אין תמונה
לא רק נתוני הצרכן, גם אנחנו יכולים להשפיע על צריכת הדלק
שוב זה קרה, מחירי הדלק מגיעים לעוד שיא חדש. כשנסיעה לטיול בצפון, אפילו במכונית הכי קטנה וחסכונית שיש מצריכה שבירת תוכנית חסכון, אין ספק שהגיע הזמן לקחת את נושא צריכת הדלק לידיים ולהבין אחת ולתמיד איך אנחנו יכולים לחסוך כל טיפה של הזהב השחור הזה.

הגוף האמריקני הממשלתי שמפקח על צריכת הדלק של המכונית שלכם (שלהם, בעצם), במשרד להגנת הסביבה האמריקני, ה-EPA, הוא שבוחן את אמיתות נתוני צריכת הדלק שמספקים יצרני הרכב וקובע מדניות באשר לצריכת הדלק העתידית של כל הרכב.

בעבור מרבית יצרני הרכב מדובר בגוף מעיק שלעיתים אף דורש מיצרנים לשפר את נתוניהם ומטיל עליהם קנסות אבל אנחנו דווקא אוהבים את המאמצים שלו לצמצם את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר.

עם זאת, לא רק יצרני הרכב אחראים לכמות הדלק שצורכות המכוניות. מעבר לנתונים היבשים גם אופי הנהיגה של כל משתמש קצה (משמע אתה ואני) משפיע עד מאוד על הנתונים.
ב-EPA החליטו להפריך סדרה של תפיסות עולם שגויות לגבי צריכת הדלק, והנה הן לפניכם:

1. לחסכון בדלק – צריך לנהוג במכונית קטנה
לא צריך לנהוג דווקא במכונית קטנה בכדי להשיג צריכת דלק טובה, אומרים האמריקנים. טכנולוגיה מודרנית כוללת מערכות הנעה היברידיות, מנועי דיזל יעילים, הזרקת דלק ישירה, מגדשי טורבו, תיבות הילוכים מודרניות, צמיגים מעוטי התנגדות ועיצוב אווירודינאמי – וכל אלו מסוגלים להביא לצריכת דלק נמוכה במיוחד, גם כשמדובר בכלי רכב גדול יחסית. הראיה, לטעמם של אנשי הגנת הסביבה האמריקנים, היא שחמש מעשר המכוניות החסכוניות ביותר באמריקה לשנת 2010 – הן משפחתיות גדולות.

אין תמונה
מכונית קטנה לא בהכרח תמיד יותר חסכונית

סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
תיבה ידנית - לבחוש את ההילוכים לבד זה לא בהכרח יותר חסכוני|צילום: נעם וינד
2. תיבת ידנית תהיה תמיד חסכונית יותר מאוטומטית
נקודה רגישה אצל האמריקנים. כמונו, האמריקנים אוהבים את המכוניות שלהם אוטומטיות וב-EPA מציינים כי זה לא אומר שצריכת הדלק שלהם תהיה גבוהה יותר. חידושים בעולם התיבות האוטומטיות מביאים לכך שלעתים תכופות צריכת הדלק של הגרסה האוטומטית תהיה טובה לא פחות – ולעתים יותר – מזו של התיבה הידנית. 

3. התנעה צורכת יותר דלק מהשארת המנוע פועל בסרק
מתכוונים להשאיר את האוטו מונע לכמה דקות, כדי לא לבזבז דלק בהתנעה חוזרת? ב-EPA אומרים שזו טעות. מנועים מודרניים עם הזרקת דלק יעילה מניעים באופן יעיל ביותר, בעיקר כשהם כבר חמים, אומרים שם. התנעה שחוזרת על עצמה באופן תכוף מדי תשחק את המתנע, אבל ברוב המקרים, אם אתם מתלבטים אם להשאיר בסרק או לכבות ולהתניע – תעשו נכון אם תבחרו באפשרות ב'.

מנוע (צילום: נעם וינד)
אם אתם עומדים יותר מכמה שניות כדאי לכבות את המנוע|צילום: נעם וינד

4. צריך לחמם את המנוע לפני שיוצאים לדרך
נכון, מנוע צריך להתחמם לפני שהוא פועל במלוא הכוח. אבל הדרך הטובה ביותר לחמם אותו היא... לצאת מיד לדרך! ההערה היחידה: עד שהוא מתחמם, סעו בעדינות ואל תעמיסו עליו בהאצות חזקות מדי (לא שאחר כך זה מומלץ...).

תנור חימום אינפרא,
אין צורך לחמם את המנוע|צילום: "טרמולוקס"

5. כשהמכונית מתבגרת – צריכת הדלק נפגעת משמעותית
שימו לב: ב-EPA טוענים שצריכת הדלק של המכונית הולכת ומשתפרת בשנים הראשונות לקיומה. מכונית שנשמרת ומטופלת היטב תשמור למשך שנים על צריכת דלק טובה – וגם אחרי שנים רבות תאבד לכל היותר מעט מאוד מיעילותה.

