הכבאיות שהשתתפו בשריפה (צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן)
כיבוי רמת גן מסייע בכרמל|צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן

שבועיים אחרי שהסופר-טנקר כיבה סופית את השריפה בכרמל, מספר ימים לאחר שהממשלה דאגה להוריד מהפרק כל אופציה לועדת חקירה, יום אחרי שנתבשרנו על מותו הטראגי של הכבאי דני חייט, שנתן את חייו כדי להציל את צוערי השב"ס באוטובוס הבוער ורגע לפני שהדיונים על השריפה מתפוגגים בשגרת היום יום, הרשו לנו לספר לכם על הכבאיות איתן נאלצו הכבאים לעמוד מול האש.

בכל ימי הלחימה באש בכרמל, פעלו הכבאים באומץ וללא הפסקה. הם הסתייעו בכלי רכב שונים ומגוונים, ומכיוון שאנחנו מתעניינים בכלי רכב – וגם אתם מן הסתם – קיבצנו עבורכם מידע ותמונות של כמה מכלי הרכב שנמצאים בשירות יחידות הכיבוי בארץ, ואשר רבים מהם עברו טבילת אש בימי הלחימה האלה. כדאי לציין שמכיוון שכל תחנת כיבוי היא עצמאית, הרי שאין אחידות במספר או בסוג כלי הרכב, למרות שישנו תקן כללי.
כן או לא ועדת חקירה, את כלי הרכב הבאים צריך לשדרג, בזה אין ספק.

בניגוד למה שרבים חושבים, כמעט כל הכבאיות שנמצאות בארץ, מיוצרות כאן בשני מפעלים מתמחים ("התכוף" מאזור התעשייה ציפורית, ו"בית אלפא טכנולוגיות"), על גבי שלדות שמיובאות מחו"ל על ידי יבואני הרכב הרלוונטיים.

טנדרים/כבאיות "רותם"

זהו למעשה טנדר המשמש כרכב כיבוי והצלה להתערבות ראשונית באירוע. "רותם" מצויד בקוב אחד של מים בסך הכל, וב-20 ליטר קצף כיבוי לערך. בארץ ישנם 92 רכבי רותם, שמבוססים על שילדת פורד F350 וכן שברולט סילברדו. מעניין לציין כי מרביתם הגיעו ארצה כתרומות מארה"ב.

כבאיות "סער"

זו הכבאית הנפוצה בארץ – כ-230 כבאיות כאלו בשירות. "סער" מצוידת ב-3 קוב מים, וב-300 ליטר קצף וגם בסולמות ובציוד נוסף. היא מבוססת על שלדת מרצדס 1113 (ישנות למדי, בציר שנות השמונים), מרצדס 1224 (שנות התשעים), ומרצדס 1234 (סוף שנות התשעים ועד 2003). בנוסף, כבאיות סער בנויות לעתים על שלדת מאן 1428 בגרסת הנעה רגילה או כפולה וכן על בסיס איווקו מגירוס.

כבאיות "אשד"

כבאית כבדה שייעודה, מעבר לכיבוי, הוא אספקת מים. "אשד" מצוידת ב-5 עד 13 קוב מים. היא מבוססת על שלדת מרצדס 2638, איווקו מגירוס 13000 או מאן 26 טון.

הכבאיות שהשתתפו בשריפה (צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן)
תמונה קבוצתית|צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן

והיו גם ענתיקות!

כבר נשמעו לא מעט דברי ביקורת על הציוד המיושן שבו עשו ועושים שימוש כבאי ארצנו. אבל גם לכבאיות ישנות יש נשמה, וגם הן הראו שיש להן מה לתת במאבק על האש בכרמל. בין המשתתפות: כבאיות מגירוס, מאק, ג'יפ ומרצדס, מבציר שנות השישים ועד תחילת שנות השמונים – בהחלט עונות על הקטגוריה "רכב אספנות".

מכונית כיבוי (צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן)
היישר ממועדון ה5 - מכונית כיבוי משנות השישים שהשתתפה בכיבוי השריפה בכרמל|צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן

כבאית "געש"

כבאית זו (שעושה שימוש בשלדות מרצדס או מאן) לא מצוידת במים, אלא משמשת כרכב חילוץ והצלה. היא נבנתה לפי דרישות תחנת הכיבוי של העיר רמת גן. כוללת כריות הרמה, כלים לחילוץ ועמודי תאורה.

חפ"ק "קיסר"

ראשי תיבות – חבורת פיקוד קדמית, חדר מצב קדמי. שימשו לאכלוס מפקדים, קציני מבצעים ונציגי יחידות שונות לשם תדרוך, פיקוד ושליטה, ותיאום בין הכוחות הרבים. "קיסר" עושים שימוש בשלדת מרצדס 814D, וכן GMC סוואנה.

הכבאיות שהשתתפו בשריפה (צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן)
לא רק הסופר-טנקר, גם על הקרקע עבדו קשה|צילום: כבאי אבנר בן-מנחם, כיבוי רמת גן

"סלע"

לא רק כבאיות השתתפו בלחימה. לידן סבבו בתזזיתיות מעוררת הערצה עשרות כלי רכב מסוג "סלע", שבשפת שירותי הכיבוי משמשים כרכב פיקוד מבצעי. מגוון כלי הרכב מורכב ממכוניות סובארו B4 סדאן או סטיישן וגם מטנדרים בעלי הנעה כפולה של מאזדה, איסוזו, מיצובישי וטויוטה. באגף הזה נמצאים גם ג'יפונים כדוגמת יונדאי טוסון, יונדאי סנטה פה, וסובארו פורסטר וגם חיות שטח של ממש כמו טויוטה לנד קרוזר, יונדאי גאלופר, מיצובישי פאג'רו ואפילו ג'יפ רנגלר.

המידע והתמונות באדיבות הכבאי אבנר בן מנחם מתחנת כיבוי רמת גן, שהשתתף בימי הלחימה בכרמל.

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן

>> גם אותן אפשר למצוא בגוגל: כבאיות מודרניות מהעולם