הכוכב של מיקי מאוס בשדרת הכוכבים בהוליווד
איזו מכונית תהפוך לכוכבת הוליוודית?
איך תראה הכוכבת הבאה של הוליווד? הסוגיה הזו ללא ספק מעסיקה רבים ובעת האחרונה גם את משתתפי אתגר העיצוב של תערוכת הרכב בלוס אנג'לס.

מעצבים?רכב? תערוכה? מה לעזאזל הקשר בינם ובין הכוכבים שעל מסך הכסף?

ובכן, כפי שבוודאי שמתם לב, בלא מעט סרטים כלי תחבורה שונים, אם זו הבאטמוביל בבאטמן, הדלוריאן בסדרת ב"חזרה לעתיד" או ניידת המשטרה שהפכה לבלוזמוביל ב"האחים בלוז",  תופסים חלק משמעותי בעלילה לא פחות משחקנים בשר ודם.

מדי שנה, במקביל לשלל מכוניות מבהיקות, השקות ודגמי קונספט כנהוג בכל תערוכת מכוניות גדולה, במסגרת תערוכת הרכב בלוס אנג'לס (שתתרחש בין התאריכים 18 ל-27 בנובמבר) מתקיימת תחרות בין סדנאות העיצוב של יצרניות הרכב השונות.

בדרך כלל האתגר המוצב בפני המעצבים הוא די ממוקד כמו תכנון רכב עירוני עתידני או מכונית ספורט מתקדמת אבל השנה ההשראה של יוזמי התחרות הגיעה מתעשיית הקולנוע השוכנת בעיר המלאכים. מחלקות העיצוב של יצרניות הרכב התבקשו לתכנן את הכוכב המוטורי הבא של הוליווד - כלי תחבורה שהנוכחות שלו על המסך הגדול תהיה חשובה ומשמעותית ביותר. הבריף כלל דרישה לשילוב טכנולוגיות עתידניות שנמצאות בשלבי פיתוח שונים המתאימים לכלי תחבורה בסרט שעלילתו מתרחשת בשנת 2050 או מאוחר יותר.
מעבר להנחיות הראשוניות הללו המעצבים קיבלו חופש מוחלט לקבוע באיזה סוג סרט יככב כלי התחבורה שלהם ואיך יראה העולם המודרני בעתיד.

בניגוד לשנים קודמות, אתגר הרכב הלא ממש גשמי הזה הפחיד לא מעט יצרני רכב ולשלב הסופי ניגשו רק שישה מועמדים.
אמנם ניתן להסתכל על העיצובים כשעשוע הזוי פרי דמיון קודח ולא מעבר לכך אך ניתן גם לדלות מבין שלל הפרטים הבדיוניים כיוונים מאוד מעניינים לתחבורה עתידנית.

הסוס הביוני של הונדה
המעצבים של הונדה הציגו את ה-Intelligent Horse כלי תחבורה שלא דומה לשום רכב היום.
על פי הונדה ה"סוס התבונתי" הוא רכב קונספט לעולם העתידני שלאחר מלחמת גוג ומגוג שתתרחש בעוד כמה מאות שנים.

מדובר ברכב השורד בתנאים סביבתיים קשים של חום וצורך להתאמה לשימוש במקורות אנרגיה מגוונים וישמש את שארית הפליטה שתהיה זקוקה לתחבורה אישית ומגן מסביבה עוינת.

ההשראה של הונדה, כפי שניתן להבין מהשם ומתצלומי ההדמיה, מגיעה מהמערב הפרוע ולמעשה מדובר בסוג של מערבון עתידני.
הפריט המעניין ביותר ברכב היא החלפת הגלגלים בזרועות מסתובבות המזכירות רגלי סוסים ומטרתן לאפשר לרכב עבירות וגמישות תנועה כמו שיש לסוס בשר ודם.

הסוס המכני העתידני משתמש בשלושה אלמנטים קריטיים של בעתיד על פי התסריט של הונדה: יצור מקומי, בינה מלאכותית ושימוש בננו טכנולוגיות המאפשרות לחומרים מהם עשוי המרכב גמישות רבה באופן משמעותי מהמוכר לנו כיום.