מנוע (צילום: נעם וינד)
הזקנות נותנות בראש - צריכת הדלק משתפרת עם השנים|צילום: נעם וינד

6. התקנים ותוספים שמוצעים למכירה – יפחיתו משמעותית את צריכת הדלקבממשל האמריקני ישמחו מאוד, אנחנו מקווים, שהעולם יצמצם את התלות שלו בנפט הערבי ועל כן מפתיעה עוצמת הזלזול שמפגין ה-EPA בכל הקשור בהתקנים ותוספים שמבטיחים הפחתה בצריכת הדלק. האם ל-EPA יש כאן תפישת עולם שגויה?
ממש לא, כנראה. המשרד מנפק רשימה של כמאה (!) התקנים ותוספים – שכולם מבטיחים הפחתה משמעותית בצריכת הדלק. כל אלו עברו בדיקות מעבדה במשרד ונמצאו (כמעט כולם) כלא יעילים כלל או (במקרים נדירים) ביעילות קלה מאוד, שלא תצדיק, בדרך כלל, את מחירם. לעתים היעילות-הקלה-מאוד הזו מגיעה במחיר של זיהום אוויר מוגדל, דבר שהופך את המוצר לבלתי חוקי וגם עשויה לפסול אותו במבחן הרישוי. נסייג ונאמר שרשימת המוצרים שנבדקו התפרסמה כבר לפני למעלה משלוש שנים, אבל המסקנה וההפרכה של ה-EPA נותרה בעינה.

מתדלק תמהוני (צילום: jupiter images)
תוספי דלק תורמים בעיקר לחשבון הבנק של מי שמייצר אותם|צילום: jupiter images

7. החלפת מסנן האוויר תסייע לחסכון בדלק
כדי לשמור על המנוע מובן שיש להחליף את מסנן האוויר בזמן, אבל האם החלפה תכופה תסייע בהפחתת צריכת הדלק? בממשל האמריקני מאמינים שזה נכון רק למכוניות ישנות, המצוידות בקרבוראטורים. מכוניות מודרניות, עם הזרקת דלק נשלטת מחשב, נהנות משליטה קבועה על תערובת הדלק והאוויר, גם בלי החלפה תכופה של המסנן.

מנוע (צילום: נעם וינד)
מסנן אוויר נקי זה חשוב אבל לא באמת משפיע על צריכת הדלק|צילום: נעם וינד


8. דלק פרימיום משפר את צריכת הדלק
מכירים את ההתלבטות – "האם תוספת המחיר לבנזין 98 תצדיק את עצמה בצריכת הדלק המופחתת"? ובכן, ב-EPA ממליצים להשתמש בדלקי הפרימיום אך ורק אם היצרן דורש זאת או שגיליתם משום מה שהמכונית שלכם איננה מסתדרת עם בנזין רגיל. אחרת – סביר שלא תרוויחו כלום, לדעתם, מהשימוש בדלק פרימיום.

מנוע (צילום: נעם וינד)
גם כשהדלק איכותי הצימאון של המנוע לא יורד|צילום: נעם וינד

9. צריכת הדלק המוצהרת בפרסומי המכונית – מובטחת
טוב, אף אחד לא באמת חושב שנתון צריכת הדלק (עירוני/בינעירוני/משולב) הוא בגדר הבטחה. הנתונים הללו, אמנם, מגובים באישורים ממשלתיים, אבל מקורם בבדיקות מעבדה ואינם מסוגלים להעריך את צריכת הדלק האמיתית, שמשתנה על פי רמת הדלק, סגנון וסביבת הנהיגה והמשקל על כלי הרכב. מה שהנתונים הללו כן נותנים, ואת זה כדאי לזכור, זו נקודת השוואה לכלי רכב אחרים בקטגוריה הזו. כלומר, אם מכונית X מספקת נתון צריכת דלק משולב של 13.5 ק"מ לליטר ומכונית Y, המתחרה שלה, מספקת נתון של 13.9 ק"מ לליטר, כנראה ש-Y תהיה חסכונית יותר, בדרך כלל, בתנאים דומים.

מנוע (צילום: נעם וינד)
מה הקשר בין נתוני צריכת הדלק הרשמיים למציאות?|צילום: נעם וינד

10. לכל כלי הרכב נתון רשמי של צריכת דלק
לא נכון. הממשלים השונים לא מחייבים בדיקה רשמית של צריכת דלק לכל כלי הרכב. על פי השיטה האמריקנית, רק כלי רכב שמשקלם כ-3.9 טון ומטה מחויבים בבדיקה רשמית של צריכת הדלק. כלים נוספים שאינם נדרשים לכך בשלב זה – אופנועים או כלי רכב שאינם מורשים לנסיעה על הכביש המהיר.

משאית הברינקס שנשדדה, במקום בו ננטשה
לא לכל רכב יש נתוני צריכת דלק רשמיים|תמונת AVI:

 >> 20 טיפים לחסכון בדלק

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "הגה"

לקבלת גליון של מגזין הגה במתנה לחץ כאן