכון ל-2011 היא השניה ברשימת עשירי תבל, אבל מבחינה מוטורית היא צנועה למדי ונוהגת ב-6 שנים האחרונות בגרסה משופרת של הרכב הפופולרי ביותר באמריקה – טנדר פיק אפ F-150 מתוצרת פורד שעלה לה בזמנו כ-40 אלף דולרים.

המכוניות הנמוכרות ביותר ב2011 - פורד F150
היורשת של וול-מארט מסתפקת בטנדר פורד

פורשה בוקסטר - מייקל דל מייסד ענקית המחשבים Dell
מייקל דל, מייסד ענקית המחשבים Dell, רכש ב-2004 בכ-80 אלף דולרים את הרודסטר הפתוחה של פורשה מדגם בוקסטר ומכיוון שהוא מרוצה מהרכב שלא עושה לו בעיות ותואם את צרכיו הוא ממשיך גם ב-2012 לעשות בו שימוש יומיומי. ערכה של בוקסטר ממודל זה בארצות הברית עומד על 20 אלף דולרים בלבד.

אין תמונה
הבעלים של Dell מסתפק בפורשה מבציר 2004

אודי A5 - לורן פאואל ג'ובס,  אלמנתו של סטיב ג'ובס מייסד אפל 
אלמנתו של סטיב ג'ובס שהלך לעולמו באוקטובר בשנה שעברה, נוהגת כמו ג'ובס ברכב ספורטיבי כסוף מתוצרת גרמנית אבל בעוד שג'ובס עצמו החליף בכל מספר חודשים מרצדס SL55 AMG כסופה באחת זהה חדשה בגלל שלא אהב לנסוע עם לוחיות רישוי (פרצה בחוק מאפשרת בארצות הברית לנסוע ברכב חדש מספר חודשים ללא מספר עד להסדרת נושא הרישוי), לורן מסתפקת ברכב צנוע יותר - אודי A5, מחירו בין 37 ל-50 אלף דולרים.

אודי A5
אלמנתו של סטיב ג'ובס אוהבת את היופי המאופק של אודי A5

Acura TSX - מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק 
הרשת החברתית שיסד מארק צוקרברג הפכה אותו בתוך שנים ספורות לאיש עשיר במיוחד אך מבחינה מוטורית מסתבר שמייסד פייסבוק הוא אדם צנוע למדי ובשל כך הוא מסתפק במכונית של המותג היוקרתי של הונדה Acura  מדגם TSX שלמעשה מהווה גרסה משודרגת להונדה אקורד המוכרת. שוויה של ה- Acura TSX השחורה של צוקרברג עומד על כ-30 אלף דולרים בלבד.

מייסד ומנכ
מארק צוקרברג - עשה לייק לגרסה המשודרגת של ההונדה אקורד |צילום: Justin Sullivan, GettyImages IL

פורד Fusion  היברידית - סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט 
לסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, יש בהחלט פלוס יפה בחשבון העובר ושב אך למרות זאת גם הוא מסתפק ברכב צנוע יחסית – פורד Fusion (השם האמריקאי לפורד מונדאו) היברידית שמציגה צריכת חסכונית במיוחד של כמעט 20 קילומטרים לליטר ותג מחיר של 28 אלף דולרים.

טויוטה פריוס - אריק שמידט, יו"ר גוגל 
גם יו"ר גוגל, אריק שמידט, נוהג במכונית היברידית ואפילו מדגם צנוע יותר: טויוטה פריוס.מחירה של ההיברידית האייקונית בעולם עומד על 24 אלף דולרים ונראה ששמידט נוהג בה כשלב ביניים בדרך  לכך שהדור הבא של טכנולוגית הנהיגה האוטונומית של גוגל תהפוך לזמינה גם ברכבים ביצור סדרתי.

אין תמונה
מנכ"ל גוגל - ידידותי לסביבה בטויוטה פריוס

וולוו 240 סטיישן מודל 1993 - איגווארד קמפרד, מייסד איקאה
ואחרי כל אלה, נראה שהצנוע מכולם הוא מייסד אימפריית הרהיטים השבדית בהרכבה עצמית – איקאה. איגווארד קמפרד, ששווי הונו מוערך בכ-28 מיליארד דולר נוהג באופן יומיומי בוולוו 240 משנת 1993 ששוויה, במקרה הטוב, עומד על כ- 1,500 דולרים.

אין תמונה
מייסד איקאה - מסתפק בוולוו 240 מודל 1993

>> המכוניות היקרות בעולם