 

מדע בדיוני
הונדה - סוס מכאני עם בינה מלאכותית

רכב הבילוש העירוני של סמארט
סמארט החליטו ללכת על סרט בלשים עתידני הכולל, כיאה למותג של מכוניות עירוניות, התרחשות בכרך עירוני מודרני ונעים למגורים אשר סובל ממחסור גדול של מקומות חניה.
החיים השלווים מופרים יום אחד כאשר פרשת היעלמות מסתורית מתרחשת פתאום. עיתונאית צעירה מחליטה לפתור את התעלומה במבצע בילוש עצמאי תוך שהיא נעזרת במכונית הסמארט 341 פארקור.

הסמארט העתידנית כוללת מרכב קצרצר השומר על מאפייני העירונית הקטנה המוכרת לנו היום ועוד כמה מאפיינים מעניינים כמו חופה המאפשרת תצפית ואפשרות צילום מצוינת ל-360 מעלות.
המכונית יכולה לנסוע על הגלגלים ממש כמו כל סמארט בימים אלה אך כוללת גם שני מצבי נסיעה נוספים: ריחוף בגובה של מטרים ספורים בעזרת דחף אוויר שהגלגלים מייצרים כשהם מוטים למצב אופקי, וכפי שניתן להבין משמו של הדגם - יכולת טיפוס ותנועה בין בניינים ממש כמו אותו ספורט אקסטרים צרפתי. פעולת הטיפוס, אגב, מתבצעת כשהגלגלים במצב אופקי הופכים למעשה לתופסני ואקום, ממש כמו זרוע עם תופסן ואקום שמחזיקה את מכשיר ה-GPS שלכם במכונית.

מדע בדיוני
סמארט - כמו זו המוכרת רק עם יכולת ריחוף וטיפוס על קירות
 

רכב הערפדים של יונדאי
יונדאי, שמנסה בשנים האחרונות להתאים את מכוניותיה מהר ככל האפשר לטעם המערבי, החליטה ללכת על אחת האופנות החמות ביותר על המסך הגדול - סרטי ערפדים – ויצרה את עלילת הסרט הפיקטיבי "הרוזנת מסיביר".
הרוזנת אלנה נולדה ב-1829 לצמד ערפדים וירשה את היכולת והחושים המיוחדים שלהם. בימי מלחמת העולם השנייה  היא השתמשה ביכולת שלה כדי לעזור לרשת הריגול הסובייטית ומאז הרוזנת, שנהנית כמו כל הערפדים, מחיי נצח מקפידה לעזור להגן על חופש וצדק ונעה ברחבי העולם ממקום סכסוך אחד למשנהו.

 הערפדית שמבקרת במקומות המסוכנים בעולם משתמשת בספינת אוויר הממוקמת גבוה בשמיים כבסיס וברכב יונדאיStratus Sprinter multi-purpose vehicle – סוג של שילוב בין מיני וואן, ג'יפון ומכונית קופה. הרכב מסוגל למעשה לנוע בכל תנאי הדרך הודות למרווח גחון כמו של רכב שטח ומבנה קשוח מאוד אך במקביל אווירודינמי. התכונה המעניינת ביותר של הרכב העתידני הוא היכולת שלו להפוך לחמקן בלתי נראה בשעות היום ולהופיע שוב בשעות שערפדים פועלים בהן, אחרי רדת החשכה.

מדע בדיוני
יונדאי - רכב בלתי נראה בשעות היום
 

הכרכרה המפוארת של מייבאך
מוביל נוסעים מתקדם ומפואר במיוחד מתוצרת מייבאך נמצא במרכזו של עיבוד עתידני לסיפורה של סינדרלה.
סינדי חיה חיים פשוטים תוך כדי עבודה קשה בסדנה של אבא שלה, בעוד אימה החורגת, שחקנית בדימוס, מממשיכה להמשיך לנסות להאריך את חיי הזוהר שכה אהבה. ביום הולדתה אביה של סינדי מחליט להפתיע אותה עם שמלה יפה ועם אב הטיפוס לרכב חדש מבית מייבאך אשר נוצר בהשראת כרכרות ברלין המפוארות מהמאה ה-19,

איתו יוצאת הגיבורה שלנו ללילה סוער בעיר בו היא פוגש בזר נאה ומסתורי.
אחת התכונות הבולטות ביותר במוביל הנוסעים העתידני של מייבאך היא שאין בו נהג פיזי ולמעשה השליטה והנהיגה בו יכולות להתבצע על ידי קישור לווייני למרכז של החברה. ויתור על עמדת הניהוג מאפשרת חלל פנימי גדול ומפואר וגם פרטיות מרבית.

