האדמה שוב תרעד? (צילום: SUTTERSTOCK)
מה עושים בעת אסון טבע בזמן נסיעה ברכב?|צילום: SUTTERSTOCK
תדמיינו (אולי בעצם עדיף שלא) את הסיטואציות הבאות: אתם נוסעים במכונית שלכם ולפתע מזהים שכל הבתים שלצדכם מתנדנדים, או שפתאום משהו מוזר מתחיל להתרחש מתחת לגלגלי המכונית שלכם בתוך סערה חורפית, או אפילו שנקלעתם בכביש הררי לתוך שריפת יער ענקית. מה עושים בכל הסיטואציות הנוראיות האלה? איך נציל את עצמנו כדי שנוכל ברגע שאפשר לעזור לנפגעים?

רעידת אדמה:
אם תוך כדי נסיעה במכונית אתם מזהים שהאדמה סביבכם רועדת – עליכם, בראש ובראשונה, לנווט את המכונית שלכם אל נקודה בטוחה. נקודה שכזאת צריכה להיות רחוקה ככל האפשר ממבנים, בעיקר גבוהים, לא על גשר או מתחת לו, רחוק מעצים ורחוק ככל האפשר מחוטי חשמל או כל אובייקט אחר שעשוי להתמוטט עליכם. אם נמצא את עצמנו בתוך חניון תת קרקעי – ההמלצה היא להיצמד ככל האפשר לעמוד תמך גדול ועבה.
ברגע שאפשר ושהגענו לנקודה בטוחה – חייבים לעצור את המכונית ולחכות שהאדמה תפסיק לרעוד. בהמשך הנסיעה – בדרך לסייע לנפגעים, מן הסתם, חייבים להימנע מלנסוע על או מתחת לגשרים וסביב מבנים לא יציבים אחרים.

 

רעידת האדמה בטורקיה (צילום: AP)
נסו לנווט את רכבם רחוק ככל האפשר ממבנים גבוהים, חוטי חשמל, עצים וגשרים|צילום: AP

שיטפון:
להיכנס מראש לתוך שיטפון או הצפה – אפילו ברכב שטח – בהחלט לא מומלץ. מספיקים סנטימטרים בודדים של מים זורמים כדי לנטרל כמעט לחלוטין את יכולת התמרון שלנו. סנטימטרים נוספים של מים זורמים כבר עשויים לסחוף את הרכב שלנו לגמרי, אפילו אם מדובר בכלי רכב גדול וגבוה.

 אם אנחנו בתנועה ומוצאים את עצמנו בתוך שיטפון – כדאי לחשוב (מהר, בבקשה) אם יש לנו אפשרות זריזה במיוחד לעלות אל נקודה גבוהה. בדרך כלל לא תהיה לנו אפשרות כזו וההמלצה הבאה היא לנטוש, מהר ככל האפשר, את כלי הרכב ולברוח רגלית אל נקודה גבוהה. בתוך שיטפון עשוי הרכב להיסחף בלי שליטה, להיות מוטח בסלעים בשלב ראשון – וליפול ממפלים בשלב הבא. אנחנו ממש, אבל ממש, לא רוצים להיות בתוך מכונית בסיטואציה כזו.

 

שיטפון בברזיל (צילום: חדשות 2)
קשה מאוד לחזות ולהבין את עוצמת המים - הכביש מוצף? יש שיטפון? אל תנסו לחצות|צילום: חדשות 2

שריפה:
הזיכרון הקולקטיבי שלנו פצוע עדיין מהשריפה העצומה ביערות הכרמל, עם זכר האוטובוס שנשרף כליל על יושביו. לא בכל מצב ניתן, מן הסתם, להינצל משריפה – בטח לא מגלי אש עצומים כמו אלו שפגעו באוטובוס הצוערים ובניידות הסמוכות.

ובכל זאת, המחלקה לבטחון המולדת האמריקנית (מעין "פיקוד העורף" האמריקני) מסביר את הצעדים שיש לנקוט אם נקלעים לתוך שריפה עם המכונית. ההנחיות של המחלקה הן – שבראש ובראשונה יש להישאר במצב כזה בתוך המכונית ולא לנסות לברוח רגלית. בתוך המכונית נסגור את כל החלונות – וגם נגיף את כל תריסי האוורור. אם אפשר לנסוע – מומלץ לעשות זאת לאט ובזהירות, עם פנסים מופעלים (כדי שיזהו אותנו וכדי שנזהה הולכי רגל או נהגים אחרים שגם הם באסון). אם אנחנו חייבים לעצור – כדאי לעשות זאת רחוק ככל האפשר מעצים גדולים.

עם העצירה – חשוב להשאיר אור דולק, אבל לכבות את המנוע, או דומה לזה. אנשי המחלקה מציינים כי עשן, גזים מסוימים וחום עשויים בהחלט להיכנס לתוך המכונית – אך הדרך הזו מגדילה משמעותית את הסיכוי לשרוד את השריפה בחיים.

שריפה בכרמל - צלם נשיונל גאוגרפיק (צילום: רוני סופר)
לרדת נמוך-נמוך אל רצפת המכונית ולהתכסות בשמיכה עבה או מעיל |צילום: רוני סופר
 

>> כבאי ישראל נא להכיר: רכבי כיבוי מודרניים  

הכתבה התפרסמה לראשונה באתר מוטוקאר של מגזין הרכב "הגה"

לקבלת גיליון של הגה במתנה לחצו כאן