החלונות מאפשרים משחקי שקיפויות משתנים בהתאם לרמת הפרטיות המתבקשת. בנוסף ניתן לבחור אם לראות את הנוף מבחוץ, לאטום את השמשות או להקרין עליהן באמצעות מקרן לייזר מתקדם כל תצוגה: מדמות של נהג וירטואלי, דרך נוף אחר ועד לתוכניות בידור, סרטים והופעות.
במקביל לכל הטכנולוגיה העתידנית ולדלתות כנפי שחף הנפתחות כלפי מעלה כמו במכוניות ספורט, הכרכרה של מייבאך כוללת גם שימוש בבדי ריפוד מסורתיים ועץ יוקרתי.

 

מדע בדיוני
מייבאך - מוביל נוסעים מפואר ללא נהג

חץ הכסף של מרצדס
במרצדס הגו עלילת סרט רשעים מורכב הכולל שלל הומאז'ים להיסטוריה המפוארת של המותג. כוכבי הסרט מגיעים מעולם מבחני הרריסוק של NCAP. הטובים - שתי בובות ניסוי והרע - קיר הריסוק שרוצה להרוס אותן ולרסק את המכונית העתידנית המתקדמת שלהם  Mercedes-Benz Silver Arrow.
המכונית שואבת השראה מדגמי החברה בעבר, ממכוניות המרוץ המדהימות של נבחרת חצי הכסף בשנות ה-30', דרך שימוש במאפיינים מה-SLR משנות ה-50' ועד עיצוב המזכיר את ה-SLS של ימינו.
הפריט המעניין ביותר במכונית הוא שימוש בחישוקים קבועים במקום בגלגלים כשבמרכז החישוק יש חריץ ובו מסתובבת במהירות רצועה של גלילים המעניקים למכונית מהירות תנועה כמו גם יכולת תמרון עצמאית לכל אחת מפינות המרכב.

 

מדע בדיוני
מרצדס - חישוקים קבועים עם גלילים נעים

רכב המשימות המיוחדות של סובארו
הכוכב הקולנועי של סובארו מפגיש אתנו עם מציאות בה כדור הארץ פסק להסתובב ובני האנוש בחרו לחיות בצד האפל של הכדור היות שהחיים בצד המואר הפכו לבלתי אפשריים לאחר שקרינת השמש בצד זה הפכה למסוכנת ולקטלנית ביותר.

בני האדם לא היו מוטרדים מהחיים בצד החשוך כי הם סמכו על הטכנולוגיה המתקדמת והיו להם מספיק אנרגיה וחשמל. הם לא חשבו שביום אחד מלאי האנרגיה, המופקת ממינרל קריסטלי נדיר, עלול להגמר (ביקורת סמויה על השימוש ללא גבולות של האנשים בדלקים, חיסול מאגרי הנפט בעולם והנזק הסביבתי שנגרם לכדור?).
לאט לאט מלאי האנרגיה הולך ואוזל בצד האפל והדרך היחידה להשיגו היא התחברות לקוטב בצד המואר של הכדור, מקום ממנו אף אחד לא חזר בחיים. 

סובארו, כחברה המתמחה בפתרונות תחבורה שימושיים לתנאים משתנים, בונה את הHorizon  ("אופק"), רכב משימה רב שימושי שיקח את אנשי צוות אליסון 4 האמיצים הכולל נהג, נווטת, מכונאי ו... חתול פלאי. ההורייזן כולל אפשרות לנוע במקומות בהם אין כבישים, לעמוד בתנאי חום קיצונים ולשמור על אמינות גבוהה גם במקום עם שדה אלקטרומגנטי חזק וחוסר איזון כימי.

מדע בדיוני
סובארו - לשרוד בכל תנאי הדרך ומזג האוויר

>> עשרת סרטי המכוניות שאסור להחמיץ